LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Computerspellen, wie is aansprakelijk?
-
Computerspellen, wie is aansprakelijk?
Ik heb een computerspel gekocht van de uitgever Activision (Call of Duty: Black Ops)
Met het installeren van het spel installeer je echter ook verplicht een (gratis) dienst die bij het spel zit, afkomstig van een derde partij (Steam, van het bedrijf Valve).
Deze dienst zorgt o.a. voor profielbeheer, beveiliging en dat je het spel tegen anderen online kan spelen.
Door toedoen van deze Steam dienst en geheel buiten mijn schuld om kan ik dit Activision product nu niet meer volledig gebruiken.
Welke partijen kan ik hier op aanspreken? Activision, Steam, de winkel waar ik het gekocht heb, of alle drie?
Activision Nederland verwijst mij naar Steam maar ik heb toch hun product gekocht en niet dat van Steam?
Met het installeren van het spel installeer je echter ook verplicht een (gratis) dienst die bij het spel zit, afkomstig van een derde partij (Steam, van het bedrijf Valve).
Deze dienst zorgt o.a. voor profielbeheer, beveiliging en dat je het spel tegen anderen online kan spelen.
Door toedoen van deze Steam dienst en geheel buiten mijn schuld om kan ik dit Activision product nu niet meer volledig gebruiken.
Welke partijen kan ik hier op aanspreken? Activision, Steam, de winkel waar ik het gekocht heb, of alle drie?
Activision Nederland verwijst mij naar Steam maar ik heb toch hun product gekocht en niet dat van Steam?
Re: Computerspellen, wie is aansprakelijk?
Verklaar dit nader!Door toedoen van deze Steam dienst en geheel buiten mijn schuld om kan ik dit Activision product nu niet meer volledig gebruiken.
Je bent dus voor een deel geblokkeerd/gebannen?
Over welke versie heb je het precies rsiebelink?rsiebelink schreef:Ik heb een computerspel gekocht van de uitgever Activision (Call of Duty: Black Ops)
- PC
- Xbox
- PS3
- Nintendo Wii?
- Hoe ben je daar zo zeker van?Met het installeren van het spel installeer je echter ook verplicht een (gratis) dienst die bij het spel zit, afkomstig van een derde partij (Steam, van het bedrijf Valve).
- Heb je bewijzen? (Windows system of application logfiles, printscreens van foutmeldingen)
- Kun je dit niet uitzetten tijdens de installatie?
- Ben je verplicht om dit te doen?
Kan zijn, ik weet niet over welke versie van BlackOps je het hier hebtDeze dienst zorgt o.a. voor profielbeheer, beveiliging en dat je het spel tegen anderen online kan spelen.
Indien het gaat om de pcversie van BlackOps...Door toedoen van deze Steam dienst en geheel buiten mijn schuld om kan ik dit Activision product nu niet meer volledig gebruiken.
- Heb je wel een legale versie van het spel (en geen gejatter bittorent of eengekopieerd cdtje, dvdtje van een vriendje?)
- Welke versie van pc operating system heb je? (w95,98,w2000,xp,vista,7)
- Is je pc compleet Windows updated?
- Is je pc kompleet vrij malware, spyware en virus vrij?
- Hoe ben je daar zo zeker van?
- Heb je er keiharde bewijzen van?
Zie mijn bovenstaande suggesties..Welke partijen kan ik hier op aanspreken? Activision, Steam, de winkel waar ik het gekocht heb, of alle drie? Activision Nederland verwijst mij naar Steam maar ik heb toch hun product gekocht en niet dat van Steam?
