LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijstelling RBG voor studenten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
TwiceYourSize

Vrijstelling RBG voor studenten

Ongelezen bericht door TwiceYourSize »

Beste Allemaal,

Ik ben een 24 jaar oude student en woon in een 1 á 2 persoonsappartement via de sociale woningbouwvereniging.
Mijn inkomen ligt zo rond de 800 á 900 euro per maand inclusief studiefinanciering.

Al twee jaar op rij probeer ik vrijstelling te krijgen voor de waterschap-en gemeentebelasting, maar dit wordt elke keer afgewezen.

Het volgende is aan de orde. Iedere maand spaar ik ongeveer 170 euro. Dit geld spaar ik om voor het volgende jaar mijn collegegeld en studieboeken te kunnen betalen. Op moment van ontvangen van de aanslagen, staat er meestal zo'n 1400 tot 1600 euro op mijn spaarrekening. Dit geld is dus weggelegd om mijn studie van te betalen, en staat dus ook maximaal 2 á 3 maanden op mijn spaarrekening, voordat ik alles weer uitgeef.

Mijn aanvraag voor vrijstelling wordt dus iedere keer afgewezen omdat er teveel spaargeld op mijn rekening staat, ik voldoe wel aan de norm qua inkomen. Wat eigenlijk ook een raar verhaal is. Mijn studiefinanciering wordt als inkomen beschouwd, terwijl ik dat dus juist wegzet om mijn studie mee te bekostigen...

Vervolgens ben ik de RGB gaan bellen. Ik heb het probleem aan hun voorgelegd, maar helaas kon de aardige mevrouw aan de telefoon er ook niets anders van maken. Voor vrijstelling van belastingen willen ze al mijn bank gegevens zien. Het gaat hier dus om een moment opname, en er is geen manier om een gemiddeld spaarsaldo op jaarbasis te berekenen.

Dit zou dus betekenen, dat als ik elke maand 170 euro in een ouwe sok stop (wat ik overigens niet van plan ben) dan staat dat geld niet op mijn rekening, en krijg ik dus wel vrijstelling voor de belasting...

Zijn er misschien mensen die meer over dit onderwerp weten en mij misschien verder kunnen helpen?
Hartelijk dank voor uw aandacht.

manondoris

Re: Vrijstelling RBG voor studenten

Ongelezen bericht door manondoris »

ik zou het geld naar bijv je ouders storten, in iedergeval niet naar je eigen spaarrekening! zij moeten zich aan de regels voor de kwijdschelding houden! maar die is in dit geval wel te omzeilen toch?

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Met dit problemen zitten meerdere studenten. Ik heb er zo een aantal in het kluster zitten met deze problematiek.
Zal zien of ik daarover wat meer gegevens kan bemachtigen om er vervolgens tegen op te treden.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Chanmaster

Je schrijft:
Ik heb er zo een aantal in het kluster zitten met deze problematiek.
Ik kan je even niet volgen. Kun je hierover wat duidelijker zijn?

Maxiem.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

dat kun je wel vergeten, net als al die andere vragen aan chanmaster. kraamt gewoon nonsens uit.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

puma73

Ik kan me dat moeilijk voorstellen, want op zijn/haar PG staat toch echt dat hij/zij jurist is.

Maxiem.

puma73

MAXIEM schreef:puma73

Ik kan me dat moeilijk voorstellen, want op zijn/haar PG staat toch echt dat hij/zij jurist is.

Maxiem.
Ik kan in mijn profiel ook van alles invullen, zolang ik maar geen beschermde titels gebruik. En jurist is geen beschermde titel.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

U en ik en wij allen kunnen onszelf jurist noemen, maar niet advocaat.

Wat de cluster van Chatmaster betreft, hij citeert regelmatig wijsheden uit het burgerlijk kookboek, dus ik neem aan dat het hier een kook-club betreft?

