Heb je ook links naar die deadlines/jaartallen? Ik werk nl ook voor nutsbedrijven, op dit moment oa aan conditionerende onderzoeken tbv de kabels on die grote windparken op zee aan te sluiten op het vaste net, en merk niks van zo'n enorm hiaat in de plannen en uitvoering.Nijogeth schreef: ↑11 jul 2022 19:31En als alles volgens plan verloopt is het netwerk tegen 2050 klaar voor de plannen die rond 2030 gebeuren. Fysiek gezien is het vrijwel onmogelijk dit eerder voor elkaar te krijgen.sjohie schreef: ↑11 jul 2022 11:15Er ligt een investeringsplan van de nutsbedrijven en Tennet van >50 miljard, om de energietransitie mogelijk te maken, dat moet allemaal wel ergens van betaald worden.Mw. Post schreef: ↑26 jun 2022 09:12In aansluiting op mijn vorig bericht omtrent energie belasting gas. Per 2020 is besloten dat energiebelasting van gas ieder jaar met 0,02 eurocent verhoogd wordt. Dit geldt voor de periode t/m 2026. Dit betekent dat de energiebelasting in 2026 uit gaat komen rond € 0,51 per M3.
Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?
Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?
Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?
sjohie schreef: ↑11 jul 2022 15:55De rest van de tijd hebben ze van ons betaalde vastrecht ook niet echt stilgezeten natuurlijk. We hebben kneiterbetrouwbare nutsvoorzieningen in dit land. En die winst is wel ongeveer het algemeen geaccepteerde percentage wat nodig is voor een gezonde bedrijfsvoering.
Gemiddeld zo'n 15% netto winst is veel meer dan nodig is voor een gezonde bedrijfsvoering. De meeste beursgenoteerde bedrijven komen echt niet structureel boven de 5%. Winstpercentages bestaande uit dubbele cijfers zijn nodig bij MKB bedrijfjes. Niet bij partijen die honderden miljoenen per jaar omzetten.
Maar als je dat er dan toch aan de haren bij sleept, de grootaandeelhouders van die netbeheerders zijn niet zelden onze gemeenten en provincies, precies hierdoor is Gelderland de rijkste provincie van Nederland, en institutionele beleggers als pensioenfondsen. Dus veel van die winsten vloeien indirect terug naar burgers in de vorm van lagere gemeenteheffingen, provincies die met die gelden zeg een nieuw NS station financieren, of hogere pensioenen voor mensen die een pensioen hebben lopen bij één van die institutionele beleggers.
door de woekerwinsten uit te keren aan dat handjevol grootaandeelhouders, betalen mensen uit gemeenten zonder aandelen indirect een hoop gemeentebelasting aan gemeenten die waarvan het oeroude gemeentelijke energiebedrijf toevallig een groot aandeel is toebedeeld in de huidige netbeheerders.
Wat noem jij recent? Al zeker tien jaar weet de energie branche van de energietransitie, en dat daarmee grote investeringen gepaard gaan. Desondanks is in die jaren toch telkens fors dividend uitgekeerd. Dat is gewoon handelen zonder oog voor de toekomst.
Die grote som éxtra investeringsgeld is pas recent echt duidelijk geworden, nu het rijk een lange termijnvisie heeft opgesteld, en ze weten waar ze aan toe zijn. Het heeft weinig zin om geld te blijven stoppen in zeg waterstof energie-eilanden bij de windparken op zee, als de overheid besluit dat dit methaan moet worden, om ons gasnet een 2e leven te geven.