LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASUS laptop vermist na reparatie.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Leo The Emperor schreef: Misschien dat mensen 5 of 10 jaar geleden ermee weg konden komen door te stellen dat dit hun onbekend was, tegenwoordig mag me aannemen dat elke computer gebruiker dit gewoon weet.
Als je in de IT werkt - als 1e lijns helpdesk medewerker of als volledige systeembeheerder in multinational omgeving - moet je ook een ding zeker weten :
Never assume - it makes an ass out of u and me.

Gebruikers - of klanten - ZOUDEN het moeten weten - inderdaad zeker tegenwoordig - maar in de (dagelijkse IT) praktijk blijkt helaas maar al te vaak dat mensen totaal clueless zijn voor wat betreft eigen verantwoordelijkheid met backups en veiligheid.

Als je het goed wilt doen als bedrijf dan zou je mensen van te voren een contract moeten laten tekenen waarin ze aangeven dat voordat ze een PC ter reparatie afgeven, ze alle data van henzelf/het bedrijf elders ook opgeslagen hebben.

Maar ja - zolang er nog hele volksstammen zijn die ingaan op spam-aanbiedingen, en domweg op alle "ja"en "yes" knoppen klikken die ze maar zien....

alfatrion
Berichten: 22171
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Ik heb de tekst alleen maar gequote omdat je aangaf deze niet te kunnen vinden.
Ik had er ook over heen gelezen.
Guardian72 schreef:Als je het goed wilt doen als bedrijf dan zou je mensen van te voren een contract moeten laten tekenen waarin ze aangeven dat voordat ze een PC ter reparatie afgeven, ze alle data van henzelf/het bedrijf elders ook opgeslagen hebben.
Als het als bedrijf nog beter wil doen kunnen ze natuurlijk ook zelf een backup maken onder de noemer service.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

alfatrion schreef:Als het als bedrijf nog beter wil doen kunnen ze natuurlijk ook zelf een backup maken onder de noemer service.
Zou kunnen.
Maar, dan even vanuit oogpunt compliance etc - dan zou de reparateur 100% garanties moeten kunnen geven voor data veiligheid, omdat je wel je bedrijfsgevens (TS is ondernemer, zie OP) oncontroleerbaar elders opgeslagen hebt.
Dat brengt weer kosten met zich mee - en die worden (logisch) op de kopers verhaald. Lijkt me niet dat mensen daar gelukkig van worden.

Of zou je het een goed idee vinden om je (financiele) administratie open en bloot beschikbaar te hebben bij bedrijf X?

Sorry - maar zeker als ondernemer dien je gewoon te zorgen voor een goede backup van je eigen bedrijfsdata.
Een externe harddisk kost ook niet zo veel meer - die kosten mogen geen struikelblok vormen.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door TheLD »

Het komt op mij nogal raar over dat een fabrikant van een datadrager verantwoordelijk is voor gevolgschade indien het desbetreffende produkt ter garantie wordt aangeboden.

Ik zie hier een markt. Er gaan jaarlijks tig laptops, pc's, tablets, hdd's, usb sticks, mediaplayers en zelf tv's met ingebouwde hdd voor garantie naar een fabrikant.

Gevolgschade moet wel enorm zijn....

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door 53o »

Zelf als verkoper (bij een bedrijf wat geen aparte service afdeling heeft voor de klanten, dus ik ben ook een van de personen die reparaties in behandeling neemt voor klanten) vind ik het zelf heel erg belangrijk om de klant erop te wijzen dat ze altijd van een ergste scenario uitgaan wat betreft data.

Ik geef aan klanten aan dat data verloren kan gaan onafgezien de oorzaak van het defect. Dat komt omdat soms systeemherstel wordt gebruikt voor het uitsluiten van softwarematige problemen, soms het systeem opnieuw wordt geinstalleerd na het vervangen van een onderdeel zoals een moederbord, soms de reparateur het systeem laat vallen, kwijtraakt of omdat reparatie te duur is, onderdelen een te lange leveringstijd hebben etc waardoor voor vervanging wordt gekozen.

Bij mij gaan af en toe klanten naar huis om backups te maken en soms doe ik dit voor hun (als ze opslagmedia meenemen of aanschaffen). Ook al wil het systeem niet opstarten dan ben ik best bereid om de harde schijf eruit te halen etc.

Hoe dan ook, de klant MOET er altijd van uitgaan dat data verloren gaat. Gaat data niet verloren, dan is dat een leuke bijkomstigheid.

