LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] de zin of onzin van garantie bijkopen
de zin of onzin van garantie bijkopen
effe voorstellen
noem me maar Jaap (even een andere naam in verband met privacy)
ik werk op een service en garantie afdeling van een computerwinkel/groothandel
het valt me op dat er veel mensen klagen over service en garantie afhandeling. Graag wil ik dan ook een discussie starten over service en garantie afhandeling
garantie=het kostenloos repararen van een defect product binnen een redelijk termijn (vaak max. 4 weken)
service= alle extra's boven op de garantie waar de consument geen "recht" op heeft
stellling 1.
Waarom zou je extra garantie bij een pc kopen als de verwachte levensduur toch 3 jaar is en de leverancier dus voor deze periode de garantie moet oplossen
Advies over stelling 1.
Let op !!, een product kan wel een verwachte levensduur hebben maar de verkoper mag een deel van zijn reparatie kosten doorbereken aan de consument als er geen spraken meer is van garantie
voorbeeld, een laptop is na 1 1/2 jaar defect maar heeft een verwachte levensduur van 3 jaar. Nu is het moederbord defecte a 400 euro.
Nu kan en mag de verkoper 200 euro doorbereken aan de klant omdat deze al gebruik heeft gemaakr van de de laptop voor de helft van de verwachte levensduur
De vraag is dan ook waarom je geen "extra" garantie bij een pc zou kopen. Bij reparatie worden de kosten dan in ieder geval niet gedeeld !
Stelling 2.
18 maanden geleden koop je een mp3 speler voor 400 euro maar deze is nu helaas defect. De leverancier heeft ze niet meer maar doet je een voorstel dat je een nieuwe en betere mp3 speler mag kopen waarbij de verkoper jou de mp3 verkoopt voor 1/2 van het geld met inruil van de defecte speler
let wel op, de nieuwe (maar ook beter speler) kost 200 euro en de reparatiekosten van de oude speler zijn voor jou 5 euro
je kan dus voor 100 euro een nieuwe kopen die beter is en met nieuwe garantie of voor 50 euro je oude laten repararen (kost notmaal 100 euro)
wat zou jij doen ?
jaap
ik werk op een service en garantie afdeling van een computerwinkel/groothandel
het valt me op dat er veel mensen klagen over service en garantie afhandeling. Graag wil ik dan ook een discussie starten over service en garantie afhandeling
garantie=het kostenloos repararen van een defect product binnen een redelijk termijn (vaak max. 4 weken)
service= alle extra's boven op de garantie waar de consument geen "recht" op heeft
stellling 1.
Waarom zou je extra garantie bij een pc kopen als de verwachte levensduur toch 3 jaar is en de leverancier dus voor deze periode de garantie moet oplossen
Advies over stelling 1.
Let op !!, een product kan wel een verwachte levensduur hebben maar de verkoper mag een deel van zijn reparatie kosten doorbereken aan de consument als er geen spraken meer is van garantie
voorbeeld, een laptop is na 1 1/2 jaar defect maar heeft een verwachte levensduur van 3 jaar. Nu is het moederbord defecte a 400 euro.
Nu kan en mag de verkoper 200 euro doorbereken aan de klant omdat deze al gebruik heeft gemaakr van de de laptop voor de helft van de verwachte levensduur
De vraag is dan ook waarom je geen "extra" garantie bij een pc zou kopen. Bij reparatie worden de kosten dan in ieder geval niet gedeeld !
Stelling 2.
18 maanden geleden koop je een mp3 speler voor 400 euro maar deze is nu helaas defect. De leverancier heeft ze niet meer maar doet je een voorstel dat je een nieuwe en betere mp3 speler mag kopen waarbij de verkoper jou de mp3 verkoopt voor 1/2 van het geld met inruil van de defecte speler
let wel op, de nieuwe (maar ook beter speler) kost 200 euro en de reparatiekosten van de oude speler zijn voor jou 5 euro
je kan dus voor 100 euro een nieuwe kopen die beter is en met nieuwe garantie of voor 50 euro je oude laten repararen (kost notmaal 100 euro)
wat zou jij doen ?
jaap
Re: de zin of onzin van garantie bijkopen
Ik zou op stelling 1 extra garantie nemen om een juridisch conflict te voorkomen, alvorens ik een extra garantie zou nemen bij u, zou ik eerst de polisvoorwaarden van het service-contract doornemen, indien het mij niet bevalt, neem ik het niet, maar ook niet het product, stelling 2: een verkoper mag 1/3 deel doorberekenen bij reparatie buiten de garantie termijn, ook hier geldt weer, voordat ik op uw voorstel in zou gaan, zou ik eerst kijken of de reparatiekosten van het product ergens anders goedkoper uitvalt alvorens met u inzee te gaan.
