LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie probleem met computer in doos

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ErikvanZ

Garantie probleem met computer in doos

Ongelezen bericht door ErikvanZ »

Hoi,

Ik kan een 2e hands Sony notebook kopen van iemand die echter geen aankoopbon voor mij heeft. De Sony is destijds door een bedrijf gekocht met nog vele andere produkten.
Ik heb dus geen aankoopbon. Van de verkoper heb ik de bon wel gezien, maar daar staan wel meer notebooks op en zonder serienummers.

Hoe kan ik nu nog aanspraak maken op de garantie als dat nodig is?

En uit nieuwsgierigheid: Hoe gaat Sony dat eigenlijk na, als jij een notebook terugbrengt voor garantie en je komt met een bon aan waar geen serienummer op staat (wel het juiste model natuurlijk)?

Met vriendelijke groet,
Erik

E.Fosternsz

Re: Garantie probleem met computer in doos

Ongelezen bericht door E.Fosternsz »

Dit ruikt naar vis.. Ik zou het niet kopen. Aankoopbon kun je altijd verliezen, maar S/N: nummer moet er altijd opstaan. Mocht je ooit problemen krijgen, kan je aan de hand van dit nummer de servicemedewerker van sony zien of je product binnen de garantie is of niet.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik zie dit als je zonder aankoopbon koopt als een 2e hands zonder garantie!

Ik zou flink onder de winkelwaarde bieden en zeker eerst de doos openen, want er worden zo wel eens meer bakstenen of defecte verkocht...

Netjes in doos verkocht, maar elders wegens garantie ter reparatie aangeboden en ze kregen een vervanger...

Eerst testen en uit doos halen voor je betaalde en zorg dat je tenminste 30% goedkoper uit bent dan gelijkwaardige online te koop....

Een notebook is duur in reparatie en erg kwetsbaar.
Van de vrachtwagen gevallen is doos heel en de inhoud niet meer.....
Ik geloof niet in dit soort sprookjes verkopers met dichte dozen!

Of mag ik die van mij dicht plakken en dan zo verkopen?
Ik wist niet dat de oud papier prijzen zo hoog waren!

ErikvanZ

Ongelezen bericht door ErikvanZ »

Bedankt voor de antwoorden.

De serienummers staan natuurlijk wel op de hardware, maar niet op de bon :)

@D1rk: jij bent wel heel erg somber! Het spul is onuitgepakt en ja het zou gevallen kunnen zijn, als je dergelijke zekerheden af wil dwingen dan kan je beter bij een winkel kopen per definitie.

De vraag is eigenlijk meer, hoe kan een fabrikant zien wanneer de notebook dan in gebruik is genomen? De meeste winkeliers zetten heel geen serienummers op de verkoopbon .

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Fabrikanten houden zelf nogaleens bij welke serie/serienummers naar welke winkels gaan. Enkel een kassabon is dan voldoende om garantie te hebben.

Garantie is in principe niet overdraagbaar, dus ga bij tweedehands goederen ervan uit dat er geen garantie op zit. Hier moet de prijs dan wel naar zijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Garantie voorwaarden zijn algemene voorwaarden, want zij worden opgesteld om in een aantal overeenkomst te worden opgenomen. Daarmee moeten ze voldoen aan de wettelijke regels rondom algemene voorwaarden. Garantie voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn voor de koper. Tevens mogen ze geen bedingen vervatten die op de zwarte / grijze lijst voorkomen.

De zwarte lijst bevat onder sub f een regel die de verkoper verhinderd om de consument te verhinderen de garantie over te dragen op een derde. Het hangt er dus vanaf of je van een bedrijf of een consument koopt.
F. Bevoegdheden richting derden
Onredelijk bezwarend is een beding dat voor het geval uit de overeenkomst voor de gebruiker voortvloeiende rechten op een derde overgaan, ertoe strekt bevoegdheden of verweermiddelen die de wederpartij volgens de wet jegens die derde zou kunnen doen gelden, uit te sluiten of te beperken.
De algemene voorwaarden mogen niet zomaar zeggen wat de klant richting een derde die de boel overneemt wel of niet mag.

http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je van een prof. verkoper koopt, dan heb je wel in alle gevallen recht op de wettelijke garantie. Dit houd in dat de eerste zes maanden na aflevering een omgekeerde bewijslast geld.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

M.a.w. je bent voor garantie aangewezen op de verkoper van de spullen en niet bij Sony. Zoals ik dus al zei is het verstandig om geen rekening met garantie te houden en dit op de prijs te bedingen. Als je je blind staart op de garantie kom je van een koude kermis thuis. Het is beter dit vooraf te regelen.

D1RK

Als je een computer terug zet via systeem herstel lijkt het een nieuwe....
En bij winkels blijven sommige iets langer staan dus als je van de productie datum uit gaat kan de garantie erg kort worden.

Een copy van deze bon is officieel niet geldig maar beter als niets.

D1RK

Gezien de service en garantie die bepaalde hier wel eens vaker voor komende winkels laten zien is het soms beter om zonder garantie hier toch een flink voordeel te halen!

Ik ben niet gek!

Gesloten