LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] computers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
denmar

computers

Ongelezen bericht door denmar »

Even een vraag over de energiebesparing, ik ben gewend om de totale stroom uit te schakelen als ik een weekendje weg gaat. Kan dit kwaad voor mijn computer of moet hier altijd stroom op staan?

kanovaarder

Re: computers

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Het antwoord is kort en goed; Nee.

Weliswaar kan een batterij die de Bios voedt uitgeput raken maar dit kondigt zich meestal vrij ruim van tevoren aan (datum blijft bijv. 'hangen') en is in vrijwel alle gevallen eenvoudig te vervangen.

Laat dit doen als u nog nooit een PC-kast hebt opengemaakt.

Gezien het stroomverbruik, zelfs in 'slaapstand' kunt u die PC trouwens ook na gebruik beter helemaal uitzetten.

Zet u alles; printer, modem, scanner, e.d. op één (liefst gestabiliseerd)voedingsblok dan kunt u met 1 handeling alles uitschakelen.

denmar

Ongelezen bericht door denmar »

Nog een vraagje?
Moet de stroom naar de computer altijd geaard zijn of is dit niet noodzakelijk?

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

De "bufferbatterij" die op het moederbord bevestigd is, is al jaren een Lithium batterij, en is evt. zelf eenvoudig te vervangen,

De batterij wordt niet opgeladen door de netspanning, en een laadstroom is dan ook niet aanwezig, tijdens het in werking zijne apparaat,

Bij oudere tv's en digitale tuners werden de zenders vroeger "onthouden" door een NiCd batterij die op de printplaat gesoldeert zat, en continue volgehouden werd door een laadspanning die gegeven werd wanneer het apparaat was ingeschakeld, helaas gingen deze batterijen na een aantal jaren stuk, en moest het apparaat gerepareert worden, zodat de batterij vervangen werd,

Tegenwoordig is Lithium het toverwoord en kan zo wie zo 10 tot meer jaren meegaan!, zonder bij te laden!,

Dus, van de stroom die computer!, wanneer je het apparaat niet gebruikt!, evenals de randapparatuur!, die toch flinke "sluipverbruikers" zijn!,

De computer kan het beste aan een aardleiding worden gezet,

Meestal is deze leiding aanwezig op een stopcontact met randaarde contacten,

Wanneer dit niet het geval is, zou ik toch een stekkerdoos plaatsen met een losse draad naar de randaarde contacten, en verbindt deze door middel van een draad naar de Centrale Verwarming!,

Deze CV is geaard op de CV ketel, en meestal nog extra via een losse aardleiding, even nameten of de leiding goed werkt, en succes is gegarandeerd!,

Het schijnt beter te zijn voor de electronische componenten in de computer, het fijne weet ik er helaas niet van af,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

diode

Ongelezen bericht door diode »

Het aarden via een cv leiding is officieel verboden en zou ik niet doen!
Trek een echt aarde draad of laat dit doen.
Als een computer niet geaard is staat de halve netspanning op de computer kast, als u nou uw radio verbind met de computer om muziek te luisteren dan kan het zijn dat u de radio vernielt omdat de halve netspanning op de audio ingang komt te staan.
Dit is maar een voorbeeld maar het is wel verstandig om uw computer te aarden.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Aarden aan een gasleiding is wél verboden, aan een CV of waterleiding lijkt me sterk dat dit verboden is!, :?

Ik kan me niet voorstellen dat dit "gevaarlijk" is, mijn computer draait al vele jaren op deze manier, en heb geen problemen hierdoor meegemaakt,

Dat een aangesloten apparaat vernield wordt door een computer die niet geaard is, lijkt me wel erg extreem!, en niet erg logisch!,

Wél is mogelijk dat er vervelende tikken door het geluid komen!, en dat is natuurlijk niet de bedoeling,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

maybe

Ongelezen bericht door maybe »

Dat een aangesloten apparaat vernield wordt door een computer die niet geaard is, lijkt me wel erg extreem!, en niet erg logisch!,
Dit moet ik tegen spreken. het kan daadwerkelijk dat een extern apparaat defect kan gaan door een niet geaarde stroomvoorziening. Een tijd geleden had ik mijn pc aangesloten op een niet geaard stopcontact en ik heb altijd mijn stereoinstallatie aan mijn pc hangen zodat ik door heel mijn huis muziek heb.

Echter bij het aansluiten van nieuwe speakers op mijn installatie merkte ik dat er stroom op mijn luidsprekerkabels stond. Na alles doorgemeten te hebben bleek dat het door mijn pc kwam echter was het kwaad toen al geschied. Alle zekering in mijn stereoinstallatie waren gesprongen. Nu heb ik alles geaard en heb ik nergens meer last van.

Dus wijze les zorg dat je pc altijd geaard is.

gsm-it

Ongelezen bericht door gsm-it »

Schakel altijd alle stroom uit van apparaten, als je wat langer weg bent.

Aarding is absoluut gewenst van alle apparaten die zijn uitgerust met een geaarde stekker. Een geaarde stekker is herkenbaar aan de twee metalen contactstrippen die opzij verzonken in de stekker zijn aangebracht.
Voor computer en ook andere apparatuur wordt dan meestal een driepolige apparaatstekker toegepast, waarvan het middelste contact (pool) de aarde is.

Niet aarden betekent dat een apparaat onder ongeveer 110 Volt wisselspanning (niet direct gevaarlijk voor mensen) staat, zodra de stekker in het stopcontact is gedaan. Andere aan te sluiten apparatuur kan daardoor defect raken, vaak tijdens het aansluiten van verbindingssnoeren.

Gesloten