Zorg er eerst voor dat je kunt bewijzen dat je een kompleet legale copy van BlackOps hebt (vanaf een onbeschadigde cdrom, dvd), en je (vermoedelijk) pc vrij is van alle ellende die het onstabiel kunnen maken (niet zo moeilijk bij Windows (tm) maar dat even ter zijde )
Kom je er dan nog niet uit... Stel je vraag op het BlackOps forum in de juiste categorie alhier:
1. Surf naar http://www.callofduty.com/
2. Voer je leeftijd in (moet groter zijn dan 18 en klik op [Enter]
3. Kies [Register] in rechterbovenhoek om een forum account aan te maken
4. Bevestig confirmation email in je Inbox
5. Login in op de TreyArch website met gebruikersnaam en wachtwoord
6. Kies [Forums] uit hoofdmenu
7. Kies [Call of Duty BlackOps] of [Technical Support] forum
8. Kies [Post new topic]
9. En vuur je vraag af in de BlackOps community
Zeker weten dat je binnen 1,2,3, dagen reply hebt van experts, waar je iets mee kunt (in plaats van je heen en weer laten sturen door partijen die alleen maar willen verkopen en je afschepen naar de ander)
Happy hunting on the COD BlackOps battlefields
-
Dank voor de reacties
PCronaldv2 schreef:Over welke versie heb je het precies rsiebelink?
- PC
- Xbox
- PS3
- Nintendo Wii?
Om de multiplayer van dit spel te spelen moet je je verplicht aanmelden bij de dienst SteamHoe ben je daar zo zeker van?
- Heb je bewijzen? (Windows system of application logfiles, printscreens van foutmeldingen)
- Kun je dit niet uitzetten tijdens de installatie?
- Ben je verplicht om dit te doen?
PC versie dusKan zijn, ik weet niet over welke versie van BlackOps je het hier hebt
Ik heb een legale, volle prijs gekochte versie op Win7 (up-to-date, met antivirus en -malware geinstalleerd, achter firewall). Ik heb bewijs zwart op wit in dit verhaal maar voor daarop in te gaan, zou ik graag eerst willen weten wie hierop aan te spreken is.Indien het gaat om de pcversie van BlackOps...
- Heb je wel een legale versie van het spel (en geen gejatter bittorent of eengekopieerd cdtje, dvdtje van een vriendje?)
- Welke versie van pc operating system heb je? (w95,98,w2000,xp,vista,7)
- Is je pc compleet Windows updated?
- Is je pc kompleet vrij malware, spyware en virus vrij?
- Hoe ben je daar zo zeker van?
- Heb je er keiharde bewijzen van?
Ik zal zeker andere bronnen ook gebruiken maar voor het uitzoeken van jurische aansprakelijkheid vraag ik ook in dit Nederlandse forum om hulpZie mijn bovenstaande suggesties..
Zorg er eerst voor dat je kunt bewijzen dat je een kompleet legale copy van BlackOps hebt (vanaf een onbeschadigde cdrom, dvd), en je (vermoedelijk) pc vrij is van alle ellende die het onstabiel kunnen maken (niet zo moeilijk bij Windows (tm) maar dat even ter zijde )
Kom je er dan nog niet uit... Stel je vraag op het BlackOps forum in de juiste categorie alhier:
1. Surf naar http://www.callofduty.com/
2. Voer je leeftijd in (moet groter zijn dan 18 en klik op [Enter]
3. Kies [Register] in rechterbovenhoek om een forum account aan te maken
4. Bevestig confirmation email in je Inbox
5. Login in op de TreyArch website met gebruikersnaam en wachtwoord
6. Kies [Forums] uit hoofdmenu
7. Kies [Call of Duty BlackOps] of [Technical Support] forum
8. Kies [Post new topic]
9. En vuur je vraag af in de BlackOps community
Zeker weten dat je binnen 1,2,3, dagen reply hebt van experts, waar je iets mee kunt (in plaats van je heen en weer laten sturen door partijen die alleen maar willen verkopen en je afschepen naar de ander)
Happy hunting on the COD BlackOps battlefields
Bij sommige spellen dien je de volledige beveiliging uit te schakelen, omdat er anders totaal geen communicatie mogelijk is met de online servers.Ik zal zeker andere bronnen ook gebruiken maar voor het uitzoeken van jurische aansprakelijkheid vraag ik ook in dit Nederlandse forum om hulp
Dat je nu het spel niet goed kunt gebruiken, omdat de beveiliging ingrijpt, is alleen maar goed.
Ik bedoel dat de beveiliging de boel afschermd is alleen maar goed.
