| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coverreparatie bij Acer plus ongewilde formatering
Coverreparatie bij Acer plus ongewilde formatering
Vandeweek is mijn notebook gerepareerd bij Acer met de klacht dat er een scheurtje in de cover zat. Toen ik de laptop terugkreeg, zat er niet alleen een nieuwe cover op, maar hebben ze windows opnieuw geïnstalleerd (preloaded) dus zijn nu al mijn programma's en documenten weg.
Ik ben daar erg boos om. Ik heb geen backup gemaakt, maar dat hebben ze me van te voren ook niet verteld en ik ben het zelf ook vergeten omdat het, dacht ik, alleen om de buitenkant ging.
Ik heb met Acer gebeld en zij zeggen dat ik de gebruiksaanwijzing van de laptop had moeten doorlezen, omdat daarin staat dat ik een back-up had moeten maken. Nu ben ik, volgens hen, verantwoordelijk voor de softwareschade.
Ze hebben de hdd gepreload omdat ze vonden dat ik softwareproblemen had (in de zin van spyware). Ik snap dat zij dit zien als service, maar ik baal wel als een stekker.
Ik vind het zelf een beetje vreemd dat zij zo radicaal met mijn software aan de slag zijn gegaan zonder dat ik hier toestemming voor heb gegeven of dat zij mij van te voren even geraadpleegd hebben. Dat doen ze immers bij een autogarage toch ook?
Heeft iemand tips hoe ik nu moet handelen? Ik heb wel wat gelezen over tools die geformateerde bestanden kunnen terughalen, maar aangezien ik geen expert ben, wil ik geen verdere risico's lopen.
Ik ben daar erg boos om. Ik heb geen backup gemaakt, maar dat hebben ze me van te voren ook niet verteld en ik ben het zelf ook vergeten omdat het, dacht ik, alleen om de buitenkant ging.
Ik heb met Acer gebeld en zij zeggen dat ik de gebruiksaanwijzing van de laptop had moeten doorlezen, omdat daarin staat dat ik een back-up had moeten maken. Nu ben ik, volgens hen, verantwoordelijk voor de softwareschade.
Ze hebben de hdd gepreload omdat ze vonden dat ik softwareproblemen had (in de zin van spyware). Ik snap dat zij dit zien als service, maar ik baal wel als een stekker.
Ik vind het zelf een beetje vreemd dat zij zo radicaal met mijn software aan de slag zijn gegaan zonder dat ik hier toestemming voor heb gegeven of dat zij mij van te voren even geraadpleegd hebben. Dat doen ze immers bij een autogarage toch ook?
Heeft iemand tips hoe ik nu moet handelen? Ik heb wel wat gelezen over tools die geformateerde bestanden kunnen terughalen, maar aangezien ik geen expert ben, wil ik geen verdere risico's lopen.
-
DennisThePennis
Re: Coverreparatie bij Acer plus ongewilde formatering
Laat ze maar verklaren waarom spyware scheurtjes in de cover veroorzaakt. Als ze dat niet kunnen, moeten ze met een passende schadevergoeding komen.
Onzin. Ze hebben gedacht service te verlenen. Is gewoon verkeerd uitgevallen. En trouwens? Bij een schadevergoeding heeft topic starter ook haar gevens niet erug.
Voor topic starter: Probeer eens het programme restore. Dit zal niet d egevens terug halen die overschreven zijn, maar wel de niet daadwerkelijk overschreven delen.
Of probeer PCTools eens :
http://www.pctools.com/file-recover/?re ... EAodfzvkeQ
Voor topic starter: Probeer eens het programme restore. Dit zal niet d egevens terug halen die overschreven zijn, maar wel de niet daadwerkelijk overschreven delen.
Of probeer PCTools eens :
http://www.pctools.com/file-recover/?re ... EAodfzvkeQ
Het is inderdaad erg vervelend dat je gegevens verwijderd zijn. Zelf gaf je ook al aan dat je vergeten was een back-up te maken. Hier leer je wel van. Altijd een back-up maken.
