LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus eee pc 1201n voor de 4e keer kapot

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
wootah

Asus eee pc 1201n voor de 4e keer kapot

Ongelezen bericht door wootah »

Hallo,

Ik heb 17-12-2009 een eee pc 1201n gekocht bij de online winkel 4launch.nl
toen ik de laptop voor het eerst had, had ik niet echt in de gaten dat er iets mis was, want de problemen deden zich onregelmatig voor.

Wat voor problemen? Nou, de laptop blijft hangen. En dan op een manier dat er echt geen andere optie is dan de laptop te resetten. Geen enkele vorm van reactie is los te krijgen van de laptop op dat moment.
Gek genoeg kan door windows zowel als linux geen crash gedetecteerd worden, wat aangeeft dat er op hardware/embedded niveau iets mis gaat waar het OS voor de rest niks aan kan doen.

Tegen afgelopen zomervakantie deed zicht dit probleem meerdere malen per dag voor en heb ik contact gezocht met de Asus helpdesk, die mij verzochten het apparaat op te sturen voor reparatie.
Dat heb ik toen gedaan, en ik kreeg 4 dagen later een laptop thuis met een nieuw moederbord.

Met het nieuwe moederbord merkte ik op dat de videokaart 20 graden koeler draaide en dat het probleem zich maar enkele keren per week voordeed. Een goede verbetering maar desalniettemin was het probleem nog steeds aanwezig.

Ik heb toen een tijdje later het probleem voorgelegd aan de webshop waar ik de laptop gekocht had. Zij namen het product in ter reparatie, en het heeft daar welgeteld bijna 4 weken stof staan te happen, want volgens de asus website was de laptop maar 3 dagen bij asus repair aanwezig.
Uiteindelijk bleek dat Asus toen de hardeschijf gerepareerd had, waar na mijn mening niks mis mee was (geen SMART errors of iets). Dus wederom was er geen goede reparatie uitgevoerd.

Ik had daarom zelf getest wat er misschien mis kon zijn. Omdat ik een bluetooth muis gebruik dacht ik dat misschien het probleem bij het bluetooth kaartje lag. Ik heb daarom een tijd met bluetooth uit gewerkt wat leek te helpen: slechts 1 crash per week.
Daarop heb ik op aanraden van de webshop de laptop zelf naar asus opgestuurd, aangezien dat veel sneller is. Het duurde in totaal 2 weken totdat ze een simpel bluetooth kaartje vervangen hadden.

Nu vandaag de dag, heb ik mijn laptop bijna 2 weken terug, crasht mijn laptop nog steeds. Ik tast nu compleet in het duister wat mogelijk het probleem is.
Ik heb meerdere malen mijn computer opnieuw geinstalleerd, alle bios images uitgeprobeerd die asus aanbied, alle drivers die er zijn geprobeerd. Er is niks meer wat ik kan doen.

Aangezien het bijna de 17e is, en de "fabrieksgarantie" enkel 1 jaar is vraag ik mij af, wat zijn mijn rechten?
Ik weet dat je tot 6 maanden na de aankoop je kan beroepen op non-conformiteit als de laptop voor de 4e keer niet deugt.
Wat kan ik van de webshop of asus eisen?

Ik wil gewoon dat de laptop goed werkt, en betrouwbaar is.
Als student technische informatica kan ik het niet veroorloven dat mijn laptop opeens stopt tijdens een presentatie of vergadering.

Is er iemand die mij advies wil geven?
Hartelijk bedankt! :D

witte angora

Re: Asus eee pc 1201n voor de 4e keer kapot

Ongelezen bericht door witte angora »

Informeer eens bij hardware.info. Die kunnen het je beter uitleggen, denk ik.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Je hebt nog garantie.
Dus als dit ding niet werkt terug naar de winkel/leverancier, en zelf niet gaan klussen.
Je hebt recht op een werkende laptop!

