LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zorgtoeslag
zorgtoeslag
ik heb vanavond de uitzending gezien en zag dat er mensen zijn die bij het overlijden van hun partner huurtoeslag moeten terug betalen , nu bij mij is ook zoiets gebeurd alleen is het bij mij de zorgtoeslag die ik terug moest betalen
maar het is wel hetzelfde verhaal
ik heb alles gedaan bezwaar in gedient en omdat ik geen antwoord kreeg hun ook nog ingebreken gesteld formulier toe gestuurd , ik had ook al betaald want ze zeiden dat ik het dan wel terug zou krijgen maar heb nooit iets terug ontvangen
en ik ga nu weer opnieuw proberen dank zij deze uitzending
groeten van mevr v haperen
maar het is wel hetzelfde verhaal
ik heb alles gedaan bezwaar in gedient en omdat ik geen antwoord kreeg hun ook nog ingebreken gesteld formulier toe gestuurd , ik had ook al betaald want ze zeiden dat ik het dan wel terug zou krijgen maar heb nooit iets terug ontvangen
en ik ga nu weer opnieuw proberen dank zij deze uitzending
groeten van mevr v haperen
Re: zorgtoeslag
De 10% regeling die in de uitzending werd genoemd betreft uitsluitend de huurtoeslag. Een regeling waarop nauwelijks of geen beroep wordt gedaan vanwege onbekendheid en het ingewikkelde karakter daarvan.
Volgens huidige regelgeving is het terugvorderen door de Belastingdienst van de zorg en/of huurtoeslag vrijwel altijd terecht. Dit omdat er een te hoog (fictief) verzamelinkomen toeslagpartners is. Een andere zaak is dat men dit terug te betalen bedrag als zeer onrechtvaardig ervaart.
Sinds 2009 kan, als er niet binnen 8 weken een antwoord komt op een bezwaarschrift een beroep worden gedaan op het besluit: dwangsom bij niet tijdig beslissen Joke1948: dit besluit gaat voor de toeslagen pas in miv 2011. Omdat je bezwaarschrift waarschijnliijk in 2010 is ingediend, zal het bezwaarschrift als niet ontvankelijk worden beschouwd. Een beroep op deze regeling lijkt geen zin te hebben. Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -beslissen
De 10% regeling zal in het kader van de vereenvoudigingswet toeslagen 2011 geschrapt gaan worden. Tros-Radar is dus rijkelijk laat met deze uitzending. Waar vaart achter gezet dient te worden is dat de regeling: fictief inkomen bij overlijden op de schop gaat. Bij mijn weten zijn daar in Den Haag plannen voor.
Volgens huidige regelgeving is het terugvorderen door de Belastingdienst van de zorg en/of huurtoeslag vrijwel altijd terecht. Dit omdat er een te hoog (fictief) verzamelinkomen toeslagpartners is. Een andere zaak is dat men dit terug te betalen bedrag als zeer onrechtvaardig ervaart.
Sinds 2009 kan, als er niet binnen 8 weken een antwoord komt op een bezwaarschrift een beroep worden gedaan op het besluit: dwangsom bij niet tijdig beslissen Joke1948: dit besluit gaat voor de toeslagen pas in miv 2011. Omdat je bezwaarschrift waarschijnliijk in 2010 is ingediend, zal het bezwaarschrift als niet ontvankelijk worden beschouwd. Een beroep op deze regeling lijkt geen zin te hebben. Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -beslissen
De 10% regeling zal in het kader van de vereenvoudigingswet toeslagen 2011 geschrapt gaan worden. Tros-Radar is dus rijkelijk laat met deze uitzending. Waar vaart achter gezet dient te worden is dat de regeling: fictief inkomen bij overlijden op de schop gaat. Bij mijn weten zijn daar in Den Haag plannen voor.
-
Ook ik moet een behoorlijk bedrag terugbetalen. Omdat ik niet van de 10% regeling op de hoogte was, en het ook niet in één keer kon terugbetalen, heb ik een betalingsregeling getroffen. Ik vraag me af of ik dit geld kan proberen terug te krijgen. Is iemand daar mee op de hoogte?
niet waar fisbel. 10% regel geldt voor alle toeslagen: http://www.toeslagen.nl/particulier/kin ... 07-08.html
-
10% regeling geldt inderdaad voor alle toeslagen en dus niet alleen voor huurtoeslag.
U kunt gewoon alsnog in bezwaar gaan en de 10% regeling aanvragen. Wanneer deze toegekend wordt, krijgt u het al betaalde bedrag weer uitbetaald.Mitilistenheim schreef:Ook ik moet een behoorlijk bedrag terugbetalen. Omdat ik niet van de 10% regeling op de hoogte was, en het ook niet in één keer kon terugbetalen, heb ik een betalingsregeling getroffen. Ik vraag me af of ik dit geld kan proberen terug te krijgen. Is iemand daar mee op de hoogte?
