LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DELL service?
DELL service?
Mijn Dell Vostro 1710 is op exact de laatste dag van de garantie (1 jaar) stukgegaan 20 augustus), ik vermoed een beschadigde hard-disk of moederbord zonder enige duidelijke reden (virus uitgesloten). Toen ik de dag erna contact wou opnemen via de service site van Dell kwam ik bedrogen uit. Als ze aan de hand van je servicenummer zien dat de door de Dell beperkte garantie van 1 jaar overschreden is, zullen ze je niet helpen.
Na het hebben geschreven van een brief, inclusief servicenummer en contactgegevens en waar ik wees op de wettelijke garantie van 3 jaar, heb ik na anderhalve week geen reactie terug gehad.
Dell is voor mij een muur geworden met prikkeldraad. Ik merk niks van enige garantie waar ik als Europees consument recht op heb.
Wat kan ik hier het beste doen?
Na het hebben geschreven van een brief, inclusief servicenummer en contactgegevens en waar ik wees op de wettelijke garantie van 3 jaar, heb ik na anderhalve week geen reactie terug gehad.
Dell is voor mij een muur geworden met prikkeldraad. Ik merk niks van enige garantie waar ik als Europees consument recht op heb.
Wat kan ik hier het beste doen?
Re: DELL service?
De producten is in beginsel tot niets gehouden, echter heeft in deze een jaar lang aansprakelijkheid erkent middels hun fabrieksgarantie. Nu is het feest dus afgelopen.
De VERKOPER is gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk bij non-conformiteit. De eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. De vraag is dus of jij kunt bewijzen dat het product non-conform is. Dat ie stuk is gegaan is onvoldoende.
De gemiddelde levensduur van de gemiddelde computer is langer dan drie jaar
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
De VERKOPER is gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk bij non-conformiteit. De eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. De vraag is dus of jij kunt bewijzen dat het product non-conform is. Dat ie stuk is gegaan is onvoldoende.
De gemiddelde levensduur van de gemiddelde computer is langer dan drie jaar
Met alle respect, maar je hebt het helemaal mis.Na het hebben geschreven van een brief, inclusief servicenummer en contactgegevens en waar ik wees op de wettelijke garantie van 3 jaar
Je hebt helemaal geen recht op een wettelijke garantie van 3 jaar.
De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie.
Mis.De gemiddelde levensduur van de gemiddelde computer is langer dan drie jaar
Die bepalen zeker geen levensduur van een computer.Het ENERGY STAR Programma richt zich met name op het energieverbruik van kantoorapparatuur tijdens gebruik.
-
hallo axasjaak,
ik vind dat je gewoon recht hebt op een deugdelijk product ook al is de garantie verlopen,daar heb je namelijk recht op en je kunt dell hier mee confronteren om het alsnog netjes op te lossen,anders kun je naar de geschillencommissie stappen die een bindende uitspraak zal doen die voor beide partijen bindend is.
informeer ook eens bij belangen vereningen, zoals trosradar of kassa of bij de consumentenbond als je hier lid van bent,die springen voor jou in de bres als dell deze problemen niet netjes wil oplossen.
heel veel succes vriendelijke groet,gvanosch
ik vind dat je gewoon recht hebt op een deugdelijk product ook al is de garantie verlopen,daar heb je namelijk recht op en je kunt dell hier mee confronteren om het alsnog netjes op te lossen,anders kun je naar de geschillencommissie stappen die een bindende uitspraak zal doen die voor beide partijen bindend is.
informeer ook eens bij belangen vereningen, zoals trosradar of kassa of bij de consumentenbond als je hier lid van bent,die springen voor jou in de bres als dell deze problemen niet netjes wil oplossen.
heel veel succes vriendelijke groet,gvanosch
Echter hoeft dit niet kosteloos te worden uitgevoerd.gvanosch12 schreef:hallo axasjaak,
Dell MOET het probleem oplossen (zoals je zegt is dat wettelijk vastgelegd), maar er mogen kosten in rekening gebracht worden.
Dus dat Dell het probleem moet oplossen, wilt dat nog niet zeggen dat dit kosteloos moet en dat dit dan onder garantie valt.
