LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus g1s Reparatie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
EdwardHyde

Asus g1s Reparatie

Ongelezen bericht door EdwardHyde »

Gerelateerde post

Na zo'n goeie 2 jaar en 2/3 maanden tevreden gebruik gemaakt te hebben van mijn Asus G1s hield hij er mee op. Om precies te zijn kreeg hij dus danig kuren bij het opstarten dat er niet meer mee te werken viel. Dus stuur ik hem op naar de ASUS Holland. 2 dagen later kreeg ik de reparatie offerte toegestuurd waarin mij werd verteld dat ze het moederbord moesten vervangen, ook bleek de "bottom case" gescheurd te zijn ( wat voor mij geheel nieuw was ). Dit zou mij het bedrag van 414 euro gaan kosten. Het is niet dat ik niet zou willen betalen voor de reparatie. Maar voor een bedrag als dat met wat extra's heb ik bijna een soort gelijke nieuwe laptop met opnieuw 2 jaar garantie. Dus ik ben hier niet mee akkoord gegaan en heb een beleefde noch vurige e-mail terug gestuurd.
De mail:

Code: Selecteer alles

Geachte Mevrouw ***** ( naam doet er niet toe ),

ik ben blij verrast door de snelle service. Toen ik de laptop ( zo'n 2 jaar en 2/3 maanden geleden ) kocht voor zo'n 1500 euro had ik niet de verwachting dat deze 2 a 3 maanden na het garantie termijn zou stukgaan. voor een product in de hogere prijsklasse mag je aannemen dat deze niet na 2 jaar stukgaat, mede omdat de keuze voor een laptop van hogere prijsklasse gebaseerd was op een lange levensduur. Ook ben ik zeer geïnteresseerd om welk defect / beschadiging ( welke niet binnen de garantie valt ) het gaat. Ik verwacht simpelweg dat een duur apparaat langer mee gaat dan een goedkoop apparaat en 1500 euro is voor mij als student nou eenmaal hele hoop geld. Mede door het defect gaan van de laptop 'net' buiten de garantietermijn verwacht ik van U dat U het aanbod wat U mij doet nuanceert. Ik geloof niet dat het de bedrijfspolicy van Asus is om producten te maken die een levensduur hebben van net iets meer dan de garantieperiode.

Om eventjes te quoten uit de "Bedrijfsvisie": http://www.asus.nl/ContentPage.aspx?Content_Type=AboutASUS&Content_Id=2782

"Focus op Kwaliteit
Kwaliteit is voor ASUS van het allergrootste belang. Wij blijven onze kwaliteitsbeheerprocessen verfijnen, om er zeker van te zijn dat klanten op kostenefficiënte wijze oplossingen ontvangen van de hoogste kwaliteit."

In afwachting van uw reactie

Hoogachtend

S. Hoving
Blijkbaar is het bij Asus niet de gewoonte om direct terug te mailen als een soort gelijke e-mail binnen komt. Hoe snel de eerste e-mail binnen kwam met de reparatie offerte des te langer moest ik wachten op een reactie op mijn mail.
Na 2 dagen besloot ik maar te gaan bellen en heb de persoon aan de telefoon beleefd nog dringend gevraagd mijn e-mail onder de aandacht te brengen.
Dag later kreeg ik een mail terug.

Beste heer Hoving,

Bedankt voor uw email.

U vraagt in uw email om coulance, helaas moet ik u mededelen dat dat niet mogelijk is. ASUS geeft 2 jaar garantie op notebooks(batterijen 1 jaar).
Helaas valt uw notebook buiten de garantie en kunnen wij alleen een betaalde reparatie uitvoeren. Er zit een scheur in de bottom case en uw moederbord is defect. Om uw vraag te beantwoorden wat er precies defect is aan uw moederbord: Asus Holland is een reparatiecentrum, wij repareren notebooks door onderdelen te vervangen die defect zijn en geen componenten.