Barbara_bevort

Ongelezen bericht door Barbara_bevort »

Ik had deze laptop ook, gekozen omdat ie toentertijd als beste uit de testen kwam. Alleen ging bij mij na een jaar het contact van de oplader in de laptop zelf kapot.. Omdat hij 3 dagen nadat de garantie verliep kapot is gegaan kreeg ik het niet gerepareerd. Belachelijk natuurlijk maar je hebt als consument recht op vervanging, kosteloze reparatie of vergoeding.
Ik kwam er bij de webwinkel waar ik de laptop had gekocht ook niet door dus heb hulp van de rechtswinkel ingeschakeld en die kwamen met de volgende wetsartikelen uit t burgerlijk wetboek:
- art 7.17
- art 7.21
- art 7.22
- art 7.24

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 07.html#78

Hier staat precies in wat je rechten zijn als consument, schrijf de webwinkel een klachtbrief (template onder dit bericht) met die artikelen erin en wat jij eist van hun (aangetekend verzenden geeft je de zekerheid dat ze het ook zullen ontvangen) en anders sta jij compleet in je recht om er een zaak van te maken. Duurt wel wat langer maar je hebt gewoon recht op een laptop die het goed doet en langer mee gaat dan die belachelijke korte garantie tijd van 1 jaar.

Ik heb helaas er geen zaak van kunnen maken omdat ik mijn laptop zakelijk had gekocht en daarom niet dezelfde rechten had en kort gezegd geen poot om op te staan. Maar als ik hem als particulier had gekocht dan had ik nu een nieuwe laptop gehad.

Omdat ik net als jij niet zonder laptop kan, ben ik toch maar overgestapt na lang twijfelen op een hopelijk toch wat betrouwbaarder merk, Apple MacBook. Ik was helemaal geen mac fan maar zeker een goed besluit geweest! Het is een investering maar dan heb je ook wel wat.

Succes met je Asus!

klachtbrief:

Afzender:
Uw naam
Adres
Postcode en woonplaats
E-mailadres
Datum, woonplaats

Aan:
Leverancier
Adres
Postcode en woonplaats

Betreft: klacht na garantietermijn

Referentie: vul hier uw klantgegevens, zoals klantnummer, factuurnummer, etc. In

Geachte heer/mevrouw,

Op datum heb ik bij u een naam product van het merk merknaam en type gekocht. Het gekochte beantwoordt niet aan de overeenkomst, omdat het niet de eigenschappen bezit die ik mocht verwachten. Op datum is mij duidelijk geworden dat het gekochte gebreken vertoonde. Ik heb de volgende klachten over naam product:
Opsomming klachten

Daaruit blijkt dat het bij u gekochte product niet aan de overeenkomst beantwoordt.

Uit het garantiebewijs, waarvan u bijgaand een kopie aantreft, blijkt dat u mij een garantie van garantieperiode: aantal weken/maanden heeft gegeven.] Deze termijn is echter onredelijk kort. De termijn is in strijd met de wettelijke conformiteitseis op grond waarvan het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden. Het gekochte moet gezien zijn aard veel langer probleemloos functioneren/meegaan/gedragen kunnen worden/gebruikt kunnen worden doorhalen en aanpassen al naar gelang product. In wezen geeft u geen garantie, maar beperkt u door de korte garantietermijn de rechten die ik als koper heb en daarmee ga ik niet akkoord.

Ik verzoek u dan ook vriendelijk om het door mij bij u gekochte naam product binnen twee weken na heden kosteloos te herstellen/vervangen /zorg te dragen voor aflevering van het ontbrekende / bij mij thuis te laten nazien en te repareren omschrijven wat niet goed is of ontbreekt.

Voor het geval u niet aan dit verzoek voldoet ontbind ik reeds nu de koopovereenkomst en verzoek ik u de door mij betaalde koopsom binnen tien dagen na heden terug te betalen door overmaking op mijn rekening rekeningnummer t.n.v. naam rekeninghouder woonplaats rekeninghouder. Daarna maak ik aanspraak op de wettelijke rente en eventuele incassokosten.

Uw reactie zie ik graag op korte termijn en uiterlijk binnen vijf dagen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Uw naam en handtekening

***Vergeet niet een kopie te bewaren van deze brief die u ook per fax of mail mag versturen. Dit geldt ook voor het bewijs van terugzending van het ondeugdelijke product.***

Gesloten