Dat het spel niet met beveiligde computers overweg kan, is dus niet goed.
geen dank ,graag gedaan, Ik weet hoe het voelt om van het digitale kasje naar de analoge muur gestuurd te worden En ik weet mijn weg aardig te vinden online en in de digitale wereld achter je pc systeemkast.rsiebelink schreef:Dank voor de reacties
Voor zover ik heb net "besnuffeld heb" zou ik beginnen bij de technisch -onomstotelijk! bewijsbare! - veroorzaker van je probleem. Het handigste is dan om daar niet aan te komen met een vaag *** verhaal maar met een duidelijke "error-sequence" en bijbehorende foutmeldingen + technische achtergrond data.Ik heb een legale........<knip>hierop aan te spreken is.
Zoiets van
<de hardware basis>
1. pc / laptop merk x type y (processor ... snelheid, hoeveelheid geheugen)
2. bios type en flashversie, inhoud
<de operating system laag>
3. Merk, versie en Buildnummer
<de applicatie laag>
4. Type en versienummer van BlackOps (kan een bug bevatten)
<de verbinding naar steam netwerk>
5. type internet verbinding + snelheid
6. Inlogaccount data op steam netwerk
<de gedane handelingen>
7. de serie en de volgorde van ALLE handelingen die je gedaan hebt VOORDAT de error ontstond zoals:
- Ging de installatie goed (y/n)
- Heeft het ooit goed gewerkt (y/n)
- Wanneer ging het fout (tijd, datum)
- Hoe ging het fout(...)
- Bleef het fout gaan (y/n)
- Draaide er ook nog andere applicaties mee op dat moment (heel belangrijk!)
- Exacte errorcode en omstandigheden (dan kan de helpdesk 'm reproduceren)
- Eventuele printscreens / fotos van foutmeldingen
- Uiteraard alles netjes gedocumenteerd op tijd, datum (het kan een tijdelijke string zijn van het "Steam" netwerk bijvoorbeeld, die nu al weer opgelost is)
Waarom heb je dit allemaal nodig
Hierdoor kan de helpdesk (of een andere pc-BlackOps expert) heel snel een VOLLEDIG BEELD krijgen van je storing en je des te sneller verhelpen om de oorzaak en een oplossing te vinden.
Heb je hier al gekeken:Ik zal zeker andere bronnen ook gebruiken maar voor het uitzoeken van jurische aansprakelijkheid vraag ik ook in dit Nederlandse forum om hulp
1. Activision algemeen COD Forums ->
http://forums.activision.com/viewforum. ... 1f95bcdd7c
2. Activision COD BlackOps voor PC help, hint, tips, tricks, faqs
https://activision.custhelp.com/cgi-bin ... sionAssist
http://twitter.com/ATVI_Randolph/atvi-assist
4. "Steam" BlackOps forum:
http://store.steampowered.com/agecheck/app/42700/
5. Valve "Steam" website:
http://store.steampowered.com/about/
http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_Steam
Tot slot - een paar out of the box suggesties:
6. Tweakers.net - forum (bevat heel veel ict-experts ook op game gebied)
http://gathering.tweakers.net/
7. Googlen met als keyword de EXACTE FOUTMELDING
http://www.google.com
Good Luck op zoek naar de juiste juridische verantwoordelijke partij
-
Thks voor de links. Ik heb gisteren aan de telefoon met de uitgever Activision gezeten. Ze komen er nog op terug maar kreeg wel enigszins het idee dat zij zich aansprakelijk voelen. Nu maar hopen dat het goedkomt.
Bij de dienst Steam heb ik het ook geëscaleerd weten te krijgen na heel veel heen en weer gemail maar daar zijn ze heel halsstarrig en voelen ze zich tot nu toe niet verantwoordelijk.
Bij de dienst Steam heb ik het ook geëscaleerd weten te krijgen na heel veel heen en weer gemail maar daar zijn ze heel halsstarrig en voelen ze zich tot nu toe niet verantwoordelijk.
Uiteindelijk is de verkopende partij verantwoordelijk voor het product.
Echter, wanneer dit product bij normaal gebruik (binnen de voorwaarden) gewoon voldoet ben je klaar met die verkopende partij: zij hebben immers geleverd wat je hebt gekocht.
Werkt het niet omdat je zelf onvoldoende kennis van zaken hebt, de technische omgeving niet overeenkomt met de voorwaarden of anderszins dan heb je gewoon pech.
