LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijstelling RBG voor studenten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
TwiceYourSize

Vrijstelling RBG voor studenten

Ongelezen bericht door TwiceYourSize »

Beste Allemaal,

Ik ben een 24 jaar oude student en woon in een 1 á 2 persoonsappartement via de sociale woningbouwvereniging.
Mijn inkomen ligt zo rond de 800 á 900 euro per maand inclusief studiefinanciering.

Al twee jaar op rij probeer ik vrijstelling te krijgen voor de waterschap-en gemeentebelasting, maar dit wordt elke keer afgewezen.

Het volgende is aan de orde. Iedere maand spaar ik ongeveer 170 euro. Dit geld spaar ik om voor het volgende jaar mijn collegegeld en studieboeken te kunnen betalen. Op moment van ontvangen van de aanslagen, staat er meestal zo'n 1400 tot 1600 euro op mijn spaarrekening. Dit geld is dus weggelegd om mijn studie van te betalen, en staat dus ook maximaal 2 á 3 maanden op mijn spaarrekening, voordat ik alles weer uitgeef.

Mijn aanvraag voor vrijstelling wordt dus iedere keer afgewezen omdat er teveel spaargeld op mijn rekening staat, ik voldoe wel aan de norm qua inkomen. Wat eigenlijk ook een raar verhaal is. Mijn studiefinanciering wordt als inkomen beschouwd, terwijl ik dat dus juist wegzet om mijn studie mee te bekostigen...

Vervolgens ben ik de RGB gaan bellen. Ik heb het probleem aan hun voorgelegd, maar helaas kon de aardige mevrouw aan de telefoon er ook niets anders van maken. Voor vrijstelling van belastingen willen ze al mijn bank gegevens zien. Het gaat hier dus om een moment opname, en er is geen manier om een gemiddeld spaarsaldo op jaarbasis te berekenen.

Dit zou dus betekenen, dat als ik elke maand 170 euro in een ouwe sok stop (wat ik overigens niet van plan ben) dan staat dat geld niet op mijn rekening, en krijg ik dus wel vrijstelling voor de belasting...