Toevoeging op mijn bericht;
alvorens ik bij u zou kopen, zou ik eerst willen weten wat voor service ik kan verwachten van u.
Verder zou ik eerst op Trosradar gaan informeren hoe de ervaringen zijn van andere mensen die bij u gekocht hebben.
alvorens ik bij u zou kopen, zou ik eerst willen weten wat voor service ik kan verwachten van u.
Verder zou ik eerst op Trosradar gaan informeren hoe de ervaringen zijn van andere mensen die bij u gekocht hebben.
behoort die garantie-termijn niet een (of zelfs 2) jaar te zijn?garantie=het kostenloos repararen van een defect product binnen een redelijk termijn (vaak max. 4 weken)
vaak geldt een termijn van enkele weken waarbinnen een defect product direct vervangen wordt door een nieuw exemplaar. De klant hoeft dan geen weken op reparatie te wachten. En dat noem ik service.
voor alle duidelijkheid, met de 4 weken bedoel ik het reparatietermijn en niet het garantietermijn
het komt namelijk wel eens voor dat we een product moeten opsturen naar de fabrikant maar als dit een essentieel onderdeel is van een computer (denk aan een monitor of videokaart) kan d eklant gebruik maken van een leenproduct
overigens zijn de afhandelingen gebasseerd op een consumentenrecht (waar wij zelfs een schepje bovenop doen)
er zijn genoeg computerwinkels die al een harddisk opsturen naar de fabrikant en niet direct omruilen of de mogelijkheid geven tot bijbetalen
jaap
het komt namelijk wel eens voor dat we een product moeten opsturen naar de fabrikant maar als dit een essentieel onderdeel is van een computer (denk aan een monitor of videokaart) kan d eklant gebruik maken van een leenproduct
overigens zijn de afhandelingen gebasseerd op een consumentenrecht (waar wij zelfs een schepje bovenop doen)
er zijn genoeg computerwinkels die al een harddisk opsturen naar de fabrikant en niet direct omruilen of de mogelijkheid geven tot bijbetalen
jaap
garantie is een verplichting van fabrikant tot consument !!
service is essentieel van winkel tot consument(om deze terug te krijgen bij een volgende aankoop en/of verkondiger van de mond op mond reclame !!!
Op service heeft de consument dan misschien wel geen recht, maar het is noodzakelijk.
Zo niet, geen service, hé ik ga naar de buurman.
Megapool is een goed voorbeeld met een mooie afloop !!!
Megapool is een goede leerschool voor je onderzoekje !!!
Groetjes, een mondige consument
service is essentieel van winkel tot consument(om deze terug te krijgen bij een volgende aankoop en/of verkondiger van de mond op mond reclame !!!
Op service heeft de consument dan misschien wel geen recht, maar het is noodzakelijk.
Zo niet, geen service, hé ik ga naar de buurman.
Megapool is een goed voorbeeld met een mooie afloop !!!
Megapool is een goede leerschool voor je onderzoekje !!!
Groetjes, een mondige consument
Wie is nou gek?
Als ik drie jaar garantie heb dan heb ik drie jaar garantie. Gaat dat ding binnen drie jaar kapot moet er gewoon een nieuwe komen zonder afschrijving en bijbetaling. Het apparaat had van een dergelijke kwaliteit moeten zijn dat het 3 jaar goed werkte. De consument kan er niks aan doen dat dat ding stuk gaat.
Service: Hetzelfde verhaal. De leverancier moet gewoon service geven (GRATIS) over de garantietermijn en anders moet hij niet zo'n rotzooi verkopen. Door de service (administratiekosten, uurloon etc) te berekenen ben je toch verkeerd bezig. Je moet als consument dus bidden dat je apparaat niet kapot gaat, want anders heb je kosten. Wie maakt de winst bij verkoop? De consument of de verkoper? Door betere producten te verkopen houdt deze laatste ook zijn winst. Hij mag wat mij betreft ook iets meer winst bedingen als zijn service en garantie maar oke is.
Ik vind ook dat je als consument niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet gaan zitten. Als je bij een discounter gaat kopen kun je zoiets verwachten. Je kunt natuurlijk ook bij de koop informeren. Vaak krijg je dan die uitgebreide garantie/service aanbiedingen.
Wettelijk is dit allemaal geregeld alleen in de praktijk blijkt dat met name in de goedkope producten rechtsgang te duur is en men het erbij laat zitten. Jammer eigenlijk dat de leveranciers dit weten en uitbuiten. Eigenlijk zou er een zwarte lijst van dit soort winkels moeten bestaan.
Als ik drie jaar garantie heb dan heb ik drie jaar garantie. Gaat dat ding binnen drie jaar kapot moet er gewoon een nieuwe komen zonder afschrijving en bijbetaling. Het apparaat had van een dergelijke kwaliteit moeten zijn dat het 3 jaar goed werkte. De consument kan er niks aan doen dat dat ding stuk gaat.
