LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wegenbelasting kan niet automatisch

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ginger63

Wegenbelasting kan niet automatisch

Ongelezen bericht door Ginger63 »

We hebben een diesel auto die vrijgesteld was van belasting ,in dec kreeg in hierover bericht voor een automatische incasso,die hebben wij ingevuld.in januari 2014 kreeg ik bericht dat het ontvangen was en ze het bedrag gingen innen ,geen bedrag en geen datum erbij.Dus gebeld,nee mevr het gaat pas in in maart dus u kunt nog even genieten van het belasingvrij rijden. Daarna gaat er €86 per maand van uw rekening af.
Schets mijn verbazing als er ineens van de week een rekening in de bus ligt van €256.Gelijk gebeld ,mevr we bellen u terug de toestemming voor automatisch afschrijven hebben we maar is niet geactiveerd,we gaan kijken wat we kunnen doen want het is wel erg veel om ineens te betalen.Er word niet terug gebeld.Zelf maar weer gebeld,mevr u moet deze rekening gewoon betalen en we hopen dat over 3 mnd de machtiging geactiveerd is,,uhh u heeft daar 3 mnd voor nodig?? Zijn er meerdere mensen die hier mee te maken hebben??? Dit is toch van de zotte.........

Jantje7

Re: Wegenbelasting kan niet automatisch

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Dat de belastingdienst daar 3 maanden voor nodig heeft is inderdaad van de zotte. Maar u wist dat u belastingplichtig was vanaf 1 januari 2014. Dus elke maand € 86,- op uw rekening laten staan. Zo was het bedrag ineens betalen geen enkel probleem geweest.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Dus gebeld,nee mevr het gaat pas in in maart dus u kunt nog even genieten van het belasingvrij rijden. Daarna gaat er €86 per maand van uw rekening af.
Als je vanaf 1 januari belastingplichtig was, is dit misschien een communicatiefout misschien aan de telefoon niet goed verstaan, of zoiets, want een medewerker gaat niet nog twee maanden extra belastingvrij geven.
Zoals Jantje al schrijft, wist je, dat je vanaf 1 januari moet betalen.
Misschien heeft mevrouw van de belastingtelefoon ook bedoeld, dat je pas vanaf maart moet betalen en dat is dan nu voor 3 maanden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De incasso staat blijkbaar per kwartaal in plaats van per maand in het systeem?

eleven

witte angora schreef:De incasso staat blijkbaar per kwartaal in plaats van per maand in het systeem?
Wegenbelasting betaal je altijd vooruit, nooit achteraf.

Ginger63

de belasting gaat in vanaf maart dus de mr aan de foon had dit wel goed,rekening gekregen van tijdvak maart tot juni ,maar inderdaad had ik dit geweten had ik het opzij gezet.Maar wat ik van de zotte vind is dat ze vanaf dec 2013 de automatische machtiging in huis hebben ,dit nog steeds niet hebben kunnen activeren en me zeggen ,wij hopen het in juni in orde te hebben,,,, Pardon??? hopen????

Jantje7

Voor een diesel geldt geen overgangsregeling en is men verplicht vanaf 1 januari 2014 belasting te betalen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... erregeling

Dus die rekening kunt u ook nog tegemoet zien.

eleven

Ginger63 schreef:de belasting gaat in vanaf maart dus de mr aan de foon had dit wel goed,rekening gekregen van tijdvak maart tot juni ,maar inderdaad had ik dit geweten had ik het opzij gezet.Maar wat ik van de zotte vind is dat ze vanaf dec 2013 de automatische machtiging in huis hebben ,dit nog steeds niet hebben kunnen activeren en me zeggen ,wij hopen het in juni in orde te hebben,,,, Pardon??? hopen????
Dan heeft Witte Angora gelijk met de kwartaal betaling!

