LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie moederbord

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jeffstrijker

garantie moederbord

Ongelezen bericht door jeffstrijker »

Bijna 2 jaar geleden heb ik een nieuwe computer gekocht met alles erop en eraan. Nou zijn 2 maanden geleden mijn moederbord en mijn voeding kapot gegaan (bleek slecht systeem te zijn) en was volgens hen de garantie vervallen. Is het zo dat er nog steeds maar 1 jaar verplichte garantie zit op elektronica? Ik dacht dat tegenwoordig 2 jaar garantie op elektronica verplicht was. Is er iemand die hier iets van weet ?

roro25

Re: garantie moederbord

Ongelezen bericht door roro25 »

computer gekocht als consument dan is consumentenrecht van toepassing. Geen wettelijke garantietermijn. Je kan wel vragen naar de levensduur. Want een moederbord in twee jaar kapot is aardig snel. Mijn computer houdt het nu al 6 jaar uit met hetzelfde moederbord.
Probeer met de winkelier een regeling te treffen waarbij jij een gedeelte betaald van het nieuwe moederbord en de winkelier de rest. Stel dat de levensduur van een moederbord 3 jaar is. Dan denk ik dat het redelijk is als je 70% betaald en de winkelier 30%. Je hebt nl. wel al twee jaar van het moederbord gebruik gemaakt.

Tenzij je aannemelijk kan maken dat het defect vanaf het begin al aanwezig is, maar dna heb je wel de bewijslast. LAstig aan te tonen.
In dat geval kan je dan herstel of vervanging van het moederbord vorderen.
Over dit onderwerp zijn al veel topics.......

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Een computer kan wel degelijk kapot gaan!, :wink:

Mijn oude Pentium draait al 11 jaar met de eerste configuratie, er is nog nooit wat in kapot gegaan!, terwijl dat ding zeer veel draaiuren heeft!,

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn 3 jaar oude computer!, zoals Jeff, voeding ging kapot, en vernielde meteen het moederbord!, :cry:

Dus die twee componenten zijn vervangen!, moederbord werd gedekt door garantie voeding moest ik zelf betalen, heb toen maar gekozen voor een betere voeding, en niet zo'n goedkoop ding van € 15,-, want het moederbord en andere componenten zijn zeker meer waard dan die € 15,-!

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Is het zo dat er nog steeds maar 1 jaar verplichte garantie zit op elektronica? Ik dacht dat tegenwoordig 2 jaar garantie op elektronica verplicht was. Is er iemand die hier iets van weet ?
Op de duurdere producten zit 2 jaar of langer garantie.
Op de goedkopere producten zit maar 1 jaar garantie.

De minimale garantieperiode is een half jaar en voor de rest bepalen de fabrikant en de winkelier de garantieperiode.

Voor computers geldt een economische levensduur van 3 jaar.

Dus de aanbeveling van Europa om de minimale garantieperiode van 2 jaar over te nemen, is dus de Nederlandse wetgever niet in meegegaan.
Om de reden dat de Nederlandse wetgever van mening is dat de consument juridisch al voldoende beschermd is.

Ik ben zelf van mening dat als de garantieperiode is afgelopen dat je als consument gewoon de volle prijs moet betalen.
Maar steeds meer consumenten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en proberen de periode dat ze moeten betalen langer te maken.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Toon eerst maar eens aan dat er in twee jaar niet overklokt is en dat je de voeding wel eens hebt vrij gemaakt van stof. Dan praten we verder.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan wel vragen naar de levensduur.
Ik heb een paar maanden gelden cijfers hier van opgezocht. De levensduur begon bij 5 jaar en lag gemiddeld op 6 jaar. (afhankelijk van het type moederboard)

ikbenik

Ik heb een paar maanden gelden cijfers hier van opgezocht. De levensduur begon bij 5 jaar en lag gemiddeld op 6 jaar. (afhankelijk van het type moederboard)
Veel type moederborden zijn na 3 jaar niet meer leverbaar.
Omdat die niet meer leverbaar zijn, moet de winkelier dan meebetalen aan een nieuwe processor en nieuw geheugen?
Dacht het niet.