Hoezo weet je dan zeker dat het geen virus is?ik vermoed een beschadigde hard-disk of moederbord zonder enige duidelijke reden (virus uitgesloten).
Tijdens de economische levensduur heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, daar kan ik niet uit opmaken dat er kosten in rekening mogen worden gebracht. De laptop is 1 jaar oud, dus de economische levensduur is nog lang niet voorbij, de verkoper zal dus voor een oplossing moeten zorgen.Dell MOET het probleem oplossen (zoals je zegt is dat wettelijk vastgelegd), maar er mogen kosten in rekening gebracht worden.
-
hallo BBCS,
als een bedrijf op zijn standpunt blijft staan dan zou je kunnen afspreken om dan een gedeelte van de kosten te betalen om de lieve vrede te bewaren.
maar dell is wel degelijk gehouden aan het leveren van een deugdelijk product binnen de economische waarde en verwachte levensduur.
ze zijn niet verplicht om dit gratis te doen,maar je mag van een bedrijf als DELL wel een stukje coulance en klantvriendelijkheid verwachten.
belangenorganisaties zijn vaak wel in staat om voor consumenten te bedingen om ook buiten de garantie termijn een gratis reparatie uit te laten voeren.
vriendelijke groet,gvanosch
als een bedrijf op zijn standpunt blijft staan dan zou je kunnen afspreken om dan een gedeelte van de kosten te betalen om de lieve vrede te bewaren.
maar dell is wel degelijk gehouden aan het leveren van een deugdelijk product binnen de economische waarde en verwachte levensduur.
ze zijn niet verplicht om dit gratis te doen,maar je mag van een bedrijf als DELL wel een stukje coulance en klantvriendelijkheid verwachten.
belangenorganisaties zijn vaak wel in staat om voor consumenten te bedingen om ook buiten de garantie termijn een gratis reparatie uit te laten voeren.
vriendelijke groet,gvanosch
Ligt ook aan de prijs/kwaliteit verhouding.maar dell is wel degelijk gehouden aan het leveren van een deugdelijk product binnen de economische waarde en verwachte levensduur.
Europa wilt overal vaste termijnen voor hebben, terwijl dat in de praktijk niet zo is.
Als Dell een computer levert met goedkopere onderdelen, kan de verwachte levensduur zomaar 1 tot 2 jaar zijn dan van een computer met hoge kwaliteitsonderdelen die dan een verwachte levensduur van 3 tot 5 jaar heeft.
Het gaat erom dat als een product conform de koopovereenkomst geleverd is, dat het er helemaal niet toe doet wat de verwachtingspatroon van de koper is.
Ik weet dat ik hiermee behoorlijk hard ben, maar het is wel rechtvaardig.
De koper moet VOOR de koop zijn keuze en verwachting aangeven, en niet NA de koop.
Wat er vaak gebeurd is dat men een product koopt en achteraf gaat klagen dat het niet aan zijn verwachting voldoet.
De koper heeft dan gewoon pech en geen recht van spreken.
De koper dient VOOR de koop heel duidelijk aan te geven wat de koper ervan verwacht en kiest dan een product die bij zijn verwachtingen/eisen past.
Dan wordt de koop gesloten en zitten de verkoper en koper aan het contract vast.
Een veel gehoorde klacht is als de koper een product uit zou moeten kiezen die wel aan zijn verwachtingen voldoet, dat de aanschafprijs veel te duur is.
En dat is dus precies waar het om gaat.
Volgens Europa (met name de uitspraken van het Quelle Arrest) mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma de dezelfde levensduur en kwaliteit verwachten als van de duurste DeWalt of Makita.
En dat is echt de grootste onzin die er maar is.
Helemaal mis.Tijdens de economische levensduur heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, daar kan ik niet uit opmaken dat er kosten in rekening mogen worden gebracht.
Als het product niet conform de koopovereenkomst is, dan moet gedurende de economische levensduur de verkopende partij ervoor zorgen dat het product conform de koopovereenkomst is, wat hij dan kosteloos moet uitvoeren.
Een voorbeeld:
Op de koopovereenkomst staat dat het product 1 jaar garantie zit en dat de koper gedurende die ene jaar recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als blijkt dat het probleem wordt veroorzaakt door materiaalfouten, fabricagefouten of montagefouten.
