Beste lezers,
Voorop gesteld dat ik niet veel verstand heb van belastingen etc. zou ik heel graag willen vragen of iemand van u bekend is met het fenomeen 'stilzwijgend' verhogen van de beschikking over één belastingjaar?
Op 11 okt. 2011 berichtte de belastingdienst mij dat ik over het jaar 2009 teveel huurtoeslag had ontvangen en of ik maar even €738 terug wilde betalen.
Ik ga er altijd vanuit dat de jongens en meisjes van de bd goed zijn in rekenen, in ieder geval beter dan ik, dus ik begon maandelijks af te betalen.
Op 16 okt j.l. mocht ik weer een fijne mededeling van ze ontvangen waaruit bleek dat het bedrag van de beschikking huurtoeslag over 2009 nu werd vastgesteld op €841.
Geen probleem leek mij, het scheelde niet zo heel veel en een vlijtige ambtenaar was er wellicht achter gekomen dat ik nog een paar tientjes teveel had ontvangen over 2009.
Tot ik er vorige week achter kwam dat het helemaal niet over een en dezelfde beschikking ging maar over een geheel nieuwe beschikking!
Blijkt dat ik die 2 bedragen dus bij elkaar moet optellen en niet €738 maar €738 + €841 = €1579 terug moet betalen.
Maar dát bedrag heb ik niet eens over dat jaar aan huurtoeslag ontvangen!
Bovendien ben ik al een jaar aan het afbetalen!
Na zeker 10 keer bellen met de belastingtelefoon en even zoveel medewerkers is het nu duidelijk: men heeft stilzwijgend en zonder er ook maar één letter aan te spenderen een 'nog openstaand bedrag' uit 2008 erbij opgeteld!
Nota bene: ik wist niets van een 'nog openstaand' bedrag van 2008; ik had over dat jaar juist belasting terug gekregen.
Mijn vraag is nu: kan dat zomaar en is de bd niet verplicht je daarover netjes te informeren?
Ik lees heel graag uw reracties en alvast dank!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eén toeslagsoort, één tijdvak, 2x aan het terugbetalen!
-
Re: Eén toeslagsoort, één tijdvak, 2x aan het terugbetalen!
Ik vermoed dat de belastingdienst het bedrag dat je over 2008 teveel hebt ontvangen in eerste instantie heeft verrekend met de toeslag over 2009. Dat is de eerste terugbetaling die je moest doen.
Vervolgens constateert men dat je in 2009 teveel toeslag toegekend hebt gekregen waardoor het teveel ontvangen bedrag van 2008 eigenlijk niet verrekend had kunnen worden. Ze kunnen immers niet een ten onrechte ontvangen bedrag verrekenen met een toeslag die ten onrechte ook te hoog was toegekend.
Kijk al je beschikkingen over 2008 en 2009 eens na. Als het goed is heb je namelijk wel beschikkingen ontvangen van de vaststelling 2008 en 2009. Hieruit zou je kunnen afleiden welke bedragen je nog moet terugbetalen.
Vervolgens constateert men dat je in 2009 teveel toeslag toegekend hebt gekregen waardoor het teveel ontvangen bedrag van 2008 eigenlijk niet verrekend had kunnen worden. Ze kunnen immers niet een ten onrechte ontvangen bedrag verrekenen met een toeslag die ten onrechte ook te hoog was toegekend.
Kijk al je beschikkingen over 2008 en 2009 eens na. Als het goed is heb je namelijk wel beschikkingen ontvangen van de vaststelling 2008 en 2009. Hieruit zou je kunnen afleiden welke bedragen je nog moet terugbetalen.
Dan hebben ze wel lang zitten slapen voor ze erachter kwamen dat je teveel huursubsidie kreeg. En dan is het inderdaad 2008 en 2009 terugbetalen. Maar troost je, het kan nog "zieliger": mijn brief van de Belasting was, met andere woorden weliswaar: wij hebben een fout in uw uitkering gemaakt. Ons is gebleken dat u €69,00 bruto teveel inkomen hebt per jaar om in aanmerking voor huursubsidie te komen: terug te betalen 2 jaar: €3.900. Ik mocht in termijnen terugbetalen, meer dan 4 jaar! plus daar kwam dan de rente bij (en die is veel hoger dan de banken berekenen). Heb gelukkig van familie renteloos kunnen lenen en bedrag in 1 keer overgemaakt. Krijg ik ook niet iedere maand die rot envelop in de bus. Leuker konden ze het dus niet maken..........
Dank jullie voor je spontane en meelevende reacties.
Toch fijn te weten dat je hierin niet weer alleen staat, hoewel ik het ook voor jullie heel vervelend vind.
Heb inmiddels bij mijn districtskantoor een overzicht aangevraagd van alle betaalde en onbetaalde bedragen vanaf 2008.