Het is de taak van de persoon die de reparatie inneemt, dus in mijn geval, de verkoper, in het geval van Asus, de helpdeskmedewerker, om dit duidelijk te maken aan de klant. Als dit risico niet duidelijk wordt gemaakt door de partij die de reparatie inneemt, dan lijkt het mij dat de fout bij hun ligt en niet bij de klant.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

53o schreef: Het is de taak van de persoon die de reparatie inneemt, dus in mijn geval, de verkoper, in het geval van Asus, de helpdeskmedewerker, om dit duidelijk te maken aan de klant. Als dit risico niet duidelijk wordt gemaakt door de partij die de reparatie inneemt, dan lijkt het mij dat de fout bij hun ligt en niet bij de klant.
Als het om een prive/thuisgebruiker gaat - kan ik daar in meegaan.
Maar als het een bedrijfsPC is - gaat m.i. die vlieger niet op.

De belastingdienst bijvoorbeeld neemt ook geen genoegen met een wijzend vingertje naar Asus - die stellen dat jij verantwoordelijk bent (als ondernemer) voor de beveiliging en opslag van je administratie.

alfatrion
Berichten: 22171
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door alfatrion »

TheLD schreef:Het komt op mij nogal raar over dat een fabrikant van een datadrager verantwoordelijk is voor gevolgschade indien het desbetreffende produkt ter garantie wordt aangeboden.
Je vind het vreemd dat de persoon die schuld heeft aan iets de gevolgschade moet dragen? Hier is de schuld van de fabrikant met als gevolg dat de gegevens verloren zijn.
Guardian72 schreef:Als het om een prive/thuisgebruiker gaat - kan ik daar in meegaan.
Maar als het een bedrijfsPC is - gaat m.i. die vlieger niet op.
Een ZZPer wordt door rechters vergeleken met de consument. Wie is dan de deskundige ASUS of de ZZPer?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dus - de gebruiker is niet verantwoordelijk om zijn/haar familiefoto`s, ZZP administratie of wat dan ook veilig te stellen?

Want dat proef ik een beetje...

We leven in 2012 - de computer, met bijbehorende problemen, mogen algemeen bekend worden geacht.
Mensen die anno nu nog steeds geen backup maken zijn, om Maxima te quoten, een beetje dom

alfatrion
Berichten: 22171
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het hangt er vanaf.

Ik zou het verdedigbaar vinden als de verkoper zou stellen dat hij niet aansprakelijk is voor het verlies aangegeven als de harde schijf door product falen kapot zou gaan. Immers alle producten kunnen kapot en als je geen backup maakt dan neem je bewust of onbewust risico's.

Ik vind alleen dat je als koper er niet vanuit hoeft te gaan dat je gegevens kunt verliezen doordat deze in beheer geeft bij een professionele partij als ASUS.

Als ze duidelijk waarschuwen voor de risico dan wordt dat anders. Ik vind dat je niet duidelijk waarschuwt door een tekst met een andere strekking te verstoppen in de algemene voorwaarden.

Het verschil in de discussie hier zit hem m.i. dat sommige hoofdzakelijk naar de leek te kijken en daarna pas naar de professional, terwijl ik nu net andersom doe.

Lodewijk22
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:41

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Ik heb nooit stil gestaan wat voor gevolgen het zou kunnen hebben voor mij als er iets mis ging bij ASUS.
Er was overigens weinig tijd om na te denken, en al helemaal niet om een backup te maken.
26/03 de vrachtbrief via de mail van ASUS ontvangen.
27/03 kwam TNT de laptop al ophalen.
Er was dus helemaal geen tijd om een backup te maken.
Verder ging de laptop er heen omdat er een probleem met de videokaart was, allemaal rode strepen in het beeld.
Nooit bij stilgestaan, wat voor een consequenties dit allemaal zou hebben.
Ik had voor die tijd ook nog een tel. gesprek met een medewerker van ASUS, die heeft mij toen niet geattendeerd op de backup, ging over de vrachtbrief per mail etc...
Wie gaat er dan ook in hemelsnaam van uit, dat je laptop gewoon zoekraakt bij ASUS.
Het vreemde is ook, opgehaald door TNT, met de voorwaarden van TNT er bij, en dan sturen ze hem terug met UPS ??

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Er was overigens weinig tijd om na te denken, en al helemaal niet om een backup te maken.
26/03 de vrachtbrief via de mail van ASUS ontvangen.
27/03 kwam TNT de laptop al ophalen.
Er was dus helemaal geen tijd om een backup te maken
Dit is natuurlijk onzin.