Mijn laptop heb ik eind december naar de winkelier gebracht, daar van daan direct doorgestuurd naar Acer in Duitsland. Tot op heden heb ik mijn laptop nog niet terug. Er zaten ook scheuren in de klep, er waren zelfs stukjes van de klep er tussenuit gevallen. De winkelier kon mij vertellen dat ze mijn laptop zelfs kwijt zijn. Erg slordig. Ik had een back-up gemaakt van de belangrijkste gegevens. Die belangrijke gegevens staan er nog wel op en ook vertrouwelijk. Ik heb sinds gisteren een nieuwe laptop gekregen. Als m'n oude laptop nog arriveert, dan kan ik de oude gegevens nog verwijderen of een back-up maken.
Je kan naar mijns inzien nog wel een beroep doen op de niet vooraf afgesproken handelingen. In dit geval het opnieuwe installeren van de software. Dit hadden zij eerst moeten melden aan de winkelier of direct aan de klant. Als de laptop voor een reparatie van de klep komt, dan moeten zij van de software afblijven. Daar hebben zij niets mee te maken. Behalve om het systeem op te starten of de reparatie is voltooid.
Je zal hierdoor niet je gegevens terug krijgen, hoogstens een tegemoetkoming voor gratis reparatie o.i.d.
succes
Mijn laptop heb ik eind december naar de winkelier gebracht, daar van daan direct doorgestuurd naar Acer in Duitsland. Tot op heden heb ik mijn laptop nog niet terug. Er zaten ook scheuren in de klep, er waren zelfs stukjes van de klep er tussenuit gevallen. De winkelier kon mij vertellen dat ze mijn laptop zelfs kwijt zijn. Erg slordig. Ik had een back-up gemaakt van de belangrijkste gegevens. Die belangrijke gegevens staan er nog wel op en ook vertrouwelijk. Ik heb sinds gisteren een nieuwe laptop gekregen. Als m'n oude laptop nog arriveert, dan kan ik de oude gegevens nog verwijderen of een back-up maken.
Je kan naar mijns inzien nog wel een beroep doen op de niet vooraf afgesproken handelingen. In dit geval het opnieuwe installeren van de software. Dit hadden zij eerst moeten melden aan de winkelier of direct aan de klant. Als de laptop voor een reparatie van de klep komt, dan moeten zij van de software afblijven. Daar hebben zij niets mee te maken. Behalve om het systeem op te starten of de reparatie is voltooid.
Je zal hierdoor niet je gegevens terug krijgen, hoogstens een tegemoetkoming voor gratis reparatie o.i.d.
succes
-
Bram Bonnewel
Je laptop ging weg voor een reparatie van de cover en niet voor een probleem met de software.
Volgens mij mogen ze niet eens je laptop aanzetten zonder je toestemming, en voor het vervangen van de cover moet windows niet draaien.
Voor hetzelfde geld gaan al je persoonlijke documenten en e-mails de hele wereld over.
Groeten Bram
-
ikbenik
Je kan naar mijns inzien nog wel een beroep doen op de niet vooraf afgesproken handelingen. In dit geval het opnieuwe installeren van de software. Dit hadden zij eerst moeten melden aan de winkelier of direct aan de klant.
De meeste winkelieren geven altijd aan dat de backups voor risico van de klant is.
Dat zie je toch verkeerd. Want je moet de computer altijd opstarten, om te kijken of het werkt of niet.Volgens mij mogen ze niet eens je laptop aanzetten zonder je toestemming, en voor het vervangen van de cover moet windows niet draaien.
Uit ervaring weet ik dat je het systeem altijd een basischeck moet uitvoeren om later gedonder met de klant te krijgen.
Een winkelier of monteur die discreet te werk gaat zal dat heus niet doen.Ik zou het er niet bij laten zitten en er direkt werk van maken.
Voor hetzelfde geld gaan al je persoonlijke documenten en e-mails de hele wereld over.
Ik hoop voor de TS dat hij nu een harde les geleerd heeft en voortaan wel regelmatig backups gaat maken.Het is inderdaad erg vervelend dat je gegevens verwijderd zijn. Zelf gaf je ook al aan dat je vergeten was een back-up te maken.
Dat de gegevens verloren zijn, is niet het probleem van de winkelier. Dus je kunt hem daarop niet aansprakelijk stellen.
Dan heb jij nog nooit een reparatie uitgevoerd!Je laptop ging weg voor een reparatie van de cover en niet voor een probleem met de software.
