LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apple iBookG4

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
AstridV

Apple iBookG4

Ongelezen bericht door AstridV »

Ik lees een heleboel over notebooks van verschillende merken (Dell, PB, HP enz), maar ik lees nergens iets over Apple iBook G4.
Ik vind het een hele mooie notebook en overweeg juist deze aan te schaffen na het lezen van problemen met notebooks van andere merken. Het enige nadeel wat ik mij kan voorstellen is dat Apple niet werkt met windows XP, of zijn er nog andere nadelen? Ik zou mijn notebook alleen gebruiken voor de basisdingen (e-mail bekijken, tekstverwerken, dvd's bekijken enz, geen "zware" dingen dus) en wil daarom net de iBook G4 aanschaffen. Is er iemand die zijn of haar mening kwijt wil over de apple iBook G4?

Alvast bedankt!

Groetjes Astrid

RCS

Re: Apple iBookG4

Ongelezen bericht door RCS »

Heb geen iBook dus daar kan ik geen ervaringen over vertellen.

Maar gezien het feit dat Apple anders dan in de PC/Windows-wereld alles zelf in de hand houdt zullen de algehele ervaringen niet zo afwijken van die ik sinds eind 2002 met mijn iMac 800 Mhz met OS X 10.2 heb opgedaan.

Laat ik voorop stellen dat ik niet tot de zogenaamde devotees behoor en er op bepaalde punten ook zaken zijn die in Windows prettiger geregeld zijn of lijken - kan enerzijds ook komen door de jarenlange ervaring met dat systeem en anderzijds er gewoonweg meer documentatie beschikbaar is - moet ik zeggen dat ik nu bijna uitsluitend met de Apple werk.

De Windows XP moet eigenlijk alleen nog in actie komen voor het invullen van de belastingdiskette die alleen in Windows versie beschikbaar is en de Postbank.nl site. De Postbank geeft aan dat deze site moet kunnen werken met MAC OS X in combinatie met Netscape 7.0. Zelf gebruik ik versie 7.1 en of het daar nu aan ligt, maar hier wil Postbank.nl niet draaien.
Terwijl Girotel geen enkel probleem vormt.

Wat eventueel wel aan te bevelen is, is bij aanschaf direct Microsoft Office er bij te kopen. Zelf heb ik dat niet gedaan en ik moet zeggen dat het af en toe wel een gemis is omdat je in het bijgeleverde Apple Works dezelfde problemen en beperkingen tegenkomt als in MS-Works dat je vaak bij PC's meegeleverd krijgt. En ook weer geheel moet wennen aan de nieuwe omgeving.

Office heet wat bestandsindeling aangaat geheel compatibel te zijn met de Windows versies en schijnt op diverse punten zelfs meer te bieden.

Wat browsers aangaat gebruik ik ook nog Safari, waarvan Apple aangeeft dat dit de snelste browser voor Apple machines is.
Kan ook aan de versie liggen dat dat bij niet zo is, omdat de nieuwste versie alleen nog maar met OS X 10.3 werkt moet ik wat Safari aangaat met een eerdere versie doen.
En die legt het qua gebruiksgemak en snelheid toch nog duidelijk af tegen Netscapes 7.1.

Laatste punt wat wel eens gebeurd, is dat filmpjes op het Internet niet willen draaien omdat deze alleen voor Windows geschikt zijn of dat je de uitgebreide Quicktime Player moet hebben
om het filmpje te kunnen bekijken.

Over het geheel genomen kan ik toch concluderen dat ik blij ben van die Gates-rotzooi af te zijn.
Hoewel het schijnbaar ook niet geheel ongevoelig is voor bedreigingen van buitenaf is het in vergelijking met Windows toch een soort Fort Knox.

Afsluitend kun je misschien nog wat ervaringen opdoen op de site van deze Apple-club: http://www.klokhuis.nl/
of de aanbiedingen bekijken die de Apple internet store net doet http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore/

M.ekker

Ongelezen bericht door M.ekker »

Apple niet werkt met windows XP, of zijn er nog andere nadelen? :lol:
Da's nou net het voordeel. OSX 10.3 draait perfect mijn postbank, office moet je er inderdaad bij kopen en dat werkt perfect samen met de PC variant.
Haal zelf al mijn mail binnen op een mac en expres niet op mijn pc omdat die continu emailvirussen oploopt welke op een mac niet werken. Daarnaast geldt als er 10 virussen voor een pc geschreven zijn er 1 voor een mac bestaat; deze komen haast niet voor; mijn laatste besmetting is van 1997, op mijn pc 2004.
Wil je spelletjes spelen dan kan je beter een pc kopen, want daarvoor zijn veel meer titels verkrijgbaar. Daarnaast geldt dat je alle software moet kopen, klinkt logisch maar er zijn naar weinig PC gebruikers die alleen maar legale versies op hun computer hebben staan. Als mac gebruiker wordt je geacht hier het geld voor te hebben, en omdat er minder gebruikers zijn kan je natuurlijk minder snel aan illegale kopieen komen. Zo beschermt apple je ook nog tegen frauduleus handelen. Leuk he, zo'n mac. By the way, dat IBOOK heb ikzelf ook, wordt wel loeiheet tijdens het gebruik, t is maar dat je t weet.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo
De Mac is het echt waart.
-het loopt een stuk minder vast
-je hebt nooit virussen
-ze ziet er B-E-A utifal uit!
Als je nu Windows hebt zul je echt iets missen!

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hi Astrid,

Ik ben zelf al jaren een trouwe Apple gebruiker, zoweel zakelijk als privé. Om te beginnen wil ik je er op wijzen dat je je niet al te veel aan moet trekken van mensen die ofwel meteen de Apple de grond in boren of meteen de hemel in prijzen. Want hoe je het ook wend of keert: zowel een Apple als een PC hebben zo hun nadelen:

Een Apple is duurder, heeft een eigen systeem wat er een stuk gelikter uitziet, maar niet compatibel is met Windows, maar is daarentegen een stuk stabieler dan een PC. Let er dus op dat je geen enkel pc-programma of lettertype op je Apple kan draaien. Okee, er bestaat wel een programma dat een Windows omgeving simuleert (Virtual PC), maar dat is een beetje behelpen.

Een PC is goedkoper, is meer toegangkelijk omdat er nu eenmaal meer mensen met Windows als met een Apple werken, maar is veel gevoeliger voor virussen e.d.

Maar als ik jouw bericht zo lees, denk ik dat het verstandiger is om een mooie PC laptop te kopen. Koop van het geld dat je 'overhoud' in vergelijking met de Apple-prijs (veel) extra geheugen (als het kan, het maximum wat de laptop aankan) en je zal naar hartelust kunnen mailen, tekstverwerken en dvd's kijken.

Succes!

Michel

Gesloten