Meestal is de manier waarop je wordt geholpen een spiegelbeeld van de manier waarop je om hulp vraagt.
Op dit forum vraag je wie aansprakelijk is, mijn vraag is dan: wil het probleem oplossen of alleen maar opblazen ? (wat overigens weer prima past in het spelthema )
Echter, wanneer dit product bij normaal gebruik (binnen de voorwaarden) gewoon voldoet ben je klaar met die verkopende partij: zij hebben immers geleverd wat je hebt gekocht.
Werkt het niet omdat je zelf onvoldoende kennis van zaken hebt, de technische omgeving niet overeenkomt met de voorwaarden of anderszins dan heb je gewoon pech.
Meestal is de manier waarop je wordt geholpen een spiegelbeeld van de manier waarop je om hulp vraagt.
Op dit forum vraag je wie aansprakelijk is, mijn vraag is dan: wil het probleem oplossen of alleen maar opblazen ? (wat overigens weer prima past in het spelthema )
-
In eerste instantie wil ik het probleem oplossen.crazyme schreef: Op dit forum vraag je wie aansprakelijk is, mijn vraag is dan: wil het probleem oplossen of alleen maar opblazen ?
Onverlaten hebben op een of andere manier aantoonbaar mijn profiel weten te misbruiken. Dit terwijl ik wel de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen heb gehanteerd (inloggegevens nooit delen en goed afschermen, antivirussoftware geïnstalleerd, firewall aanstaan, Windows 7 up-to-date, etc.). Mijn profiel is door dit misbruik van anderen nu door Steam geblokkeerd voor dit spel en ze willen die blokkade niet opheffen, ook al weten ze dat dit aantoonbaar buiten mijn schuld is veroorzaakt. Informatie over de blokkade weigeren ze te geven en verantwoordelijkheid voor mijn profiel ligt volgens hun voorwaarden geheel bij mij.
Al hoewel ik de nodige vragen bij deze voorwaarden heb, ben ik met deze kleine lettertjes wel akkoord gegaan toen ik het spel installeerde en dus evt hier bereid in mee te gaan (dwz blokkade van kracht te laten). Echter, dan wil ik wel mijn game of mijn unieke game sleutel-code (die is gekoppeld aan het online profiel) kosteloos kunnen omwisselen, zodat ik weer kan spelen. Desnoods de aankoop ongedaan maken, dus spel terugsturen en geld terugstorten.
Daarna eventueel het probleem "opblazen".
Als Activision en Steam hierbij niet willen meehelpen en mij dwingen het product opnieuw te kopen om het weer te kunnen spelen dan wil ik onderzoeken of ik dit op ze kan verhalen. Ik ben van mening nl dat je klanten niet zomaar van hun product kunt beroven op grond van misbruik zonder dat je dit onderbouwt en terwijl bovendien duidelijk is dat anderen dit hebben veroorzaakt.
Aan dit laatste zitten twee juridische aspecten aan volgens mij:
- Sta ik in mijn recht?
- Bij wie moet ik dan mijn verhaal halen?
Ik heb ook een computerspel gekocht van de uitgever Activision (Call of Duty: Black Ops) bij de FreeRecordShop.
Om te beginnen is het al vreemd dat je vervolgens dat spel bij Steam moet downloaden maar het is nog veel gekker dat geen van de partijen thuis geeft als een klant niet eens kan spelen omdat de CD key al vergeven is.
Ik ben dus zo'n klant en ik de FreeRecordShop zegt doodleuk dat ik maar naar Activision moet gaan.
Na 4 dagen krijg ik van Activision als antwoord dat ik maar naar Steam moet gaan.
En na veel gezoek op Engelse infosite's van Steam is het misschien mogelijk een nieuwe CD key van Steam te ontvangen als ik de aankoopbonnen naar Steam opstuur.
Inmiddels was ik al een week verder en ik heb dat spel maar naar de FreeRecordShop teruggezonden met de mededeling dat ze dat kreng mogen houden omdat ik er toch niets aan heb.
Het zou wat zijn als je een auto koop waar de verkeerde sleutels bijzitten en de dealer geeft niet thuis.
