De Nederlandse belastingheffing op vermogen is in strijd met het recht van eigendom. Als de huidige heffing op basis van een fictief rendement tot vermogensverlies leidt, kan de rechter beslissen dat de belasting niet mag worden geheven.
Het was even zoeken, maar dit is een advies van de Advocaat-Generaal aan de Hoge Raad in een zaak over een belastingheffing over 2011 van een emigrant, die in Nederland nog onroerend goed heeft. Nu is het duidelijk waar dit over gaat. Er is nog geen uitspraak van de Hoge Raad.
De man heeft een compleet fictieve aanslag gekregen: 1,4% over de WOZ-waarde van zijn panden. In 2011 was de WOZ-waarde veel hoger dan de marktprijzen van onroerend goed, dat was een jaar met dalende huizenprijzen. Wel moet worden opgemerkt, dat de 4% rendement in de VRH gebaseerd was op het gemiddeld rendement in de periode 1946-1998, het is niet helemaal een fictief getal. In zijn geval vind ik volkomen terecht, dat hij bezwaar maakt tegen de aanslag en dat doorzet tot de Hoge Raad. Het is ook de enige manier om als particulier wijzigingen in het belastingstelsel af te dwingen.
GJvdZ schreef:En wat als iemand met een bescheiden inkomen ineens een leuke erfenis krijgt (bijvoorbeeld: je verdient modaal, je ouders overlijden en je mag als enigst kind het afbetaal huis verkopen voor 200.000 euro). Op zich geen rare situatie in deze tijd. Moet je dan wel of niet betalen?
Bij een erfenis betaal je twee keer, als je niet oplet. Het vermogen groeit, dat is de VRH. Plus de successiebelasting en die is voor directe erfgenamen 10%. Was overigens 8%, maar de goede-doelen-lobby heeft succes gehad: het hoogste tarief is verlaagd en om de opbrengst gelijk te houden betalen erfgenamen in de eerste graad sinds 2010 meer.
langste adem schreef:Ik pleit voor mij als alleenheerser in dit land. Dan gaat er pas een andere wind waaien
Zolang je geen rare ideeën ontwikkelt, zoals sommige populisten, vind ik alles best. Verschillende Oosteuropese landen kennen 1 percentage in de belastingen, meestal rond de twintig procent. Dus 20% BTW, 20% Inkomstenbelasting enz.
In Nederland zie ik dat niet zo snel lukken. Achter de 'loonheffing' op je salarisoverzichten verbergen zich de premies volksverzekeringen (AOW, ANW, AWBZ, AKW), die zijn opgeteld rond de 35%, en pas bij de hogere inkomens komt daar een beetje inkomstenbelasting bij. Verder zijn er nog werkgeverpremies ZW, WIA, WAO, WW en een hele rare constructie rond de ZVW.
Met deze hele reeks afkortingen snap je het al: één tarief wordt erg ingewikkeld.