LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOZ 2012 en GRATIS bezwaar?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Emmy75

Re: WOZ 2012 en GRATIS bezwaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tufima schreef:Dat lijkt me niet, want dan hadden ze die wel gebruikt denk ik.
Hoeft niet persé er kunnen redenen zijn waarom een gemeente een bepaald pand als minder geschikt heeft beoordeeld terwijl het juist niet zo is.

Op zich is de kans wel vrij klein tenzij er echt veel van dezelfde soort huizen verkocht zijn in die periode, maarja met de huizenmarkt zoals die is.

Ik stipte het punt aan omdat sommige mensen niet weten dat ze dit soort informatie kunnen opvragen bij het kadaster.

mac1

Ongelezen bericht door mac1 »

De gemeente Woensdrecht maakt het helemaal bont....hier worden nauwelijks huizen verkocht, maar de waarde van mijn woning wordt 10% hoger getaxeerd.....het pand wordt vergeleken met panden die een stuk duurder zijn....wat is dit een bureaucratisch gedoe.... De waardenbepaling heeft niets te maken met de marktsituatie van 1-1-2011....het betekent dat je als burger weer bezwaar moet maken en afhankelijk bent van de beoordeling van ambtenaren...
Ik zit op een goudmijn....dat wel.....overal zakken de prijzen en het mijne is in waarde het meest gestegen in de afgelopen 5 jr....knap...

kika67

Ongelezen bericht door kika67 »

Ik heb de gegevens van de verkochte panden in mijn buurt, omdat ik eerder al een koopsommenoverzicht had van het kadaster.

Mijn woning is de meest recent verkochte woning. Er zijn maar twee referentiepanden gebruikt, die begin 2010 zijn verkocht. Deze twee woningen zijn totaal anders. De een betreft een hoekwoning en het andere referentiepand is een uitgebouwde woning.
De identieke woning die in 2010 is verkocht voor een vergelijkbare prijs als mijn woning is niet gebruikt.

De hogere WOZ waarde is gewoon niet realistisch en niet marktconform. Daarom ben ik zo boos. Ik heb een taxatierapport liggen van vorig jaar waarin de woning ook 10.000 euro lager ligt.

Misschien maakt de hogere WOZ voor dit jaar maar enkele tientjes verschil, maar het gaat mij om de doorberekening en het principe.

Dat van dat "GRATIS"heb ik al laten varen. Ik had zelf al berekeningen gemaakt via de website van het kadaster. Als argument zal ik de waardedaling in de regio en landelijk opvoeren, het taxatierapport uit 2010 (dateert van NA de verkoop van de referentiepanden) en ook de onbillijke keuze van referentiepanden.

Is dat genoeg denkt u?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vergeet niet dat de waardebepaling geldt per 1-1-2011, het is dus niet de huidige waarde.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kika67 schreef:Er zijn maar twee referentiepanden gebruikt, die begin 2010 zijn verkocht. Deze twee woningen zijn totaal anders. De een betreft een hoekwoning en het andere referentiepand is een uitgebouwde woning.
Op zich kunnen dit soort dingen. Dat is bij onze woning ook gebeurd en meestal staat dat ook in de toelichting beschreven. Nu hebben wij een woning waarvan veel soortgelijke zijn, maar sommigen zijn uniek en dan moeten ze ook referentieobjecten hebben. Op zich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn als dan ook het vergelijk goed is gemaakt. Bepaalde woningkenmerken zouden juist een bepaalde meerwaarde opleveren dus moet er wel een verhouding zijn tussen de referentieobjecten en uw woning.

Bij onze woning heeft de gemeente het klaargespeeld om onze woning hoger te taxeren dan vergelijkbare woningen die een aanbouw hebben. Onze buren hebben een identieke woning als de onze + meer grond maar een lagere WOZ :?Ik heb het bezwaar reeds ingediend en wacht af.
kika67 schreef: De identieke woning die in 2010 is verkocht voor een vergelijkbare prijs als mijn woning is niet gebruikt.
Dat is zeker vreemd te noemen en dit zou ik ook noemen in de argumentatie.
kika67 schreef: Als argument zal ik de waardedaling in de regio en landelijk opvoeren, het taxatierapport uit 2010 (dateert van NA de verkoop van de referentiepanden) en ook de onbillijke keuze van referentiepanden.
Toch zou ik ook melding maken van het taxatierapport. De landelijke en regiogemiddelden van het Kadaster wordt vaak klakkeloos afgewezen. Vraag me niet waarom, maar ze kunnen beoordelen dat dat nu net niet geldt voor uw woning of wijk.
kika67 schreef: Is dat genoeg denkt u?
Geen idee of dat genoeg is. Eerst eens even overwegen of u alle argumenten heeft. Er dingen bij gaan slepen die niet relevant zijn, is niet zinnig en levert grotere kans op afwijzing. Als u alle argumenten heeft eerst maar eens indienen en dan verder bezien wat de reactie is.

jspring

Ongelezen bericht door jspring »