Als na 1½ het product kapot gaat, is de verkopende partij wel verplicht om gedurende de economische levensduur het probleem op te lossen, maar mag dan wel alle kosten in rekening brengen, dit omdat het product gewoon conform de koopovereenkomst is.
Een uitzondering daarop is wel dat de koper wel recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft als de koper kan bewijzen dat het probleem tijdens de koop al aanwezig was maar zich later openbaarde.
Zo is het volgens het Nederlandse wet. Dat Europa anders spreekt doet er niet toe en mag je in Nederland zeker geen rechten aan ontlenen.
Ik maak het ook wel eens mee dat een klant één dag ( of een paar dagen) na verstrijken van de garantieperiode kwam.hallo BBCS,
De oplossing was dan heel simpel: valt gewoon binnen de garantie.
Ligt ook aan hoe de klant zich gedraagd.
Als de klant gewoon doet en netjes is, ben ik soepel.
Staat er een bullebak voor me en gaat gelijk roepen wat zijn rechten zijn en mijn plichten, dan ben ik star en zal ik heus niet zo soepel zijn.
Coulance en extra's kun en mag je als koper zijnde nooit afdwingen.
Het is iets wat je extra's krijgt, en je hebt er geen recht op.
Jammer genoeg gaat de Nederlandse consumentenbescherming nog verder dan de Europese, waardoor je tijdens de economische levensduur recht hebt op gratis herstel of vervanging. Dat er winkeliers zijn die dit te ver vinden gaan of onzin vinden is heel jammer voor die winkeliers, maar zo is het geregeld in NederlandBBCS schreef:Volgens Europa (met name de uitspraken van het Quelle Arrest) mag je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma de dezelfde levensduur en kwaliteit verwachten als van de duurste DeWalt of Makita.maar dell is wel degelijk gehouden aan het leveren van een deugdelijk product binnen de economische waarde en verwachte levensduur.
En dat is echt de grootste onzin die er maar is.
Helemaal mis.Tijdens de economische levensduur heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, daar kan ik niet uit opmaken dat er kosten in rekening mogen worden gebracht.
Als het product niet conform de koopovereenkomst is, dan moet gedurende de economische levensduur de verkopende partij ervoor zorgen dat het product conform de koopovereenkomst is, wat hij dan kosteloos moet uitvoeren.
......
Zo is het volgens het Nederlandse wet. Dat Europa anders spreekt doet er niet toe en mag je in Nederland zeker geen rechten aan ontlenen.
Dat klopt niet.Jammer genoeg gaat de Nederlandse consumentenbescherming nog verder dan de Europese, waardoor je tijdens de economische levensduur recht hebt op gratis herstel of vervanging.
Zoals jij het zegt heb je altijd binnen de economische levensduur recht op garantie, wat sommige mensen wettelijke garantie noemen.
Dat is niet juist.
Je hebt aan de ene kant de consumentenbescherming en aan de andere kant de wettelijke garantie.
Het zijn twee totaal verschillende zaken.
Veel mensen halen dat door elkaar. Helaas ook veel juristen.
Je hebt pas recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur als jij als consument kunt bewijzen dat het product al tijdens de koop niet goed was.
Europa heeft dat gemakkelijker voor de consument gemaakt en aangegeven dat je op voorhand al recht op garantie hebt. Iets wat de Nederlandse wetgever niet heeft overgenomen.
Eigen schade en normale slijtage vallen nooit onder de garantie, dus ook al zou het product binnen de economische levensduur kapot gaan door normale slijtage of eigen schade, dan heb je nooit recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur.
Als het apparaat tijdens de economische levensduur kapot gaat (buiten de schuld van de koper) dan mag je er logischerwijze vanuit gaan dat het onderdeel dat defect is gegaan er tijdens de koop al in heeft gezeten en heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Veel winkeliers weten dit niet of willen dit niet weten en proberen hier onder uit te komen, maar deze consumentenbescherming hebben we nu eenmaal in Nederland.Je hebt pas recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur als jij als consument kunt bewijzen dat het product al tijdens de koop niet goed was.
Er zijn er zelfs die durven beweren dat je na je jaar garantie geen enkele rechten meer hebt (en je zelfs extra garantie proberen te verkopen) maar dat zijn dan ook onbetrouwbare verkopers en daar zou je dan ook niet moeten kopen.