Service: Hetzelfde verhaal. De leverancier moet gewoon service geven (GRATIS) over de garantietermijn en anders moet hij niet zo'n rotzooi verkopen. Door de service (administratiekosten, uurloon etc) te berekenen ben je toch verkeerd bezig. Je moet als consument dus bidden dat je apparaat niet kapot gaat, want anders heb je kosten. Wie maakt de winst bij verkoop? De consument of de verkoper? Door betere producten te verkopen houdt deze laatste ook zijn winst. Hij mag wat mij betreft ook iets meer winst bedingen als zijn service en garantie maar oke is.
Ik vind ook dat je als consument niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet gaan zitten. Als je bij een discounter gaat kopen kun je zoiets verwachten. Je kunt natuurlijk ook bij de koop informeren. Vaak krijg je dan die uitgebreide garantie/service aanbiedingen.
Wettelijk is dit allemaal geregeld alleen in de praktijk blijkt dat met name in de goedkope producten rechtsgang te duur is en men het erbij laat zitten. Jammer eigenlijk dat de leveranciers dit weten en uitbuiten. Eigenlijk zou er een zwarte lijst van dit soort winkels moeten bestaan.
Wat ontzettend simpel gedacht. Als jij na drie jaar nog een nieuw apparaat durft te eisen bij een defect, moet je ook bereid zijn een waanzinnige aankoop prijs te betalen!Als ik drie jaar garantie heb dan heb ik drie jaar garantie. Gaat dat ding binnen drie jaar kapot moet er gewoon een nieuwe komen zonder afschrijving en bijbetaling. Het apparaat had van een dergelijke kwaliteit moeten zijn dat het 3 jaar goed werkte. De consument kan er niks aan doen dat dat ding stuk gaat.
Ik noem een computer (ik heb 2 jaar op een computer helpdesk gewerkt): mensen bellen met "mijn computer is kapot, kom maar een nieuwe brengen". Als dit binnen een maand gebeurt is dit een redelijke eis (mits het een defect van STRUCTURELE aard is en er talrijke reparaties verricht zijn). Gebeurt dit na een half jaar dan is een nieuwe al out of the question (een computer schrijft waanzinnig af, zeker als hij gebruikt wordt). Echter, jij durft zelfs na 3 jaar nog een nieuwe te eisen? Waarschijnlijk is het betreffende model dan niet eens meer leverbaar! Typisch voorbeeld van een doorgeslagen geval van "de klant is koning"...
effe voorstellen
jaja Privicy mvandenb33
en daarna een berichtje plaatsen onder de naam Maarten.
Grapig, Maarten van den Berg?
Maarten van den B......?
Hoezo gesteld op je eigen privacy
jaja Privicy mvandenb33
en daarna een berichtje plaatsen onder de naam Maarten.
Grapig, Maarten van den Berg?
Maarten van den B......?
Hoezo gesteld op je eigen privacy
m.vandenb is zeker een verkoper van lucht kastelen.
Het is door de rechtelijke macht al aan gegeven dat sommige artikelen duurzame zijn & sommige dus niet.
Is jouw poll soms er een van hoeveel knijp ik uit een consument.
Ik hoop dat je een zelfstandige bent en dat je toekomst er niet rooskleurig eruit komt te zien, met je poll(ik gooi een visje uit).
RaRaRa hoe gek is een nederlander, laten we het uitvinden via een forum !!
Groetjes van thethe2001 & thethe2004
Het is door de rechtelijke macht al aan gegeven dat sommige artikelen duurzame zijn & sommige dus niet.
Is jouw poll soms er een van hoeveel knijp ik uit een consument.
Ik hoop dat je een zelfstandige bent en dat je toekomst er niet rooskleurig eruit komt te zien, met je poll(ik gooi een visje uit).
RaRaRa hoe gek is een nederlander, laten we het uitvinden via een forum !!
Groetjes van thethe2001 & thethe2004
Garanties moeten redelijk en billik zijn. Zo is het redelijk dat als ik twee jaar garantie heb dat binnen die termijn het apparaat wordt gerepareerd zonder dat ik daar kosten aan heb.
Stel ik zet het apparaat in de kast en na 23 maanden zet ik hem voor de eerste keer aan. Hij blijkt stuk. Heb ik nu toch afschrijving? Ja economisch, Maar technisch ????
Het ligt allemaal niet zo simpel. Ik blijf van mening dat als men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten men bij garantie wel eens bedrogen uitkomt. Aan de andere kant mag ik verwachten als ik bijv. een BMW koop en binnen de eerste twee jaar gaat er iets stuk of mis wat te maken heeft met het technische deel, dan wordt er nooit en te nimmer gepraat over betalen. Let wel we hebben het niet over een band, benzine of een ruitenwisser. (denk bij een pc aan een toetsenbord of muis).
