LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dvd branden op cd-brander mogelijk?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
gvalk

dvd branden op cd-brander mogelijk?

Ongelezen bericht door gvalk »

hallo,
ik heb laatst ergens gelezen dat het mogelijk is om speelfilms te branden met een cd-brander op cd-schijfjes. Is dit inderdaad mogelijk en zo ja hoe moet ik dat dan doen?
of moet ik toch gewoon een dvd-brander aanschaffen? (ik heb dus alleen een cd-brander)

alfatrion

Re: dvd branden op cd-brander mogelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij is het enige verschil tussen een DVD en CD is de hoeveelheid data die er op kan. Een film zal daarom slecht van kwaliteit worden op een CD of je moet het verspreiden over meerdere CD's. Misschien kunnen DVD lezers (non computer) er problemen mee hebben. (Denk het niet)

Ik kan je niet helpen over hoe je het branden van film precies in zijn werk gaat. Let wel op kopieer beveiligingen als je het wilt kopieert van een CD/DVD.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

hallo,
ik heb laatst ergens gelezen dat het mogelijk is om speelfilms te branden met een cd-brander op cd-schijfjes. Is dit inderdaad mogelijk en zo ja hoe moet ik dat dan doen?
of moet ik toch gewoon een dvd-brander aanschaffen? (ik heb dus alleen een cd-brander)
Het is mogelijk om films op een CD te branden.

Je moet dan gebruik maken van een speciaal programma die de film comprimeert.

Echter gaat dit wel ten koste van de kwaliteit.

Als je toch een DVD wilt branden, dan dien je een DVD-brander te kopen.

Volgens mij is het enige verschil tussen een DVD en CD is de hoeveelheid data die er op kan.
Het verschil tussen een CD en een DVD is inderdaad dat op een DVD 4,7GB (enkellaags) en 8,5GB (dubbellaags) kan, op een CD kan maar 700MB.
Een ander veschil heeft met de dataspoorbreedte te maken.

Bij de DVD is die veel kleiner als die bij de CD.

Bij de DVD wordt ook van een andere laser gebruik gemaakt dan bij de CD.

Bij de DVD speler zit daarom ook 2 lasers in.
1 voor de CD en 1 voor de DVD.

Bij de DVD brander zitten dan ook weer 4 lasers in.
1 voor de CD te lezen, 1 voor de CD te branden, 1 voor de DVD te lezen en 1 voor de DVD te branden.

Dus als je een CD-RW/DVD combidrive hebt, dan kun je zowel CD's als DVD's afspelen, maar je kunt alleen CD's branden.

Bij een CD-brander kun je alleen CD's lezen en branden.
De DVD's kunnen niet gelezen of gebrandt worden.

rhodi

Ongelezen bericht door rhodi »

Kun je beter een dvd brander kopen, kosten niet veel meer tegenwoordig.

DennisThePennis

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Van BitTorrent netwerken te downloaden DVD-films (MPEG2) worden veelal aangeboden in DivX- of XviD-formaat (MPEG4), die op 1 of 2 CD-R schijfjes van 700MB te branden zijn.

Dit is echter gecomprimeerd, net als MP3 dat is voor nummers op muziek-CD's. Net als MP3 alleen afspeelbaar is op CD-spelers die MP3 ondersteunen, kunnen DivX/XviD films alleen op DVD-spelers afgespeeld worden die ook MPEG4 ondersteunen.

Of je speelt het in Windows Media Player af op je PC, als je maar de juiste codecs geinstalleerd hebt. Of je installeert daarvoor VLC Media Player: www.videolan.org

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

@ ikbenik, volgens mij is ook de laser van een dvd brander is anders dan die van een cd brander.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

@ ikbenik, volgens mij is ook de laser van een dvd brander is anders dan die van een cd brander.
Jij hebt opgelet! :wink:

De golflengte van de DVD-brander is korter dan bij de CD-brander.

Daarnaast is het zo dat de lichtspot bij de DVD veel kleiner is dan bij de CD.

Dus het lichtpuntje van de CD leest meerdere "DVD" sporen tegelijk, waardoor het niet mogelijk is om deze informatie te kunnen lezen.

Atmoz

Ongelezen bericht door Atmoz »

Het is inderdaad onmogelijk om DVD's te branden met een CD brander. Als dat zou kunnen zouden DVD branders natuurlijk onnodig zijn :D

Het is wel mogelijk om een DVD film te converteren naar een VCD (VideoCD) deze kun je wel op een CD branden en ook afspelen op een normale DVD speler.

Atmoz

Gesloten