Vandaag naar de winkel geweest en de zat nog garantie op. Maar hiervoor moeten ze de harde schijf opsturen en dan krijgen ze 9 van de 10 keer volgens een medewerker een nieuwe lege hardeschijf. Daar gaan minimaal 120Gb aan gegevens. En daarbij komt nog dat ik de hardeschijf pas over 2 maanden krijg
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Defecte hardeschijf
-
G. Bijvank
Defecte hardeschijf
Afgelopen zaterdag is mijn extrene hardeschijf gecrasht.
Vandaag naar de winkel geweest en de zat nog garantie op. Maar hiervoor moeten ze de harde schijf opsturen en dan krijgen ze 9 van de 10 keer volgens een medewerker een nieuwe lege hardeschijf. Daar gaan minimaal 120Gb aan gegevens. En daarbij komt nog dat ik de hardeschijf pas over 2 maanden krijg
.... Mijn vraag is: Horen mijn bestanden niet bij de garantie die de fabriekant geeft??? en zijn deze bestanden voor altijd weg??? Er zijn stukken op internet te vinden die aan geven dat bijna alle bestanden van gecrachte schijven kan worden gered... is de fabrikant niet gewoon lui en kiest hij niet de goedkoopste weg dat hij alleen een nieuwe stuurt...
Re: Defecte hardeschijf
Vaak zijn die schijven nog wel te redden, tenminste de gegevens, maar ik denk dat dat een extra service is en dat je daar extra voor moet betalen.
Daarnaast lijkt het mij onwaarschijnlijk dat zij garantie geven op data die op je schijf staat. Deze data hoor je zelf netjes te back-uppen en daar zijn zij niet verantwoordelijk voor.
Daarnaast lijkt het mij onwaarschijnlijk dat zij garantie geven op data die op je schijf staat. Deze data hoor je zelf netjes te back-uppen en daar zijn zij niet verantwoordelijk voor.
-
G. Bijvank
En als het je backup schijf is die je maar zelden gebruikt.. en twee jaar oud is...
Als het je back-up schijf is, dan hoor je ergens anders die zelfde gegevens nog te hebben, anders heet het geen back-up schijf 
-
G. Bijvank
Ja klopt
, maar een deel ongeveer 80Gb heb ik niet meer.... ik gebruikte het meer als naslagwerk 
Dat is dan jammer voor jou. De data op de schijf valt niet onder welke garantie dan ook.En een ander groot nadeel is dat als jij je data niet in een backup veilig stelt, deze soms wel terug te halen is maar vraag niet wat dat kost. Ik hoor bedragen van €100.- per GB. Hangt natuurlijk af van wat er precies stuk is aan de schijf maar als de fabriek iets voor je doet is dit puur coulance.Goede les.
Joopataa
Joopataa
De klant heeft zelf een verantwoordelijkheid om voor een backup te zorgen. Zelfs een systeem naar de verkoper wordt gebracht en deze onnodig de harde schrijf formateerd, dan nog deze schade niet te verhalen. Deze moet dan hooguit het besturingsysteem opnieuw installeren. Zie hiervoor uitspraken van de geschillencommissies.
-
Captain Pervert
Een interessant vraag, die ik mezelf nooit heb gesteld. Met mijn klein verstand ging ik er automatisch vanuit dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de data die ik op de schijf zet. Het zou niet bij me opkomen om de leverancier bij een defect aansprakelijk te stellen voor dataverlies?
-
ikbenik
Horen mijn bestanden niet bij de garantie die de fabriekant geeft??? en zijn deze bestanden voor altijd weg???
Nee! De garantie geldt alleen voor de harde schijf zelf, nooit voor de gegevens die er op staan.
Als een klant dat bij mij zou doen, dan gooi ik hem de deur uit nadat ik hem die schijf eerst in z'n achterste geduwt heb (met vasaline)!Het zou niet bij me opkomen om de leverancier bij een defect aansprakelijk te stellen voor dataverlies?
Gelukkig voor mijn klanten doen ze dit niet. Bespaart hun ook weer een zere achterste!
-
ikbenik
Alle gekheid op een stokje.
De consument is zelf verantwoordelijk voor de gegevens die op de harde schijf staan.
Als een klant bij mij komt met een defecte harde schijf, dan probeer ik altijd eerst om te kijken of er gegevens veilig te stellen zijn.
Zo ja, dan heeft de klant geluk, zo nee, dan heeft de klant pech.
