De opvatting van de CA is mij bekent, maar die heeft geen basis in de wet. De Nederlandse wetgeving moet richtlijnsconform worden uitgelegd (dus ook art. 7:21 BW) en in het Quelle arrest heeft derhalve duidelijk gemaakt dat er geen kosten of vergoeding in rekening mag worden gebracht in het geval van non-conformiteit.TheLD schreef:Da's wel erg makkelijk. De volgende voorwaarden zijn iom de consumentenautoriteit opgesteld. Lees vooral het stukje betreffende non-conformiteit eens door:
http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... erland_B_V
Nee, dat mag nu net niet. Het mag nog zo logisch lijken, maar als de verkoper iets van de koper eist dan moet hij zich kunnen beroepen op een wetsartikel en dat kan hij niet. Dit is precies het vraag stuk dat centraal stond in het Quelle arrest. "Elk van de contractpartijen dient namelijk het risico van niet-correcte nakoming van haar verplichtingen alleen te dragen." (AG: 64)jlthkoch schreef:Moet IK nog duidelijker zijn? Gedurende de economische levensduur van een apparaat heb je recht op kostenloos (gratis) herstel (reparatie) of vervanging (nieuw apparaat) maar er mag in dat geval (van vervanging dus) wel een redelijke vergoeding gevraagt worden, want er is immers sprake van verbetering als je een nieuw apparaat krijgt.
AG:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/g ... ance=CONCL
Conclussie:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
Het artikel van Arnoud Engelfriet heb je meen ik zelf een paar keer aangehaald.
Laat dan eens zien waar dit in de wet staat!BBCS schreef:Op het moment dat het product wel conform de koopovereenkomst is geleverd met dito eigenschappen en het product gaat in de economische levensduur kapot, dan is volgens de Nederlandse wetgeving logisch dat de koper aan de reparatie meebetaald, omdat de koper immers een bepaalde periode wel van een product heeft kunnen genieten en gebruiken.