Anders zou je wel anders praten.
Als ik een computer voor reparatie binnenkrijg, dan verwachten de meeste klanten dat ik het systeem voor hun helemaal nakijk.
Ik heb in het verleden ook gedaan wat jij zegt en eist, en alleen het gevraagde gerepareerd en niet naar de rest gekeken. Ik heb toen heel veel gedonder met die klant gehad.
Dus altijd een basis checkup doen, dat voorkomt later een hoop narigheid.
Eerst wil ik diegenen die reageerden bedanken voor hun meedenken. Maar ook voor het medeleven. Dat heb ik bij de reparatiedienst van Acer nu juist gemist. Geen enkel begrip, alleen maar 'eigen schuld'. Tuurlijk, ikbenik, heb ik een harde les geleerd, maar je stelt terecht dat een fatsoenlijke reparateur een klant toch op zijn minst herinnert aan het moeten maken van een backup! Ik begrijp ook best dat na reperatie van een cover het werken van het apparaat gecheckt moet worden, maar ik verwacht niet dat vervolgens de hele harde schijf overhoop gehaald wordt.
Een goede reparatiedienst zal eerst met de klant contacten als er ernstige problemen geconstateerd worden. Ík had geen software-probleem, ik heb een up-to-date virusscanner, en drie antispyware programma's. Ik krijg dan argwaan en vertrouw die dienst niet: ze geven aan een Bios-update uitgevoerd te hebben, en ikzelf denk dat er daarna dingen niet meer goedgegaan zijn. Ik ben nog steeds boos!
Een goede reparatiedienst zal eerst met de klant contacten als er ernstige problemen geconstateerd worden. Ík had geen software-probleem, ik heb een up-to-date virusscanner, en drie antispyware programma's. Ik krijg dan argwaan en vertrouw die dienst niet: ze geven aan een Bios-update uitgevoerd te hebben, en ikzelf denk dat er daarna dingen niet meer goedgegaan zijn. Ik ben nog steeds boos!
-
ikbenik
Zelf stel ik altijd alle persoonlijke bestanden veilig.
Veel concullega's doen dat niet. En dat vind ik zelf ook een kwalijke zaak.
Echter heb ik al diverse keren problemen met klanten gehad die verwachtte dat ik hun systeem helemaal na zou kijken en ook virusvrij en spywarevrij zou maken.
En in hun ogen: Waarom zouden ze een backup moeten maken terwijl ze verwachten dat in een periode van 3 tot 6 jaar de harde schijf het niet behoort te begeven en dat ze dan ook niet bedachtzaam hoeven en horen te zijn dat dit wel kan gebeuren?
Veel concullega's doen dat niet. En dat vind ik zelf ook een kwalijke zaak.
Echter heb ik al diverse keren problemen met klanten gehad die verwachtte dat ik hun systeem helemaal na zou kijken en ook virusvrij en spywarevrij zou maken.
Daar zijn mensen doof voor.maar je stelt terecht dat een fatsoenlijke reparateur een klant toch op zijn minst herinnert aan het moeten maken van een backup!
En in hun ogen: Waarom zouden ze een backup moeten maken terwijl ze verwachten dat in een periode van 3 tot 6 jaar de harde schijf het niet behoort te begeven en dat ze dan ook niet bedachtzaam hoeven en horen te zijn dat dit wel kan gebeuren?
-
L.Rozenwater
In onze AV is opgenomen, dat de klant altijd voor aanvang van de werkzaamheden een deugdelijke backup gemaakt moet hebben en dat wij niet aansprakelijk zijn of gesteld kunnen worden voor het verloren gaan van gegevens.
Dat is dus 1 kant van het verhaal. Aan de andere kant hoeft een reparateur geen handelingen te verrichten welke niets met de gegeven opdracht te maken hebben !
Als ons wordt gevraagd een b.v. een dvd-writer te plaatsen, doen we dat en niet meer. Als we zouden zien, dat er b.v. virus of andere troep op een hd aanwezig is, maken we de klant er op attent, maar gaan niet ongevraagd opschonen, tenzij de klant daar alsnog opdracht voor geeft.
Het is zelfs juridisch aanvechtbaar door de klant als je ongevraagde werkzaamheden uitvoert. Dat risico is zeker aanwezig als er iets fout gaat !