Dat is de arrogantie van de macht en het enige wat ik kan doen is nooit meer iets kopen bij dit soort bedrijven.
Om te beginnen is het al vreemd dat je vervolgens dat spel bij Steam moet downloaden maar het is nog veel gekker dat geen van de partijen thuis geeft als een klant niet eens kan spelen omdat de CD key al vergeven is.
Ik ben dus zo'n klant en ik de FreeRecordShop zegt doodleuk dat ik maar naar Activision moet gaan.
Na 4 dagen krijg ik van Activision als antwoord dat ik maar naar Steam moet gaan.
En na veel gezoek op Engelse infosite's van Steam is het misschien mogelijk een nieuwe CD key van Steam te ontvangen als ik de aankoopbonnen naar Steam opstuur.
Inmiddels was ik al een week verder en ik heb dat spel maar naar de FreeRecordShop teruggezonden met de mededeling dat ze dat kreng mogen houden omdat ik er toch niets aan heb.
Het zou wat zijn als je een auto koop waar de verkeerde sleutels bijzitten en de dealer geeft niet thuis.
Dat is de arrogantie van de macht en het enige wat ik kan doen is nooit meer iets kopen bij dit soort bedrijven.
Vind ik niet vreemd.DJM schreef: Om te beginnen is het al vreemd dat je vervolgens dat spel bij Steam moet downloaden maar het is nog veel gekker dat geen van de partijen thuis geeft als een klant niet eens kan spelen omdat de CD key al vergeven is.
De klanten mogen de producten terugbrengen. Vaak gebeurd het dat zo'n spel gekopieerd wordt en brengen vervolgens het spel terug. Hebben ze lekker voor niks het spel en gebruiken ook de code.
Steam is bij mij weten een download onderneming, waardoor je online de spellen kunt kopen en gelijk kunt gebruiken.
Zoals jij het omschrijft vind ik een zeer kwalijke zaak.
Ik heb helaas geen idee hoe dit op te lossen.
Inderdaad en als het dan zo is dat een volgende klant (zoals ik) een spel koopt die ooit is teruggebracht dan lijkt het mij wel zo klantvriendelijk om die volgende klant een nieuw exemplaar te geven als de CD key al gebruikt is.BBCS schreef:Vind ik niet vreemd.DJM schreef: Om te beginnen is het al vreemd dat je vervolgens dat spel bij Steam moet downloaden maar het is nog veel gekker dat geen van de partijen thuis geeft als een klant niet eens kan spelen omdat de CD key al vergeven is.
De klanten mogen de producten terugbrengen. Vaak gebeurd het dat zo'n spel gekopieerd wordt en brengen vervolgens het spel terug. Hebben ze lekker voor niks het spel en gebruiken ook de code.
Dat is waar en daarom is het vreemd dat je een elders gekocht spel alsnog via Steam moet downloaden.
Steam is bij mij weten een download onderneming, waardoor je online de spellen kunt kopen en gelijk kunt gebruiken.
Als mensen dat willen dat kopen ze het wel bij Steam.
Ik heb het spel naar de FreeRecordShop gezonden dus die mogen ze houden.
Zoals jij het omschrijft vind ik een zeer kwalijke zaak.
Ik heb helaas geen idee hoe dit op te lossen.
Ik koop daar nooit meer iets.
Ik hoop het ook voor je rsieblink..rsiebelink schreef:Thks voor de links. Ik heb gisteren aan de telefoon met de uitgever Activision gezeten. Ze komen er nog op terug maar kreeg wel enigszins het idee dat zij zich aansprakelijk voelen. Nu maar hopen dat het goedkomt.
(ik ben er effu in gedoken... voor achtergrond info)Bij de dienst Steam heb ik het ook geëscaleerd weten te krijgen na heel veel heen en weer gemail maar daar zijn ze heel halsstarrig en voelen ze zich tot nu toe niet verantwoordelijk.
Wat Steam eraan zou KUNNEN doen is
Een software, database, hardware koppeling maken tussen:
- De hardware waarmee voor het eerst geregisteerd word (door de aankoop van een nieuwe cdrom,dvd van COD_BlackOps)
- Het IPadres waarmee de eerste registratie plaats vind over het internet.
