Hoi Iedereen,
Ik zit even met mijn handen in het haar en hoor graag advies en tips of ik het wel aan het rechte eind heb.
Ik kreeg onlangs een brief binnen van de belastingdienst dat ik over het jaar 2011 teveel huurtoeslag heb ontvangen en ze een bedrag van 1500 willen terugvorderen. Ik ben begonnen met het checken van al mijn gegevens en ben van mening dat het niet klopt.
Gegevens over 2011:
1 januari: Ik ontvang een wajong uitkering
1 augustus: Baan gevonden en begonnen met werken
Acties 2011:
1 augustus: Huur en zorgtoeslag stopgezet
1 augustus: UWV ingelicht en mijn wajong uitkering stopgezet.
1 oktober: 2 maanden teveel ontvangen wajong (augustus en september) terugbetalen. Betalingsregeling getroffen en momenteel aan het terugbetalen. Laatste aflossing januari 2013.
Mijn toetsingsinkomen over het jaar 2011 is door de belastingdienst berekend en uitgekomen op 21.649. Echter ligt het maximaal om in aanmerking te komen voor huur en zorgtoeslag op € 21.450. Ik zit er dus 199 euro overheen. Het toetsingsinkomen is inclusief fiscaal loon van het UWV van 12.800. Hier zitten dus 10 maanden aan uitkering bij waarbij ik er maar recht had op 8 en ik de laatste 2 nu aan het terugbetalen ben.
Is het niet zo dat die 2 maanden negatief loon is en dat deze dus van de definitieve berekening toetsingsinkomen 2011 moet afgehaald worden. Hierdoor kom ik dus ruim onder die 21.649 en hoef ik dus niet 1500 euro aan huurtoeslag terug te betalen.
Klopt mijn denken of zit ik er ergens goed naast?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Terugbetalen huurtoeslag door onjuist toetsing inkomen?
Terugbetalen huurtoeslag door onjuist toetsing inkomen?
Laatst gewijzigd door MarkMinus op 13 nov 2012 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Terugbetalen huurtoeslag door onjuist toetsing inkomen?
Dat is niet krom maar een denkfout.MarkMinus schreef:Ik vind het sowieso krom. Op 1 januari 2011 weet ik niet dat ik op 1 augustus een nieuwe baan zal krijgen dus ik vraag dan gewoon huurtoeslag aan. En als je dan je baan krijgt en over het hele jaar uiteindelijk teveel verdiend, moet je terugbetalen. Dit terwijl je de eerste maanden wel rechts hebt op huurtoeslag en dit ook netjes stopzet als je begint met werken.
Het belastingjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. Je kunt recht hebben op huurtoeslag als je jaarinkomen beneden een bepaalde grens blijft. Je kunt dus pas na 31 december uitrekenen of, en zo ja hoeveel, je recht hebt op huurtoeslag. Gedurende het lopende jaar ontvang je een voorschot op je definitieve huurtoeslag.
Omdat je meteen doorgegeven hebt dat je inkomen veranderde, hoef je nu ook maar een gedeelte van het jaar van dat voorschot terug te betalen. Had je niks gezegd, dan had je volgend jaar, nadat je definitieve inkomen vastgesteld was, veel meer moeten terugbetalen, namelijk over het hele jaar.
-
Spijtig maar niks aan te doen.
Begrijp ik het goed dat het UWV 2 maanden teveel heeft uitgekeerd? Is dit gecorrigeerd op de jaaropgave van 2011? UWV is sowieso maar een twijfelachtige instantie wat betreft teveel uitbetalen en niet corrigeren/goed zetten op de jaaropgaves... Je zou datgene als negatief loon kunnen neerzetten in het jaar 2012 bij de aangifte maar goed, krijg je alsnog geen recht mee op de huurtoeslag 2011...
