Ik heb de volgende vraag.
Ik heb momenteel een bijstandsuitkering.En geen overige verdiensten/inkomsten.
Ik heb mijn belastingaangifte netjes ingevuld en zoals ik dacht ontvang ik wat geld terug.
Deze gedachten had ik doordat ik in 2008 een aanslag kreeg alvast voor 2009.
Toendertijd zat ik in de ziektewet na aanleiding van een ongeval en kreeg dus af en toe een voorschot vanuit de letselschade.
Hier heb ik altijd heel zuinig mee proberen te doen,want je weet nooit wanneer het volgende voorschot komt.
Toen ik de aanslag van 2009 kreeg zijn ze nog vanuit gegaan van mijn normale loon uit arbeid.Dit heb ik niet direct veranderd met de gedachten dat wanneer ik deze aanslag nu gewoon zou betalen dat ik dan bij de definitieve aanslag 2009 geld terug zou krijgen.En dat zou erg handig zijn.Geld wat je niet hebt,maak je ook niet op.
Nu ben ik bang dat ze mijn teruggaaf gaan zien als inkomsten.
Ik kan wel aantonen dat ik voorschotten en dergelijke heb gekregen.
Hopelijk heeft iemand voor mij een antwoord.
Mvg
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belasting teruggaaf inkomsten Bijstandsuikering
Re: Belasting teruggaaf inkomsten Bijstandsuikering
Is er iemand die hier verstand van heeft?
Mvg
Mvg
De voorschotten mag NIET gezien worden als inkomsten Xnez.
Bij de afhandeling van je letselschade zaak krijg je een belasting huppeldepup
dat je over dat bedrag geen belasting hoeft te betalen.
Je hoef dus je voorschotten ook niet op te geven als inkomsten.
Bij de afhandeling van je letselschade zaak krijg je een belasting huppeldepup
dat je over dat bedrag geen belasting hoeft te betalen.
Je hoef dus je voorschotten ook niet op te geven als inkomsten.
@ vogels,dank u ik zal de link eens bekijken.
@ chocomelk,voorschotten mogen inderdaad niet gezien worden als inkomsten.Dat weet ik.
Maar ik heb toendertijd een gedeelte voorschot gebruikt om een aanslag te betalen,met het idee dat ik die dit jaar via teruggaaf weer teug zou krijgen
(Ze gingen toen nog uit van mijn normale loon uit arbeid,terwijl ik toen nog ziektewetuitkering had en daarna ww,en ik heb dit extra niet aangepast zodat ik nu wat extra's zou hebben).
Dus eigenlijk een soort van apart gezet,wat je niet hebt maak je ook niet op.
@ chocomelk,voorschotten mogen inderdaad niet gezien worden als inkomsten.Dat weet ik.
Maar ik heb toendertijd een gedeelte voorschot gebruikt om een aanslag te betalen,met het idee dat ik die dit jaar via teruggaaf weer teug zou krijgen
(Ze gingen toen nog uit van mijn normale loon uit arbeid,terwijl ik toen nog ziektewetuitkering had en daarna ww,en ik heb dit extra niet aangepast zodat ik nu wat extra's zou hebben).
Dus eigenlijk een soort van apart gezet,wat je niet hebt maak je ook niet op.
@ vogels...inderdaad is deze aanslag al betaald voor ik in de bijstand kwam.
En in art32 staat inderdaad:
-1. Onder inkomen wordt verstaan de op grond van artikel 31 in aanmerking genomen middelen voor zover deze:
a. betreffen inkomsten uit of in verband met arbeid, inkomsten uit vermogen, een premie als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel j, een kostenvergoeding als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel k, inkomsten uit verhuur, onderverhuur of het hebben van één of meer kostgangers, socialezekerheidsuitkeringen, uitkeringen tot levensonderhoud op grond van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, voorlopige teruggave of teruggave van inkomstenbelasting, loonbelasting, premies volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdragen als bedoeld in artikel 41 van de Zorgverzekeringswet, dan wel naar hun aard met deze inkomsten en uitkeringen overeenkomen; en
b. betrekking hebben op een periode waarover beroep op bijstand wordt gedaan.
En in art32 staat inderdaad:
-1. Onder inkomen wordt verstaan de op grond van artikel 31 in aanmerking genomen middelen voor zover deze:
a. betreffen inkomsten uit of in verband met arbeid, inkomsten uit vermogen, een premie als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel j, een kostenvergoeding als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel k, inkomsten uit verhuur, onderverhuur of het hebben van één of meer kostgangers, socialezekerheidsuitkeringen, uitkeringen tot levensonderhoud op grond van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, voorlopige teruggave of teruggave van inkomstenbelasting, loonbelasting, premies volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdragen als bedoeld in artikel 41 van de Zorgverzekeringswet, dan wel naar hun aard met deze inkomsten en uitkeringen overeenkomen; en
b. betrekking hebben op een periode waarover beroep op bijstand wordt gedaan.
Dit geeft me toch een beetje een opgelucht gevoel.
Heb er gister echt mee in mn maag gezeten.
Vriendelijk bedankt voor de info.
Heb er gister echt mee in mn maag gezeten.
Vriendelijk bedankt voor de info.
Dat goed bewaren was ik ook zeker van plan;)
Fijn dat er toch mensen zijn die hun kennis willen delen en anderen willen helpen
Fijn dat er toch mensen zijn die hun kennis willen delen en anderen willen helpen