Wellicht heb je nog nooit zoiets meegemaakt maar goede service en garantie bestaat en zeker als je het hebt over de a-merk producten.
Geef nou eens antwoord op de vraag waarom een consument moet opdraaien voor de kosten (of een deel ervan) van het kapot gaan van zijn pc binnen de afgesproken garantietermijn? Geef nou eens een keer een goed steekhoudend argument. Wat kan de consument er nu aan doen dat dit ding binnen de garantietermijn kapot gaat? Daar koopt hij het niet voor.
Als ik dit zo allemaal lees krijg ik de indruk dat hier producenten zitten te antwoorden die hun centjes in hun beurs alleen willen tellen.
Stel ik zet het apparaat in de kast en na 23 maanden zet ik hem voor de eerste keer aan. Hij blijkt stuk. Heb ik nu toch afschrijving? Ja economisch, Maar technisch ????
Het ligt allemaal niet zo simpel. Ik blijf van mening dat als men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten men bij garantie wel eens bedrogen uitkomt. Aan de andere kant mag ik verwachten als ik bijv. een BMW koop en binnen de eerste twee jaar gaat er iets stuk of mis wat te maken heeft met het technische deel, dan wordt er nooit en te nimmer gepraat over betalen. Let wel we hebben het niet over een band, benzine of een ruitenwisser. (denk bij een pc aan een toetsenbord of muis).
Wellicht heb je nog nooit zoiets meegemaakt maar goede service en garantie bestaat en zeker als je het hebt over de a-merk producten.
Geef nou eens antwoord op de vraag waarom een consument moet opdraaien voor de kosten (of een deel ervan) van het kapot gaan van zijn pc binnen de afgesproken garantietermijn? Geef nou eens een keer een goed steekhoudend argument. Wat kan de consument er nu aan doen dat dit ding binnen de garantietermijn kapot gaat? Daar koopt hij het niet voor.
Als ik dit zo allemaal lees krijg ik de indruk dat hier producenten zitten te antwoorden die hun centjes in hun beurs alleen willen tellen.
Ik heb nooit gezegd dat de consument op moet draaien voor de kosten bij het kapot gaan van de PC binnen de garantieperiode! Ik reageer puur en alleen omdat de gemiddelde consument soms een beetje te ver doorslaat in zijn eisen, soms tot veruit onredelijk (en geloof me, ik heb heel wat meegemaakt op de eerdergenoemde helpdesk). Overigens, is de consument altijd wel de onschuldige partij als iets buiten zijn schuld om ("ik heb ECHT niets gedaan", jaja..) defect raakt?Geef nou eens antwoord op de vraag waarom een consument moet opdraaien voor de kosten (of een deel ervan) van het kapot gaan van zijn pc binnen de afgesproken garantietermijn? Geef nou eens een keer een goed steekhoudend argument. Wat kan de consument er nu aan doen dat dit ding binnen de garantietermijn kapot gaat? Daar koopt hij het niet voor.
Om even op je laatste opmerking te reageren: misschien zit jij alleen maar je centjes te tellen en verwacht je teveel van een leverancier op het gebied van service en garantie (je weet niet half wat een zgn Onsite kost om bijvoorbeeld een computervoeding te laten vervangen!). Op zich is dat niet erg, maar wees dan ook bereid om daarvoor de hoofdprijs te betalen, want uiteindelijk rekenen bedrijven het gewoon door aan de consument...
Dat is meestal zo!
Ze belazeren je waar je bij staat!
Zaken waar je echt goed geholpen wordt en de service hoog in de vaandel staat, die zijn in de huidige economie moeilijk te vinden.
Evenzo als fabrieken die hun producten goed afleveren, kwantiteit gaat voor kwaliteit bij hen, wat kan die producenten schelen als consumenten een kat in de zak kopen.
Soms denk ik weleens, het bedrijfsleven heeft een gevoelig lesje nodig waardoor ze behoorlijke inkomsten mislopen.
Waarom ga ik er ook nog tegenin? Algoed, ik heb het mezelf op de hals gehaald door naar een site te gaan waar veelal "gefrustreerde" consumenten zitten.
Hoe dan ook, ik heb ook vaak genoeg aanvaringen gehad met winkels, maar al dat moralistische geblaat over "het bedrijfsleven moet een lesje hebben" geloof ik niet zo in, er zijn ook zat bedrijven die wél correct, snel en netjes werken!
Hoe dan ook, ik heb ook vaak genoeg aanvaringen gehad met winkels, maar al dat moralistische geblaat over "het bedrijfsleven moet een lesje hebben" geloof ik niet zo in, er zijn ook zat bedrijven die wél correct, snel en netjes werken!