Heb je trouwens al aangifte inkomstenbelasting 2011 gedaan? Wellicht dat je nog een paar tientjes terug kunt krijgen (want bij twee of meer inkomensbronnen is het altijd nuttig om dat even na te gaan) Misschien dat je ook nog aftrekposten kunt verzinnen (al is het karig tegenwoordig), gaat het verzamelinkomen omlaag en hup weer recht op de huurtoeslag 2011
Van latere zorg: mocht je recht gaan krijgen op de huurtoeslag 2011 door een lager verzamelinkomen bijvoorbeeld dan moet je ook bezwaar gaan indienen. Eerst wachten op een herziene definitieve berekening van de huurtoeslag (binnen 8 weken na aanslag inkomstenbelasting) en daar tegen in bezwaar gaan omdat er geen recht wordt toegekend vanaf aug 2011. Les voor de toekomst: stopzetten vanwege verandering van inkomen is niet aan te raden (want zie nu maar weer, je zou bezwaar moeten gaan maken terwijl het in principe allemaal automatisch afgehandeld kon worden). Geef gewoon het juiste verwachtte/geschatte (verzamel/bruto)jaarinkomen door, ook al wordt je recht daarmee 0 euro...
Ik lees ook dat je de zorgtoeslag hebt stopgezet vanaf aug 2011: is je recht op de zorgtoeslag 2011 ook 0 euro? Want die inkomensgrens ligt namelijk veel hoger t.o.v. de huurtoeslag. Mocht er wel een recht bepaald zijn dan kun je twee dingen doen. 1: mocht het verzamelinkomen n.a.v. aangifte inkomstenbelasting lager worden, zie het verhaal van de huurtoeslag, eerst wachten dus op de herziene beschikking. of 2: Mocht het verzamelinkomen hetzelfde blijven dan is het bezwaar maken tegen die zorgtoeslag 2011 dat je ook nog een recht berekend wilt hebben vanaf aug 2011, dit moet wel binnen 6 weken na dagtekening van de huidige definitieve berekening.
Begrijp ik het goed dat het UWV 2 maanden teveel heeft uitgekeerd? Is dit gecorrigeerd op de jaaropgave van 2011? UWV is sowieso maar een twijfelachtige instantie wat betreft teveel uitbetalen en niet corrigeren/goed zetten op de jaaropgaves... Je zou datgene als negatief loon kunnen neerzetten in het jaar 2012 bij de aangifte maar goed, krijg je alsnog geen recht mee op de huurtoeslag 2011...
Heb je trouwens al aangifte inkomstenbelasting 2011 gedaan? Wellicht dat je nog een paar tientjes terug kunt krijgen (want bij twee of meer inkomensbronnen is het altijd nuttig om dat even na te gaan) Misschien dat je ook nog aftrekposten kunt verzinnen (al is het karig tegenwoordig), gaat het verzamelinkomen omlaag en hup weer recht op de huurtoeslag 2011
Van latere zorg: mocht je recht gaan krijgen op de huurtoeslag 2011 door een lager verzamelinkomen bijvoorbeeld dan moet je ook bezwaar gaan indienen. Eerst wachten op een herziene definitieve berekening van de huurtoeslag (binnen 8 weken na aanslag inkomstenbelasting) en daar tegen in bezwaar gaan omdat er geen recht wordt toegekend vanaf aug 2011. Les voor de toekomst: stopzetten vanwege verandering van inkomen is niet aan te raden (want zie nu maar weer, je zou bezwaar moeten gaan maken terwijl het in principe allemaal automatisch afgehandeld kon worden). Geef gewoon het juiste verwachtte/geschatte (verzamel/bruto)jaarinkomen door, ook al wordt je recht daarmee 0 euro...
Ik lees ook dat je de zorgtoeslag hebt stopgezet vanaf aug 2011: is je recht op de zorgtoeslag 2011 ook 0 euro? Want die inkomensgrens ligt namelijk veel hoger t.o.v. de huurtoeslag. Mocht er wel een recht bepaald zijn dan kun je twee dingen doen. 1: mocht het verzamelinkomen n.a.v. aangifte inkomstenbelasting lager worden, zie het verhaal van de huurtoeslag, eerst wachten dus op de herziene beschikking. of 2: Mocht het verzamelinkomen hetzelfde blijven dan is het bezwaar maken tegen die zorgtoeslag 2011 dat je ook nog een recht berekend wilt hebben vanaf aug 2011, dit moet wel binnen 6 weken na dagtekening van de huidige definitieve berekening.
-
36022 euro was de grens voor zorgtoeslag in 2011!! dit is voor een alleenstaande! ik zou er toch nog eens over bellen ,zo te lezen heb je gewoon recht op zorgtoeslag! ben je met iemand samen dan ligt de grens op ong 54000 euro .