LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzoek om inlichtingen verbouwing

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Bastiaan77

Verzoek om inlichtingen verbouwing

Ongelezen bericht door Bastiaan77 »

Onlangs ontving ik een brief van de belastingdienst waarin zij mij vragen om informatie te verstrekken over een verbouwing aan mijn huis die een aantal jaar geleden heeft plaatsgevonden. De belastingdienst heeft het vermoeden dat er door de aannemers die de verbouwing hebben uitgevoerd niet op de juiste wijze facturen zijn opgemaakt.

De belastingdienst vraagt mij nu o.a. om kopieën te sturen van bankafschriften, e-mails, contant-bonnen, facturen, garantiebewijzen e.d. en alles wat te maken heeft met de verbouwing. Tevens moet ik aangeven hoe en met wie de overeenkomsten tot stand zijn gekomen en hoe er is betaald.
Dit is nogal wat gezien de verbouwing door heel veel partijen is uitgevoerd en ook nog over een flinke periode heeft plaatsgevonden.

Mijn vraag is, mag de belastingdienst deze stukken bij mij opvragen en ben ik verplicht dit allemaal te overhandigen? Volgens mij is een particulier niet verplicht administratie bij te houden en moet de belastingdienst eerder bij de aannemers aankloppen.

Frantic2

Re: Verzoek om inlichtingen verbouwing

Ongelezen bericht door Frantic2 »

heb jij de kosten opgevoerd om ze a fte trekken als onderhoud/woningverbetering? Dan moet je de facturen bewaren. Misschien heb je een bouwdepot gehad? Dan kan je eenvoudig aan de bank vragen of ze de historie nog hebben...

btw.... de belasting dienst mag en zal nooit uitspraken doen over derden.... dus ik ben bang dat je gewoon zelf de Sjaak bent en gecontroleerd wordt....

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik voor 20.000,- laat verbouwen en 10.000 contant en 10.000 per bank betaalde dus over de helft BTW betaalde...

Er zijn bouwbedrijven die frauderen en daarom controle.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

De belastingdienst mag je alleen vragen stellen over zaken die direct betrekking hebben op je eigen belastingaangifte. Je hoeft dus niet mee te werken aan een onderzoek naar een bedrijf dat jouw diensten heeft verleent als dat verder geen enkele invloed heeft gehad op je belastingaangifte.

Je bent als particulier niet verplicht een boekhouding of administratie te voeren. Je kunt dus simpelweg volstaan met de mededeling dat je die gegevens niet meer hebt of niet wenst te verstrekken (heb je de gegevens wel, houd het dan op niet willen, want anders lieg je).

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bastiaan77 schreef:Onlangs ontving ik een brief van de belastingdienst waarin zij mij vragen om informatie te verstrekken over een verbouwing aan mijn huis die een aantal jaar geleden heeft plaatsgevonden. De belastingdienst heeft het vermoeden dat er door de aannemers die de verbouwing hebben uitgevoerd niet op de juiste wijze facturen zijn opgemaakt.

De belastingdienst vraagt mij nu o.a. om kopieën te sturen van bankafschriften, e-mails, contant-bonnen, facturen, garantiebewijzen e.d. en alles wat te maken heeft met de verbouwing. Tevens moet ik aangeven hoe en met wie de overeenkomsten tot stand zijn gekomen en hoe er is betaald.
Dit is nogal wat gezien de verbouwing door heel veel partijen is uitgevoerd en ook nog over een flinke periode heeft plaatsgevonden.

Mijn vraag is, mag de belastingdienst deze stukken bij mij opvragen en ben ik verplicht dit allemaal te overhandigen? Volgens mij is een particulier niet verplicht administratie bij te houden en moet de belastingdienst eerder bij de aannemers aankloppen.
Volgens mij vind de belastingdienst wat anders.

ik citeer:
Wat moet u doen als wij om informatie vragen?

U bent verplicht informatie te geven als wij daar om vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Als u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes hebt, moet u ons de mogelijkheid geven die in te zien.
De exacte termijn kan je wel even bij de belastingdienst opvragen. Maar het waren veel partijen zeg je, worden die allemaal gecontroleerd dan?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:De belastingdienst mag je alleen vragen stellen over zaken die direct betrekking hebben op je eigen belastingaangifte. Je hoeft dus niet mee te werken aan een onderzoek naar een bedrijf dat jouw diensten heeft verleent als dat verder geen enkele invloed heeft gehad op je belastingaangifte.

Je bent als particulier niet verplicht een boekhouding of administratie te voeren. Je kunt dus simpelweg volstaan met de mededeling dat je die gegevens niet meer hebt of niet wenst te verstrekken (heb je de gegevens wel, houd het dan op niet willen, want anders lieg je).
Je dient als particulier wel je administratie over 5 jaar te bewaren.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Sjohie citeert verkeerd! Het gaat in jouw voorbeeld om de eigen aangifte en daar is in dit geval geen sprake van....

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat enkele bedrijven dubbele administratie hebben....

Ik kreeg een rekening met 21% BTW over E23.500,- voor Dakkapel + Erker.

De belastingdienst kreeg er een van alleen Dakkapel op mijn adres voor E3600,-
Het verschil is groot dus zwartwerk?

Zij dragen dus over E19000,- geen 21% BTW af en ook geen loonbelastingen en zo...
Daarom zijn ze gepakt en vele ZZPers en kleine bouwbedrijven hopen zo op meer winst.