Lodewijk22
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:41

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Leo The Emperor schreef:
Er was overigens weinig tijd om na te denken, en al helemaal niet om een backup te maken.
26/03 de vrachtbrief via de mail van ASUS ontvangen.
27/03 kwam TNT de laptop al ophalen.
Er was dus helemaal geen tijd om een backup te maken
Dit is natuurlijk onzin.
Waar moet ik 's avonds na 18.00 uur een externe harde schijf van 500Gb weg halen?
En waarom heeft de persoon van ASUS met geen woord gerept aan de telefoon over het maken van een backup.

Wat mij verder nog opvalt is dat Leo The Emperor, in het hele verhaal alles probeert onderuit te halen in het voordeel van ASUS.
Je zou er bijna wat van gaan denken.

Lodewijk22
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:41

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Lodewijk22 schreef:
Leo The Emperor schreef:
Er was overigens weinig tijd om na te denken, en al helemaal niet om een backup te maken.
26/03 de vrachtbrief via de mail van ASUS ontvangen.
27/03 kwam TNT de laptop al ophalen.
Er was dus helemaal geen tijd om een backup te maken
Dit is natuurlijk onzin.
Waar moet ik 's avonds na 18.00 uur een externe harde schijf van 500Gb weg halen?
En waarom heeft de persoon van ASUS met geen woord gerept aan de telefoon over het maken van een backup.

Wat mij verder nog opvalt is dat Leo The Emperor, in het hele verhaal alles probeert onderuit te halen in het voordeel van ASUS.
Je zou er bijna wat van gaan denken.
Oeps bijna vergeten, ASUS zit in´s Hertogenbosch net als Leo The Emperor.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door TheLD »

Je vind het vreemd dat de persoon die schuld heeft aan iets de gevolgschade moet dragen? Hier is de schuld van de fabrikant met als gevolg dat de gegevens verloren zijn.
wel in dergelijk genoemde zaken. Omdat deze bedrijven dit m.i. duidelijk aangeven. Meld online een SSD bij Intel aan, een HDD bij WD en USB stick bij vul het zelf maar in. Deze fabrikanten ruilen om. Ook dmv voorwaarden (online aanmelden, vinkje zetten bij akkoord voorwaarden etc) die volgens jou allemaal niet door de beugel kunnen.

Asus geeft ook bij online aanmelden dit duidelijk aan. Zelfs direct op de hoofdpagina waarop de TS het Asus product ter garantie aanbiedt geven ze aan dat ze het product kunnen omruilen. In de voorwaarden tevens het data verlies verhaal..

" Indien dit niet mogelijk is binnen de gestelde wettelijke periode kan ASUS het product zelf vervangen."

Ik heb hier nog een defecte hdd liggen binnen fabrieksgarantie. Hoeveel kan ik vangen aan gevolgschade? 1000 euro? Of meer? Tips alfatrion?

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door TheLD »

Wie gaat er dan ook in hemelsnaam van uit, dat je laptop gewoon zoekraakt bij ASUS.
Zou ik niet vanuit gaan.

Persoonlijk vind ik dat Asus een snelle omruil moet inregelen voor een nieuw produkt.

Ik begrijp dat je bij het aanmelden niet de voorwaarden en hun algemene rma site gelezen hebt ivm je data?
Oeps bijna vergeten, ASUS zit in´s Hertogenbosch net als Leo The Emperor.
Je bedoeld Acer. Asus zit in Emmen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Jolijn »

TheLD schreef:
Wie gaat er dan ook in hemelsnaam van uit, dat je laptop gewoon zoekraakt bij ASUS.
Zou ik niet vanuit gaan.
Persoonlijk vind ik dat Asus een snelle omruil moet inregelen voor een nieuw produkt.
Ik begrijp dat je bij het aanmelden niet de voorwaarden en hun algemene rma site gelezen hebt ivm je data?
Oeps bijna vergeten, ASUS zit in´s Hertogenbosch net als Leo The Emperor.
Je bedoeld Acer. Asus zit in Emmen.
:mrgreen: Daar gaat de complottheorie.

Lodewijk22
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:41

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Oeps bijna vergeten, ASUS zit in´s Hertogenbosch net als Leo The Emperor.
Je bedoeld Acer. Asus zit in Emmen.[/quote]
:mrgreen: Daar gaat de complottheorie.[/quote]

Nee hoor staat op de vrachtbrief die ik had ontvangen.
Dan zit daar waarschijnlijk de TD van ASUS denk ik.

