Hallo!
Ik bezit, samen met mijn ex-partner, een huis. Recent zijn we overeen gekomen dat zij in het huis blijft wonen, en ik uit de hoofdelijke aansprakelijkheid word ontslagen. Wat betreft de procedure mbt dit ontslag is alles duidelijk. Ik kan mijn gedeelte van de restschuld echter niet helemaal met mijn spaargeld opvangen. Mijn moeder is bereid om me de rest van het bedrag te schenken. Nu vraag ik me af of deze situatie in aanmerking komt voor een "vrijstelling voor schenking aan kinderen". Ik heb in 2007 al een keer een bedrag van 12.000 euro van mijn ouders gekregen, en omdat ouders maar 1 keer een bedrag boven de +/- 5141 euro mogen schenken, zou over een nieuwe schenking van boven de 5141 euro schenkingbelasting moeten worden betaald. Nu lees ik op de site van de belastingdienst het volgende:
" Aanvullende vrijstelling voor de aankoop van een eigen woning
Hebt u voor 1 januari 2010 al gebruikgemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling? En is uw kind of zijn partner nu nog geen 40 jaar? Dan kunt u gebruikmaken van de aanvullende vrijstelling van € 26.732 voor het verwerven van een eigen woning of voor kosten die daarna zijn gemaakt. Voor deze vrijstelling gelden dezelfde voorwaarden als bij de eenmalig verhoogde vrijstelling van de eigen woning. Als u gebruikmaakt van de aanvullende vrijstelling blijft het recht op de normale vrijstelling van € 5.141 bestaan".
Het antwoord op de eerste twee vragen is "ja" , wat inhoudt dat mijn moeder gebruik kan maken van de aanvullende vrijstelling van € 26.732 voor het verwerven van een eigen woning of voor kosten die daarna zijn gemaakt. De grote vraag voor mij: valt onder "kosten die daarna zijn gemaakt" ook het aflossen van een eigen woningschuld? Kan iemand me dat vertellen?
groeten,
Ben
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vrijstelling voor schenkingen aan kinderen
-
Re: Vrijstelling voor schenkingen aan kinderen
Nee, dit valt er niet onder.
ik weet niet hoe ver jullie zijn met het uit elkaar gaan, maar als jullie nu nog het huis hebben, dan kun je de eenmalige schenking van 26.000 wel gebruiken om de eigenwoningschuld van jullie gezamenlijke woning te verminderen. Vervolgens zouden jullie uit elkaar kunnen gaan waarbij jouw schuld aan je (ex-) partner 26.000 lager is dan als je niets had gedaan.
Kweenie,
Je redenering is niet zonder risico's aangezien TS en ex hoofdelijk schuldenaar zullen zijn en dus beiden voor het geheel aan te spreken. Alleen als ze hierover onderling afspraken hebben gemaakt, bijvoorbeeld in huwelijkse voorwaarden, kan dit anders uitpakken.
Je redenering is niet zonder risico's aangezien TS en ex hoofdelijk schuldenaar zullen zijn en dus beiden voor het geheel aan te spreken. Alleen als ze hierover onderling afspraken hebben gemaakt, bijvoorbeeld in huwelijkse voorwaarden, kan dit anders uitpakken.