LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dode pixel, geen garantie?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Gdo0

Dode pixel, geen garantie?

Ongelezen bericht door Gdo0 »

Ik heb vandaag (of gister; maandag) een nieuwe monitor gekocht. Deze heb ik gewoon afgehaald in de winkel. Aangezien het een winkel is zonder showroom, maar echter een kantoortje waar je kan bestellen en een afhaalbalie, heb ik het scherm niet vantevoren kunnen bekijken.

Toen ik het scherm later vandaag aangesloten had op mijn laptop, viel het me op dat er een dode pixel* in zat. Ik heb vrijwel direct het scherm weer ingepakt en ben ermee terug gegaan naar de winkel.

Hier vertelde ze mij dat ze zich aan de richtlijnen van Samsung houden en dat ze geen garantie kunnen geven.

Aangezien ik een scherm van ongeveer 330 koop, mag ik toch wel verwachten dat deze naar behoren werkt en helemaal goed is?

Zijn er mensen met ervaringen hiermee of mensen die een eventuele oplossing hebben, zodat ik alsnog een scherm kan ontvangen zonder dode pixels?

Even voor de duidelijkheid:
- Het scherm is een Samsung T240 (24")
- * = het zijn eigenlijk 2 dode subpixels naast elkaar, de blauwe subpixel doet het wel
- Ik heb hem afgehaald, koop op afstand geldt dus helaas niet...

jor

Re: Dode pixel, geen garantie?

Ongelezen bericht door jor »

Ik vrees dat hier weinig aan te doen is, je hebt de monitor eigenlijk bij een zaak gekocht die niet aan echte service doet. Ik heb tot nu toe 4 TFT/LCD schermen gekocht en deze waren allemaal prima in orde,waren ze dat echter niet geweest kon ik binnen 24 uur het scherm zonder verdere uitleg/kosten omruilen voor een nieuw scherm.Dit was bij MyCom en er zijn veel meer zaken met deze service en het komt er dus op neer dat jij hem bij de verkeerde hebt gehaald en bent vergeten vooraf te vragen wat hun beleid op dit gebied is.Er zullen misschien reactie's komen komen dat je recht hebt op een ander scherm maar recht hebben en recht krijgen is niet altijd hetzelfde, zeker als de verkoper onwillig is zoals in jou geval.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Met een oud notebook uit 1994 is dit nog te testen....

Dus ik ga nooit voor niets rijden en test gewoon met eigen museum notebook....
Alleen de resolutie kan deze niet meer aan, maar zag ook diverse pixels die niet werkte, en kreeg zonder problemen een andere!

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Hé D1RK:

vond nog iets van iemand die je nog wel kent...:
en de oude notebook uit 1994 gebruik is dus nog dagelijks
citaat van Anastasia uit 2007..dus ben je hier wél actief onder twee namen!

Heb ik toch nog gelijk gekregen!

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Hier vertelde ze mij dat ze zich aan de richtlijnen van Samsung houden en dat ze geen garantie kunnen geven.

Aangezien ik een scherm van ongeveer 330 koop, mag ik toch wel verwachten dat deze naar behoren werkt en helemaal goed is?
Bijna alle fabrikanten hanteren een norm dat een scherm maximaal 2 witte of zwarte defecte pixels of 5 rood, groen of blauwe pixels mag bevatten.

Het probleem daarvan is dat de winkelier dan zo'n scherm op eigen kosten kan gaan vervangen, die kan hij namelijk niet bij de fabrikant declareren.

En die winkels die dan "service" verlenen door zo'n scherm om te ruilen, leveren dat scherm gewoon weer aan een andere klant.

Nu komt het:
Wat mag je als consument verwachten?
Een scherm die pixelfout vrij is, of dat de kans bestaat dat je een scherm krijgt met pixelfouten?

Als consument zijnde zeg je tuurlijk dat je een pixelfoutvrij scherm mag verwachten.
Maar is dat dan ook zo?

Dat hoeft niet zo te zijn.
Als de fabrikanten aangeven dat er pixelfouten op kunnen treden, dan is de verkopende partij verplicht om dit dan ook aan de klant te vermelden. Doet de verkopende partij dit voor en tijdens de koop, dan heb je als consument zijnde totaal geen poot om op te staan als je bij constatering van een pixelfout, dat je dan een pixelfoutvrije scherm gaat eisen.

