LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen huis verkocht

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
elevator

Eigen huis verkocht

Ongelezen bericht door elevator »

We hebben in 2010 ons huis kunnen verkopen en we moesten half december 2010 opleveren .
Im 2011 is ons nieuwe huis gebouwd en dat is in feb . 2011 op onze naam gekomen .
Nu moest ik voor de aangifte van 2010 de overwaarde van het huis opgeven per 31-12-2010 en moest dit middelen met het banksaldo van 1-1-2010 , we moesten dus dik belasting bijbetalen .
Voor de aangifte van 2011 kun je door verandering van de regels niet meer de beginstand met de eindstand middelen .
Vind onterecht :1 we hebben van het geld wat op de bankrekening stond in totaal maar 3 maand rente kunnen vangen.
: 2 en daardat de regels veranderd zijn heb ik in 2010 veel belasting moeten betalen .
Wie heeft raad voor ons , niet dat men medelijden met ons moet hebben :roll:

SJZ

Re: Eigen huis verkocht

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, raad is er niet. Er zijn ook mensen voor wie het omgekeerde geldt en die nu geluk hebben.

Voor jullie is het inderdaad balen maar de wet is zowel voor 2010 als 2011 glashelder.

Ik wil wel medelijden geven, maar daar heb je niks aan.

Het aloude advies (sinds 2001) om je huis NA 1 januari te verkopen en je nieuwe huis VOOR 1 januari te kopen geldt nog steeds.

Je maakt hooguit een kans als je kosten hebt gemaakt omdat de belastingdienst (via een schriftelijke toezegging of zo) jou heeft toegezegd dat dit geld niet belast is op 1.1.2011. Maar dat zal wel niet. Tien jaar gelden was dat nog wel een argument dat door rechters geaccepteerd werd, maar de belastingdienst is niet meer zo stom om zulke dingen te zeggen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik vraag mij heel even iets af nav het verhaal van TS...
Ik neem wel even aan dat het koopcontract van het nieuwbouwhuis al getekend was voor 1-1...

Kan het zo zijn dat dit bedrag dan op 1-1 niet tot de bezittingen gerekend wordt omdat er een vordering op TS tegenover staat ?

Even een ander voorbeeld om uit te leggen wat ik bedoel. In de oude situatie was het zo dat als iemand de jackpot wint in de oudejaarloterij van bv 31-12-2008. Dan zou dit bedrag meegerekend worden met de bezittingen van 31-12-2008. Ook al had de winnaar op 31-12-08 dit bedrag nog niet feitelijk op de rekening staan. Er wordt geredeneerd dat de winnaar op 31-12 om 23:59 een vordering krijgt op de Staatsloterij t.w.v. de jackpot dus moet meetellen voor de bezittingen.

Ik heb geen idee of zo'n redenatie kan, daarom vraag ik het me ook af.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Nee, deze redenering klopt niet. Het huis is pas in februari eigendom geworden van TS. Bij het afsluiten van het koopcontract was er nog geen schuld aan de bouwers van het huis. Hoogstens een verplichting het contract na te komen op straffe van boete bij verbrekening van het contract. De rekeningen kwamen in 2011. Dus toen werd het vermogen pas kleiner.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

je mag wanneer de aanslag definitief is wel een aantal jaren middelen, kan zijn dat je dan nog wat van de fiscus terug kan krijgen. (als dit ook met vermogensbelasting kan).

SJZ

je mag wanneer de aanslag definitief is wel een aantal jaren middelen, kan zijn dat je dan nog wat van de fiscus terug kan krijgen. (als dit ook met vermogensbelasting kan).
Middeling is alleen mogelijk voor box 1, en spaargeld zit nou juist in box 3, dus middeling gaat helemaal niks opleveren voor dit probleem.

Het is nu eenmaal achteraf gepraat, we kunnen er niks meer aan veranderen. Het advies was en blijft in dit soort situaties om vóór de jaarwisseling je huis te verkopen.

(ik heb zelf in december een huis gekocht en ben zo volledig platzak over de jaarwisseling gegaan.)

Emmy75

@fisbel,
Ik was er al een beetje bang voor dat die vlieger niet zou opgaan.

Was dit op een andere manier te voorkomen of verkleinen als eigendomsoverdracht pas in februari was zoals in dit geval ? TS schreef namelijk dat het om een nieuwbouwwoning gaat. Volgens mij wordt bij een nieuwbouwwoning met het vorderen van de bouwfases deelrekeningen betaald. Dan had TS in december een deel van dit geld kunnen gebruiken om een bouwfase te betalen. Of door bijvoorbeeld flink aan te betalen op keuken / badkamer enz.? Ik weet dat dit mosterd na de maaltijd is voor TS, maar vraag het me eventjes af.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Als er de mogelijkheid is vooruit te betalen, kan daarmee inderdaad het Box 3 vermogen worden verminderd.

Emmy75

Bedankt, handig weetje voor mensen die net boven die vrijstelling dreigen te gaan en toch een grote aankoop op korte termijn in de planning hebben zitten.
Het is dan maar een beetje maar elk tientje minder belasting hoeven betalen is toch een tientje.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je loopt dan natuurlijk wel meer risico op een faillissement van aannemer/keukenboer/autodealer etc. Zeker als de levering nog een paar maanden op zich laat wachten na de jaarwisseling.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

en een bedrag in een depot zetten (bv bij notaris) is dat geoorloofd?

kweenie

Dan is het volgens mij strikt genomen nog van jou, dus zal het mee moeten tellen voor de vrh.

SJZ

en een bedrag in een depot zetten (bv bij notaris) is dat geoorloofd?
Is wel geoorloofd, maar blijft een box 3-bezitting (vordering) dus je wint er niks mee.

Emmy75

kweenie schreef:Je loopt dan natuurlijk wel meer risico op een faillissement van aannemer/keukenboer/autodealer etc. Zeker als de levering nog een paar maanden op zich laat wachten na de jaarwisseling.
Natuurlijk is dat altijd een risico en moet men zich ook terdege van bewust zijn. Zo kan men wel een beetje opletten met het soort bedrijf waar men zaken mee doet. Van een BV kunnen bijvoorbeeld jaarverslagen opgevraagd worden.

Sowieso vind ik het niet zo verstandig het hele bedrag aan te betalen bij wat voor aankoop dan ook. Maar een redelijk normale aanbetaling die moet gebeuren ietsje oprekken ofzo. Levertijd hoeft ook niet altijd flink uitgesteld te worden soms kan men daardoor ook eerder genieten van de aankoop.

elevator

Bedankt voor het meedenken , was er al bang voor dat er nu niks meer aan te doen is .
Wat mij wel verbaast dat de makelaar , notaris en mijn toenmalige financiele man mij hiervoor niet hebben gewaarschuwd .
Terwijl die wel allemaal rekeningen hebben gestuurd .
Ons oude huis na 1 januari overschrijven was geen optie , de kopers hadden eigenlijk half oktober het huis willen hebben , en koper is koning ......

kweenie

Tsja, dan was er ook niet echt een keuze of alternatief, toch?

elevator

Nee, een alternatief was er niet , maar ik hoopte dat iemand een slimme tip kon geven waardoor ik niet 2 x extra belasting moet betalen .

Gesloten