Sinds de tijd dat ik een DVD brander heb ben ik mij steeds meer zorgen gaan maken over de kwaliteit van beschrijfbare DVDs.
Ik heb diverse merken geprobeerd, en zelfs verschillende branders.
De vraag naar recordable DVD schijfjes is erg groot. Dat leidt tot druk op de fabrikanten om toch vooral snel te leveren. Komt de kwaliteit hierdoor onder druk te staan? En wat zijn mijn rechten als consument?
Mijn ervaring is dat schijfjes lang niet altijd betrouwbaar zijn. Ik heb in mijn brandprogramma datacontrole na branden altijd AAN staan.
Bij verificatie gingen er tien schijfjes van een spindle goed, maar een week later hadden negen (!) van deze schijfjes leesfouten.
Dat is niet wat ik van een product mag verwachten, maar garantie, ho maar.
Ik zou in dit geval de hele spindle (50 euro!) terug willen brengen, maar de winkelier zegt: "eigen schuld" en geeft vanwege het eenmalig karakter van de DVD's geen garantie.
Nogmaals: Het gaat hier niet om de allergoedkoopste naamloze schijfjes, en het ligt niet aan computerproblemen.
Het ligt hier aan het product, en de winkelier maakt zich er heel gemakkelijk van af.
Geen fabrieksgarantie dus geven wij ook geen garantie (mag dat?), zal wel aan uzelf liggen (9 keer?), enzovoorts.
Hebben andere mensen vergelijkbare ervaringen?
Hoe zit het eigenlijk met het recht dat je als consument hebt? Dit is toch niet wat je in redelijkheid van een product mag verwachten?
Gerben
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DVD recordables - matige kwaliteit, geen garantie
Re: DVD recordables - matige kwaliteit, geen garantie
volgens mij heeft die winkelier wel gelijk (ik bedoel wettelijk dan)
daar is inderdaad geen garantie op (verbruiksartikelen), tenzij de winkelier daar zelf garantie op wil geven (en dat is hier duidelijk niet het geval)
trouwens het product op zich is niet meer volledig (10 van de 50 schijfjes zijn gebruikt) waardoor je moeilijk het product (de spindle) in dezelfde staat kunt terugbrengen natuurlijk.
Vraag is dus hoe komt het de data op die schijfjes na 1 week niet meer 100% hetzelfde is ?
- zou het kunnen dat de CDs in een behoorlijk warme of koude omgeving worden opgeslagen ?
- wat bedoel je precies met schrijffouten ?
- heb je dit ook met gewone CDtjes (geen DVDs) ?
Mijn ervaring met DVD schijfjes zijn wel goed, heb nooit problemen gehad met het lezen van die schijfjes. Ik gebruik die meestal voor foto's en andere dingen te backupen.
daar is inderdaad geen garantie op (verbruiksartikelen), tenzij de winkelier daar zelf garantie op wil geven (en dat is hier duidelijk niet het geval)
trouwens het product op zich is niet meer volledig (10 van de 50 schijfjes zijn gebruikt) waardoor je moeilijk het product (de spindle) in dezelfde staat kunt terugbrengen natuurlijk.
Vraag is dus hoe komt het de data op die schijfjes na 1 week niet meer 100% hetzelfde is ?
- zou het kunnen dat de CDs in een behoorlijk warme of koude omgeving worden opgeslagen ?
- wat bedoel je precies met schrijffouten ?
- heb je dit ook met gewone CDtjes (geen DVDs) ?
Mijn ervaring met DVD schijfjes zijn wel goed, heb nooit problemen gehad met het lezen van die schijfjes. Ik gebruik die meestal voor foto's en andere dingen te backupen.
Misschien heb je iets aan het onderstaande.
Het is ook van belang dat DVD's van merken en type worden gebruikt, die passen bij het specifieke apparaat.
Daarom publiceren veel fabrikanten per type brander een lijst welke media zijn getest, en in principe geen/vrijwel nooit problemen zullen opleveren. Dus met de lijst naar de winkel, en alleen media kopen die op die lijst staan. Je wordt vreemd aangekeken, maar het resultaat telt.
Voor een thans veel gebruikte brander van NEC, N2500, zie bijvoorbeeld http://www.de.nec.de./software/1579_Med ... (1.07).pdf. Ook Plextor publiceert dit soort overzichten.
Tenslotte brengt de fabrikant ook af en toe nieuwe firmware uit voor zijn brander ter oplossing van fouten, en bijvoorbeeld het geschikt maken voor nieuwere media. Het juist uitvoeren van zo'n update kan ook wonderen verrichten.
Het is ook van belang dat DVD's van merken en type worden gebruikt, die passen bij het specifieke apparaat.
Daarom publiceren veel fabrikanten per type brander een lijst welke media zijn getest, en in principe geen/vrijwel nooit problemen zullen opleveren. Dus met de lijst naar de winkel, en alleen media kopen die op die lijst staan. Je wordt vreemd aangekeken, maar het resultaat telt.
Voor een thans veel gebruikte brander van NEC, N2500, zie bijvoorbeeld http://www.de.nec.de./software/1579_Med ... (1.07).pdf. Ook Plextor publiceert dit soort overzichten.
Tenslotte brengt de fabrikant ook af en toe nieuwe firmware uit voor zijn brander ter oplossing van fouten, en bijvoorbeeld het geschikt maken voor nieuwere media. Het juist uitvoeren van zo'n update kan ook wonderen verrichten.
Ging iets fout bij De Tros met underscores, maak dan keuze op http://www.de.nec.de./softwareoverview2.php/id/557