Want het oude geheugen en processor past vaak niet op een moederbord van 2,5 jaar en ouder.
Dus is het moederbord kapot, dan dien je vaak ook een nieuwe processor en geheugen aan te schaffen.

De economische levensduur is 3 jaar.
De technische levensduur is 6 jaar.
De garantieperiode is 2 jaar.

Als een moederbord steeds te warm is geweest dan heb je geen recht op korting.

Het is dus zo dat steeds meer consumenten levenslange garantie willen en eisen zonder hiervoor te betalen.
En nee, die kosten zitten niet in de aanschafprijs inbegrepen, dus je betaald dus niet voor de reparaties die er ooit zullen komen.

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Gewoon weer de schuld leggen bij de gebruiker omdat je verder niets weet.Heel zielig Magel725.Maar dat was al algemeen bekend.

ikbenik

Gewoon weer de schuld leggen bij de gebruiker omdat je verder niets weet.
Wat jij wilt en eist kan niet.
Is economisch niet haalbaar en totaal onverantwoord!

Eerst is de garantieperiode niet goed.

Toen werd er gekeken of de winkelier bij problemen in de
ECONOMISCHE LEVENSDUUR moet meebetalen.

Nu is dat al veranderd in de
TECHNISCHE LEVENSDUUR.

Ik zal deze claims nooit accepteren en uitvoeren.
De reden?

Als ik dat doe dan kan ik gelijk mijn deuren sluiten.

Maar de consument is hard geworden. Luistert niet naar de problemen van de winkelier. De consument heeft daar schijt aan. De consument kijkt alleen naar zichzelf en vind dat wat hij zegt dat dat de wet is.

Sorry! Wat jullie willen betekend voor mij als zelfstandige ondernemer de DOODSTEEK!
Ik verdien heel weinig op een product, maar ik mag mooi levenslange garantie geven en aan mee betalen!

Waar haal ik dat geld vandaan?

Ik lees het al acjzr1. Jij bent doof voor de problemen van de winkelier.

De vraag was hoelang garantie op een moederbord zit.
Nu, dat is dus 3 jaar.
Deze garantieperiode is gelijk aan de economische levensduur.
Dus als het moederbord na 3 jaar kapot gaat, moet je gewoon betalen voor de reparatie of vervanging.

De economische levensduur van een computer is 3 jaar.
En 3 jaar is geen 6 jaar of 8 jaar.

aussienl

Ongelezen bericht door aussienl »

Op de duurdere producten zit 2 jaar of langer garantie.
Op de goedkopere producten zit maar 1 jaar garantie.
De vraag was hoelang garantie op een moederbord zit.
Nu, dat is dus 3 jaar.
wat is het nu Ikbenik? En wanneer wordt tegen de consument gezegd hoeland de garantie is? Bij koop of als ie met iets retour komt? En wie bepaalt deze garantie duur? De winkelier met een natte vinger?

magel725

De fabrikant bepaalt de garantie en de klant kan er om vragen wanneer hij iets koopt.

ikbenik

wat is het nu Ikbenik? En wanneer wordt tegen de consument gezegd hoeland de garantie is? Bij koop of als ie met iets retour komt?

Bij de koop.
En als de koop gemaakt is en de overeenkomst is volgens de wet verlopen, dan mogen en kunnen de verkoper en de koper hier niet achteraf op terugkomen en eisen dat ze het er niet mee eens zijn.

En wie bepaalt deze garantie duur?

De fabrikant bepaald de garantieperiode en tegen welke condities.
De winkelier mag wel een langere garantieperiode afspreken, maar nooit korter.