Als de verkopende partij dit niet aangeeft voor en tijdens de koop dat je pixelfouten kunt krijgen, dan kun je er vanuit gaan dat er geen pixelfouten op mogen treden en kun je wel degelijk een pixelfoutvrije scherm eisen als je een scherm hebt met een pixelfout.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 30 Dec 2008 02:22 door BBCS

En die winkels die dan "service" verlenen door zo'n scherm om te ruilen, leveren dat scherm gewoon weer aan een andere klant.
Dom gel*l, sorry. Bedrijven als Alternate/Mycom enz verkopen deze schermen gewoon door op de grote computerbeursen met mededeling van het ( vaak hele kleine ) defect/onvolkomenheid.Ook kun je bij sommige van deze zaken voor minder geld een TFT scherm kopen met en pixelfout/en.Hun winstmarge is vaak op de eerste verkoop wat hoger en in het tweede geval minder.Afgelopen week kocht ik voor mijn dochter een 22 Inch TFT hier in Amsterdam bij bovengenoemde zaak, Scherm mocht worden getest in de winkel of zelfs thuis en kon bij de minste fout terug voor een ander scherm.Ik koop dus dit soort hardware bij de computerzaken die deze service bieden en de rest heb ik geen boodschap aan.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Een handigheidje aanleren,

Wrijf zachtjes over de plek waar de defecte pixel zit.

Helpt echt. In 90 van de 100 gevallen.

Niet verder vertellen hoor.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat ook helpt is een doorgesneden uit gedoopt in bruine suiker over de plek vrijven. Als je dit elke week doet gaan er geen pixels dood.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Meneer sjoegel wordt ook niet gehinderd door enige kennis en ervaring.

LeoZ

Ongelezen bericht door LeoZ »

"Meneer" Sjoegel doet niet anders als vragenstellers en anderen : AFZEIKEN en andere *** verhalen vertellen.

Kijk rond op de andere forums en zie...

Sjoegel moet diezelfde ui mét suiker maar eens goed in zijn oogjes wrijven, houdt hij met dat zeuren (voorgoed) op!....

BBCS
Contacteer:

Wat ook helpt is een doorgesneden uit gedoopt in bruine suiker over de plek vrijven. Als je dit elke week doet gaan er geen pixels dood.
Echt een hele grote fabel.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Iedereen begrijpt toch wel dat dit ironisch bedoeld is..

Veel bier drinken, zie je ook geen dooie pixels meer......

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Echt een hele grote fabel
Ik ken er nog een die hier constant fabels vertelt ;)

BBCS
Contacteer:

Ironisch bedoeld of niet, maar er zijn stommerikken genoeg die dit wel serieus nemen.

Als ik zou zeggen dat je het scherm heel goed kunt schoonmaken met glassex, terwijl iedereen wel kan weten dat dit niet goed is, zijn er toch altijd mensen die het wel gaan proberen.

BBCS
Contacteer:

Consumenten worden door de verschillende consumentenorganisaties verkeerd voorgelicht.

Zij geven aan dat je als consument een pixelfoutvrije scherm kunt eisen, terwijl de fabrikanten aangeven dat er pixelfouten in het scherm mogen zitten.

Die consumentenorganisaties zeggen vaak dingen die precies het tegenovergestelde zijn dan wat de fabrikanten zeggen, en dat vind ik persoonlijk een zeer bezorgde situatie.
Na genoeg alle fabrikanten hanteren daarin dezelfde norm voor de klasse waarin het scherm thuis hoort.
Klopt.
De norm die gehanteerd wordt:
Alle schermen mogen 2 defecte pixels (continu wit of zwart) of 5 defecte sub-pixels (rood, groen of blauw) hebben. Een uitzondering op deze regel is dat als het anders bij een scherm vermeld wordt.
Het is wel zo netjes als de winkel je er van te voren over informeert, echter is de vraag in hoe verre het algemeen bekend is en er een informatieplicht geldt?
De verkopende partij moet jou als consument er wel op attenderen.

Wat er verwacht wordt?

Precies het tegenovergestelde wat de fabrikanten aangeven. Dit komt omdat de consumentenorganisaties daarover totaal verkeerde informatie aan de consumenten geven.

Als een fabrikant en winkelier aangeven dat er pixelfouten in het scherm mogen zitten, hoor je de consumentenorganisaties roepen:

"LAAT JE NIET AFSCHEPEN. JE HEBT RECHT OP EEN PIXELFOUTVRIJE SCHERM."