Onze engineers hebben het moederbord getest op fouten en niet de componenten op het moederbord. Deze test geeft aan dat het moederbord defect is. Dit betekent voor ons dat wij dit onderdeel, het moederbord, moeten vervangen om weer een goed functionerend notebook te krijgen. Waarom dit defect is ontstaan en welk component defect is, is voor ons niet van toepassing.

Wat betreft uw opmerking over de levensduur van het notebook; hardware onderdelen (zoals het moederbord) kunnen op elk moment defect raken.

Soms gebeurd dit na een maand, na een jaar, maar soms pas na 4 jaar. Het defect raken van een onderdeel hoeft geen specifieke reden te hebben.

Het spijt me dat ik u hierin niet verder kan helpen.

Graag ontvangen wij de chargelijst met keuze en handtekening zo snel mogelijk retour per fax of gescand per email.

Mocht er iets zijn, dan hoor ik het graag.
Ik ben verbaast, lees ik dat nou goed. Geeft een werknemer van de Asus recreatiecentrum nou openlijk toe dat ze onderdelen gebruiken van slechte kwaliteit?

Wat betreft uw opmerking over de levensduur van het notebook; hardware onderdelen (zoals het moederbord) kunnen op elk moment defect raken.

Soms gebeurd dit na een maand, na een jaar, maar soms pas na 4 jaar. Het defect raken van een onderdeel hoeft geen specifieke reden te hebben.
Diversen van mijn leraren ( oud werknemers van diversen grote elektronica bedrijven ) hebben mij keer op keer vertelt dat dit nooit het geval kan zijn.
Maar goed ik ga er voor het gemak van uit dat ze gelijk hebben, dan is mij een product verkocht dat niet aan de eisen voldeed voorwaar ik deze gekocht heb.

Nu komt mijn eigenlijke vraag:
Hoe nu verder?
Ik wil best betalen voor reparatie maar 414 euro gaat me nou net iets te ver.
Moet ik nu echt de moeilijke klant gaan uithangen om iets dergelijks voor elkaar te krijgen?

BBCS
Contacteer:

Re: Asus g1s Reparatie

Ongelezen bericht door BBCS »

Geeft een werknemer van de Asus recreatiecentrum nou openlijk toe dat ze onderdelen gebruiken van slechte kwaliteit?
Nee hoor, alleen is het van electronica niet te zeggen dat het zonder problemen een x tijd mee zal gaan.
Electronica kan altijd zomaar kapot gaan.
Diversen van mijn leraren ( oud werknemers van diversen grote elektronica bedrijven ) hebben mij keer op keer vertelt dat dit nooit het geval kan zijn.
Dan hebben zij het mis.

Als er bij het opstarten van de computer rare foutmeldingen komen, rare uitvallers, dan is het moederbord defect, en die wordt in zijn geheel vervangen.
Ook ben ik zeer geïnteresseerd om welk defect / beschadiging ( welke niet binnen de garantie valt ) het gaat.
Is alleen achter te komen als het moederbord op conponenten niveau wordt gerepareerd, en dan nog is het in 99,99% niet te achterhalen wat de oorzaak van het probleem is.
Ik verwacht simpelweg dat een duur apparaat langer mee gaat dan een goedkoop apparaat en 1500 euro
In beginsel heb je gelijk.
Echter moet er dan vanuit gegaan worden van een product met de dezelfde specificaties.
Echter zitten bij duurdere laptops meer mogelijkheden ingebouwd, waardoor dat verhaal niet opgaat.

Ik wil best betalen voor reparatie maar 414 euro gaat me nou net iets te ver.
Inderdaad heb je voor dat geld een nieuwe laptop.
Echter is het geen laptop met de specificaties van een laptop met de specificaties die de defecte laptop heeft.
Dus als die laptop bepaalde specificaties heeft en dat die laptops allemaal met die specificaties zo rond de €1500,- liggen, dan is het wel verstandig om met die reparatie accoord te gaan.

EdwardHyde

Dan hebben zij het mis.

