LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computer scannen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Hoe vaak scant u uw computer op virussen/spyware

Dagelijks
4
31%
1x Per week
4
31%
1x Per maand
1
8%
Scannen vind ik niet nodig
2
15%
Scannen?? Wat is dat?
2
15%

Totaal aantal stemmen: 13

Aardige Mevrouw

Computer scannen

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

33% van de computer-gebruikers scant zijn computer nooit actief op virussen en vertrouwt daarmee volledig op zijn antivirusscanner. Nog eens 34% scant de computer minder dan één keer per kwartaal. Dit blijkt uit onderzoek van NOD32, bekend van de antivirus-software.
Dit stond vandaag in de Radar nieuwsbrief. Eerlijk gezegd valt mij dit tegen. Veel mensen klagen over virussen & spyware, maar verzuimen zelf eigenlijk vaak om een beetje "onderhoud" te plegen.

Aan de kosten hoeft het niet te liggen, want er zijn genoeg gratis virusscanners & spyware-remove programma's.

Zelf scan ik met AVG iedere dag dat ik mijn computer gebruik & afhankelijk wat ik doe op het internet (surfen/downloaden) draai ik even CCleaner & HitmanPro.
(uiteraard maak ik eveneens gebruik van een firewall (gewoon de standaard Windows firewall)
Tevens scan ik eventueel binnengehaalde bestanden nog een keer extra voor het openen met de virusscanner.
Voorts maak ik gebruik van Firefox als Internetprogramma, dat ik m.b.t. pop-ups etc. stukken prettiger vind dan IExplorer.

Resultaat is dat ik kan zeggen dat ik geen last heb van ongewenste zaken op mijn PC.

Hoe doet u e.e.a.? Mijns insziens is het ook een stukje discipline om je computer schoon te houden.
Laatst gewijzigd door Aardige Mevrouw op 05 mei 2006 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

hoffie

Re: Computer scannen

Ongelezen bericht door hoffie »

Met een goede virusscanner die actief op de achtergrond draait, is het onzin om elke dag je complete pc te gaan scannen...
Veel belangrijker is het dat dat je je poorten zoveel mogelijk gesloten houdt, en dat je gedownloade bestanden controleerd op virussen....

Dus gewoon zorgen voor een up-to-date virusscanner, goede firewall, en je kan makkelijk uit met 1 keer per 3 maanden.....

Wat volgens mij een veel groter probleem is, is dat mensen hun virusscanner niet up-to date houden, lijkt me dat je dat beter elke dag even kan doen.

En voor je me gaat aanvallen, ik heb nog NOOIT een virus op mijn PC gehad

aussienl

Ongelezen bericht door aussienl »

Hoffie,

Hier bega je nu net een fout waar de virusscanner ontwerpers voor waarschuwde in de nieuws brief.
Als jij elke dag update zullen nieuw binnenkomende files of berichten gescanned worden. Het punt is dat op het moment dat er een nieuw virus binnen komt waar nog geen update voor is gemaakt, (en vergis je niet, er komen elke dag 10tallen nieuwe virussen) zal deze zich nestelen in je pc. Op het moment dat je een update krijgt voor dit betreffende virus en niet de computer scanned zal dit virus dus lekker in je pc blijven zitten en zijn werk doen. Ik heb een actieve virus scanner, update elke dag en scan eens per week. En toch heeft mijn scanner regelmatig prijs bij het geheel doorscannen.

Aardige Mevrouw

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Even in reactie op Hoffie:
Het dagelijks scannen van je PC kost geen enkele moeite, gewoon even instellen & hij gaat vanzelf lopen; in de tussentijd kun je gewoon je PC gebruiken met kanttekening dat e.e.a. dan ietsje trager is.

En helemaal mee eens: je virusscanner up-to-date houden. Iets dat absoluut geen moeite kost. 1 Klikje & e.e.a. is weer bijgewerkt.

Uiteraard ook poorten gesloten houden, en als je al iets openzet, jezelf goed oriënteren hoe/wat/waar.

We hebben de discussie al gehad van de consumentenbond dat er zgn. "veiligere" PC's moeten komen, maar als internetgebruiker draag je toch ook zelf wel bij aan de veiligheid van je PC door de juiste discipline op te brengen.
En daar hoef je echt geen "computernerd" voor te zijn.

Sja....

Ongelezen bericht door Sja.... »

Vraagje;

Kan een Mac ook besmet worden met Spyware?

Sja...

gjvisser

Ongelezen bericht door gjvisser »

@ Sja.

Laat ik het zo zeggen, ik heb er nog nooit last van gehad en ook nooit van gehoord. Meeste spyware is toch echt voor Windows platforms gemaakt.

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

@Sja, tuurlijk zou het kunnen maar Mac wordt wereldwijd zo weinig gebruikt in vergelijking met M$ dat Spyware/virusschrijvers het vaak niet de moeite vinden. Hetzelfde geldt voor Firefox E.D.

@ alle anderen: ik weet dat er dagelijks nieuwe virussen verschijnen, en zal daarom nooit van een onbetrouwbare site iets downloaden....
Ik heb nog NOOIT een virus op mijn PC gehad, dus wat dat betreft heb ik geen probleem....

@ Aardige Mevrouw, als ik mijn complete PC + externe HDD's wil laten scannen op spyware & Virussen elke dag gaat mij dat niet lukken op 1 dag..... klinkt leuk als je 1 relatief kleine HDD hebt

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Waarom heeft Norton dan maar 1 update per week?
Toen ik ooit windows had gebruikte ik TrendMicro en kreeg soms 4x per dag een update binnen.

Gebruik nu Windows 2000 Lite (IE en andere software eruit geripped) met Firefox en Thunderbird, maar meestal boot ik naar Linux.
http://www.vorck.com/remove-ie.html

Gesloten