Nog zo iets:
Menig winkel schermt al langere tijd met extra garanties: “Vijf jaar complete garantie voor slechts
€ 130!". Meer recent is daar de zogenaamde pixelgarantie bijgekomen op flatscreens. Volgens de
winkeliers nodig omdat fabrikanten die garantie niet willen geven. Onzin, vindt de Consumentenbond:
“Je hebt altijd recht op een deugdelijk product. De geschillencommissie computers heeft in 2002
gesteld dat je met pixelfouten geen genoegen hoeft te nemen. Het scherm moet net als andere
producten voldoen aan de eisen. Heb je een pixelfout, dan kun je terug naar de winkelier voor
reparatie of een nieuw scherm.”
bron: http://www.arces.nl/archief2007/Garanti ... 50207).pdf

Toevallig ken ik die test.

Wat is het geval?

Ze hebben een aantal schermen getest en die hadden allemaal geen pixelfouten.
Dus, was hun beredenering, De schermen vertonen geen fouten. De fabrikanten zijn dus toch in staat om pixelfoutvrije schermen te fabriceren en te leveren. Dus hoeft de consument geen scherm meer te accepteren waarin pixelfouten zitten.

Maar is dat dan ook wel zo?

Ik denk van niet.
Kijk, die geschillencommissie en de consumentenbond kunnen zeggen wat ze willen. De keiharde feit is wel dat al hebben die geteste schermen wel geen pixelfouten, de fabrikant blijft wel aangeven dat die schermen in de klasse 2 zitten en dus pixelfouten kunnen bevatten.
De fabrikant sluit het dus niet uit.
Dus mag je niet zomaar er vanuit gaan dat er geen pixelfouten mogen optreden.

En bij dergelijke zaken heeft de fabrikant toch echt het laatste woord (uitgezonderd van de rechter tuurlijk.)

Kort:

Als de winkelier aangeeft dat er pixelfouten in het scherm kunnen zitten, heb je als consument echt totaal geen poot om op te staan als je een scherm krijgt met pixelfouten en je eist bij de winkelier een scherm zonder pixelfouten.

Ik ga hierbij dus keihard tegenin de uitspraak van die geschillencommissie.

gravedigger

Ik ga hierbij dus keihard tegenin de uitspraak van die geschillencommissie
Je kunt niet anders verwachten van een persvoorlichter en verlengstuk van een fabrikant :) Je roept, dat de CB xonsumenten fout voorlicht, maar jij bent nog veel erger!!!!! Mensen opzettelijk fout vooelixhtwn ovwe hun WETTLIJKE rexhten is gewoon misleiding.

BBCS
Contacteer:

Mensen opzettelijk fout vooelixhtwn ovwe hun WETTLIJKE rexhten is gewoon misleiding.
Hoho, als de fabrikant en winkelier voor en tijdens de koop aangeven dat er pixelfouten mogen optreden, heeft de consument wettelijk gezien na de koop geen recht op een pixelfoutvrije scherm als er toch pixelfouten optreden.

gravedigger

De eerste winkelier die voor de verkoop meldt, dat zijn producten fouten (kunnen) vertonen, moet ik nog tegenkomen 8) [/quote][/u]

BBCS
Contacteer:

De eerste winkelier die voor de verkoop meldt, dat zijn producten fouten (kunnen) vertonen, moet ik nog tegenkomen
Wat een schijnheilige reactie.

Een goede winkelier zegt tenminste gewoon wat de klant kan verwachten en zegt dus niet wat de klant wilt horen.

Dat de consument gevoelig is voor die gladde praatjes, dat betekent nog niet dat de winkelier die gewoon de waarheid spreekt zijn mond moet houden.

De fabrikanten produceren dus producten, en de winkelier geeft aan wat de fabrikanten voor eigenschappen van de producten aangeven.
Dus is het inderdaad zo dat de winkelier qua informatie geven daarbij de verlengstuk is van de fabrikant.

Hierdoor kan de winkelier de klant goed informeren over de producteigenschappen en de productverwachtingen.
Daaruit kan dan de klant kiezen wat voor product hij gaat kiezen.
Heeft hij gekozen en de koop is gesloten, dan kan hij achteraf niet meer gaan "zeuren" dat het product niet volgens zijn verwachtingen is.

Gesloten