Als er bij het opstarten van de computer rare foutmeldingen komen, rare uitvallers, dan is het moederbord defect, en die wordt in zijn geheel vervangen.
Dit is natuurlijk niet wat ik bedoel. Wanneer elektronica word ontworpen is een van de eisen die van belang zijn de duurzaamheid. Om als voorbeeld te noemen is deze eis bij auto elektronica een van de hoogste die er zijn. 0.1 PPM (Parts Per Million) uitval is geen uitzondering.
Ik hoop uw kennis te kunnen verrijken met het feit dat elektronica nooit zomaar kapot gaat. Tenzij bij U slijtage van chips onder 'zomaar' valt. Dan heeft U gelijk. In mijn studie elektronica heb ik diversen lessen gevolgt over hoe een product zo te ontwerpen dat deze bestand is tegen externe factoren.
Maar ik moet U gelijk geven over het feit dat het misschien verstandig is om in te gaan op het aanbod. Hoewel ik dit met tegen zin zal doen is dit voor mij op korte termijn de beste oplossing.

BBCS
Contacteer:

EdwardHyde schreef:
Dan hebben zij het mis.

Dit is natuurlijk niet wat ik bedoel. Wanneer elektronica word ontworpen is een van de eisen die van belang zijn de duurzaamheid. Om als voorbeeld te noemen is deze eis bij auto elektronica een van de hoogste die er zijn. 0.1 PPM (Parts Per Million) uitval is geen uitzondering.
Ik hoop uw kennis te kunnen verrijken met het feit dat elektronica nooit zomaar kapot gaat. Tenzij bij U slijtage van chips onder 'zomaar' valt. Dan heeft U gelijk. In mijn studie elektronica heb ik diversen lessen gevolgt over hoe een product zo te ontwerpen dat deze bestand is tegen externe factoren.
Maar ik moet U gelijk geven over het feit dat het misschien verstandig is om in te gaan op het aanbod. Hoewel ik dit met tegen zin zal doen is dit voor mij op korte termijn de beste oplossing.
Ik heb zelf ook electronica gestudeerd, en ook hoe het in de praktijk gaat.

Tuurlijk kan men componenten kiezen waarvan de levensduur zekerder is.
Tuurlijk kan men een product ontwerpen waarvan de uitval zeer laag is.

Maar vergeet aub niet, dat dan een product dan veel duurder wordt.
Om nu zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren, worden componenten gebruikt van een wat mindere kwaliteit.
En daarvan kan de boel zomaar defect gaan zonder de oorzaak te kunnen achterhalen.

Ook worden de componenten krap gedimensioneerd, dus er hoeft dan maar iets te gebeuren en de boel klapt eruit.

Neem nu als voorbeeld dat een circuit bijvoorbeeld 1A stroom verbruikt, dan zul je normaal gesproken componenten nemen die zeker 1,5A stroom kan hebben, als het geen 2A is.
Echter om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren neemt men onderdelen die 1,2A kunnen hebben. Soms wordt het nog krapper gedimentioneerd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik hoop uw kennis te kunnen verrijken met het feit dat elektronica nooit zomaar kapot gaat.
Niet zomaar, nee. Zelfs de goedkoopste prullen gaat eeuwig mee zolang niemand er met zijn tengels aan zit. Tot aan een kaartenhuis toe.

En daar zit het probleem, vooral met een notebook, die dingen worden nogal eens heen en weer gesleept, en, hoe voorzichtig je er ook mee bent, blij worden ze er heus niet van. Was het niet een paar jaar geleden slechts een musje dat in een hele grote hal vol met dominostenen voor nogal wat consternatie zorgde?

Overigens ben ik het met BBCC eens dat een reparatie, ook al gaat het om een hoog bedrag, wel eens de beste keuze zou kunnen zijn. Wat je zelf ook al overweegt. De argumentatie hoef ik niet te herhalen.

EdwardHyde

btw dit is wel retorisch want ik ben bang dat ik verder niks voor elkaar kan krijgen bij Asus.

