Even een reactie op alle bovenstaande posts. In iedergeval bedankt voor jullie reactie.
Is er dan sprake van een tweede speciaalzaak
Ik heb mijn computer besteld bij 1 zaak, zercom in Eindhoven. Omdat mijn systeem niet goed werkt heb ik bij verschilende computer zaken (Vobis, Dynabite, Zercom, en de plaatselijke pc boer) telefonisch om informatie gevraagd. Dat is het gevalletje speciaalzaken.
Voor de duidelijkheid, wat moeten wij precies verstaan bij: "Vanaf het begin werkte mijn videokaart niet goed."?
Wat is de exact probleem? Trouwens wat voor moederbord heb je?
Dat de videokaart niet goed werkt vanaf het begin betekend dat de kaart nog niet 1x optimaal gepresteerd heeft. Dit houdt in geen prestaties die je van zo'n topkaart mag verwachten. Lage FPS tijdens games etc.
Probleem is dat de kaart zijn top niet haalt en de temperatuur tussen de 40-50 graden idle blijft behouden. Ook tijdens belasting blijft de temperatuur hier op hangen. Terwijl tijdens belasting de temperatuur moet oplopen naar 8-90 graden.
Mijn type moederbord is: MSI P45D3 PLATINUM
- laatste BIOS?
- laatste chipsetdrivers moederbord?
- laatste videokaartdrivers (
www.nvidia.com) en haal eerst eens alle Asus drivers en onnodige Asus utilities van je systeem
- laatste creative drivers, of beter, trek die creative er eens uit en gebruik de onboard geluidskaart eens ter test.
Uiteraard al deze dingen meteen geprobeert. Ook de pc opnieuw geinstalleerd. Maakt allemaal weinig uit. Ter info btw, het gaat om de videokaart niet op de Creative geluidskaart
- controleer eens de juiste geheugentimings op de site van OCZ en stel deze handmatig in in het BIOS, check ook het voltage.
Dit begrijp ik niet, hoe werkt dit?
Oh en indien dit de reactie van Asus is op een serieuze mail dan mogen ze zich gaan schamen.
Dacht ik nou ook, vrij waardeloos van zo'n groot bedrijf.
Ik heb je topic op tweakers gelezen en kan zien dat het gaat over de systeem in zijn geheel.
Laag FPS kan veroorzakt door meerdere dingen. Het is niet netjes hoe Asus heeft jou teword gestaan,
maar ik kan wel inzien dat ze willen hier weinig mee doen omdat het een configuratie probleem is terwijl hun
zijn alleen verantwoordelijk voor de videokaart.
Tja..... het zijn jou woorden dat deze lage FPS veroorzaakt wordt door een configuratieprobleem. Ik ga er niet vanuit. Mijn systeem voldoet aan alle eisen, en komt bijna helemaal voort uit de Best Buy Guid van Tweakers.net, maand juli, zie
http://tweakers.net/reviews/917/4
Een hier kijken toch echt experts naar een systeem. Het is niet zo dat ik overhaast iets samengesteld heb.
Trouwens, ik ben benieuwd hoe jou initial email naar hun er uitzag. Graag posten als je wilt.
Komt eraan, even samenstellen
Mijn emailverkeer met Asus helpdesk:
Mijn 1e email:
[Productinformatie]
*Producttype : Graphic Card
*Productmodel : ENGTX280
*Serienummer Product : 86X0AG129996
Plaats van Aanschaf : Zercom Computers Eindhoven
*Aankoopdatum : 2008/8/5
[Specificatie Moederbord]
*Leverancier Moederbord : MSI
*Revisie Moederbord : MSI P45D3 PLATINUM | P45D3 PLATINUM
*BIOS-revisie Moederbord : MSI P45D3 PLATINUM | P45D3 PLATINUM
[Specificatie CPU]
*Leverancier CPU : Intel
*CPU Type : Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333MHz 12MB Boxe
*CPU Snelheid : 2.66GHz 1333MHz 12MB Boxe
[Specificatie Geheugen]
*Leverancier Geheugen : OCZ
*Geheugen Model : OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz
*Geheugen Capaciteit : 4GB, DDR3
[Specificatie HDD]
Leverancier HDD : Western Digital
HDD Model : Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16M
HDD Capaciteit : 300 GB
[Specificatie Uitbreidingskaart]
Leverancier Uitbreidingskaart : Creative
Uitbreidingskaart Type : Audio
Uitbreidingskaart Model : Creative Labs X-Fi XtremeMusic
*Besturingssysteem : Vista 64bit
[Probleemomschrijving]
Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor het spelen van spellen. Dit is ook de reden
dat ik de nieuwste videokaart van jullie besteld heb.
