LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Notebook accu

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Student_Eindhoven

Garantie Notebook accu

Ongelezen bericht door Student_Eindhoven »

Dag allemaal. Ik heb 10 maanden terug een notebook gekocht ad. €1700,-- . Nu is op dit moment de accu om zeep.
Ik ging terug naar de winkel, maar ze weigeren garantie op de accu. Naar hun zeggen heb ik een brief bij de aankoop ontvangen waarin staat vermeld dat de garantie op de accu maar 3 maanden is. Ik heb naar aanleiding hiervan wat dingen in de wet opgezocht of dit zomaar kan en hier nog eens met hen over gecorrespondeerd. Hun reactie was dat een accu een verbruiksartikel is en daarom niet onder de één jaar fabrieksgarantie valt.
Maar vraag is nu:
Is dit inderdaad zo? Ik zou van een accu in een notebook verwachten dat dit geen verbruiksartikel is, omdat je hem vaker kan opladen. Wat kan ik doen om alsnog garantie te krijgen op dit product of is het een onmogelijke zaak?
Bedankt.

Gast

Re: Garantie Notebook accu

Ongelezen bericht door Gast »

Mischien was het wel makkelijk geweest om het merk erbij te vermelden. Wat je zou kunnen doen is kijken of je aan het telefoonnummer van fabrikant kan komen en deze even opbellen en vragen hoe lang de garantie is.

Student_Eindhoven

Ongelezen bericht door Student_Eindhoven »

Het is een ASUS L3800C. Ik zal eens kijken of ik aan het nummer van ASUS of de importeur kan komen.

wvwijnen

Ongelezen bericht door wvwijnen »

Ik heb hetzelfde probleem met acer.
Ik koop een acer 1310 voor €1350,00 en nu na 7,5 maand wil de accu niet meer dan 5 minuten van vol naar leeg. Dus bellen en wat hoor je dan "maar meneer de accu is maar voor 6 maanden garantie"!!!! :twisted:
Ik ben van mening dat deze best in kwaliteit terug mag zakken, maar dan spreek ik toch van na 1 jaar nog maar 1,5 uur op deze accu en niet na 7,5 maand 5 minuten, we kopen toch een laptop om zonder stroomaansluiting te kunnen werken???
Is er iemand bij radar die hier eens zijn of haar licht :idea: op laten schijnen, want het is toch wel erg raar dat dit kan.
Ik moet nu een accu kopen voor €160,00 (meer dan 10% van de koop) kopen en dan maar hopen dat deze langer mee gaat!!!!
Als ik een auto koop is er na 8 maanden toch ook geen accu die niet meer oplaad ( of is dit nu ook een hint voor de autohandel om meer omzet te krijgen??). :roll:

gijs_nl

Ongelezen bericht door gijs_nl »

Bij Targa (laptop via de Lidl gekocht) doen ze er niet zo moeilijk over. Nu na anderhalf jaar is de accu vervangen. Helaas nog andere problemen, maar daar wordt aan gewerkt.

Gast

een laptop is leuk maar als je de handleiding leest dan zul je daar waarschijnlijk een advies tegen komen om de accu zo nu en dan te resetten.
Oftwel een unload load utilitie of battery recharger te gebruiken, deze zijn gratis te downloaden bij de fabriekant.
Ik heb namelijk het zelfde gehad, maar ik wist van het bestaan van een dergelijk programma af, dus heb ik het risico genomen om een latop te kopen, tweede hands, en een battery recharger er over heen gehaalt en presto de accu was helemaal niet stuk.

Heb ik nu een mooi laptoppie voor 323 euro, die goed werkt.

kortweg - check de site van je latop fabriekant.

bofh

Ongelezen bericht door bofh »

Dat is heel opmerkelijk !

Een laptop verkopen van 1700 euro en erbij zetten dat op de accu maar 3 maanden garantie zit !!!

nog nooit zoiets gezien of meegemaakt, en dit ruikt zeker naar oplichting of een grote fout ! Lees verder:

1. accu lag al te lang opgeslagen of is gebruikt;
Lithium accu 'breekt af', langzaam maar continue, dus een normale verwachte levensduur is minimaal 2 jaar (voordat de batterijduur merkbaar verminderd) bij een NIEUWE accu. Maar als de accu al ooit gebruikt is of bijv 1 jaar opgeslagen lag dan gaat het 'afbreek' proces gewoon door. Veel goede merken zoals Dell/IBM/HP/Toshiba...zorgen dat de accu niet ouder is dan een paar maanden bij verkoop. (uitzonderingen zijn misschien winkeliers die de merken verkopen maar dit niet weten of liever niet vermelden aan de klant en dus een keuze geven).

2. de accu was nieuw bij verkoop maar is gewoon defect gegaan, maar even goed is de minimale verwachte levensduur 2 jaar en zelfs meer normaal gesproken. (Dus je staat sowieso in je recht voor 100 %)

Het beste wat je kunt doen is de datum op de accu zoeken en vergelijken met het moment waarop je hem kocht. Je staat sowieso in je recht. Aan de hand van het serienummer/code op de accu kan de fabrikant de produktiedatum achterhalen. Dan weet je in elk geval in welke richting je het moet zoeken.

bofh

PS:

Een gemiddelde accu kun je zeker 600 to 1000 keer opladen.
Het is trouwens aan te bevelen om de accu niet tot op de laatste 'druppel' te gebruiken, dus als er 0 % batterij staat omdat er een mechanisme geactiveerd kan worden die bedoeld is om de accu te beschermen na een bepaalde leeftijd. (omdat dan na x jaar de lithium accu gevaarlijk wordt om elke keer opnieuw op te laden)

Dus niet onder de 4 % laten komen is het advies.

