LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke waarde is van belang bij bezwaar WOZ in een Taxatie?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
The Q

Welke waarde is van belang bij bezwaar WOZ in een Taxatie?

Ongelezen bericht door The Q »

Wij hebben vorig jaar een nieuwe woning gekocht en dit jaar hier voor het eerst de aanslag voor de WOZ gehad. Deze is een stuk hoger dan de aankoopprijs die we hebben betaald. Daarom dacht ik erover om bezwaar aan te tekenen. Dit kan zo te zien niet op basis van de koopovereenkomst met het bedrag dat wij betaald hebben maar wel op basis van een taxatierapport. Die we natuurlijk ook nog hebben (ivm de hypotheek).

Nu hebben wij een formulier gehad van de belastingdienst voor bezwaar maar vind ik het moeilijk te bepalen welk bedrag ze precies willen weten. In het taxatierapport staan namelijk meerdere waarde:

Onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik
Onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik na verbouwing
Executiewaarde vrij van huur en gebruik
Executiewaarde vrij van huur en gebruik na verbhouwing
Herbouwwaarde na verbouwing

Heeft iemand een idee welke van deze waardes aangegeven moet worden op het bezwaarschrift? Ik kan dat namelijk nergens terug vinden. Ook niet zo snel op internet.

WilWil

Re: Welke waarde is van belang bij bezwaar WOZ in een Taxatie?

Ongelezen bericht door WilWil »

Voor bezwaar WOZ dien je sowieso niet bij de belastingdienst te zijn. Hiervoor ga ja naar de gemeente. In de bijsluiter staat precies hoe je bezwaar kunt maken en binnen welke periode dit bezwaar gemaakt dient te worden.

De WOZ wordt bepaald aan de hand van vergelijkbare woningen. Het verslag waarop de WOZ is gebasserd kun je opvragen bij de gemeente. Vervolgens schrijf je een bezwaar met wat volgens jouw de werkelijke waarde is. Neem hiervoor als richtprijs de verkoopprijs. De gemeente stuurt dan iemand langs voor een her taxatie. Op basis van deze taxatie wordt de WOZ bepaald. Deze is n de meeste gevallen niet gelijk aan de verkoopprijs.

Was dit reeds een bestaande woning? Dan is de oude WOZ waarde ook bekend. Bij nieuwbouw uiteraard niet.

Voorbeeldbrieven voro bezwaar WOZ kun je vinden via Google.

The Q

Dat was niet mijn vraag. Dat is allemaal al geregeld. Ik had het gemeente ipv belastingdienst moeten noemen.

Ik heb een formulier, dat moet ik invullen ik weet alleen niet WELK van deze bedragen ik moet overnemen in dat formulier. Het formulier wil een taxatie bedrag en het rapport heeft er dus meerdere. De rest is allemaal al geregeld.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet de waarde nemen die het bij vrijwillige verkoop op zou kunnen brengen.

Als je in 2010 bent verhuisd en het gaat om de waarde per 1-1-2010, dan neem je de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik. Dat is een goede benadering van de 'verkoopwaarde' van de woning op 1-1-2010.

Als je in 2010 bent verhuisd en het gaat om de waarde per 1-1-2011, dan neem je de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik na verhouwing als de verbouwing op 1-1-2011 achter de rug was. Dat is dan nl. een goede benadering van de 'verkoopwaarde' van de woning op 1-1-2011. Als je nog niet bent begonnen met de verbouw, dan is de waarde voor verbouwing beter.

Er zit natuurlijk wel een tijd tussen het moment van aankoop en 1-1, zodat er een paar procent verschil in zal kunnen zitten, maar waarschijnlijk is ook dan nog een groot verschil tussen WOZ en taxatie aanwezig?

The Q

Top dank je! :D

Gesloten