LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2014 wijzigen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
nina04

Voorlopige aanslag 2014 wijzigen

Ongelezen bericht door nina04 »

Ik ontvang elke maand (op de 15e) een bedrag van de voorlopige teruggaaf / aanslag 2014.
Ik wil deze voorlopige aanslag wijzigen. Mijn inkomen is verandert en ook de aftrekposten moeten aangepast worden.

Ik heb het programma verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2014 gedownload en heb inmiddels de wijzingen ingevoerd in het programma om de voorlopige teruggaaf 2014 te wijzigen.
Ik heb alle wijzigingen in het programma ingevuld, er is echter een vraag in het programma die ik niet begrijp. Er staat een veld om in te vullen: terug te krijgen bedrag volgens uw voorlopige aanslag(en) inkomstenbelasting 2014.

Als toelichting staat er:
Vul het bedrag in dat u terugkrijgt volgens de voorlopige aanslag(en) die u al hebt ontvangen over 2014. Vul het bedrag in van de meest recente voorlopige aanslag.
Wij vragen u om dit bedrag in te vullen zodat we in het scherm - berekening voorlopige aanslag - een berekening kunnen maken van uw nieuwe voorlopige aanslag op basis van de gegevens die u in dit scherm hebt ingevuld.

Wat ik me nu concreet afvraag is het volgende: vul ik daar het bedrag in dat ik tot op heden daadwerkelijk heb ontvangen (dus 2 termijnen: januari, februari) of het totaalbedrag dat op de voorlopige aanslag 2014 staat (dat ik eerder per post heb ontvangen)?

Als ik alles in het programma is ingevuld, staat bij de laatste stap de berekening voorlopige aanslag. Dan zie dat in de eindberekening de in te houden loonbelasting en premie volksverzekeringen afgetrokken wordt van de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Het resultaat is negatief. Dat zou betekenen dat ik dat bedrag zou terug krijgen.

Vervolgens wordt van dat bedrag het bedrag van de eerdere voorlopige aanslag 2014 opgeteld.
Als ik daar het totaalbedrag van de voorlopige aanslag 2014 staat dan is het bedrag niet meer negatief maar positief: dan ontstaat een te betalen bedrag. Ik begrijp hier niets van.

Het lijkt nu alsof ik het hele bedrag van de voorlopige aanslag / teruggave 2014 al ontvangen heb, terwijl ik elke maand een deel krijg. Het is nu februari 2014, ik heb nu slechts 2 x dat deelbedrag ontvangen (in januari en in februari)
Ik heb het idee dat ik bij de vraag ’’ terug te krijgen bedrag volgens uw voorlopige aanslag(en) inkomstenbelasting 2014. ’’ niet het totaalbedrag dat op de voorlopige aanslag 2014 staat moet invullen maar slechts het bedrag dat ik daadwerkelijk tot op heden heb ontvangen. Klopt dat?

Ik vind het vreemd als ik bij de vraag ’’ terug te krijgen bedrag volgens uw voorlopige aanslag(en) inkomstenbelasting 2014.’’ het jaarbedrag van de voorlopige aanslag 2014 zou moeten invullen terwijl ik dit bedrag niet in zijn geheel heb ontvangen maar slechts een klein deel.
Aangezien ik dat totaalbedrag verspreid over 12 maanden ontvang, heb ik nu pas 2x een deelbedrag ontvangen (januari en februari).

Er staat niet: vul het bedrag in dat u tot op heden ontvangen heeft. Er staat ook ‚’bedrag’’ in enkelvoud en in de vraagstelling in het programma lijkt het alsof veronderstelt wordt dat ik dat hele bedrag van de voorlopige aanslag / teruggave 2014 reeds ontvangen heb, terwijl ik tot op heden 2 bedragen heb ontvangen (immers: januari en februari).
Ik veronderstel dat ze met - bedrag - het totaalbedrag bedoelen dat op de voorlopige aanslag 2014 staat. Maar ik begrijp de logica daar niet van.

Als het zo is dat ik bij die vraag (Vul het bedrag in dat u terugkrijgt volgens de voorlopige aanslag(en) die u al hebt ontvangen over 2014.) toch het hele jaarbedrag in moet vullen, wat is dan de (fiscale / rekenkundige) logica daarvan? Kan iemand mij dat uitleggen?
Want ik begrijp er niets van: waarom moet ik dat totaalbedrag invullen bij die vraag, als ik dat bedrag niet in zijn geheel heb ontvangen? Het totaalbedrag dat op de voorlopige aanslag 2014 staat is immers een jaar bedrag. Verspreid over het jaar ontvang ik het bedrag. Ik heb slechts 2 delen van dat bedrag daadwerkelijk ontvangen.

Jantje7

Re: Voorlopige aanslag 2014 wijzigen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U moet toch echt het totale bedrag van de eerder ontvangen voorlopige aanslag 2014 invullen bij "terug te krijgen".

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Eigenlijk hoef je dat bedrag helemaal niet in te vullen. De belastingdienst wil (vóórdat je het verzendt) je even laten zien wat er verandert. Dit bedrag wordt ook niet meegezonden naar de belastingdienst, ik vul zelf meestal 0 in, dan komt 't ook goed.

Wat belangrijk voor jou is wat je nieuwe bedrag wordt. En dan zie je dan.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Jantje7 schreef:U moet toch echt het totale bedrag van de eerder ontvangen voorlopige aanslag 2014 invullen bij "terug te krijgen".
Dat hoeft niet per se: Zie het antwoord van SJZ en ook: http://www.belastingforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=454

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

fisbel schreef:
Jantje7 schreef:U moet toch echt het totale bedrag van de eerder ontvangen voorlopige aanslag 2014 invullen bij "terug te krijgen".
Dat hoeft niet per se: Zie het antwoord van SJZ en ook: http://www.belastingforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=454
Wat staat er in de laatste regel:
Om een goed beeld te krijgen kunt u het te verrekenen bedrag in eerste instantie even weglaten. Dan ziet u wat het nieuwe terug te krijgen jaarbedrag wordt.

Kan dus beide.

Gesloten