Na het verstrijken rekenen de fabrikanten de volle mep. Dus betalen dan.
Op de moederborden die los verkocht worden zit 3 jaar fabrieksgarantie.
Echter op de moederborden die in de computers gebouwd worden, geldt de garantieperiode van de computer.
Dus zit op een computer 2 jaar garantie, dan zit op het moederbord ook 2 jaar garantie en geen 3 jaar.

Dat op sommige producten maar 1 jaar garantie zit, ga je met het koopovereenkomst accoord.
Dus als consument moet je niet achteraf beginnen te zeuren, omdat je tijdens de koop accoord gegaan bent met 1 jaar garantie.
De reden dat de garantieperiode soms kort is, heeft te maken dat die producten dan goedkoper zijn.

Daarnaast is het zo dat niet op alle computers hetzelfde garantie zit.
Dit verschild per merk en per type.

Veel consumenten vergeten dat.

aussienl

Ongelezen bericht door aussienl »

De reden dat de garantieperiode soms kort is, heeft te maken dat die producten dan goedkoper zijn.
Helaas is dit niet het geval. Dat zou willen zeggen dat op een Mercedes langere garantie zit als op een Fiatje.

Je koopt een product waar je van uit moet gaan dat het goed is. De garantie op producten zit dan ook meestal op slijtage van delen. Bij electronica waar over het algemeen geen bewegende delen zitten (m.u.v. harde schijf etc) moet een garantie afgegeven worden naar billikheid. En daar zit hem nu de kneep. Als ik een PC koop verwacht ik niet dat na een jaar het moederboard bij gewoon gebruik het begeeft. En dan maakt het me eigenlijk niet uit welk merk of type ik koop. Waarom is het zo dat op een auto (met toch veel electronica) 3 jaar garantie gegeven wordt en op een PC maar 2 jaar?

acjzr1

@ ikbenik,Mijn reactie was op het bericht van magel725 die ineens begint te emmeren over overklokken e.d.terwijl dat niet aan de orde is.
Jouw reactie is dus niet relevant aangezien het berichtje niet aan jou was gericht.Ik zal het als niet verzonden beschouwen. :wink:

magel725

@acjzr1

Je reactie was niet eens inhoudelijk bedoeld. Je hebt het topic niet eens gelezen, maar je zag dat ik bij een ander topic had gereageerd op jou en dat kopieer je nu door het bij mij te doen. Wel gewoon eerlijk blijven.

acjzr1

Geplaatst op 07 Okt 2006 01:06 door magel725

--------------------------------------------------------------------------------

Toon eerst maar eens aan dat er in twee jaar niet overklokt is en dat je de voeding wel eens hebt vrij gemaakt van stof. Dan praten we verder.

Daar heb ik op gereageerd Magel725,
Jij beschuldigt de topicstarter en legt de bewijslast bij hem.
Ik ga er van uit dat er normaal gebruik is gemaakt van de pc en begin niet meteen te roepen dat het aan de gebruiker ligt(het kan natuurlijk wel).Het is dus een on-topic reactie.
Wat doe jij trouwens met een opmerking over 5 cent op een forum waar dat totaal niet relevant is?
Wel eerlijk blijven zij je toch? :wink:

ikbenik

Je koopt een product waar je van uit moet gaan dat het goed is. De garantie op producten zit dan ook meestal op slijtage van delen.
Garantie is niets anders dan de schade dat ontstaan is door fabricagefouten.
Dat zeggen ook de fabrikanten in hun garantievoorwaarden.
Dus normale slijtage valt nooit onder garantie.

De garantieperiode wordt bepaald door de fabrikant en de winkelier.
De fabrikant geeft een periode en de winkelier mag daar niet onder zitten, daarboven wel.
De reden dat de winkelier vaak de periodes aanhoudt van de fabrikant is ook niet vreemd, want dan kost het hem immers geen geld.
En je moet eerst geld verdienen voordat je het uit kunt geven.

De economische levensduur wordt bepaald door de fabrikant en vooral de marktwerking.

De technische levensduur wordt bepaald door de fabrikant.
Ook de producteingenschappen worden door de fabrikant bepaald.