Schiet me nog iets te binnen, bedrijven die de accu een aparte garantie geven weten VAAK dat de accu te lang is opgeslagen en zal een kortere levensduur hebben. Mocht de accu leeg zijn tijdens opslag dan kan dat ook de oorzaak zijn dat ze defect gaan of te diep ontladen zijn. Voor tijdelijk opslag gewoon tot 100 % laden of minimaal 70 %.

Beste is gewoon een goed merk kopen als het KAN, zo niet, weet dan wat je koopt.

Gast

Beste Bofh,

Dit is gewoon een questie van: Eigen schuld dikke bult. Als je de battarij in de laptop laat zitten en je hebt hem continue aan het stroom hangen, dat gaat de accu vrij snel stuk. Gebruikersfout. Dit is niets nieuws maar zo oud als de weg naar Rome. Dit is met alle producten die een accu hebben.

bofh

j-e-z-u-s gast !

vergeef me, maar dat is een zeer domme uitspraak !

1. we hebben het over een systeem wat juist daarvoor ontworpen is.
2. we hebben het over een lithium type accu die andere eigenschappen heeft dan bijv nicad etc ...

aub eerst goed je kennis op peil brengen voordat je nog meer verwarring zaait !.

Gast

Best bofh,

Ik vond je dengrerende opmerking best aardig al hoewel het kant noch wal raakt.

Vooruit dan maar:
1. Heb je gelijk in. Raar he?
2. Heel erg aardig. Moeilijk he om te typen? HET IS EEN PROBLEEM WAT ANDERE MERKEN OOK HEBBEN. Acer, Hp, Sony, Packard bell, Acer, IBM, etc.

Mijn kennis is goed op peil wat ervaringen betreftd. Hou jij het lekker bij je boekjes en praat normaal tegen me dom typje!!!!

bofh

Mijn excuses als je je het persoonlijk aantrekt, maar ik werk zelf bij IBM.

Dus nogmaals, wat je zegt klopt gewoon niet, of onderzoek zelf eerst maar eens in de praktijk hoe lithium gebruikt wordt in de batterijen.

Gast

Oke!

Ik heb een Thinkpad 2645 met 3 accu's. 2 accu's gaan 15 minuten mee, en 1 duurt wel 30 minuten. Alledrie stuk???????? Mijn broer heeft een Acer 2001 laptop met een accu die 20 minuten meegaat en 1 accu die 15 minuten meegaat. Stuk?????? Toeval?????

Ik werk bij een computerwinkel (keten) en het is een veelvoorkomend probleem! Allemaal stuk???????

Tenzij de accu opgeladen weggelegd wordt, gaat een accu vrij snel leeg. Heel erg normaal, en het is niet anders.

Gast

Dat zijn ze stuk mits ze niet ouder zijn dan een jaar.

Pas na 2 jaar zou het merkbaar moeten zijn dat de gebruiksduur afneemt. Dus als je normaalgesproken 3 of 4 uur deed, dan zou je na 2 jaar bijv 2.5 uur ermee kunnen doen.

Als ik jouw zou ik dus uitzoeken hoelang die accu's opgeslagen lagen bij de fabrikant voordat ze aan jullie verkocht werden. Daar gaat het juist om !!!

Maar 15 min of 30 min is science fiction bij een goed geleverd produkt.

Bel zelf anders IBM of een andere merk en ze zullen je uitleggen dat als een accu maar opeens 15 a 30 min meegaat dat er iets GOED MIS is.

Dus nogmaals, controleer de datum van de accu zelf, niet de datum van de laptop (!) , pas dan weet je of het nou natuurlijk 'verloop' is omdat de accu ouder is dan 2 a 3 jaar OF dat het echt een defect is.

Gast

PS: laat me even weten wat je gevonden hebt. Thanks

FritzTheCat

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Accu's 6 maanden garantie

bofh

Oh, en aangezien een laptop accu zeker 2 jaar moet mee kunnen gaan is het een duurzaam produkt. M.a.w, beschermd door de nieuwe wet garantie van 2 jaar. Ongeacht algemene voorwaarden van bedrijf, wet gaat nog altijd voor.

davyp2001

Ongelezen bericht door davyp2001 »

Een accu is een slijtage gevoelig onderdeel. Daar is geen 2 jaar op van toepassing!

Gast

Bel anders de consumentbond, die zullen bevestigen dat een laptop accu een duurzaam produkt is en niet een wegwerpcondoom waar dus geen 2 jaar garantie op zit.

web-vision_be

Ongelezen bericht door web-vision_be »

accu's van laptops en gsm hebben inderdaad veel minder garantie dan de laptop of de gsm zelf. Dat komt omdat een accu als los onderdeel wordt gezien, en die "accessoires" hebben dus een minder lange garantie periode.

Hier kun je weinig tegenin brengen.
Misschien wel even ASUS contacteren, en gewoon vragen of die kan omgeruild worden (desnoods tegen betaling).

Dit zijn de contact gegevens van ASUS, even proberen zou ik zeggen, veel succes :

ASUS Holland B.V. (Netherlands)
Technical Support
Notebook Hotline: +31-(0)591-668190
Fax: +31-(0)591-666853
E-mail: [email protected] (Notebook only)
E-mail: [email protected] (Motherboard only)
E-mail: [email protected] (VGA only)
WWW: http://www.asus.com.tw/index.htm
GSM: http://gsm.asus.com.tw

Gesloten