Da's wel erg makkelijk. De volgende voorwaarden zijn iom de consumentenautoriteit opgesteld. Lees vooral het stukje betreffende non-conformiteit eens door:
http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... erland_B_V
http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... erland_B_V
Wie maakt jou dat wijs?Als het apparaat tijdens de economische levensduur kapot gaat (buiten de schuld van de koper) dan mag je er logischerwijze vanuit gaan dat het onderdeel dat defect is gegaan er tijdens de koop al in heeft gezeten en heb je recht op kosteloos herstel of vervanging.
Volgens de Nederlandse wetgeving is het zo dat als een product binnen 6 maanden kapot gaat, dat er vanuit gegaan mag worden dat het probleem tijdens de koop al aanwezig was.
Dus 6 maanden en niet gedurende de economische levensduur.
Die consumentenbescherming heb je dus niet.Veel winkeliers weten dit niet of willen dit niet weten en proberen hier onder uit te komen, maar deze consumentenbescherming hebben we nu eenmaal in Nederland.
Wat wel zo is:
Als je als consument gedurende de economische levensduur kunt bewijzen dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was en pas later openbaarde, dan heb je gedurende de economische levensduur, dan is de verkopende partij verplicht om via kosteloze reparatie of vervanging ervoor te zorgen dat het product alsnog conform de koopovereenkomst wordt.
Na het verstrijken van de garantieperiode heb je zeker geen recht op garantie.Er zijn er zelfs die durven beweren dat je na je jaar garantie geen enkele rechten meer hebt (en je zelfs extra garantie proberen te verkopen) maar dat zijn dan ook onbetrouwbare verkopers en daar zou je dan ook niet moeten kopen.
Je hebt als consument zijnde wel recht op de bescherming.
Zijn twee totaal verschillende zaken.
En over die garantie bijkopen: is zeker géén sigaar uit eigen doos.
Ik heb het ook niet over garantie, ik heb het over de consumentenbescherming, die aangeeft dat je gedurende de economische levensduur recht hebt op gratis herstel of vervanging..Na het verstrijken van de garantieperiode heb je zeker geen recht op garantie.
Dit wordt een eindeloze discussie op deze manier, als jij een van die winkeliers wilt zijn die mensen wijs wilt maken dat ze dit recht niet hebben dan moet je dit vooral doen.
jlthkoch schreef:Ik heb het ook niet over garantie, ik heb het over de consumentenbescherming, die aangeeft dat je gedurende de economische levensduur recht hebt op gratis herstel of vervanging..Na het verstrijken van de garantieperiode heb je zeker geen recht op garantie.
Dit wordt een eindeloze discussie op deze manier, als jij een van die winkeliers wilt zijn die mensen wijs wilt maken dat ze dit recht niet hebben dan moet je dit vooral doen.
Volgens mij heb jij zeer slecht gelezen.
Er zit een groot verschil tussen de wettelijke garantie en de consumentenbescherming.
Dat moet je niet door elkaar halen (doen trouwens ook veel juristen.)
Volgens de Nederlandse wetgeving heb je als consument:
- gedurende de gemiddelde levensduur recht op een goed product en is de verkopende partij verplicht om het probleem op te lossen. Dit wilt dus niet zeggen dat je dan ook automatisch recht op garantie hebt!!!! Wordt wel vaak gezegd en dat is dus niet juist.
- Recht dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd wordt. Als het afwijkend is, dan is de verkopende partij verplicht om dit kosteloos te leveren/repareren/vervangen om het product conform de koopovereenkomst te maken. Hieraan zit geen termijn aan verbonden.
- Als de verkopende partij een bepaalde garantieperiode afspreekt en tegen welke condities, dan is de verkopende partij verplicht om daaraan te houden.
- Als het product binnen 6 maanden na aankoop defect gaat, dan mag worden aangenomen dat het product tijdens de koop niet goed was en dus non-conform de koopovereenkomst.
- Bij constatering van een probleem dient de consument zich binnen 2 maanden bij de verkopende partij te melden. Doet de consument dat niet, dan verspeeld de consument het recht om zich te kunnen beroepen op de non-conformiteit.