- Een unieke sleutel (op dvd, crdom of haar verpakking) laten invoeren
- (nog wat andere geheime maar unieke ingredienten die alleen voor jouw hardware gelden)
Hierdoor kan Steam het spel (technisch gezien) maar 1 keer (automatisch) laten registeren met 1 unieke registration_key die ingebakken zit op dvd, cdrom, sourcode van COD_BlackOps en dit opslaan in een centrale database bij Steam.
Bij de volgende online-game-aanmelding, moet je license_key vergeleken worden met je eerste aanmelding of meteen geblokkeerd worden als dit niet (meer) klopt. Zo zou Steam illegale kopien de nek om kunnen draaien omdat hetzelfde registration_key maar 1 keer gebruik kan worden.
Op het moment dat dit toch gebeurd, moet er een melding komen (tijdens installatie) dat deze registration_key al gebruikt is + printscreen ervan met alle data. Met deze printscreen zou je dan- bij je aankoop punt - gewoon een NIEUWE (nog in de shrinkwarp) verpakking zittend exemplaar van COD_BlackOps moeten kunnen krijgen.
Echter... Steam en de verkooppunten werken niet of nauwelijks met elkaar samen. Daardoor is dit technisch helaas mogelijk wat jou overkomen is. Hierdoor val je tussen de wal en het schip in dit geval...
Wat de FreeRecordShop betreft:
Hen valt (technisch) te verwijten dat ze jou een REEDS GEBRUIKT!! COD_Blackops exemplaar verkocht hebben als NIEUW EXEMPLAAR.
Das in mijn ogen oplichterij, waarvoor je ze - in mijn ogen - kunt aanklagen
Aan de andere kant heeft de FreeRecordShop het nadeel dat niet al haar winkelpersoneel precies op de hoogte is van alle (wel/geen registratie perikelen) van alle games die daar over de toonbank gaan...
Hierin je een structurele verbetering in voor kunnen stellen
Wat Activision betreft
Zij zijn volgens mij alleen maar distributeur en (technisch) inhoudelijk niet op de hoogte van dit soort aangelegenheden. Activision verscheept het spel van TreyArch (BlackOps developers) via een transport medium (dvd) en een marketing machine (reclame) naar de COD_BlackOps_eindklanten.
Activision zou je dus eigenlijk helder en duidelijk moeten doorverwijzen naar Steam.. Deze partij is TECHNISCH in staat om dubbele kopien te blokkeren bij haar 2e,3e,4e, poging tot registratie online. (zie uitleg boven)
Ik hoop dat je met deze (technische achtergrond) info dichter bij je oplossing komt.
De oplossing voor veel problemen is simpel:
Dat de winkelieren weigeren om een product terug te nemen (behalve als er iets mis mee is.)
Dus: doei "service" dat je als klant zijnde binnen 7 dagen een product terug mag brengen.
In de praktijk levert die "service" meer ellende op.
Dus afschaffen die zooi!
Dat de winkelieren weigeren om een product terug te nemen (behalve als er iets mis mee is.)
Dus: doei "service" dat je als klant zijnde binnen 7 dagen een product terug mag brengen.
In de praktijk levert die "service" meer ellende op.
Dus afschaffen die zooi!
-
@ronaldv2: Thks voor deze gedetailleerde analyse.
Prima om het technische gedeelte nog als bijkomend argument te gebruiken.
Het gaat in eerste instantie vooral om juridische kant van de zaak dus ik hoop dat op dit forum ook mensen meekijken met een achtergrond in Rechten.
Mbt aansprakelijkheid:
Volgens mij zijn voor een product zowel winkelier/verkoper (Free Record Shop) als fabrikant/uitgever (Activision) direct aansprakelijk, niet een indirecte partij als Steam.
Steam is overigens een dienst en geen product en volgens mij gelden voor een product andere aansprakelijkheidregels dan voor een dienst. Vraag is wat ik met deze game gekocht heb: Een product, een dienst of beide?
Mijn inschatting is dat ik met deze game een product gekocht heb omdat de Steam dienst gratis is.
