LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beelscherm voor videobewerking

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
11761

Beelscherm voor videobewerking

Ongelezen bericht door 11761 »

Ik wil een nieuw breedbeeldscherm aankopen. Nu hoor ik tegenstrijdige berichten over schermen met een mat of een glanzend uiterlijk. Ivm kwaliteit, kleur en scherpte. Wat is nu waar en wat is beter. En is er iemand die mij tips kan gevens. Bedankt vast. Ik ga uit van een 22 inch scherm en zat te denken aan een HP scherm (glanzend).

Ton

Moppentappers

Re: Beelscherm voor videobewerking

Ongelezen bericht door Moppentappers »

de schermen van agneovo vind ik altijd heel goed, zelf heb ik ook van dat merk, en het bevalt zeer goed
nu 2 schermen, en geen dode pixels en werken al iets van 4 jaar lang perfect
voor een 22" zou deze:
http://www.agneovo.nl/products/X-W22.htm
een goede keus kunnen zijn

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

TFT/LCD schermen uit de goedkope categorie (bijna allemaal) hebben een veel kleinere kijkhoek dan CRT schermen.
Dit komt door het type TFT/LCD dat wordt gebruikt.

Professionele monitoren voor foto en videobewerking hebben een ander soort TFT/LCD waarbij de kijkhoek groter is. Hierdoor blijven kleuren veel beter natuurgetrouw.

Loop eens een winkel binnen en ga recht voor een monitor staan. Beweeg je hoofd naar links, rechts, omhoog en naar beneden dan zal je zien dat het scherm "verkleurd".

Ga daarna voor een scherm staan van de zelfde grote maar van rond de 900 Euro en doe het zelfde.

Doe dit ook bij glanzende schermen.

Aan de hand daarvan zal je zien dat een 22" scherm uit de goedkope categorieën (200 tot 600 euro) kleur verschil hebben van boven naar onder (boven donker, onder licht)
Zelfs met een goede videokaart en de juiste kleur en gamma instellingen los je dit niet op.

Je doet er dus goed aan om te kijken welke kwaliteit bij jouw past.

Lees ook eens: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

11761

Ongelezen bericht door 11761 »

Bedankt tot zover voor de reacties. Alleen hoor ik nog geen adviezen over mat of glanzend. Weten jullie daar iets over?

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Persoonlijk kies ik voor mat, ik vindt het namelijk irritant om mijzelf in de reflectie van het glanzende scherm te zien. Dat doe ik wel in spiegel van de badkamer.

Het schijnt wel dat als er licht op schijnt bij een spiegelend scherm ke toch beter kan zien, maar dat is van horen zeggen.

Gesloten