Het laatste punt is dat men beide eigenaar moet zijn van de woning die het hoofdverblijf is. Maar als je nu huurt... dan ben je geen eigenaar volgens mij. Weet iemand hoe dit laatste puntje zit? Wij huren een woning en alle andere punten zijn niet van toepassing. Zijn we nu wel of niet fiscale partners in 2011?Woont u in 2011 ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wel of geen fiscaal partner in 2011?
Wel of geen fiscaal partner in 2011?
Op de website van de belastingdienst staat het volgende beschreven over een fiscaal partnerschap in 2011:
Re: Wel of geen fiscaal partner in 2011?
Dan zou ik zeggen geen fiscale partners, de woning moet inderdaad in eigendom zijn.
Er staat dat je aan (minimaal) 1 van die punten moet voldoen.....
Ja en? Zoals gezegd in mijn eerste bericht voldoen de andere punten NIET. Alleen het laatste punt levert twijfel op, dat is dus mijn vraag.... Ben ik voor de belastingdienst als huurder ook eigenaar? Zo ja, dan zijn we fiscale partners. Zo nee, dan dus niet.Brainless schreef:Er staat dat je aan (minimaal) 1 van die punten moet voldoen.....
U bent geen gezamenlijk eigenaar van uw woning. Uw woning is immers geen koopwoning, maar een huurwoning. Gevolg: u bent geen fiscaal partners van elkaar. Derhalve kunt u niet meer kiezen voor gezamenlijke aangifte 2011. Als u dat wel wilt, zult u nog dit jaar naar de notaris moeten en een notarieel samenlevingscontract moeten afsluiten.
Weet je zeker dan één (of beide) van jullie tweeën niet als partner op de pensioenverzekering van de ander staat? Dat er dus sprake van partnerpensioen is? Dit wordt namelijk nogal eens 'over het hoofd' gezien.mpr1980 schreef:Op de website van de belastingdienst staat het volgende beschreven over een fiscaal partnerschap in 2011:
Het laatste punt is dat men beide eigenaar moet zijn van de woning die het hoofdverblijf is. Maar als je nu huurt... dan ben je geen eigenaar volgens mij. Weet iemand hoe dit laatste puntje zit? Wij huren een woning en alle andere punten zijn niet van toepassing. Zijn we nu wel of niet fiscale partners in 2011?Woont u in 2011 ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.
Ja, toevallig wel. Wilde vorig jaar mijn partner bijschrijven op mijn pensioen, maar dat mocht toen niet omdat we te kort samenwoonde (moest minimaal 6 maanden zijn). Daarna in een "ruzie" geraakt met mijn werkgever en heb nu sinds 3 maanden nieuwe baan. Moet mijn pensioen echter nog opnieuw gaan regelen, dus moet nog bepalen of ik haar als partner laat opnemen of niet.WillemV schreef: Weet je zeker dan één (of beide) van jullie tweeën niet als partner op de pensioenverzekering van de ander staat? Dat er dus sprake van partnerpensioen is? Dit wordt namelijk nogal eens 'over het hoofd' gezien.
In ieder geval dank voor je reactie!