Mbt grond voor aansprakelijkheid (sta ik in mijn recht?):
Mijn product (game) functioneert buiten mijn schuld om niet goed meer (geen toegang tot multiplayer), kan ik dit verhalen? Kan ik hier terugvallen op een wettelijke garantietermijn die volgens mij ook voor games geldt?
Misschien dat ik deze vragen eens moet stellen in een rechtenforum of aan een hoogleraar Aansprakelijkheidsrecht of Consumentenrecht, lijkt me een leuke case voor studenten...
Prima om het technische gedeelte nog als bijkomend argument te gebruiken.
Het gaat in eerste instantie vooral om juridische kant van de zaak dus ik hoop dat op dit forum ook mensen meekijken met een achtergrond in Rechten.
Mbt aansprakelijkheid:
Volgens mij zijn voor een product zowel winkelier/verkoper (Free Record Shop) als fabrikant/uitgever (Activision) direct aansprakelijk, niet een indirecte partij als Steam.
Steam is overigens een dienst en geen product en volgens mij gelden voor een product andere aansprakelijkheidregels dan voor een dienst. Vraag is wat ik met deze game gekocht heb: Een product, een dienst of beide?
Mijn inschatting is dat ik met deze game een product gekocht heb omdat de Steam dienst gratis is.
Mbt grond voor aansprakelijkheid (sta ik in mijn recht?):
Mijn product (game) functioneert buiten mijn schuld om niet goed meer (geen toegang tot multiplayer), kan ik dit verhalen? Kan ik hier terugvallen op een wettelijke garantietermijn die volgens mij ook voor games geldt?
Misschien dat ik deze vragen eens moet stellen in een rechtenforum of aan een hoogleraar Aansprakelijkheidsrecht of Consumentenrecht, lijkt me een leuke case voor studenten...
Je kunt je inderdaad beroepen op de non-conformiteit (wettelijke garantie bestaat niet, dat terzijde.)
Daar heb ik totaal geen moeite mee.
Waar ik wel moeite mee heb, is dat mensen vaak zonder opgave van reden producten binnen een x tijd terug willen sturen cq terug brengen.
Daar heb ik dan wel moeite mee.
Dat is ook de oorzaak van de problemen.
Vooral bij games.
Ik ben meer een voorstander van Koop=koop, waardoor de koper meer bewust wordt over zijn verantwoordelijkheid (nu wordt vaak gesuggereerd dat de koper geen verantwoordelijkheid heeft) en dat daardoor de kopers bewuster gaan kopen.
Dus voordat de koop gesloten wordt dat zij veel bewuster gaan kopen.
Wat bij games helaas veel te vaak gebeurd is dat van de installatie medium een kopie gemaakt wordt, de sleutel geactiveerd en vervolgens de game terug wordt gebracht en het geld terug krijgt.
De teruggebrachte game moet opnieuw de verkoop in, anders lijdt de winkelier hierop alleen maar verlies, waardoor de volgende koper in de problemen komt.
Wil je het probleem bij de bron aanpakken, dan is het terugbrengen van een game gewoon niet meer mogelijk (de bedenktijd service afschaffen.)
Alleen als er iets echt mis is met het installatie medium, kan de koper een beroep doen op zijn rechten.
Wat ik ook vaak tegenkom is dat men een probleem heeft met een game, maar dat dit niet aan de game zelf ligt, maar dat de computer qua hardware eisen niet aan de minimale hardware eisen van de game voldoet.
In een dergelijk geval kan de koper nooit beroepen op de non-conformiteit. Met de game is niets mis mee.
Toch even iets om over na te denken.
Waar ik wel moeite mee heb, is dat mensen vaak zonder opgave van reden producten binnen een x tijd terug willen sturen cq terug brengen.
Vooral bij games.
Ik ben meer een voorstander van Koop=koop, waardoor de koper meer bewust wordt over zijn verantwoordelijkheid (nu wordt vaak gesuggereerd dat de koper geen verantwoordelijkheid heeft) en dat daardoor de kopers bewuster gaan kopen.
Wat bij games helaas veel te vaak gebeurd is dat van de installatie medium een kopie gemaakt wordt, de sleutel geactiveerd en vervolgens de game terug wordt gebracht en het geld terug krijgt.