Ik krijg echter tijdens het spelen vele frame (fps) drops varierend van heel laag 5-10
naar hoog 200. Dit maakt mij het spelen onmogelijk.
Ondernomen acties zijn oa. pc herinstalleren, drivers update, spellen herinstalleren.
Zie ook mijn post op tweakers.
Indien mogelijk kunt u misschien contact per telefoon met mij opnemen. Aangezien ik
pas om 16:30 uur ben uitgewerkt elke dag hoop ik dat u mij na deze tijd kunt bellen.
MEt vriendelijke groet,
xxxxx
zie ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1311663
Hun reactie:
Geachte meneer,
Kunt u ons misschien opgeven welke drivers u precies heeft geinstalleerd?
Met vriendelijke groeten,
Asus TSD
Mijn 2e email:
Beste Dennis,
de standaard meegeleverde drivers die bij de installatie CD zaten. Verder heb ik ook nog even op jullie site gekeken, maar die drivers van de GTX 280 waren identiek aan de drivers van mijn installie cd's. Ik weet niet of u ook telefonisch contact met klanten heeft. Ik vrees dat dit probleem niet zo per mail opgelost kan worden.
Met vriendelijke groet,
Hun Reactie:
Geachte,
Ik heb het topic even gelezen op tweakers en denk dat die laatste post(GJtje) aardig in de richting kan komen van de oplossing. Mocht dit toch niet helpen, zou u ons dan nogmaals willen mailen?
met vriendelijke groet,
Asus TSD
Mijn 3e email:
Beste Joost,
er is geen verandering.
De affiniteit heb ik aangepast van 4 cores naar 1, naar 2 maar dit maakt niets voor de FPS drops.
Spyware etc heb ik niet kunnen aantreffen.
Wat dat laatste betreft weet ik niet precies wat helemaal bedoeld wordt. Ik heb een paar screenshots gemaakt. Deze kun je op de tweakerslink aantreffen.
Dus indien mogelijk had ik graag contact met jullie. Komende week ben ik tijdens kantooruren bereikbaar.
Met vriendelijke groet,
Hun Reactie:
beste heer,
indien u de mogelijkheid heeft raad ik aan om deze kaart op een ander systeem te testen. Als er verder geen artefacts in het beeld optreden lijkt me dat de kaart goed functioneert maar mogelijk niet goed in stroom wordt voorzien. De foutmelding die u op het Tweakers forum gemeldt heeft duidt dit ook aan.
Kijkt u ook eens op deze link om de benodigde voeding te berekenen, de ENGTX280 staat niet bepaald bekend om zijn energiezuinigheid.
http://support.asus.com/PowerSupplyCalc ... uage=en-us
verder hebben wij geen telefonische ondersteuning op moederborden, juist vanwege de hoeveelheid informatie die we altijd benodigen om support te kunnen geven.
met vr.gr.,
TSD@Asus
Mijn 4e email:
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb niet de mogelijkheid de videokaart in een ander systeem te testen, helaas. Sinds enkele dagen krijg ik inderdaad te zien dat de videokaart mogelijk van te weinig stroom wordt voorzien. De problemen met de videokaart zijn al sinds de aankoop van mijn pc aanwezig. De stroomvoorziening kan dus enkel een 2e punt zijn. Wat betreft de stroomvoorziening zal ik contact opnemen met MSI, de fabrikant van het moederbord.
Verder heb ik een berekening uitgevoerd nav de onderstaande link die u mij gestuurd heeft. De berekening komt uit op 600 Watt. Onderstaande voeding zit in mijn pc, en blijkt dus goed te zijn.
http://tweakers.net/pricewatch/143078/c ... -v22).html
http://tweakers.net/reviews/917/4/tweak ... ina-4.html
Aangezien u van de helpdesk van Asus bent en uw product (de videokaart) niet naar behoren werkt zou ik u toch willen verzoeken een oplossing voor dit probleem te bedenken/achterhalen.
Ik geef veel geld uit voor een (naar mijn idee) top videokaart, daar mag ik dan zeker een goeie kwaliteit van verwachten. Tot op heden heb ik alleen maar teleurstellingen ervaren.
Met vriendelijke groet,
Hun reactie:
Geachte klant,
Ik raad u toch aan om het systeem eens te testen met een zwaardere voeding (+/- 750W). Ik verwacht dat dit de oplossing zal bieden.
