LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schenkbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
leonleon

schenkbelasting

Ongelezen bericht door leonleon »

Ik heb in augustus een schenking gedaan aan mijn dochter.
Meteen daarna heb ik aangifte gedaan. Kan alleen schriftelijk.
Omdat ik verwachtte een aanslag te krijgen maar na zes weken nog niets ontving ook geen bevestiging heb ik gebeld naar de belastingtelefoon.
Misschien was de aangifte niet aangekomen.
Daar ik te horen dat de aangifte was aangekomen en akkoord bevonden.
Een bevestiging van aangifte wordt niet verstrekt.
Op mijn vraag wanneer ik de aangifte kan verwachten kreeg ik als antwoord dat dat tussen de 6 en 12 maanden kan duren.
Ik betaal de belasting liever dit jaar als volgend jaar want verminderd het vermogen in box 3 voor 2017.
Als ik niet gebeld had en de aangifte was toch niet goed aangekomen en rustig had afgewacht loop ik het risico dat ik na 1 maart 2017 van de Belastingdienst een brief krijg dat ik geen aangifte heb gedaan en een aanslag plus boete krijg. Ik kan namelijk niets bewijzen ook niet na mijn telefoon met de Belastingdienst omdat zij weigeren een bevestiging te geven.

Heeft iemand ook ervaring met deze materie?

marcogroningen

Re: schenkbelasting

Ongelezen bericht door marcogroningen »

leonleon schreef:Ik heb in augustus een schenking gedaan aan mijn dochter.
Meteen daarna heb ik aangifte gedaan. Kan alleen schriftelijk.
Omdat ik verwachtte een aanslag te krijgen maar na zes weken nog niets ontving ook geen bevestiging heb ik gebeld naar de belastingtelefoon.
Misschien was de aangifte niet aangekomen.
Daar ik te horen dat de aangifte was aangekomen en akkoord bevonden.
Een bevestiging van aangifte wordt niet verstrekt.
Op mijn vraag wanneer ik de aangifte kan verwachten kreeg ik als antwoord dat dat tussen de 6 en 12 maanden kan duren.
Ik betaal de belasting liever dit jaar als volgend jaar want verminderd het vermogen in box 3 voor 2017.
Als ik niet gebeld had en de aangifte was toch niet goed aangekomen en rustig had afgewacht loop ik het risico dat ik na 1 maart 2017 van de Belastingdienst een brief krijg dat ik geen aangifte heb gedaan en een aanslag plus boete krijg. Ik kan namelijk niets bewijzen ook niet na mijn telefoon met de Belastingdienst omdat zij weigeren een bevestiging te geven.

Heeft iemand ook ervaring met deze materie?
Daarom neem ik standaard alle telefoongesprekken op. Heb je altijd bewijs van wat er afgesproken is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de schenkbelasting wordt gekeken naar het totaal aan schenkingen over een kalenderjaar, niet naar individuele schenkingen. Het lijkt mij daarom niet vreemd dat je pas na afloop van het jaar de aanslag krijgt, net als bij de inkomstenbelasting.

Er geldt trouwens voor belastingschulden van een voorlopige aanslag dat je die van box 3 mag aftrekken als je voor 1 oktober hebt gevraagd om aangifte te doen en je niet de mogelijkheid hebt gekregen om ook voor 1 januari te betalen. Ik weet niet zeker of de schenkbelasting onder deze regeling valt, dat zou je even moeten navragen. Maar als dat zo zou zijn, dan is daarmee je probleem waarschijnlijk wel opgelost.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Voor de schenkbelasting wordt gekeken naar het totaal aan schenkingen over een kalenderjaar, niet naar individuele schenkingen. Het lijkt mij daarom niet vreemd dat je pas na afloop van het jaar de aanslag krijgt, net als bij de inkomstenbelasting..
Nee dit klopt niet. Als 3 verschillende personen je in 1 jaar het maximale toegestane belastingvrije bedrag schenken betaal je dat jaar geen schenkbelasting. Er wordt niet gekeken naar het totaal maar naar wie (verwantschap) wat wanneer schenkt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Uiteraard gaat het er ook om wie aan wie schenkt... Maar ik bedoel dat als je van de zelfde persoon binnen een jaar twee keer een schenking krijgt, dan wordt naar het totaal van die twee schenkingen samen gekeken en niet naar individuele schenkingen. Het gaat er dus om hoeveel je van iedereen in een kalenderjaar hebt ontvangen en daarom lijkt het mij niet vreemd als er pas na afloop van het jaar naar de schenkbelasting wordt gekeken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dat is ook logisch. Maar heel officieel ben je schenkbelastingplichtig zodra je over de wettelijke vrijstelling heen gaat en moet je dus aangifte doen. Of dit nu op 2 januari of 25 juni is, is niet relevant. De belasting wordt verschuldigd op de dag dat je de schenking kreeg en over de vrijstelling heen ging. Een schenking die onder de vrijstelling blijft hoef je niet aan te geven bij de BD

Gesloten