LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASUS A6T moet voor de derde keer een nieuw moederbord

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
sjaakmeister

ASUS A6T moet voor de derde keer een nieuw moederbord

Ongelezen bericht door sjaakmeister »

Mensen,

Graag wil ik met jullie even mijn ervaringen met ASUS delen. Ik hoop hiermee mensen inzichtelijk te maken dat dit bedrijf er een vreemde werkwijze op na houd en producten levert die nooit verkocht hadden mogen worden. Ik hoop dat jullie tips cq. adviezen hebben over de manier waarop dit probleem opgelost kan worden.

Ik zal kort het probleem schetsen: In oktober 2006 heb ik een ASUS A6T laptop gekocht voor ongeveer 1200 euro. Al na enkele weken begon deze laptop problemen te vertonen. Als ik op de aan-knop druk, blijft het scherm zwart/stand by. Laat ik voorop stellen dat ik de laptop normaal gebruik en ik er extreem zuinig op ben. Op Tweakers.net kwam ik een topic tegen waarin meerdere mensen aangaven last te ondervinden van hetzelfde probleem. Dit topic is terug te vinden op Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1248432(Toevallig zag ik hier ook vraag van iemand uit dat topic: http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y ... 02&cat=620)

Door een gebruiker is uiteindelijk het probleem min of meer gelokaliseerd en hij vond een 'oplossing', het scherm pas openklappen als de laptop al is opgestart. Dit werkte 7 van de 10 keer. Echter is dit geen echte oplossing voor het probleem, slechts een methode het probleem te ontwijken.

Na 8 maanden heb ik de laptop voor de eerste maal ter reparatie aangeboden bij ASUS in Emmen. Ik kreeg de laptop terug met een nieuw moederbord. Al na enkele weken begon het probleem zich weer voor te doen: bij het drukken op de aan-knop blijft het scherm zwart/stand by. ASUS heeft feitelijk het probleem dus niet verholpen. Omdat er een 'oplossing' bestond met het openklappen na opstarten heb ik het maar gelaten voor wat het is.

Bijna een jaar heb ik geaccepteerd dat de laptop moeite heeft met opstarten. Dit licht puur en alleen aan de hardware van de laptop. In het topic op Tweakers.net zijn alle mogelijke oorzaken uitgesloten. Uiteindelijk in augustus 2008 de laptop maar weer opgestuurd in de hoop dat ASUS deze keer wel een afdoende oplossing kon bieden.

Na weer geruime tijd last te hebben gehad van het zwarte-scherm probleem besloot de laptop vorige week helemaal niets meer te doen. Wederom is dit probleem geralateerd aan het moederbord, echter is nu mijn garantie verlopen.

Ik heb contact gezocht met ASUS met de vraag of zij een oplossing kunnen bieden. Zij stellen dat ik de laptop kan opsturen en na betaling van 75 euro zullen zij onderzoeken wat het probleem is. Daarna zal ik de rekening gepresenteerd krijgen voor de onderdelen waarvan zij nodig achten dat vervangen worden. (1 moederbord, kosten waarschijnlijk 500 euro)

Ik heb onderzocht wat mijn rechten zijn. Ik vind op consuwijzer.nl de uitspraak dat je mag verwachten dat een laptop van 1200 euro (of elk aanzienlijk bedrag) langer meegaat dan alleen de garantieperiode en dat in Nederland de levensduur van een laptop is vastgesteld op 3 jaar. Dat betekend dat ondanks het feit dat ik van ASUS maar 2 jaar garantie krijg, ik het recht heb 3 jaar lang een werkende laptop te kunnen gebruiken.

Daarnaast lees ik dat op reparaties ook garantie gegeven moet worden. Ik stel vast dat het 2 maal moeten vervangen en hoogstwaarschijnlijk dus ook een derde maal van het moederbord duid op een ondeugdelijk product. Het feit dat er meerdere mensen kampen met precies dezelfde klachten verteld mij dat deze laptop in het algemeen een probleemgever is.

ASUS wil mij laten opdraaien voor de volledige kosten van reparatie, terwijl er meer dan genoeg argumenten zijn dat er sprak is van een ondeugelijk product, mag dit zomaar?

D2Freak30

Re: ASUS A6T moet voor de derde keer een nieuw moederbord

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Je geeft in het begin aan dat Asus een vreemde werkwijze heeft maar volgens mij is jou werkwijze het enige wat vreemd is.

