LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer ben je fiscaal partners 2011

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
misss

wanneer ben je fiscaal partners 2011

Ongelezen bericht door misss »

Ik ben erachter gekomen dat ik de alleenstaandeouderkorting moet terugbetalen
omdat ik niet in juli maar in juni ben samen gaan wonen

nu heb ik dat ingevuld in het progamma maar ze vroegen of ik ook een fiscaal partner heb

situatie: ik woon sinds 1 juni samen sinds 1 oktober ben ik bij mijn partner op het pension ingeschreven

nu kon ik volgends de belastingdienst per juni invullen dat ik een fiscaal partner heb wat het progamma dus ook al aangeeft

omdat ik een stuk minder inkomen had dan mijn partner kan ik dus algeme heffingkorting terug krijgen waarvan ik dus met het teveel alleenstaandeouderkorting er af word gerekent en ik maar een klein bedrag hoef terug te betalen dit rekent ook het progamma uit

maar ben bang dat ik het fout heb

iemand die meer info hierover weet?

Miepje1

Re: wanneer ben je fiscaal partners 2011

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Waarom kijk je niet even op de site van de Belastingdienst? Heel handig hoor. Of bel even. Ik zou er nl. wel wat op willen zeggen maar ben geen belastingexpert.
Heel goed dat je het zekere voor het onzekere neemt maar de Belastingdienst is de kortste weg.

misss

Ik sta met hem in juni ingeschreven dus dat is 7 maanden maar sta pas in september bij hem op het pension is 3 maanden

heb 3x belastingdienst gebeld met allemaal het zelfde antwoord dat ik dus wel voor de helft een fiscale partner heb mar heb het idee dat hun het ook niet snapten alelmaal dus ben ik bang om hierin een fout te maken

heb gekozen voor niet het hele jaar fiscaal partnerschap maar van juni tot dec

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Denk dat het verstandig is met de stukken naar het belastingkantoor te gaan en daar iemand te spreken. Vaak werkt dit toch net iets beter.

misss

als 3 mensen het tegen mij zeggen dat het wel zo is en het progamma dit ook aangeeft zal het wel zo zijn denk ik

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

vogels: ik begrijp uw tegenvraag niet goed. U zult niet het geldbedrag bedoelen. Het gaat hier om het recht op alleenstaande ouderkorting OF uitbbetaling van de algemene heffingskorting. Beiden is niet mogelijk gezien de halfjaarstermijn.

Misss schreef:
Ik sta met hem in juni ingeschreven dus dat is 7 maanden maar sta pas in september bij hem op het pension is 3 maanden.
Als hiermee bedoeld wordt dat de inschrijving voor het GBA op 1 juni heeft plaatsgevonden, maar dat Missspas vanaf 1 september daadwerkelijk bij
haar vriend is ingetrokken, is de inschrijvingsdatum voor het GBA leidend. Dat zou betekenen dat TS recht heeft op uitbetaling van de algemene heffingskorting voor zover zij geen of een (heel gering)inkomen heeft. Voor de alleenstaande ouderkorting komt TS niet in aanmerking, omdat ze niet voldoet aan het halfjaarscriterium

NB: Als TS wel zelfstandig inkomen heeft, wordt de heffingskorting uiteraard al via haar inkomen op de te betalen belasting in mindering gebracht.

Gesloten