BBCS, dit is wat ik probeerde duidelijk te maken. Als het product word ontworpen met slecht gedimensioneerde onderdelen en na een tijdje gaat deze stuk. Dan is het toch de 'schuld' van het bedrijf die dit product ontworpen heeft. Als het bedrijf mij het idee geeft dat ik een product heb gekocht waarmee ik ( als ik zuinig en voorzichtig ben ) de komende jaren vooruit kan. En door het product slecht te dimensioneren mij zeg maar misleid, heb ik dan geen recht op een coulance regeling? Het bedrijf is dan in gebreken gebleken, of kan je in Nederland gewoon producten verkopen die niet doen wat men er van verwacht.

witte angora: mij is niet helemaal duidelijk wat je nou probeert te zeggen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora: mij is niet helemaal duidelijk wat je nou probeert te zeggen.
Wat ik wil zeggen is, dat door het voortdurend heen en weer slepen, zo'n note-book sneller kapot kan gaan dan een gewone pc.

Er hoeft maar één zwakke schakel op het moederbord te zitten, en je gaat al. Lijkt mij.

BBCS
Contacteer:

EdwardHyde schreef:btw dit is wel retorisch want ik ben bang dat ik verder niks voor elkaar kan krijgen bij Asus.

BBCS, dit is wat ik probeerde duidelijk te maken. Als het product word ontworpen met slecht gedimensioneerde onderdelen en na een tijdje gaat deze stuk. Dan is het toch de 'schuld' van het bedrijf die dit product ontworpen heeft. Als het bedrijf mij het idee geeft dat ik een product heb gekocht waarmee ik ( als ik zuinig en voorzichtig ben ) de komende jaren vooruit kan. En door het product slecht te dimensioneren mij zeg maar misleid, heb ik dan geen recht op een coulance regeling? Het bedrijf is dan in gebreken gebleken, of kan je in Nederland gewoon producten verkopen die niet doen wat men er van verwacht.
In beginsel heb je gelijk.
Echter....

De wet omschrijft niet hoelang dat een product mee moet gaan.
Dus zitten er in de kwaliteit en verwachte levensduur grote verschillen in.

Kijk, de fabrikant bepaald de product eigenschappen, maar ook hoelang dat de verwachte levensduur is.
Dus als een fabrikant een laptop op de markt zet met 1 jaar garantie, dan zal vaak ook de verwachte levensduur ook maar 1 jaar zijn.
Dus kunnen ze onderdelen gebruiken die van mindere kwaliteit zijn, waardoor de verkoopprijs behoorlijk laag komt te liggen.

De Nederlandse wetgeving en ook de Europese richtlijn geven aan dat de verwachting die jij als koper van een product mag hebben, gebaseerd moet zijn op de uitspraken van de fabrikant of de winkelier.

En door het product slecht te dimensioneren mij zeg maar misleid, heb ik dan geen recht op een coulance regeling? Het bedrijf is dan in gebreken gebleken, of kan je in Nederland gewoon producten verkopen die niet doen wat men er van verwacht.
Wat jij er als koper er van verwacht is van ondergeschikt belang, oftewel: het doet er niet toe.
Ook logisch.
Ik zal het uitleggen:

Een product heeft een bepaalde levensduur, kwaliteit, duurzaamheid.
Als jij als koper een product gaat kopen, dien je met die zaken van een product rekening te houden.
Als je dan die factoren weet, kijk je of die factoren overeenkomen met wat jij van een product verwacht.
Ga je tot de koop over, dan is dat bindend.
Dus je kunt achteraf er niet op terugkomen.
De wet is daar ook heel duidelijk in:
Artikel 17 wetboek 7:
5
De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
Dus de fabrikant is niet in gebreken gebleven en zeker heb je dan geen recht op coulance.

Echter zegt de jurispudentie dat de verkopende partij ook een gedeelte van de kosten voor zijn rekening behoort te nemen, en de verdeelsleutel hiervan is:
de economische levensduur delen door de werkelijke leeftijd.

Een ander punt wat roet in het eten kan gooien: de bewijslast.
Na 6 maanden na aankoop dient de kopende partij met het bewijs te komen dat het product al tijdens de koop defect was.
En die bewijslast is denk ik vrijwel onmogelijk om die als koper zijnde rond te krijgen.

Gesloten