Met vriendelijke groet,
TSD
Mijn 5e + 6e email:
Beste Ferry,
ik vind de kwaliteit van de helpdesk betreffende dit probleem niet erg hulpvol. Alle terugkoppeling die ik van jullie krijg zijn acties die ikzelf moet ondernemen terwijl ik een klacht heb over jullie product. Het is heel duidelijk dat de videokaart ondermaats presteert, vanaf het moment dat ik de computer in gebruik heb genomen.
Aangezien ik maar een gewone consument ben heb ik niet een heel huis vol computerapparatuur liggen. Ik probeer mij dan ook voor te stellen hoe ik aan een 750 Watt voeding moet komen en dit dan zelf moet testen.....
Ik zie het niet erg zitten om naar een computerspeciaalzaak te gaan, hier een voeding te gaan kopen en dan hopen dat het probleem mogelijk opgelost is.
Beste Ferry,
nog even onderstaande toevoeging. Nav jou opmerking heb ik ook op tweakers.net om wat reacties gevraagd en wat plaatselijke computerspeciaalzaken.
Hieruit blijkt dat 620 Watt meer dan genoeg wattage moet zijn.
Mijn post op tweakers had de volgende inhoud:
Nav post [TOPIC=1311663]FPS drops[/TOPIC] heb ik contact gehad met de Asus helpdesk (videokaart leverancier
http://nl.asus.com/products.aspx?l1=2&l ... odelmenu=1). Zij geven aan dat mijn huidige 620 Watt voeding wellicht niet zwaar genoeg is en adviseren een 750 Watt te halen.
Wat denken jullie ervan?
Ik heb namelijk was pc speciaalzaken gebeld en die laten weten dat 620 Watt meer dan genoeg moet zijn.
Mijn systeem:
CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 2 66GHz 1333MHz 12MB Boxed
MotherBoard: MSI P45D3 PLATINUM
HD: Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16Mb SATA
Monitor: Samsung SyncMaster 2232BW 22inch TFT
Keyboard: Logitech G15 GamePanel
Mouse: Logitec G5
Mousepad: steelpad
Sound: Creative Labs X-Fi XtremeMusic
Graphics: Asus EN GTX 280 HTDP 1G
Memory: OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz
O/S: Windows Vista Ultimate
Headset: Sennheiser Headset PC 350
Onderstaande reactie kreeg ik oa. te horen:
Citaat:
"Een Intel Core 2 Quad Q9450 neemt max zo'n 95 Watt.
Een HD en een DVD-RW nemen zo'n 20 Watt.
Een nVidia GeForce GTX280 neemt max zo'n 195 Watt.
Plus nog eens 65 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 375 Watt of 31 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een echt goede voeding van 450 Watt moet dit zelf kunnen leveren.
Voor een voeding van 620 Watt zou het een lachertje moeten zijn. Welke voeding heb je eigenlijk een hakkie-takkie merk kan namelijk nogal eens problemen veroorzaken.
Wat betreft die melding in je ander topic van SmartDoctor, mij lijkt ook dat dat programma het gewoon verkeerd uitleest. Ook omdat programma's nogal heel goed zijn in het verkeerd uitlezen van voltages.
Neemt natuurlijk niet weg dat er een kleine kans bestaat dat de voeding gewoon gaar is en dat SmartDoctor het wel bij het juiste eind heeft. "
Wat denkt u van bovenstaande mening?
Hun Reactie:
Geachte klant,
Omdat u uw vraag bij anderen hebt voorgelegd kunnen wij u niet meer van dienst zijn.
Asus TSD
Mijn 7e email:
Geachte heer Hoving,
Ik bestel een product waarvan je mag uitgaan dat goed functioneert en niet een product met gebreken. Ik probeer er vanalles aan te doen om het weer werkend te krijgen. Informatie van meerdere deskundigen is natuurlijk altijd meer kennis vergaren om zo tot een mogelijke betere verklaring voor mijn probleem te komen. Aangezien de Asus helpdesk in mijn probleem nauwelijks een nuttige bijdrage heeft kunnen (of willen) leveren, ben ik genoodzaakt de videokaart per direct terug sturen met de mededeling dat deze niet correct werkt.
De "service" die u levert vind ik beneden alle peil. Alleen al gezien onderstaand antwoord heb ik mijn twijfels over uw deskundigheid.
Hun Reactie:
Geachte heer,
Wij kunnen u dan helaas niet verder helpen.
Asus TSD