LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bijleenregeling
Bijleenregeling
Ik heb afgelopen week naar de belastingdienst gebeld, maar daar begrepen ze mijn vraag niet zo (of ik ben niet goed in uitleggen.. ).
Ik heb in 2007 mijn appartement verkocht met een overwaarde van ca. €10.000 en dit vervolgens niet gebruikt voor de aanschaf van het huis wat ik samen met mijn vriendin heb gekocht (inmiddels vrouw..). Ik las berichten dat voorheen de bijleenregeling 5 jaar gold, maar nu 3 jaar is geworden. Mijn vraag of ik nu nog steeds rekening moet houden met de bijleenregeling werd eerst niet begrepen, maar later werd gezegd dat dit geldt voor de hele looptijd van de hypotheek.
Is er dan geen manier om van de bijleenregeling af te komen? Wij hebben ook in de afgelopen 3 jaren flink wat geld in woning verbetering en onderhoud gestoken. Kun je dat niet tegen elkaar wegstrepen? Ik heb ongeveer uitgerekend dat het nadeel wat ik heb van de bijleenregeling aan het eind van de looptijd bijna €10.000 is, beetje lullig, niet?
Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken op dit gebied.
Ik heb in 2007 mijn appartement verkocht met een overwaarde van ca. €10.000 en dit vervolgens niet gebruikt voor de aanschaf van het huis wat ik samen met mijn vriendin heb gekocht (inmiddels vrouw..). Ik las berichten dat voorheen de bijleenregeling 5 jaar gold, maar nu 3 jaar is geworden. Mijn vraag of ik nu nog steeds rekening moet houden met de bijleenregeling werd eerst niet begrepen, maar later werd gezegd dat dit geldt voor de hele looptijd van de hypotheek.
Is er dan geen manier om van de bijleenregeling af te komen? Wij hebben ook in de afgelopen 3 jaren flink wat geld in woning verbetering en onderhoud gestoken. Kun je dat niet tegen elkaar wegstrepen? Ik heb ongeveer uitgerekend dat het nadeel wat ik heb van de bijleenregeling aan het eind van de looptijd bijna €10.000 is, beetje lullig, niet?
Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken op dit gebied.
Re: Bijleenregeling
Uw vraag wordt ook niet uitgelegd op deze pagina van de belastingdienst ?
Links staan onder de link "bijleengereling" meerdere linkjes met verschillende voorbeelden uitgelegd.
De eigenwoningschuld van de nieuwe woning zou 10.000 euro lager moeten liggen dan de aanschafwaarde van de woning.
Als de aanschafwaarde van de nieuwe woning bijvoorbeeld 250.000 euro is, kunt u voor de hypotheek boven de 240.000 de HRA niet als aftrekpost opvoeren.
Of dat zomaar weg te strepen is tegen woningverbeteringen van de oude woning, weet ik even niet.
Links staan onder de link "bijleengereling" meerdere linkjes met verschillende voorbeelden uitgelegd.
De eigenwoningschuld van de nieuwe woning zou 10.000 euro lager moeten liggen dan de aanschafwaarde van de woning.
Als de aanschafwaarde van de nieuwe woning bijvoorbeeld 250.000 euro is, kunt u voor de hypotheek boven de 240.000 de HRA niet als aftrekpost opvoeren.
Of dat zomaar weg te strepen is tegen woningverbeteringen van de oude woning, weet ik even niet.
Bedankt voor je reactie,
Nee, daar wordt het dus niet echt uitgelegd. Dat ik nu €10.000 minder op mag geven voor aftrek was me ook al duidelijk natuurlijk. Mij gaat het erom of wij van de bijleenregeling af kunnen komen door gedane investeringen in ons huidige huis of door bijvoorbeeld €10.000 af te lossen op de hypotheek.
Nee, daar wordt het dus niet echt uitgelegd. Dat ik nu €10.000 minder op mag geven voor aftrek was me ook al duidelijk natuurlijk. Mij gaat het erom of wij van de bijleenregeling af kunnen komen door gedane investeringen in ons huidige huis of door bijvoorbeeld €10.000 af te lossen op de hypotheek.
Weet ik helaas niet zeker, maar ik denk wel dat als u de hypotheek zou aflossen met 10.000 dat u hier geen hinder meer van ondervindt.