Ik zal nooit of te nimmer de schadeclaims van klanten over hun data accepteren.
De consument is zelf verantwoordelijk voor de gegevens die op de harde schijf staan.
Als een klant bij mij komt met een defecte harde schijf, dan probeer ik altijd eerst om te kijken of er gegevens veilig te stellen zijn.
Zo ja, dan heeft de klant geluk, zo nee, dan heeft de klant pech.
Ik zal nooit of te nimmer de schadeclaims van klanten over hun data accepteren.
Als gebruikers nu echt belangrijke gegevens op hun harddisk hebben waarom dan geen backup! Voor een prijs van een extra harddisk en daar de gegevens ook op te zetten is er vrijwel nooit een probleem. Elk bedrijf maakt toch een backup waarom zou een pariculiier die naar eigen zeggen het zo belangrijk vind geen backup maken? Een harddisk kost een fractie van wat het gaat kosten om verloren gegane gegevens achteraf door een bedrijf te laten zoeken.
Joopataa
Joopataa
-
ikbenik
Omdat de consumentenorganisaties de particulier wijsmaken dat je van een harde schijf mag en kan verwachten dat minimaal 2 tot 3 jaar zónder problemen mee móet gaan.Elk bedrijf maakt toch een backup waarom zou een pariculiier die naar eigen zeggen het zo belangrijk vind geen backup maken?
Ik maak het soms mee dat de consument behoorlijk begint te steigeren als ik vertel dat hun harde schijf defect is.
Dan zeggen ze dat het onmogelijk is, omdat de harde schijf nog net geen 2 jaar is en je mag toch verwachten dat die langer meegaat.
Dat is dus pure theoretische pietpraat.
Het is dus onmogelijk om keiharde garanties te geven dat een harde schijf een bepaalde periode meegaat zonder dat je bang hoeft te zijn voor problemen.
Niemand kan dat. En de degene die dat toch doet spreekt totaal niet de waarheid.
Nee, de bestanden die op de harde schijf staan horen niet bij de garantie. De garantie heeft alleen betrekking op de werking van de harde schijf... Mijn vraag is: Horen mijn bestanden niet bij de garantie die de fabriekant geeft??? en zijn deze bestanden voor altijd weg??? Er zijn stukken op internet te vinden die aan geven dat bijna alle bestanden van gecrachte schijven kan worden gered... is de fabrikant niet gewoon lui en kiest hij niet de goedkoopste weg dat hij alleen een nieuwe stuurt...
Nee, want het zijn uw bestanden en geen product van de fabrikant van de harde schijf.Horen mijn bestanden niet bij de garantie die de fabriekant geeft??? en zijn deze bestanden voor altijd weg???
Op zich mag je inderdaad dat ook wel verwachten. Helaas is het zo dat de kwalltieit en levensduur van harde schijven de afgelopen jaren flink is verslechterd. Een harde schijf is meer en meer een soort van wegwerpproduct geworden. Verder lijkt het er ook op dat hoe groter de opslagcapaciteit is, des te korter de levensduur. Overigens, zo is mijn ervaring, verschilt de kwaliteit van de verschillende merken nogal. Met name de modellen van Maxtor hebben nogal de neiging het snel te begeven.Omdat de consumentenorganisaties de particulier wijsmaken dat je van een harde schijf mag en kan verwachten dat minimaal 2 tot 3 jaar zónder problemen mee móet gaan.
-
ikbenik
Dat is mijn ervaring ook.Overigens, zo is mijn ervaring, verschilt de kwaliteit van de verschillende merken nogal. Met name de modellen van Maxtor hebben nogal de neiging het snel te begeven.
De schijven van Maxtor hadden in mijn ogen te veel uitval.
Daarom ben ik ook overgestapt op Western Digital.
En als een klant met een defecte Maxtor schijf kwam, heb ik die omgeruild voor een WD schijf (zonder bijkomende kosten.)
Quote:
Omdat de consumentenorganisaties de particulier wijsmaken dat je van een harde schijf mag en kan verwachten dat minimaal 2 tot 3 jaar zónder problemen mee móet gaan.
Op zich mag je inderdaad dat ook wel verwachten. Helaas is het zo dat de kwalltieit en levensduur van harde schijven de afgelopen jaren flink is verslechterd.
Ik bedoel ermee te zeggen dat men geen backups maakt, omdat de consumentenorganisaties steeds zeggen dat je in de periode van 2 tot 3 jaar geen problemen behoort te krijgen.