Tot asus zelf aangeeft dat het een productie/ontwerpfout betreft of tot er zoveel mensen klagen dat ze er niet meer onderuit kunnen, hoef je geen grote recallactie te verwachten.
M.i. is dit ook een beetje je eigen schuld aangezien je snel een probleem constateert en het vervolgens besluit niet meteen te laten repareren. Een aantal maand (!!) later stuur je de laptop pas op, hetzelfde geld voor het 2de (identieke) probleem. Onnodig om te vertellen, maar als je dit meteen had gedaan, had je natuurlijk meer kans gehad een volledig functionerende laptop.

De wet is volgens mij zo geregeld dat je na je verlopen garantieperiode van asus, zelf moet aantonen dat er iets in de laptop niet goed heeft gezeten toen je hem kocht en dat het iig niet jou schuld is dat dit defect is ontstaan. In de garantieperiode is Asus hier verantwoordelijk voor:

Toch biedt een garantie nog wel een voordeel (bovenop het wettelijk recht op een goed product). Bij een product zonder garantie moet u bij problemen zelf aannemelijk maken dat er al iets aan mankeerde toen u het kocht en dat u het probleemniet zelf veroorzaakt heeft.

Zit er wel garantie op en komt u er in de garantieperiode achter dat het product niet deugt, dan moet de garantieverstrekker (indien hij onder de garantie uit wil komen) aantonen dat het gebrek is ontstaan door uw toedoen. De bewijslast ligt hier dus omgekeerd. Dit is nu ook opgenomen in de wet: "Een gebrek dat zich binnen zes maanden na aankoop van een product openbaart, wordt geacht aanwezig te zijn geweest op het moment van aankoop".

Oftewel, je kunt proberen iets te regelen met Asus maar ik verwacht dat je weinig kans maakt op garantie, misschien wel op coulance.

sjaakmeister

Ongelezen bericht door sjaakmeister »

Dank je wel voor je reactie!

Alleen zit het iets genuanceerder dan jij laat voorkomen.

Ik heb de laptop gekocht en langzaamaan begon hij kuren te vertonen. De laptop zelf werkt(e) prima, het probleem zit hem in de aansturing van het beeldscherm. Deze blijft eens op de zoveel keer in de stand-by stand staan. Het begon met eens in de maand dat ie moeilijk deed bij het opstarten, langzaam werd het een vaker voorkomend probleem.

In mijn zoektocht op internet naar de oorzaak van het probleem kwam ik medestanders tegen (zelfde laptop, zelfde probleem).
Omdat er op dat moment meerdere mensen de laptop hadden opgestuurd, heb ik even af gewacht welke oplossing ASUS zou aanbieden voor het probleem bij de andere gebruikers, vóór ik mijn laptop zou opsturen. Immers, ik kocht de laptop om te gebruiken en niet om hem lang kwijt te moeten zijn voor een reparatie (gemiddeld is een laptop 8 weken weg).

De eerste maal repareren bood dus geen oplossing, dit is ook aangegeven bij ASUS. De laptop heb ik gewoon kunnen gebruiken in de tussenliggende periode, alleen het opstarten was problematisch, maar zodra het scherm uit stand-by kwam, viel er prima op te werken.
Ik heb hem uiteindelijk voor het aflopen van de garantieperiode opnieuw opgestuurd. Ik mag toch verwachten dat als ASUS tweemaal de laptop ter reparatie krijgt, ik een goed werkende laptop terug krijg?

Daarnaast stel jij dat totdat ASUS zelf aangeeft dat er een productie/ontwerp fout is, zij geen oplossing hoeft te bieden. Dit is natuurlijk de zaak omdraaien.
Er zijn 20 mensen met precies hetzelfde probleem, dat betekend er minimaal 40 moederborden zijn vervangen. (lees ook het topic op tweakers eens door)
Moeten wij dan nog aantonen dat er sprake is van een fout en kan ASUS gewoon haar kop in het zand steken?

D2Freak30

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Natuurlijk heb je recht op een deugdelijk artikel van Asus. Niet lullig bedoeld maar 40 "probleemlaptops" is peanuts voor Asus. Toegegeven, wereldwijd zullen het er meer zijn dan 40 maar nog steeds niet genoeg voor een bedrijf als asus om zich hier druk over te maken. Fabrikanten zijn er niet zo happig op om artikelen terug te laten komen en toe te geven dat er een fabricagefout is gemaakt. Zolang ze binnen (of net over) het toegestane foutpercentage blijven is er niets aan de hand hoe lullig dat ook is in jou situatie.

Ik denk wel dat als je contact opneemt met asus je misschien nog iets kunt regelen als je je probleem duidelijk voorlegt.

Ik heb even gezocht op de asus site maar zie niets staan over garantie op een uitgevoerde reparatie. Meestal is dit 90 dagen maar in dit geval ben ik er dus niet zo zeker van.

Gesloten