LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wereldinkomen en toeslagen terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
KevinP

Wereldinkomen en toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door KevinP »

Ik heb een vraag met betrekking tot toeslagen en wereldinkomen waar ik hoop dat iemand wat meer inzicht in heeft.

In 2018 ben ik van januari t/m juli in Nederland in loondienst geweest. In deze tijd heb ik ook huurtoeslag en zorgtoeslag ontvangen. In augustus datzelfde jaar ben ik voor studie verhuist naar de Verenigde Staten. Omdat mijn bezoek hier minstens 4 jaar zal duren, heb ik mij in augustus 2018 dus uitgeschreven in Nederland.

Van augustus t/m december 2018 ben ik voor 20 uur per week in loondienst geweest in de Verenigde Staten. Ik heb dit inkomen afgelopen jaar doorgegeven als wereldinkomen. 14 Februari 2020 heb ik een brief gekregen van de belastingdienst, waarin mij gevraagd werd zo'n €2000 terug te betalen aan zorgtoeslag en huurtoeslag over het jaar 2018. Als ik online kijk naar de specificatie van de berekening, zie ik dat mijn wereldinkomen (inkomen VS) bij mijn toetsingsinkomen is opgeteld over januari t/m juli 2018.

Ik heb enkel zorg- en huurtoeslag ontvangen van januari t/m juli. Augustus t/m december heb ik geen toeslag ontvangen, geen huur in Nederland betaald en geen Nederlandse zorgverzekering gehad (sterker nog, zorgverzekering was niet toegestaan). Het is vreemd dat ik voor een inkomen waarnaast ik geen toeslagen in Nederland heb mogen ontvangen, ik zo'n groot bedrag moet terugbetalen over een eerdere periode. Zeker als ik ernaast hoge huur en verzekeringskosten in de VS heb moeten betalen, welke niet meeberekend zijn. Weet iemand of dit soort berekeningen correct zijn?

Moneyman

Re: Wereldinkomen en toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat bij toeslagen om jaarinkomens. Waarom zou dat dan in jouw geval niet correct zijn?

De Gelaarsde Kat

Re: Wereldinkomen en toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

MichielFRL schreef:
21 apr 2020 20:09
Misschien eerst maar eens de M-aangifte doen zodat er een juist inkomen wordt vastgesteld.
Dit dus.

Hoewel al een wat 'ouder' topic neem ik toch de vrijheid om nog even in te gaan op de vraag van TS.
Wat TS kennelijk niet begrepen heeft, is dat je recht op, en de eventuele hoogte van, de toeslagen van de belastingdienst afhankelijk zijn van je totale bruto inkomen over het gehele desbetreffende jaar, in dit geval 2018. (hij is overigens bepaald niet de enige, dus dit bedoel ik dus echt niet als 'verwijt'.)

Kennelijk is het bruto inkomen dat TS over de maanden januari t/m juli in 2018 in Nederland in loondienst ontving, in combinatie met zijn inkomen in de VS over de resterende maanden in 2018, in totaal te hoog geweest om nog recht te hebben op toeslagen. In dat geval wordt inderdaad het geheel aan reeds ontvangen toeslagen over het desbetreffende jaar teruggevorderd.

In deze tijd heb ik ook huurtoeslag en zorgtoeslag ontvangen. In augustus datzelfde jaar ben ik voor studie verhuist naar de Verenigde Staten. Omdat mijn bezoek hier minstens 4 jaar zal duren, heb ik mij in augustus 2018 dus uitgeschreven in Nederland.
Als ik online kijk naar de specificatie van de berekening, zie ik dat mijn wereldinkomen (inkomen VS) bij mijn toetsingsinkomen is opgeteld over januari t/m juli 2018.
En dat is dus terecht, omdat het totaal aan bruto jaarinkomen bepalend is voor het recht op toeslagen over dat jaar.
Ik heb enkel zorg- en huurtoeslag ontvangen van januari t/m juli. Augustus t/m december heb ik geen toeslag ontvangen, geen huur in Nederland betaald en geen Nederlandse zorgverzekering gehad (sterker nog, zorgverzekering was niet toegestaan). Het is vreemd dat ik voor een inkomen waarnaast ik geen toeslagen in Nederland heb mogen ontvangen, ik zo'n groot bedrag moet terugbetalen over een eerdere periode. Zeker als ik ernaast hoge huur en verzekeringskosten in de VS heb moeten betalen, welke niet meeberekend zijn. Weet iemand of dit soort berekeningen correct zijn?
Helaas TS - dit is volledig terecht. TENZIJ het door de belastingdienst gehanteerde bruto inkomen wat je in de maanden juli t/m december 2018 in de VS zou hebben verdiend, niet klopt. Er zit dus niets anders op dan dat bedrag checken, en indien incorrect, bezwaar indienen/ opnieuw aangifte doen via M-formulier.

Dat je in de maanden augustus t/m december hoge huur en verzekeringskosten in de VS heb moeten betalen is niet iets waar de NL belastingdienst een boodschap aan heeft. Het is immers je vrije keuze geweest om je daar te vestigen. En nogmaals, kennelijk heb je voldoende verdiend om je eigen broek op te kunnen houden, óók gedurende de maanden januari t/m juli in NL, gezien je totale inkomen over het jaar 2018.

Toeslagen worden bepaald door het bruto jaarinkomen, niet door wat je per maand verdient.
Het hele systeem is al ingewikkeld genoeg, het moet niet nòg erger worden. 8)

Gesloten