Comserve BV/ASUS Holland
Ruwekampsweg 11
5222 AT
's Hertogenbosch

:mrgreen:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Lodewijk22 schreef: Waar moet ik 's avonds na 18.00 uur een externe harde schijf van 500Gb weg halen?
En waarom heeft de persoon van ASUS met geen woord gerept aan de telefoon over het maken van een backup.
Punt 1) als je geen backup medium hebt - hoe heb je dan voorheen backups gemaakt? Heb je niet? En je gebruikt je pc zakelijk? hmm..
Sorry - maar da`s slordig.
Nogmaals - m.i. - zou het algemeen bekend moeten zijn dat er soms iets stuk kan gaan, of een virusinfectie, of een HDD crash - je moet altijd zorgen dat belangrijke gegevens op meer dan 1 plaats bewaard worden.

Punt 2) erg kwalijk inderdaad - maar asus zou zich kunnen verdedigen door naar de site te verwijzen waar dit wel staat.

Enneh, na 18:00 - mediamarkt schijn elke avond kopuh kopuh koopavond te hebben - dat is altijd nog wel een optie.
Of SkyDrive, Google Drive of.. of.. als tijdelijke optie.

Lodewijk22
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:41

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

1-Ik gebruik mijn laptop helemaal niet zakelijk.
2-ASUS dwingt je om de voorwaarden op de site te accepteren, anders kun je helemaal niet gebruik maken van je fabrieksgarantie.
3-ASUS levert deze voorwaarden bewust niet mee, bij aankoop van de laptop, maar schermt wel met 24 maanden fabrieksgarantie.
4-Ik weet niet eens wat skydrive of googledrive is.
5-De voorwaarden van ASUS zijn onredelijk bezwarend voor de consument en er kunnen geen rechten aan worden ontleent, elke rechter zal ASUS hierover in het ongelijk stellen en deze nietig verklaren, en dan hebben wij het over punt 8.
7- ASUS heeft dit veel te lang op zijn beloop gelaten, waardoor de consument nog verder wordt gedupeerd. Elke keer moest ik actie ondernemen om iets gedaan te krijgen, zelfs het onderzoek opstarten heb ik dagen op gehamerd bij ASUS, en zij maar beweren dat ze dit al hadden gedaan, maar UPS wist mij iets heel anders te vertellen. Ook uit de gegevens van UPS blijkt dat ASUS mij hierover meerdere keren heeft voorgelogen.Als hier direct actie in was ondernomen, dan was mijn laptop misschien nog wel terug gevonden.
Het komt er in het kort op neer dat ASUS niet zuinig omgaat met andermans spullen.
8- ASUS licht de klant keer op keer verkeerd in en beloofd week op week om met een oplossing te komen, maar doet dit echter niet.

Laatste punt doen zij mij inziens heel bewust, ik heb al meerdere keren op het punt gestaan een jurist in te schakelen, maar dan kwam ASUS weer met het verhaal, dat ze aankomende week met een oplossing komen.
Echter doen ze dat dan weer niet, en de week er op wederom dezelfde smoes van ASUS.
Ik raad dan ook iedereen aan die dit bekend in de oren klinkt, om niet af te wachten, maar tegelijk naar een jurist te stappen, want het enigste wat ASUS doet is proberen de zaak te rekken, en proberen te vermijden dat je juridische hulp inschakeld.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ASUS laptop vermist na reparatie.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Lodewijk,

in dat geval geef je een onjuiste voorstelling in de OP:
Lodewijk22 schreef: Misgelopen inkomsten door toedoen van ASUS € 400,- ( periode na 10 werkdagen ,zonder laptop door toedoen ASUS )

Als je inkomsten misloopt doordat je een prive machine niet kan gebruiken, gebruik je deze ook zakelijk. Dus, of je gebruikt het zakelijk, of je probeert een onterecht iets bij Asus te claimen.

Google Drive of Skydrive (of welke andere variant dan ook) zijn online opslagoplossingen - zeg maar een internet backup.

#7 - kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Asus had veel sneller moeten reageren - en dit geval is niet volgens hun reputatie.

#3 - als je beweert 'bewust niet meeleveren' moet je dit kunnen aantonen.
Zal een lastige worden.

#5 & #1 - zie eerste comment.

Gesloten