Of het verrekend kan worden met investeringen in de woning weet ik niet.
Wellicht komt fisbel (een forumgebruiker) nog voorbij, die weet het vast wel.
Of het verrekend kan worden met investeringen in de woning weet ik niet.
Wellicht komt fisbel (een forumgebruiker) nog voorbij, die weet het vast wel.
De bijleenregeling is ingewikkeld, een onding. Vooral in situaties van scheiding waarbij de nieuwe partner al of niet een koopwoning inbrengt. Denkfouten zijn gauw gemaakt. De rekenhulp bijleenregeling van de Belastingdienst is waardeloos. (probeer het maar eens) Het FNV heeft een goed programma maar houdt dit liever voor zichzelf.
In deze situatie verdwijnt door de woningverbetering van € 10.000 de overwaarde. Ik neem maar even het voorbeeld van Emmy75: De betaalde rente over de volledige € 250.000 mag weer in aftrek worden genomen. Als er vervolgens € 10.000 wordt afgelost is de rente over € 240.000 aftrekbaar. Minder renteaftrek door de aflossing, maar wel over het volledige geleende bedrag.
In deze situatie verdwijnt door de woningverbetering van € 10.000 de overwaarde. Ik neem maar even het voorbeeld van Emmy75: De betaalde rente over de volledige € 250.000 mag weer in aftrek worden genomen. Als er vervolgens € 10.000 wordt afgelost is de rente over € 240.000 aftrekbaar. Minder renteaftrek door de aflossing, maar wel over het volledige geleende bedrag.
Bedankt voor je reactie Fisbel,
Dat het een onding was had ik al wel in de gaten ja..
Dus, als ik €10.000 aflos op mijn hypotheek ben ik van de bijleenregeling af. Maar dan heb ik natuurlijk ook minder schuld, dus net zoveel aftrek als nu.
En zaken die wij aan onze woning hebben verbeterd, zoals kunststof kozijnen en een vochtblokkade (energie besparend) mag ik dus ook compenseren met de bijleenregeling? Stel dat ik dus de afgelopen 3 jaar €12.000 heb geïnvesteerd mag ik het volledige hypotheek bedrag weer aftrekken?
Begrijp ik het zo goed?
Dat het een onding was had ik al wel in de gaten ja..
Dus, als ik €10.000 aflos op mijn hypotheek ben ik van de bijleenregeling af. Maar dan heb ik natuurlijk ook minder schuld, dus net zoveel aftrek als nu.
En zaken die wij aan onze woning hebben verbeterd, zoals kunststof kozijnen en een vochtblokkade (energie besparend) mag ik dus ook compenseren met de bijleenregeling? Stel dat ik dus de afgelopen 3 jaar €12.000 heb geïnvesteerd mag ik het volledige hypotheek bedrag weer aftrekken?
Begrijp ik het zo goed?
@Remus
Het antwoordt van fisbel is in deze compleet en de bijleenregeling is dus niet te omzeilen (behoudens middels aflossing van het bewuste leningdeel).
Nee dat mag u niet. Dit had wel gekund als u voor de investeringen een nieuwe lening had afgesloten (hoe krom kunnen we het maken in Nederland). Deze lening had namelijk uw aftrekbare bedrag verhoogt (immers woningverbetering). De in het voorbeeld genoemde € 10.000,00 was dan echter nog steeds een box 3 lening. Maar door het niet gebruiken van uw eigen middelen had u de lening vervolgens met € 10.000,00 kunnen verlagen waardoor het box 3 deel komt te vervallen.En zaken die wij aan onze woning hebben verbeterd, zoals kunststof kozijnen en een vochtblokkade (energie besparend) mag ik dus ook compenseren met de bijleenregeling? Stel dat ik dus de afgelopen 3 jaar €12.000 heb geïnvesteerd mag ik het volledige hypotheek bedrag weer aftrekken?
Het antwoordt van fisbel is in deze compleet en de bijleenregeling is dus niet te omzeilen (behoudens middels aflossing van het bewuste leningdeel).
Het spreekt vanzelf dat een lening / hypotheek moet worden afgesloten voor vermindering van de overwaarde. Hoe anders te handelen? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat elke rekening van de Gamma of zo de woningschuld vermindert.
Oké, nu is het mij duidelijk.
Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.