Dat is dus 1 kant van het verhaal. Aan de andere kant hoeft een reparateur geen handelingen te verrichten welke niets met de gegeven opdracht te maken hebben !
Als ons wordt gevraagd een b.v. een dvd-writer te plaatsen, doen we dat en niet meer. Als we zouden zien, dat er b.v. virus of andere troep op een hd aanwezig is, maken we de klant er op attent, maar gaan niet ongevraagd opschonen, tenzij de klant daar alsnog opdracht voor geeft.
Het is zelfs juridisch aanvechtbaar door de klant als je ongevraagde werkzaamheden uitvoert. Dat risico is zeker aanwezig als er iets fout gaat !
Op zich is het een goede service, ze hadden het wel even mogen vragen.
-
ikbenik
Klopt, maar ik heb wel gedonder met klanten gehad omdat die verwachtte dat ik meer zou doen.Aan de andere kant hoeft een reparateur geen handelingen te verrichten welke niets met de gegeven opdracht te maken hebben !
Maar voordat je met je werkzaamheden begint, zet je wel het systeem aan om te kijken of die wel functioneert.Als ons wordt gevraagd een b.v. een dvd-writer te plaatsen, doen we dat en niet meer.
Daarna zet je de nieuwe brander erin, waarna je deze gaat testen.
Dus het systeem weer aan en dan kijken of de brander ook werkelijk functioneert.
Als mij verboden wordt om het systeem aan te zetten, dan zal ik de reparatie niet aannemen.Volgens mij mogen ze niet eens je laptop aanzetten zonder je toestemming, en voor het vervangen van de cover moet windows niet draaien.
-
DennisThePennis
Dan moet je duidelijke afspraken maken bij de inname van het apparaat.Klopt, maar ik heb wel gedonder met klanten gehad omdat die verwachtte dat ik meer zou doen.
Aanzetten mag best, maar compleet herinstalleren omdat er toevallig spyware ontdekt wordt is wel erg gortig. Even checken met de klant zelf was ook een kleine moeite geweest, het telefoonnummer van de klant staat er gewoon bij.Als mij verboden wordt om het systeem aan te zetten, dan zal ik de reparatie niet aannemen.
En die servicedienst van Acer is wel heel dom als ze de klacht gelezen hebben, de cover repareren en dan nog eens de laptop gaan herinstalleren. Vind je het gek dat reparaties bij Acer zo lang duren.
Maar van de servicedienst van Acer zijn we wel meer gewend, zoals bijv. laptops die spoorloos verdwijnen en soms na enkele maanden in gehavende toestand weer opduiken. Nooit zo'n Acer kopen!
-
ikbenik
Zelf zal ik nooit zonder toestemming van de klant de boel opnieuw installeren. En mocht dat gebeuren, dan zal ik ook alle persoonlijke bestanden veiligstellen.Aanzetten mag best, maar compleet herinstalleren omdat er toevallig spyware ontdekt wordt is wel erg gortig. Even checken met de klant zelf was ook een kleine moeite geweest, het telefoonnummer van de klant staat er gewoon bij.
Echter even wel het volgende:
De consumenten moeten altijd van hun gegevens backups maken, omdat als de computers verstuurd worden, dat het systeem opnieuw geïnstalleerd kan worden.
Dus door de computer weg te brengen, gaat de consument met deze stelling accoord.
De meeste computerbedrijven en fabrikanten werken volgens deze methode.
-
DennisThePennis
Klopt. En een backup van je gegevens moet je altijd maken omdat je bij Acer ook niet zeker weet of je laptop wel weer (heel) terug komt.De consumenten moeten altijd van hun gegevens backups maken, omdat als de computers verstuurd worden, dat het systeem opnieuw geïnstalleerd kan worden.
-
ikbenik
Heeft ook vaak met de transporteurs te maken.bij Acer ook niet zeker weet of je laptop wel weer (heel) terug komt.
Die gooien en smijten met die dingen.
Tegen dat soort geweld is niets bestand.
Daarbij komt ook nog dat veel winkels het weigeren om de persoonlijke gegevens veilig te stellen.Klopt. En een backup van je gegevens moet je altijd maken
Dan moet Acer een andere bezorgdienst inhuren of zelf de laptops gaan bezorgen.Heeft ook vaak met de transporteurs te maken.