Je hebt helemaal gelijk Gwen21. De 10% regeling geldt voor alle toeslagen. De regeling is afkomstig uit de huursubsidie (tot 2006). Een aantal maatregelen zoals de hardheidsclausule en het vangnet bij inkomensachteruitgang is in aangepaste vorm in de huurtoeslag terechtgekomen. En de 10% regeling is dus integraal voor alle toeslagen in de wet awir (algemene wet inkomensafhankelijke regelingen) opgenomen.gwen21 schreef:niet waar fisbel. 10% regel geldt voor alle toeslagen: http://www.toeslagen.nl/particulier/kin ... 07-08.html
Het is handig als u in uw beroep op de 10% regeling met een berekening kunt aangeven waarom er recht is op het schrappen van de terug te betalen toeslag.Mitilistenheim schreef:Ook ik moet een behoorlijk bedrag terugbetalen. Omdat ik niet van de 10% regeling op de hoogte was, en het ook niet in één keer kon terugbetalen, heb ik een betalingsregeling getroffen. Ik vraag me af of ik dit geld kan proberen terug te krijgen. Is iemand daar mee op de hoogte?
Ikzelf heb nog maar 1 keer voor iemand een verzoek geschreven aan de Belastingdienst waarbij een beroep werd gedaan op de 10%-regeling. Met succes. Maar de rekensom is uitsluitend te maken met nadere gegevens omtrent inkomens, tijdstip van wijziging enzovoort. Niet zo geschikt voor internet. Misschien kunt u op het regiokantoor zich laten voorlichten of er sprake kan zijn van de 10% regeling. In de toeslagwijzer 2011 is wat betere informatie te vinden over de 10% regeling dan in de toeslagwijzer 2010. Een aantal inkomenssituaties bij overlijden / scheiding worden toegelicht. Ook de berekening van het fictief inkomen is vermeld. Lees bladzijde 14, 15, 16.
http://www.toeslagen.nl/download/251_belcon.html
Deze plannen zijn al gerealiseerd. Afschaffing bijtelling fictief inkomen bij overlijden en opheffen 10%-regeling is miv. 1 januari 2011 ingegaan.fisbel schreef:De 10% regeling zal in het kader van de vereenvoudigingswet toeslagen 2011 geschrapt gaan worden. Tros-Radar is dus rijkelijk laat met deze uitzending. Waar vaart achter gezet dient te worden is dat de regeling: fictief inkomen bij overlijden op de schop gaat. Bij mijn weten zijn daar in Den Haag plannen voor.
Te lezen in het eindrapport van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Toeslagen dd. 16 oktober 2009.
Opheffen 10% regeling.
De 10% regeling heeft als doel te voorkomen dat toeslagontvangers die gedurende het jaar scheiden het recht op toeslag verliezen doordat het inkomen van de partner na scheiding sterk toeneemt. Bij beëindiging van het partnerschap in de loop van het berekeningsjaar wordt namelijk voor de hoogte van de toeslag over de maanden waarin het partnerschap heeft bestaan gekeken naar het jaarinkomen van de inmiddels vertrokken partner. Dit is inherent aan de jaarinkomensystematiek van de Awir. Het is een ingewikkelde regeling, waar in de praktijk zelden gebruik van wordt gemaakt. Daarbij zijn de benodigde gegevens niet altijd toegankelijk (de partner kan bv. zijn medewerking niet verlenen). Ook hiervoor geldt dat het kabinet de voordelen in termen van begrijpelijkheid, administratieve lasten en uitvoeringslast opwegen tegen de nadelige inkomensgevolgen. Het kabinet neemt het voorstel over om deze regeling op te heffen per 2011. Vanwege het beperkte gebruik zijn de budgettaire en inkomenseffecten beperkt.
Opheffen herleiden inkomen bij overlijden.
Bij overlijden is het jaarinkomen van een overledene meestal lager dan op voorhand kon worden verwacht. Doordat de draagkracht wordt afgemeten aan het jaarinkomen, wordt daarmee impliciet verondersteld dat iemand het in een korte periode verdiende inkomen ook nodig heeft om de rest van het jaar rond te komen. Net als bij de 10% regeling is de jaarinkomensystematiek van de Awir in dergelijke gevallen niet maatgevend voor iemand zijn draagkracht in een bepaalde periode. Belastingdienst/Toeslagen past op dit moment een handmatige bewerking toe waarbij het genoten maandinkomen wordt omgerekend naar een jaarinkomen. Het opheffen van deze regeling bespaart deze handmatige bewerking voor 20 000 tot 30 000 gevallen per jaar. Doordat het inkomen van de overledene niet wordt herleid tot jaarinkomen, neemt de toeslag – die de erven ontvangen – toe en wordt het aantal terugvorderingen beperkt. Gezien de beperkte budgettaire effecten van deze maatregel neemt het kabinet dit voorstel over per 1 januari 2011.