Dat is de reden dat ze twijfelachtige firma met weinig werk gaan controleren.
Vergeet niet dat fraude betekende dat zij goedkopere offerte kunnen maken en zo de eerlijke wel betalende bedrijven in moeilijkheden brengen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

dhc schreef:Sjohie citeert verkeerd! Het gaat in jouw voorbeeld om de eigen aangifte en daar is in dit geval geen sprake van....
Dit soort kosten worden normaliter bij een aangifte meegenomen ter aftrek. :wink: Als dat niet zo is, hoe komt de belastingdienst er dan bij dat ze zaken hebben gedaan met dat bedrijf?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Kosten van een verbouwing zijn helemaal niet aftrekbaar. Alleen als er voor de verbouwing geld is geleend, is de rente over die lening aftrekbaar. Maar lang niet voor iedere verbouwing wordt geld geleend.

Als er wel rente over de lening is afgetrokken, dan geldt in eerste instantie dat je (nog) niet hoeft te specificeren waar je het precies aan hebt besteed en aan wie je hebt betaald. De belastingdienst zou dan dus ook n iet voor een specifieke aannemer om specificaties kunnen vragen. Ze weten alleen aan wie je je geld hebt besteed als ze al om specificaties hebben gevraagd. En dan is een extra vraag naar bonnen niet meer nodig, aangezien je die al aangeleverd had.

Logischer lijkt mij in dit geval een situatie vergelijkbaar met wat stofzuigertje zegt. Dat ze richting belastingdienst doen alsof er een kleine verbouwing is geweest, maar naar de klant toe een veel hoger bedrag in rekening hebben gebracht. En dat de belastingdienst zo wil weten hoeveel ze zijn misgelopen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

En dat de belastingdienst zo wil weten hoeveel ze zijn misgelopen
Ja, maar dat loopt dan vast op de regel (die hierboven staat):

U bent verplicht informatie te geven als wij daar om vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing.

Er mag van een particulier (of beter gezegd: een niet-administratieplichtige) geen informatie gevraagd worden om de belastingzaken van een ander (een ander persoon of een ander bedrijf) te checken.
Waar is een bewaarplicht voor particulieren geregeld dan?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Die bewaarplicht is er niet voor particulieren. Het is wel handig het te doen overigens :

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Er is geen bewaarplicht voor particulieren. Wanneer de belastingdienst vragen stelt over aftrekposten in jouw aangifte en je hebt geen bewijzen, dan kunnen ze de aftrekpost schrappen. Het is dus wel verstandig om de bewijzen 5 jaar te bewaren.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:De belastingdienst mag je alleen vragen stellen over zaken die direct betrekking hebben op je eigen belastingaangifte. Je hoeft dus niet mee te werken aan een onderzoek naar een bedrijf dat jouw diensten heeft verleent als dat verder geen enkele invloed heeft gehad op je belastingaangifte.

Nee dat dien je niet. Het is wel verstandig, maar niet verplicht. De belastingdienst heeft sowieso voor bijvoorbeeld bank en spaarrekeningen alleen de begin en eind saldi nodig. Alle andere documenten zijn rijp voor het oud papier.

SJZ

Wanneer de belastingdienst vragen stelt over aftrekposten in jouw aangifte en je hebt geen bewijzen, dan kunnen ze de aftrekpost schrappen.
En op grond van welke wet / welk wetsartikel zouden ze posten kunnen schrappen in een reeds definitief vastgestelde aanslag inkomstenbelasting?

Dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden, zie bv. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ngsaanslag

Als de belastingdienst mij zou vragen waarom ik mijn lening eigen woning verhoogd heb in 2010 (terwijl die aanslag al lang definitief is) zou ik zeggen: dat had u toen kunnen en moeten vragen, nu niet meer zeuren.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kan op grond van ofwel het vierde punt uit het lijstje (opzettelijk onjuiste of onvolledige aangifte) ofwel op grond van het eerste (nieuw feit naar boven gekomen).

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

SJZ schreef:
Wanneer de belastingdienst vragen stelt over aftrekposten in jouw aangifte en je hebt geen bewijzen, dan kunnen ze de aftrekpost schrappen.
En op grond van welke wet / welk wetsartikel zouden ze posten kunnen schrappen in een reeds definitief vastgestelde aanslag inkomstenbelasting?

Dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden, zie bv. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ngsaanslag

Als de belastingdienst mij zou vragen waarom ik mijn lening eigen woning verhoogd heb in 2010 (terwijl die aanslag al lang definitief is) zou ik zeggen: dat had u toen kunnen en moeten vragen, nu niet meer zeuren.
Dan denk ik dat de belasting dienst nog wel langs komt en je wijst op het eerste puntje waarnaar je eigen link verwijst:
Wanneer leggen wij een navorderingsaanslag op?
In de volgende situaties kunnen wij een navorderingsaanslag opleggen:

Er is sprake van een nieuw feit.
Dit is een feit dat bij het vaststellen van de eerdere aanslag nog niet bekend was.
:mrgreen:

SJZ

Tuurlijk, maar zoals je zelf al schrijft: er moet dan sprake zijn van een "nieuw feit". En wat is dat?

Als je jaren geleden geen informatie opgevraagd hebben bij het verhogen van de eigenwoningschuld, en ze willen nu informatie omdat ze dat toen "vergeten" zijn, dan is dat voor mijn aangifte GEEN nieuw feit.

Gesloten