Dus als die schijven eerder overlijden, dan raken mensen helemaal in paniek, omdat hun waardevolle gegevens (foto's, documenten, muziek) dan als verloren moet worden beschouwd.
Mijn signaal is ook niet dat er van te voren zeker problemen verwacht móet worden, maar er is altijd kans dat het gebeurd.
Mijn advies naar de klanten is altijd:
Maak voldoende backups, en ga er vanuit dat de schijf morgen het niet meer doet.
Als de schijf dan echt een keer defect gaat, dan is er bijna niets verloren.
Want de consumenten spelen op dit moment echt Russische Roulette!
Met als aanvoerders de consumentenorganisaties.
Want helemaal niemand kan garanderen dat de harde schijven 3 jaar zonder problemen functioneren.
-
Walter van V
hangt ook nog eens af hoe men ermee omgaat... veel opstarten, warme ruimte, veel stof (weinig schoonmaken)....
Ik werk zakelijk, en herstel van data is opgenomen in mijn computerverzekering.
Backups maken kan tegenwoordig trouwens ook on-line, automatisch gebeuren.
Een harde schijf die dient als naslagwerk is geen backup....
Gewoon belangrijke bestanden per jaar bv opslaan/wegschrijven op cd of dvd, en een extra kopie maken, kan er niets meer gebeuren..
Ik werk zakelijk, en herstel van data is opgenomen in mijn computerverzekering.
Backups maken kan tegenwoordig trouwens ook on-line, automatisch gebeuren.
Een harde schijf die dient als naslagwerk is geen backup....
Gewoon belangrijke bestanden per jaar bv opslaan/wegschrijven op cd of dvd, en een extra kopie maken, kan er niets meer gebeuren..
Ik maak altijd een back-up op de zachte schijf van mijn zoontje 
Bij het maken van een kopie van belangrijke bestanden op cd/dvd wel rekening houden met 'cd rot'. Helaas komt dit verschijnsel bij met name cd-r/rw schijfjes nogal eens voor. Ook hier geldt dat bepaalde merken er meer last van hebben dan andere. Heb zelf wat dit betreft goede ervaringen met Maxell en Sony. Dat laatste geldt niet bepaald voor de schijfjes die de Aldi verkoopt (Lifetec). De data die je daarop hebt weggeschreven is soms al na een paar maanden verdwenen. Heb begrepen dat de gevoeligheid voor 'cd rot' te maken heeft met de samenstelling van coatings op het schijfje. Er schijnen schijven te worden gemaakt met een goudcoating (en daardoor het minst vatbaar voor 'cd rot'). Heb ze alleen nog nooit bij de gemiddelde computershop in de schappen zien liggen.Gewoon belangrijke bestanden per jaar bv opslaan/wegschrijven op cd of dvd, en een extra kopie maken, kan er niets meer gebeuren..
L.S.
Misschien nuttig?..., of misschien ook helemaal niet!
Soms kan je een HDD-crash ook zien aankomen door de S.M.A.R.T. uitlezing; zie o.a.; b.v.:
http://panterasoft.com/
Zie freeware programma: HDD Health v2.1 Build 159
(Dit programma werkt helaas niet met USB en Firewire HDD's)
En wat mijn voorganger ook al zei; te warme HDD's hebben een kortere levensduur; het liefst koelen met een (systeem) fan.
HDD-temperatuur:
http://www.hdtune.com/
Zie freeware programma: Hd Tune 252
(Dit programma werkt helaas ook niet met USB en Firewire HDD's)
Volgens HDD-fabrikanten is de levensduur van een HDD ook langer als je hem horizontaal plaatst; is mij verteld.
Misschien nuttig?..., of misschien ook helemaal niet!
Soms kan je een HDD-crash ook zien aankomen door de S.M.A.R.T. uitlezing; zie o.a.; b.v.:
http://panterasoft.com/
Zie freeware programma: HDD Health v2.1 Build 159
(Dit programma werkt helaas niet met USB en Firewire HDD's)
En wat mijn voorganger ook al zei; te warme HDD's hebben een kortere levensduur; het liefst koelen met een (systeem) fan.
HDD-temperatuur:
http://www.hdtune.com/
Zie freeware programma: Hd Tune 252
(Dit programma werkt helaas ook niet met USB en Firewire HDD's)
Volgens HDD-fabrikanten is de levensduur van een HDD ook langer als je hem horizontaal plaatst; is mij verteld.