LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgaaf Wereldinkomen??

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Daglicht87

Opgaaf Wereldinkomen??

Ongelezen bericht door Daglicht87 »

Hallo allemaal,

In de hoop op ook maar enig advies of enige uitleg... ik woon sinds januari 2012 in Australië - destijds nog op tijdelijke visums en dus was ik nog steeds ingeschreven bij Gemeente Nijmegen. Ik had mijn Nederlandse verzekering nog, met toeslag.

Sinds juni 2014 ben ik hier inwoner (en heb ik mij uitgeschreven in Nederland) en sinds een maand geleden heb ik een permanente verblijfsvergunning. Ik heb dus eigenlijk effectief, buiten mijn studentenlening die ik 1x per jaar terugbetaal vanuit hier, niets meer met Nederland te maken buiten mijn paspoort.

Nu kreeg ik deze week ineens een blauwe envelop - "Opgaaf Wereldinkomen 2014".

Mijn vraag is dus eigenlijk waar dit vandaan komt, waar dit voor dient (zou dit gerelateerd zijn aan mijn studieschuld terugbetaling of gaat de belastingdienst serieus ongeacht elk jaar vragen wat ik verdien hier?) en of ze dit ook serieus gaan nazoeken? Ik heb in 2014 een paar kleine klusjes hier en daar gedaan, maar had erg weinig inkomen.

Aan de Australische belastingdienst (en ik dacht dat het alleen daarvoor relevant was?) is het allemaal automatisch doorgegeven en betaald, etc, maar ik heb dus niet meer van elk klusje wat ik heb gedaan papierwerk om naar Nederland te sturen... gaan ze dit nu serieus nazoeken?

Toen ik reiziger was begreep ik dat ik aan beide overheden en belastingdiensten moest antwoorden, maar als ik geen inwoner ben in Nederland en daar verder niets meer heb, moet ik dan serieus nog steeds elk jaar mij aan twee belastinginstellingen verantwoorden tenzij ik mijn paspoort inlever? Ik snap het even niet meer...

Advies zou ik op prijs stellen, kritiek is ook welkom... heb niet echt een klankbord hier, ken niemand anders die in dergelijke situatie zit.

Anna

Barre Barry

Re: Opgaaf Wereldinkomen??

Ongelezen bericht door Barre Barry »

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... eldinkomen

Je bvent pas inwoner van Australië sinds juni 2014, dus het zal over de eerste maanden van 2014 gaan.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Ik woonde in de jaren 90 ook buiten Europa en ontving ook die brieven.
Stuurde ze terug met briefje met uitleg. Je moet begrijpen dat de BD moeilijk out off the box kan denken. Ik heb zelfs al briefwisseling over waar je nou sociale premies moet betalen als je in beide (B en NL) landen bedrijven hebt. Het kan in jouw geval dus een gedeelte 2014 zijn. Maar schrik niet als je hem blijft ontvangen de komende jaren.
Een adviesje als ik mag. Blijf je AOW premie betalen. Altijd een leuk extraatje als je 70 bent. Tijd gaat hard.
Wat betreft dat serieus nazoeken zou ik me niet druk maken, vergeet dat maar ;)

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

U krijgt dit formulier toegestuurd, waarschijnlijk omdat u nog een toeslag bijvoorbeeld zorgtoeslag ontving in 2014. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van uw inkomen. In dit geval uw wereldinkomen: uw inkomen in Nederland en Australie. Zo kan het definitieve bedrag van de toeslag 2014 worden berekend.

Als u maximale zorgtoeslag (per maand) hebt gekregen, hoeft u zich geen zorgen te maken als uw wereldinkomen lager is dan een kleine € 20.000 Lees hier Zelfde link als hierboven al vermeld

Gesloten