Moet ik nog duidelijker zijn?
Moet IK nog duidelijker zijn? Gedurende de economische levensduur van een apparaat heb je recht op kostenloos (gratis) herstel (reparatie) of vervanging (nieuw apparaat) maar er mag in dat geval (van vervanging dus) wel een redelijke vergoeding gevraagt worden, want er is immers sprake van verbetering als je een nieuw apparaat krijgt.BBCS schreef:jlthkoch schreef:Ik heb het ook niet over garantie, ik heb het over de consumentenbescherming, die aangeeft dat je gedurende de economische levensduur recht hebt op gratis herstel of vervanging..Na het verstrijken van de garantieperiode heb je zeker geen recht op garantie.
Volgens mij heb jij zeer slecht gelezen.
Er zit een groot verschil tussen de wettelijke garantie en de consumentenbescherming.
Dat moet je niet door elkaar halen (doen trouwens ook veel juristen.)
Volgens de Nederlandse wetgeving heb je als consument:
- gedurende de gemiddelde levensduur recht op een goed product en is de verkopende partij verplicht om het probleem op te lossen. Dit wilt dus niet zeggen dat je dan ook automatisch recht op garantie hebt!!!! Wordt wel vaak gezegd en dat is dus niet juist.
- Recht dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd wordt. Als het afwijkend is, dan is de verkopende partij verplicht om dit kosteloos te leveren/repareren/vervangen om het product conform de koopovereenkomst te maken. Hieraan zit geen termijn aan verbonden.
- Als de verkopende partij een bepaalde garantieperiode afspreekt en tegen welke condities, dan is de verkopende partij verplicht om daaraan te houden.
- Als het product binnen 6 maanden na aankoop defect gaat, dan mag worden aangenomen dat het product tijdens de koop niet goed was en dus non-conform de koopovereenkomst.
- Bij constatering van een probleem dient de consument zich binnen 2 maanden bij de verkopende partij te melden. Doet de consument dat niet, dan verspeeld de consument het recht om zich te kunnen beroepen op de non-conformiteit.
Moet ik nog duidelijker zijn?
Klopt bijna!Moet IK nog duidelijker zijn? Gedurende de economische levensduur van een apparaat heb je recht op kostenloos (gratis) herstel (reparatie) of vervanging (nieuw apparaat) maar er mag in dat geval (van vervanging dus) wel een redelijke vergoeding gevraagt worden, want er is immers sprake van verbetering als je een nieuw apparaat krijgt.
Europa wilt inderdaad dat je als consument ten aller tijden gewoon recht op kosteloze reparatie of vervanging hebt.
Nederland is het daar niet helemaal mee eens, en in Nederland is het zo dat je recht op kosteloze reparatie of vervanging hebt als jij als consument kunt aantonen dat het product tijdens de koop niet in orde was.
Het gaat hierom dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur geen kosten in rekening mag brengen om een product weer conform de koopovereenkomst te maken.
Wat ook weer heel logisch is.
Er zitten dus verschillen in de Nederlandse regelgeving en wat Europa aangeeft.
Wat jij zegt:
Dit is tweedelig:Gedurende de economische levensduur van een apparaat heb je recht op kostenloos (gratis) herstel (reparatie) of vervanging (nieuw apparaat) maar er mag in dat geval (van vervanging dus) wel een redelijke vergoeding gevraagt worden,
Op het moment dat het product wel conform de koopovereenkomst is geleverd met dito eigenschappen en het product gaat in de economische levensduur kapot, dan is volgens de Nederlandse wetgeving logisch dat de koper aan de reparatie meebetaald, omdat de koper immers een bepaalde periode wel van een product heeft kunnen genieten en gebruiken.
Is het product niet conform de koopovereenkomst geleverd en dat de eigenschappen niet conform de koopovereenkomst is en daardoor dat het product kapot gaat, dan mag de verkopende partij geen kosten in rekening brengen om het product weer conform de koopovereenkomst te brengen.
De ellende is dat de regelgeving soms behoorlijk moeilijk kan zijn.
Wat men in Europa nu doet is de regelgeving zo aanpassen dat het voor de grootste leek te begrijpen is en Europa werkt graag met vaste termijnen.
Volgens het Quellearrest is het niet toegestaan dat de