Ginger63

nope ,in juni moet er weer betaald worden ,en dan hopen ze per maand te kunnen innen

eleven

Ginger63 schreef:nope ,in juni moet er weer betaald worden ,en dan hopen ze per maand te kunnen innen
Maart,April en Mei is een kwartaal, dat betaal je met de rekening van €256.
Dat je in Juni weer moet betalen is vrij logisch, of het dan maandelijks of weer kwartaal is, moet je afwachten.
In juni niet afgehouden, geld op een aparte rekening parkeren, anders krijg je hetzelfde als nu.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ginger63 schreef:nope ,in juni moet er weer betaald worden ,en dan hopen ze per maand te kunnen innen
niks mis met een beetje zelfdiscipline en gewoon van dat geld afblijven.

Ginger63

ruud_a schreef:
niks mis met een beetje zelfdiscipline en gewoon van dat geld afblijven.
hahah dat snap ik ,maar snap van die belasting helemaal niks ,hoe ze werken,dat ze automatisch kunnen afhouden en dan met een acceptgiro komen ,en nog bevestigingen sturen dat alles in orde is,ook nog via de telefoon dit bevestigen en dan achteraf ,uhh we kunnen niet activeren bla bla bla systeem werkt niet mee.betalen we niet genoeg om er een goeie ICTer op te zetten dan? zodat dit soort dingen geen maanden hoeft te duren?

Ginger63

eleven schreef:
Maart,April en Mei is een kwartaal, dat betaal je met de rekening van €256.
Dat je in Juni weer moet betalen is vrij logisch, of het dan maandelijks of weer kwartaal is, moet je afwachten.
In juni niet afgehouden, geld op een aparte rekening parkeren, anders krijg je hetzelfde als nu.
Inderdaad ;)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat je moet betalen is niet het gekke, maar dat de belasting er zo labg over doet om die machtiging te verwerken. Hier ook netjes een paar maanden geleden de machtiging ingevuld en ook wij hebben een brief ontvangen dat we nog handmatig moeten betalen. Hoezo achterstand... En dat voor zoiets simpels als een machtiging. Ze hebben het daar echt niet op orde.

Ginger63

kweenie schreef:Dat je moet betalen is niet het gekke, maar dat de belasting er zo labg over doet om die machtiging te verwerken. Hier ook netjes een paar maanden geleden de machtiging ingevuld en ook wij hebben een brief ontvangen dat we nog handmatig moeten betalen. Hoezo achterstand... En dat voor zoiets simpels als een machtiging. Ze hebben het daar echt niet op orde.
Jij hebt hem door,dank je :D

Jantje7

Ginger63 schreef:de belasting gaat in vanaf maart dus de mr aan de foon had dit wel goed,rekening gekregen van tijdvak maart tot juni ,maar inderdaad had ik dit geweten had ik het opzij gezet.Maar wat ik van de zotte vind is dat ze vanaf dec 2013 de automatische machtiging in huis hebben ,dit nog steeds niet hebben kunnen activeren en me zeggen ,wij hopen het in juni in orde te hebben,,,, Pardon??? hopen????
@Ginger63
U heeft nog steeds geen antwoord gegeven of u januari en februari zelf heeft overgemaakt. Zoals kweenie schrijft heeft zij een bericht gehad dat ze dit handmatig moet doen. Dit geldt toch ook voor U?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het bericht dat ik heb gekregen kwam ook pas ergens in februari, hoor, met vervaldatum in maart. Dat is waarschijnlijk het zelfde bij Ginger63. (Waarbij het waarschijnlijk gaat om de belastingen voor het eerste kwartaal.)

Jantje7

@Kweenie
Dit zijn de woorden van Ginger63, hij spreekt van maart t/m juni 2014

eleven

Jantje7 schreef:
@Ginger63
U heeft nog steeds geen antwoord gegeven of u januari en februari zelf heeft overgemaakt. Zoals kweenie schrijft heeft zij een bericht gehad dat ze dit handmatig moet doen. Dit geldt toch ook voor U?
@Jantje
Ginger schrijft toch, dat de belasting pas in maart ingaat!

De rekening die hij nu heeft gekregen is voor het tijdvak maart t/m mei 2014 en niet t/m juni.
In juni moet hij opnieuw betalen .

Jantje7

@kweenie
Voor een old-timer op diesel gaat de wegenbelasting toch echt in op 1 januari, dus wat Ginger65 schrijft klopt niet, als u alle items gelezen had, had u de link naar de belastingdienst ook kunnen lezen.

Gesloten