De teruggebrachte game moet opnieuw de verkoop in, anders lijdt de winkelier hierop alleen maar verlies, waardoor de volgende koper in de problemen komt.
Wil je het probleem bij de bron aanpakken, dan is het terugbrengen van een game gewoon niet meer mogelijk (de bedenktijd service afschaffen.)
Alleen als er iets echt mis is met het installatie medium, kan de koper een beroep doen op zijn rechten.
Wat ik ook vaak tegenkom is dat men een probleem heeft met een game, maar dat dit niet aan de game zelf ligt, maar dat de computer qua hardware eisen niet aan de minimale hardware eisen van de game voldoet.
In een dergelijk geval kan de koper nooit beroepen op de non-conformiteit. Met de game is niets mis mee.
-
Thks voor je advies en ik snap dat dit vaak gebeurd maar in dit geval geldt niet wat jij hierboven opnoemt. Vraag daarom o.a. aan jou is hoe ik nu verder moet handelen.BBCS schreef:Je kunt je inderdaad beroepen op de non-conformiteit (wettelijke garantie bestaat niet, dat terzijde.)
Vooral bij games.
Teruggaan naar Free Record Shop.
Zij hebben ook een verantwoordelijkheid.
Ze weten dat er met software gerotzooid wordt, en toch nemen ze vaak software terug. Dan moeten ze ook maar op de blaren zitten.
Een ander punt:
Als zij blijven weigeren, zit er niets anders op dan je verlies te nemen.
Want om nu een rechtszaak te beginnen, kun je proberen, maar in principe af te raden vanwege de kosten die erbij gemoeid zijn.
Zij hebben ook een verantwoordelijkheid.
Ze weten dat er met software gerotzooid wordt, en toch nemen ze vaak software terug. Dan moeten ze ook maar op de blaren zitten.
Een ander punt:
Als zij blijven weigeren, zit er niets anders op dan je verlies te nemen.
Want om nu een rechtszaak te beginnen, kun je proberen, maar in principe af te raden vanwege de kosten die erbij gemoeid zijn.
-
Probleem is dat ik geen aankoopbon van Free Record Shop meer heb, deze game heb ik al maanden geleden gekocht.
Mijn verlies nemen doe ik alleen als dit juridisch niet haalbaar/ de moeite waard is. Als hier werkelijk iets fout zit dan wordt het hoog tijd dat iemand er wat aan doet. Vergeet niet dat Steam meer dan 25 miljoen gebruikers heeft.
Ik zal vast niet de enige zijn die op deze manier de dupe is geworden.
Mijn verlies nemen doe ik alleen als dit juridisch niet haalbaar/ de moeite waard is. Als hier werkelijk iets fout zit dan wordt het hoog tijd dat iemand er wat aan doet. Vergeet niet dat Steam meer dan 25 miljoen gebruikers heeft.
Ik zal vast niet de enige zijn die op deze manier de dupe is geworden.
Dat is probleem één.rsiebelink schreef:Probleem is dat ik geen aankoopbon van Free Record Shop meer heb, deze game heb ik al maanden geleden gekocht.
Je kunt niet meer bewijzen (ook niet via de bankafschrift?) dat je de game daar gekocht hebt.
Dat is probleem twee.rsiebelink schreef:Mijn verlies nemen doe ik alleen als dit juridisch niet haalbaar/ de moeite waard is. Als hier werkelijk iets fout zit dan wordt het hoog tijd dat iemand er wat aan doet. Vergeet niet dat Steam meer dan 25 miljoen gebruikers heeft.
De kosten voor een proces wegen niet op tegen de kosten van een nieuwe game.
Ik heb zelf al een keer te maken gehad met een oplichter, maar de kosten wogen niet op tegen het verlies.
Natuurlijk wil je je recht halen, maar tegen welke kosten?
Als de game €95,- kost, dan nog weegt dat niet op tegen de proceskosten, die vaak boven de €250,- beginnen.
Is het aankoopbedrag voor particulieren onder de €240,- (ongeveer) en zakelijk onder de €400,- (ongeveer), dan heeft het denken aan een proces al totaal geen zin.
Uithuilen, het verlies nemen en weer verder gaan met het leven.