| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vermogensbelasting spaargeld + recreatie woning ?
-
Harry de Koning
Vermogensbelasting spaargeld + recreatie woning ?
Geacht forum Radar,
Ik heb een vraag over belastingvrij sparen in 2017 is vastgesteld dat een alleenstaande 25.000 euro aan spaargeld
mag hebben zonder dat hij daar vermogens belasting over hoeft te betalen.
Mijn vraag is, ik als alleenstaande heb sinds enige tijd een recreatie-chalet gekocht met een WOZ waarde van 45.000 euro.
Houd dat dan gelijk in dat ik dan al 20.000 boven mij belastingvrije voet zit en daar over vermogens belasting moet betalen ?
Dat zou inhouden dat ik geen euro op mijn bankrekening mag hebben zonder dat ik er vermogens belasting over moet betalen ?
Bedankt alvast voor enige uitleg hier over.
Harry de Koning.
Ik heb een vraag over belastingvrij sparen in 2017 is vastgesteld dat een alleenstaande 25.000 euro aan spaargeld
mag hebben zonder dat hij daar vermogens belasting over hoeft te betalen.
Mijn vraag is, ik als alleenstaande heb sinds enige tijd een recreatie-chalet gekocht met een WOZ waarde van 45.000 euro.
Houd dat dan gelijk in dat ik dan al 20.000 boven mij belastingvrije voet zit en daar over vermogens belasting moet betalen ?
Dat zou inhouden dat ik geen euro op mijn bankrekening mag hebben zonder dat ik er vermogens belasting over moet betalen ?
Bedankt alvast voor enige uitleg hier over.
Harry de Koning.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jun 2017 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm typfout
Reden: Titel aangepast ivm typfout
-
Caseybasey
Re: Vermogensbelasting spaargeld + recreatie woning ?
Je stelling klopt. Belastingdienst kijkt naar je totale vermogen en er is geen aparte vrijstelling voor banktegoeden.
als je het geld voor die chalet hebt geleend dan mag je de schuld van de woz waarde aftrekken.
overigens betaal je voor die 20000 euro die je nu dan eventueel boven de vrijstelling zit maar 240euro per jaar betalen.. lijkt me niet zo heeeeeel schokkend
overigens betaal je voor die 20000 euro die je nu dan eventueel boven de vrijstelling zit maar 240euro per jaar betalen.. lijkt me niet zo heeeeeel schokkend
Kleine correctie, 174 euro.kokka schreef: overigens betaal je voor die 20000 euro die je nu dan eventueel boven de vrijstelling zit maar 240euro per jaar betalen.
-
stofzuigertje
Als je een boot had gekocht voor hetzelfde bedrag zien ze alleen de ligplaats.
Boten worden nergens geregistreerd en hoe is de waarde van deze bungalow?
Dat je €45.000,- betaalde zegt niets.
Wachtlijsten maken plekken duurder, of juist bij moeilijk verkoopbaar voordeliger.
Is er een WOZ taxatie en dat bedrag komt er voor jou bij.
Verder is de verhuurbaarheid ook vaak een belangrijke waarde bepaling.
Of je wilt verhuren doet er niet toe, maar bij populaire makkelijker verhuurbare zal de waarde stijgen.
Daarmee ontstaat het verschil tussen aankoop prijs en WOZ waarde vakantie woning.
Boten worden nergens geregistreerd en hoe is de waarde van deze bungalow?
Dat je €45.000,- betaalde zegt niets.
Wachtlijsten maken plekken duurder, of juist bij moeilijk verkoopbaar voordeliger.
Is er een WOZ taxatie en dat bedrag komt er voor jou bij.
Of je wilt verhuren doet er niet toe, maar bij populaire makkelijker verhuurbare zal de waarde stijgen.
Daarmee ontstaat het verschil tussen aankoop prijs en WOZ waarde vakantie woning.
ohja.. de nieuwe regels.. je hebt gelijkkweenie schreef:Kleine correctie, 174 euro.kokka schreef: overigens betaal je voor die 20000 euro die je nu dan eventueel boven de vrijstelling zit maar 240euro per jaar betalen.
Praat geen onzin, of je wilt verhuren is juist wel van belang!stofzuigertje schreef: Is er een WOZ taxatie en dat bedrag komt er voor jou bij.
Als je niet verhuurt, dan telt de WOZ waarde. Als je wel wilt verhuren, dan geldt voor box 3 de waarde in het economisch verkeer, die kan afwijken..
-
Harry de Koning
Ik ben nu een stuk wijzer in ieder geval en moet dus gewoon vermogen belasting betalen over al mijn spaargeld wat ik op de bank heb staan.
Waarschijnlijk kun je beter een auto kopen van 150.000 euro dan mag je gewoon spaargeld voor noodgevallen op
de bank hebben staan zonder dat je daar vermogensbelasting over moet betalen.
Ik heb het geld niet geleend ten eerste zijn er niet veel banken die een lening (hypotheek) verstrekken voor chalets en de enkele bank
waar dat wel bij kan vragen een hogere rente dan gebruikelijke hypotheken om dat dit chalet niet van steen is.
Even de preciese bedragen van de aankoop.
33.500 euro voor het registergoed.
19.000 voor het Chalet met inventaris.
Harry
Waarschijnlijk kun je beter een auto kopen van 150.000 euro dan mag je gewoon spaargeld voor noodgevallen op
Ik heb het geld niet geleend ten eerste zijn er niet veel banken die een lening (hypotheek) verstrekken voor chalets en de enkele bank
waar dat wel bij kan vragen een hogere rente dan gebruikelijke hypotheken om dat dit chalet niet van steen is.
Even de preciese bedragen van de aankoop.
33.500 euro voor het registergoed.
19.000 voor het Chalet met inventaris.
Harry
De vermogensrendementsheffing over anderhalf ton zal heel wat lager zijn dan de kosten en afschrijving van zo'n auto. Lijkt mij dus niet echt logisch om op die manier de heffing te ontlopen.
Wat u moet doen is een eigen topic openen en niet inbreken op een topic dat over iets heel anders gaat. Dan krijgt u wellicht een nuttige reactie.
Dan breng je het nog sneller naar de belastingdienst. denk aan btw en bpmHarry de Koning schreef:Waarschijnlijk kun je beter een auto kopen van 150.000 euro dan mag je gewoon spaargeld voor noodgevallen op