Ik heb een vraag over ondernemersaangifte van mijn vrouw over 2010. Ze was ingeschreven bij de KvK als gastouder. In deze aangifte heb ik ook de zelfstandigenaftrek afgetrokken.
De belastingdienst heeft echter bepaald dat deze aftrek niet mocht omdat niet werd voldaan aan de eisen voor het ondernemerschap met als hoofdreden dat er te weinig winst was gemaakt. De belastingdienst stelt: “Ik ben van mening dat er (nog) geen sprake is van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Als het resultaat toeneemt, kan er in de toekomst sprake zijn van winst uit onderneming”. De winst was iets meer als 10000 euro (voor belasting) wat voor een gastouder toch aanzienlijke inkomsten zijn . Ik heb echter nog nooit van de eis gehoord dat je minimaal een bepaalde winst zou moeten maken om in aanmerking te komen voor ondernemer.
Verder voldoet mijn vrouw aan alle, door de belastingdienst, gestelde eisen voor ondernemer zoals het urencriterium, risico lopen, factureren, reclame maken…
Mijn bezwaar over de “lage” gemaakte omzet werd dan ook direct afgewezen.
Kan dit zomaar bepaald worden door de belastingdienst? Of kan ik hier toch geldig bezwaar tegen maken?
Wie kan mij hierbij helpen?
Alvast bedankt.
Groet,
Pieter
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zelfstandigenaftrek afgewezen
Re: Zelfstandigenaftrek afgewezen
Om een bruto winst te realiseren van € 10.000,- is toch een minimale omzet nodig van € 100.000,-.
Dit lijkt mij voor een eenmansbedrijf als gastouder niet haalbaar. Bedoelt u niet dat de omzet € 10.000,- is geweest in 2010?
Dit lijkt mij voor een eenmansbedrijf als gastouder niet haalbaar. Bedoelt u niet dat de omzet € 10.000,- is geweest in 2010?
Een rare gang van zaken. Bij mijn weten moet je met name aan het urencriterium voldoen. Als zij een urenregistratie kan overleggen moeten ze het bij mijn weten gewoon goed keuren. Helemaal als je starter bent!
Zo raar is het niet. Een van de criteria is namelijk:
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Met een resultaat/inkomen van slechts 10.000 is het niet heel aannemelijk dat een onderneming lang stand houdt. Althans, niet als het je voornaamste bron van inkomsten moet zijn.
Even ter vergelijking, het minimumloon was ruim 18.000 per jaar. Als je dus maar 10.000 als resultaat hebt, dan is dat erg mager. Zeker als je nagaat dat je ook nog moet reserveren/sparen voor slechte tijden, aangezien je natuurlijk bv. geen WW opbouwt.
De belastingdienst zal de inkomsten om deze reden ook eerder als bijverdienste zien, waarvoor je dus geen gebruik van zulke regelingen kunt maken.
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Met een resultaat/inkomen van slechts 10.000 is het niet heel aannemelijk dat een onderneming lang stand houdt. Althans, niet als het je voornaamste bron van inkomsten moet zijn.
Even ter vergelijking, het minimumloon was ruim 18.000 per jaar. Als je dus maar 10.000 als resultaat hebt, dan is dat erg mager. Zeker als je nagaat dat je ook nog moet reserveren/sparen voor slechte tijden, aangezien je natuurlijk bv. geen WW opbouwt.
De belastingdienst zal de inkomsten om deze reden ook eerder als bijverdienste zien, waarvoor je dus geen gebruik van zulke regelingen kunt maken.