Die gooien en smijten met die dingen.
Tegen dat soort geweld is niets bestand.
Voor het herinstalleren is wel wat te zeggen, sommige mensen denken dat hun computer kapot is als er spyware op staat.
Alleen vervelend als je een betaalde virusscanner gebruikt oid.
-
Moppentappers
sommige mensen denken dat scanners de laatste oplossing zijn,
jammer omdat er ook nog zoiets als hijackthis bestaat
er is bijna geen infectie die hieraan kan ontkomen
-
ikbenik
Voor het herinstalleren is wel wat te zeggen, sommige mensen denken dat hun computer kapot is als er spyware op staat.
Ik heb geleerd om niet altijd de klanten voor 100% te vertrouwen op wat ze zeggen qua klachtomschrijving.
Ik heb het eens meegemaakt dat een klant mij belde met de mededeling dat de computer niets meer deed.
Ik er naar toe en ik startte de computer.
Deed het gewoon, alleen de internetverbinding deed het niet.
Ik sprak de klant daarop aan dat de computer wel deed, alleen internet niet.
De klant antwoorde:
Dat de computer het voor de rest het wel doet maar dat alleen internet het niet doet, doet er voor mij niet toe.
Ik kan niet op internet, dus doet de computer het voor mij niet.
En ik heb het ook vaak meegemaakt dat ik de computer niet aangezet heb en alleen de behuizing gerepareerd heb.
Begon de klant daarna toch moeilijk te doen, omdat de computer niets meer deed.
Dus qua klachtomschrijving moet je nooit blind op de klant vertrouwen.
Dus de computer aanzetten en kijken of je problemen aantreft.
Daarbij is het van essentieel belang dat de klachtomschrijving van de klant wel de leidraad is in de diagnose.
Ik probeer dan ook altijd om de machine de fout in te laten gaan en dan kun je pas repareren.
Dus als de machine het perfect doet en je komt geen fouten tegen, dan kun je die ook niet verhelpen.
Nu klinkt dit negatief tegenover de consumenten, maar dat is het niet.
Kijk, mensen die totaal niet technisch onderlegd zijn, zullen vaak een andere uitleg geven over een probleem dan mensen die wel technisch onderlegd zijn.
En tuurlijk maken mensen fouten, maar ik probeer ze op een positieve maniet op hun gemaakte fouten te wijzen, waardoor ze er ook wat van leren.
En daarom betrek ikzelf de mensen heel vaak bij de reparaties.
Dus hiermee heb ik hopelijk een duidelijk antwoord gegeven waarom dat ik de computers wel degelijk aanzet en ook nakijk.
Dus van deze opmerking zal ik me niets aantrekken.Aan de andere kant hoeft een reparateur geen handelingen te verrichten welke niets met de gegeven opdracht te maken hebben !
-
Moppentappers
wanneer een persoon meld hij doet het niet vraag ik altijd hoe hij daarbij komt
als mensen niet vertellen wat er aan de hand is help ik ze niet
(ik ben gebruiker op een gerenommeerde computer hulp site waar ik mensen help)
uiteraard, wanneer ze wel hun best doen probeer ik ze altijd zo veel mogelijk te helpen
als mensen niet vertellen wat er aan de hand is help ik ze niet
(ik ben gebruiker op een gerenommeerde computer hulp site waar ik mensen help)
uiteraard, wanneer ze wel hun best doen probeer ik ze altijd zo veel mogelijk te helpen
-
ikbenik
Het zijn hulpmiddelen.sommige mensen denken dat scanners de laatste oplossing zijn,
En soms krijg je het probleem niet opgelost met de beste programma's!
Oke, heel veel troep kun je eraf halen, maar soms gebeurd het nog dat het systeem helemaal schoon is, maar dat het besturingssysteem totaal voor geen meter loopt.
Mijn ervaring is:
Kijk of je veel troep op het systeem hebt staan.
Zo ja:
Persoonlijke gegevens veiligstellen (soms ben je meer dan 90 minuten bezig om de gegevens veilig te stellen en dan ook weer 90 minuten om deze gegevens terug te zetten.)
En dan de harde schijf formatteren en de boel opnieuw installeren.