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

[Off-Topic bericht verwijderd door de Moderator]

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

[Off-Topic bericht verwijderd door de Moderator]

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is simpel kwijtschelding (geen vrijstelling) waterschapbelasting is gebaseerd op het inkomen, spaargeld en materiële zaken. Voorbeeld als je een auto hebt dan kun je de waterschapsbelasting ook betalen, spaargeld idem dito. Bij kwijtschelding gemeentebelasting wordt naar het jaarinkomen gekeken en verschilt per gemeente. Leidraad daarbij is het bij de belastingdienst bekende inkomen.

puma73

en die is meestal simpel te verkrijgen, bij brbantse delta krijg je vrijstelling als je ook vrijstelling hebt voor gemeentelijke belastingen.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

Ik had dit probleem als student ook altijd. Punt is namelijk dat je je stufi niet als inkomen op moet geven. Het is namelijk geen inkomen, het is een lening die eventueel omgezet wordt in een gift, maar op dit moment is het nog een lening.

Als je dat doet dan gaan ze wel moeilijk doen maar wettelijk heb je gelijk.

Trudy

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

ciske schreef:
adSolvendum schreef:U en ik en wij allen kunnen onszelf jurist noemen, maar niet advocaat.

Wat de cluster van Chatmaster betreft, hij citeert regelmatig wijsheden uit het burgerlijk kookboek, dus ik neem aan dat het hier een kook-club betreft?
Dan effe een vraag voor jou....wat ben jij dan in het dagelijks leven? wijsneus of zoiets?

of doe je het spelletje wie kraakt wie het meest af!!
Jurist. :lol:
Een beetje humor mag best zo nu en dan, of niet?
Daarbij was dit een verwijzing naar een ander topic.
Heeft niets met afkraken te maken, m'n beste Ciske, maar af en toe, en dat zal u waarschijnlijk wel beamen, is er werkelijk geen touw aan de uitspraken van Chatmaster vast te knopen. En bij de vraag om uitleg wordt het over het algemeen enkel rafeliger, dat touw.

manondoris

goed !!! chanmaster kraamt inderdaad vaak iets uit waar niemand iets van begrijpt! maar gelukkig is puma daar om er als de wiede weerga op te reageren! die heeft daar geloof ik een soort hobby van gemaakt,en ondertussen denkt TS ,what the f.... heb ik aan deze info.dussss iemand nog tips voor TS waar die ook echt iets aan heeft??? ik droeg al iets aan en lijkt mij het best om te doen :roll:

puma73

manondoris schreef:goed !!! chanmaster kraamt inderdaad vaak iets uit waar niemand iets van begrijpt! maar gelukkig is puma daar om er als de wiede weerga op te reageren! die heeft daar geloof ik een soort hobby van gemaakt,en ondertussen denkt TS ,what the f.... heb ik aan deze info.dussss iemand nog tips voor TS waar die ook echt iets aan heeft??? ik droeg al iets aan en lijkt mij het best om te doen :roll:
Er is inderdaad ook nog nuttige info geplaatst als je de moeite had genomen te lezen

manondoris

ronald g schreef:Het is simpel kwijtschelding (geen vrijstelling) waterschapbelasting is gebaseerd op het inkomen, spaargeld en materiële zaken. Voorbeeld als je een auto hebt dan kun je de waterschapsbelasting ook betalen, spaargeld idem dito. Bij kwijtschelding gemeentebelasting wordt naar het jaarinkomen gekeken en verschilt per gemeente. Leidraad daarbij is het bij de belastingdienst bekende inkomen.
deze?

manondoris

puma73 schreef:en die is meestal simpel te verkrijgen, bij brbantse delta krijg je vrijstelling als je ook vrijstelling hebt voor gemeentelijke belastingen.
of deze?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

manondoris schreef:
ronald g schreef:Het is simpel kwijtschelding (geen vrijstelling) waterschapbelasting is gebaseerd op het inkomen, spaargeld en materiële zaken. Voorbeeld als je een auto hebt dan kun je de waterschapsbelasting ook betalen, spaargeld idem dito. Bij kwijtschelding gemeentebelasting wordt naar het jaarinkomen gekeken en verschilt per gemeente. Leidraad daarbij is het bij de belastingdienst bekende inkomen.
deze?

doe deze maar.
m'n beste Ciske
adSolvendum , als jurist hoor je dan toch te weten je te gedragen? doe dat dan ook.

ik ben jouw beste Ciske niet, :lol: en inderdaad manondoris, tis altijd puma die afkraakt wetende dat er wel iemand meeloopt.

manondoris

nou wij dus niet! :D

Gesloten