Ik heb net de 'WOZ-beschikking / aanslagbiljet OZB 2013' van de gemeente Nuenen.The WOZ-waarde voor ons huis is verlaagd van 589.000 Euro in 2011 tot 568.000 euro voor 2012, maar de OZB werd verhoogd 40% van 660,50 in 2012 tot 916 , 47 voor 2013 een toename van 40%. Dit is absoluut schandalig. Hoe in godsnaam is een paar op pensioen zou 40% extra te vinden wanneer de AOW en pensioenen worden verlaagd en de inflatie loopt op meer dan 3%. We willen verhuizen naar een klein appartement, maar we zitten met deze 5 slaapkamers huis dat we niet kunnen verkopen vanwege de behuizing crisis en recessie. Hoeveel andere koppels zijn er in Nederland net als wij in dezelfde situatie door toedoen van onze eigen?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kika67 schreef:Ik heb de gegevens van de verkochte panden in mijn buurt, omdat ik eerder al een koopsommenoverzicht had van het kadaster.

Mijn woning is de meest recent verkochte woning. Er zijn maar twee referentiepanden gebruikt, die begin 2010 zijn verkocht. Deze twee woningen zijn totaal anders. De een betreft een hoekwoning en het andere referentiepand is een uitgebouwde woning.
De identieke woning die in 2010 is verkocht voor een vergelijkbare prijs als mijn woning is niet gebruikt.

De hogere WOZ waarde is gewoon niet realistisch en niet marktconform. Daarom ben ik zo boos. Ik heb een taxatierapport liggen van vorig jaar waarin de woning ook 10.000 euro lager ligt.

Misschien maakt de hogere WOZ voor dit jaar maar enkele tientjes verschil, maar het gaat mij om de doorberekening en het principe.

Dat van dat "GRATIS"heb ik al laten varen. Ik had zelf al berekeningen gemaakt via de website van het kadaster. Als argument zal ik de waardedaling in de regio en landelijk opvoeren, het taxatierapport uit 2010 (dateert van NA de verkoop van de referentiepanden) en ook de onbillijke keuze van referentiepanden.

Is dat genoeg denkt u?
Het gaat uiteindelijk om een paar tientjes zoals al eerder uitgerekend, als dat voor jou hoog genoeg is om koste wat kost je gelijk te halen, wie zijn wij als forumleden dan om te zeggen dat je het wel/niet moet doen?

En reken je niet rijk op die (landelijke) data bij het kadaster, het kan zijn dat de stijging/daling per wijk/woonplaats nog wel wat af kan wijken van het gemiddelde binnen je provincie.

M.Zeti

Ongelezen bericht door M.Zeti »

Ik wilde vorige week mijn woz -waarde aanvechten. Via internet werd ik overspoeld met bedrijven die het 'gratis' voor mij wilden doen. Omdat ik dat sowieso niet vertrouw ben ik verder gaan zoeken naar info, maar op site belastingdienst stond al helemaal weinig. (mijn gemeente Utrecht kon mij ook niet helpen :( ). Uiteindelijk kwam ik bij wozgids.nl [Link verwijderd door de Moderator] terecht. Dat is een site voor vrijwilligers die je helpen met tips en trucs zonder dat je achteraf kosten krijgt. Dankzij die club snap ik het nu helemaal :idea: en ga komend weekend zelf de brief sturen!
Laatst gewijzigd door Radar op 30 apr 2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

M.Zeti schreef:Ik wilde vorige week mijn woz -waarde aanvechten. Via internet werd ik overspoeld met bedrijven die het 'gratis' voor mij wilden doen. Omdat ik dat sowieso niet vertrouw ben ik verder gaan zoeken naar info, maar op site belastingdienst stond al helemaal weinig. (mijn gemeente Utrecht kon mij ook niet helpen :( ). Uiteindelijk kwam ik bij wozgids [Link verwijderd door de Moderator] terecht. Dat is een site voor vrijwilligers die je helpen met tips en trucs zonder dat je achteraf kosten krijgt. Dankzij die club snap ik het nu helemaal :idea: en ga komend weekend zelf de brief sturen!
Waarschijnlijk bent u voor 2014 te laat voor het indienen van een gewoon bezwaar. U moet het reactieformulier binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet ingevuld en ondertekend terugsturen naar de Inspecteur Belastingen.

De wet bepaalt dat, als u uw bezwaar niet binnen die zes weken heeft verzonden, het niet meer ontvankelijk is. Dit betekent dat uw bezwaarschrift niet meer in behandeling hoeft te worden genomen. Als besloten wordt om tot ‘ambtshalve' behandeling van uw bezwaar over te gaan dan kunt u alleen nog beroep instellen tegen de niet-ontvankelijkheid en niet tegen de uitkomst van de ambtshalve behandeling.

Voor het succesvol afhandelen van het bezwaarschrift moet bij 'ambtshalve' behandeling het verschil tussen de oorspronkelijke WOZ-waarde en de lagere WOZ-waarde minstens 20% van de oorspronkelijke waarde zijn, met een minimum van € 5.000
Laatst gewijzigd door Radar op 30 apr 2014 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

Gesloten