Dus de consument bepaald NIET de technische levensduur en de producteigenschappen (veel consumenten wordt wijs gemaakt dat ze dat wel bepalen.)

Heel veel consumenten maken tijdens de koop een hele grote fout.
Die kiezen een product uit en eisen dan dat het product aan hun eisen moet voldoen. Totaal verkeerd.

De consument moet eerst alle eisen en wensen op een rijtje zetten, en daarna kiest men het product uit wat aan de wensen voldoet.
Dat is de enige manier om niet voor verrassingen komen te staan.

Er wordt ook vaak gezegd dat na het verstrijken van de garantieperiode dat je dan nog recht hebt op gratis reparatie.
Totale onzin dus.
Want op een moederbord zit 3 jaar garantie. De economische levensduur is ook 3 jaar. Dus na 3 jaar heb je geen recht op gratis reparatie of vervangen of coulanceregeling.

De wet zegt dat je na het verstrijken van de garantieperiode nog recht hebt op een werkend product.
Dat betekent dat een winkelier niet mag zeggen:
"Sorry, de garantie is verlopen dus daar doen we niets meer aan."
De winkelier is dus verplicht om de klant te helpen.
Echter de wet zegt niet dat het gratis moet.
Dat zeggen de consumentenorganisaties.
Echter de consumentenorganisaties mogen zeggen wat ze willen, maar wat ze zeggen is géén wet (al denken ze van wel.)
Dus volgens de wetboeken mag de winkelier gewoon arbeidsloon en materiaalkosten in rekening brengen.

magel725

Wat doe jij trouwens met een opmerking over 5 cent op een forum waar dat totaal niet relevant is?
Wel eerlijk blijven zij je toch?
Lijkt me knap als je uit kunt leggen wat daar niet eerlijk aan is! Ik geef het notabene toe. Dat kun jij niet zeggen.

Het is trouwens zeer moeilijk om met je te discussieren. Je komt zelf met een punt. Vervolgens krijg je kritiek van anderen en dan val je hun aan met de punten die jou beschrijven. Erg vreemd en dat maakt het praten niet makkelijker, noch zinvol. Het maakt het zelfs onmogelijk.

Voorbeeld:

Acjzr1: Ik ben tegen afronden.
Anderen: Wij niet.
Acjzr1: Ga dan lekker niet afronden als je dat zo graag willen. Iedereen blij.

Foutje, of had je het niet helemaal begrepen...

En om het relevant te houden aan dit topic, dat je nu snel gelezen hebt nadat je reageerde, NA de garantieperiode ben je ALS KLANT degene die aan moet tonen waar de fout zit. Je argumenten kloppen hierdoor dus niet en zijn even contradictief als anders.

ikbenik

En om het relevant te houden aan dit topic, dat je nu snel gelezen hebt nadat je reageerde, NA de garantieperiode ben je ALS KLANT degene die aan moet tonen waar de fout zit. Je argumenten kloppen hierdoor dus niet en zijn even contradictief als anders.
Volgens de wet moet de winkelier in de eerste 6 maanden met de bewijslast komen, daarna moet de consument met de bewijslast komen.

Dus als je op een product 2 jaar garantie hebt, dan moet je volgens de wet 1½ jaar zelf als consument met de bewijslast komen.

De praktijk is iets anders. Want dan doen heel vaak de winkelier en de fabrikanten niet moeilijk en hoeft vaak de klant in de garantieperiode niet met de bewijslast te komen.
Of het moet zo duidelijk zijn dat de consument zelf een fout gemaakt heeft en het product erg beschadigd zijn.

Want garantie betekent dus niet dat je automatisch altijd gratis reparatie of vervanging hebt.

acjzr1

Verkeerd topic Magel725,
Maar als je het wil hebben over afronden dan ronden we deze discussie maar af,je wilt(of kunt) het blijkbaar niet begrijpen.

Gesloten