Het blijft een raar verhaal, vind ik.
Vóór 2010 nooit iets met of van de bd gehad, was altijd nihi kennelijk, en toen ineens kwam er een aanslag die zo hoog was dat ik in paniek raakte.
Gebeld, gebeld en nog eens gebeld tot een medewerker me aanraadde toch maar eens teruggave te vragen tot 5 jaar terug. Wellicht zou ik dan een bedrag terug krijgen ipv te moeten betalen.
Via een consulent geregeld en kreeg in totaal inderdaad een aardig bedrag terug.
Echter, niemand vertelde me dat men daar nog wel eens (4 jaar!) later op terug kon komen, dus beschik ik nu ook niet over de nodige reserves om deze financiële tegenvaller op te vangen.
Zoals een van jullie schreef heb ik gelukkig ook een heel lieve hartsvriendin die mij het bedrag wil lenen zodat ik dit hele verhaal een beetje achter mij kan laten en ik mag afbetalen wat ik maandelijks echt kan missen.
De bd gaf aan alle posten te kunnen bundelen en dan zou ik uitkomen op een maandbedrag van ongeveer 170 en dat is dan, gezien mijn inkomen, net teveel...
Ik heb geleerd.... zorg in de toekomst voor een 'potje' voor dit soort zaken.
Het kwam echt als een shock: ik ben juist iemand die heel goed met geld kan omgaan en nog nooit een lening heeft gehad!
Anyway, nogmaals dank voor jullie respons
Toch fijn te weten dat je hierin niet weer alleen staat, hoewel ik het ook voor jullie heel vervelend vind.
Heb inmiddels bij mijn districtskantoor een overzicht aangevraagd van alle betaalde en onbetaalde bedragen vanaf 2008.
Het blijft een raar verhaal, vind ik.
Vóór 2010 nooit iets met of van de bd gehad, was altijd nihi kennelijk, en toen ineens kwam er een aanslag die zo hoog was dat ik in paniek raakte.
Gebeld, gebeld en nog eens gebeld tot een medewerker me aanraadde toch maar eens teruggave te vragen tot 5 jaar terug. Wellicht zou ik dan een bedrag terug krijgen ipv te moeten betalen.
Via een consulent geregeld en kreeg in totaal inderdaad een aardig bedrag terug.
Echter, niemand vertelde me dat men daar nog wel eens (4 jaar!) later op terug kon komen, dus beschik ik nu ook niet over de nodige reserves om deze financiële tegenvaller op te vangen.
Zoals een van jullie schreef heb ik gelukkig ook een heel lieve hartsvriendin die mij het bedrag wil lenen zodat ik dit hele verhaal een beetje achter mij kan laten en ik mag afbetalen wat ik maandelijks echt kan missen.
De bd gaf aan alle posten te kunnen bundelen en dan zou ik uitkomen op een maandbedrag van ongeveer 170 en dat is dan, gezien mijn inkomen, net teveel...
Ik heb geleerd.... zorg in de toekomst voor een 'potje' voor dit soort zaken.
Het kwam echt als een shock: ik ben juist iemand die heel goed met geld kan omgaan en nog nooit een lening heeft gehad!
Anyway, nogmaals dank voor jullie respons
-
Antwoord op de vraag: je wordt er over geïnformeerd omdat de Belastingdienst daartoe is verplicht. Als je alle correspondentie hebt bewaard is het prima en zeer eenvoudig te verklaren. Probleem is dat het moeilijk tot niet te verklaren is als je geen papieren bewaard...
Uit je verhaal op te maken gok ik dat je een definitieve berekening hebt gehad over het jaar 2009 voor de huurtoeslag op 11 okt 2011 en recent een herziene definitieve berekening waarin het recht nog meer naar beneden of nihil is gesteld.
Heb je aangifte recent gedaan bij de inkomstenbelasting over het jaar 2009? Of heb je juist geen aangifte gedaan terwijl je wel aangifteplichtig was? Er is blijkbaar een nieuw feit binnen gekomen waardoor het herzien is. Goed te verklaren door de eerdere beschikkingen met elkaar te vergelijken.
Uit je verhaal op te maken gok ik dat je een definitieve berekening hebt gehad over het jaar 2009 voor de huurtoeslag op 11 okt 2011 en recent een herziene definitieve berekening waarin het recht nog meer naar beneden of nihil is gesteld.
Heb je aangifte recent gedaan bij de inkomstenbelasting over het jaar 2009? Of heb je juist geen aangifte gedaan terwijl je wel aangifteplichtig was? Er is blijkbaar een nieuw feit binnen gekomen waardoor het herzien is. Goed te verklaren door de eerdere beschikkingen met elkaar te vergelijken.