Kan iemand me even op weg helpen.
Om voor deze korting in aanmerking te komen dien je aan onderstaande te voldoen.
U krijgt de alleenstaandeouderkorting als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
U had in 2013 meer dan 6 maanden geen fiscale partner.
U had in die periode een huishouden met alleen 1 of meer kinderen waarvan de jongste is geboren na 31 december 1994.
U onderhield in deze periode minimaal 1 kind dat tot uw huishouding hoorde voor minimaal € 408 per kwartaal. Of u kreeg kinderbijslag voor dit kind (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering).
Dit kind stond in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Uw kind had geen eigen inkomen of vermogen. Had uw kind wel eigen inkomen of vermogen? Dan krijgt u de alleenstaandeouderkorting als dit inkomen of vermogen voor het kind onvoldoende is om van te leven.
Is uw kind geboren na 31 december 1996? Dan nemen wij aan dat u uw kind onderhoudt en dat dit kind geen eigen inkomen of vermogen heeft.
En dan nu de vraag!
Mijn dochter woont sinds 5 december 2012 bij mij. Door woonomstandigheden was het niet mogelijk haar bij mij in te schrijven. Met een verklaring van mijn ex kon ik wel in aanmerking komen voor kinderbijslag en kindgebonden butget.
Ik heb mijn dochter op 1 september 2013 officieel bij mij kunnen laten inschrijven ondanks dat bij de belastingdienst en SVB al langer bekend was ze bij mij verbleef. IS het nu toch mogelijk om alleenstaande ouderkorting aan te vragen aangezien ze wel al 6 maanden bij mij ingeschreven staat, maar niet 6 maanden in 2013.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vraag over Alleenstaande-ouderkorting
Re: vraag over Alleenstaande-ouderkorting
Helaas heeft u geen recht op alleen staande ouderkorting. U voldoet niet aan de eis dat uw dochter 6 maanden bij de gemeente staat ingeschreven op uw adres. Dit wil niet zeggen dat u het niet gewoon kan in vullen. Mogelijk krijgt u later een afwijzing.
Dit kind stond in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
het lijkt mij dat u niet in aanmerking komt voor die korting over 2013 volgens bovenstaande voorwaarde.
de overheid werkt normaal gesproken met kalenderjaren.(januari tot en met december)
maar u kunt het altijd met een verzoek proberen bij betreffende instantie met een uitleg van de situatie.
hoe gevoelig ze voor uw situatie en of zij de regels kunnen buigen weet ik niet.
maar niet geschoten nooit raak.
het lijkt mij dat u niet in aanmerking komt voor die korting over 2013 volgens bovenstaande voorwaarde.
de overheid werkt normaal gesproken met kalenderjaren.(januari tot en met december)
maar u kunt het altijd met een verzoek proberen bij betreffende instantie met een uitleg van de situatie.
hoe gevoelig ze voor uw situatie en of zij de regels kunnen buigen weet ik niet.
maar niet geschoten nooit raak.
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!