LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantie van mij laptop was 9 weken afgelopen
garantie van mij laptop was 9 weken afgelopen
ik had in 8-10-2010 een laptop asus gekocht bij mediamarkt
ik ga11-12-2012 na de mediamarkt met de klacht beeld toond artifacts.knipperdeblokjes
witte puntjes op het beeld klacht is zichtbaar in 2d gedeelte bijv:startmenu.
hij is opgestuurd . ik krijg schriftelijk bericht op 24-12-2012 dat ze van comserve network netherlands een prijsopgaveontvangen had reperatiekosten moederboardvervangen van totaal van 280 euro
want die viel niet meer onder de garantie die was verlopen.
of ik mee ackkoord ging of niet.ik vind het een beetje raar dat ik geen enkel coulance krijg.
wat moet ik doen?
ik ga11-12-2012 na de mediamarkt met de klacht beeld toond artifacts.knipperdeblokjes
witte puntjes op het beeld klacht is zichtbaar in 2d gedeelte bijv:startmenu.
hij is opgestuurd . ik krijg schriftelijk bericht op 24-12-2012 dat ze van comserve network netherlands een prijsopgaveontvangen had reperatiekosten moederboardvervangen van totaal van 280 euro
want die viel niet meer onder de garantie die was verlopen.
of ik mee ackkoord ging of niet.ik vind het een beetje raar dat ik geen enkel coulance krijg.
wat moet ik doen?
-
Re: garantie van mij laptop was 9 weken afgelopen
heb je je al beroepen op coulance?
Zo niet dan zou ik dat eerst eens doen.
Je mag verwachten dat een laptop iets langer mee gaat bij normaal gebruik.
Zo niet dan zou ik dat eerst eens doen.
Je mag verwachten dat een laptop iets langer mee gaat bij normaal gebruik.
Je kan je niet beroepen op coulance. Coulance is geen recht.
Natuurlijk mag TS zich daarop beroepen Marcel, of dat beroep ook gehonoreerd word is aan het verkopend bedrijf.Barman schreef:Je kan je niet beroepen op coulance. Coulance is geen recht.
Hij kan er om verzoeken, maar dat is ook alles. Ze zijn op geen enkele manier verplicht het te honoreren.
Wie is Marcel?
Wie is Marcel?
-
vervelend mannetje ben je, Barman,...je brengt mensen op het verkeerde been met je zouteloze opmerkingen in vele topics.
Een IP ban zou op zn plaats zijn voor vervelende figuren als jij. ik sta versteld dat de moderatoren niet ingrijpen.
On topic:
De laptop is slechts 26 maanden oud. Er zit 24 maanden garantie op.
Garantie betekent kosteloos herstel bij gebreken zonder eigen verwijtbare schuld. (glas water er overheen, laten vallen, virussen die de Harddisk slopen e.d.)
Er kan zeker wel beroep gedaan worden op coulance, aangezien je er vanuit mag gaan dat een laptop toch wel een jaar of 5-6 mee moet kunnen gaan zonder defecten.
Coulance houdt dus in dat TS zeker wel kosten gaat krijgen (maar dat ontkent-ie ook niet), maar niet voor de volle 100%.
Ik denk dat de kosten voor ca 40% voor TS zouden moeten zijn. (levensduur 5 jaar, 2 jaar gebruikt)
er zal een formule op los gelaten moeten worden om te bezien hoeveel TS wel moet betalen aan kosten.
Een IP ban zou op zn plaats zijn voor vervelende figuren als jij. ik sta versteld dat de moderatoren niet ingrijpen.
On topic:
Garantie betekent kosteloos herstel bij gebreken zonder eigen verwijtbare schuld. (glas water er overheen, laten vallen, virussen die de Harddisk slopen e.d.)
Er kan zeker wel beroep gedaan worden op coulance, aangezien je er vanuit mag gaan dat een laptop toch wel een jaar of 5-6 mee moet kunnen gaan zonder defecten.
Coulance houdt dus in dat TS zeker wel kosten gaat krijgen (maar dat ontkent-ie ook niet), maar niet voor de volle 100%.
Ik denk dat de kosten voor ca 40% voor TS zouden moeten zijn. (levensduur 5 jaar, 2 jaar gebruikt)
er zal een formule op los gelaten moeten worden om te bezien hoeveel TS wel moet betalen aan kosten.
Waar baseer jij die levensduur van 5-6 jaar zonder defecten dan op?
Heb jij daar enige vorm van bewijs van? Is dat hem medegedeeld toen hij die laptop kocht? Maakt Asus hier ergens een keiharde melding van?
De beoordeling van coulance is geheel en al aan de fabrikant. Verkoper/koper kan er een verzoek voor indienen, maar als die fabrikant nee zegt dan houdt het gewoon op. Tenzij je natuurlijk weer naar de rechter wil.
Heb jij daar enige vorm van bewijs van? Is dat hem medegedeeld toen hij die laptop kocht? Maakt Asus hier ergens een keiharde melding van?
De beoordeling van coulance is geheel en al aan de fabrikant. Verkoper/koper kan er een verzoek voor indienen, maar als die fabrikant nee zegt dan houdt het gewoon op. Tenzij je natuurlijk weer naar de rechter wil.
coulance is inderdaad geen recht maar een service, voor een hoop dingen kan je je wel beroepen op het conformiteits-beginsel, ik betwijfel echter of dat op gaat voor een defect aan het moederboard.
Een moederboard kan door allerlei oorzaken de geest geven, waaronder ook virussen.
het is natuurlijk altijd het proberen waard, dus in dat geval zal je mediamarkt (schriftelijk) in gebreke moeten stellen.
Een moederboard kan door allerlei oorzaken de geest geven, waaronder ook virussen.
het is natuurlijk altijd het proberen waard, dus in dat geval zal je mediamarkt (schriftelijk) in gebreke moeten stellen.
Het is aan de koper om te stellen dat hem een ondeugdelijke computer is geleverd. Uit onderzoek is gebleken dat computers gemiddeld zes jaar mee gaan. Maar er meer nodig dan een product dat binnen de gemiddelde levensduur defect raakt. Eigenlijk zou je kunnen aanwijzen wat de waarschijnlijke oorzaak is van het defect.
Als hieruit volgt dat er een ondeugdelijke computer is geleverd dan heb je rechten. De aankoopprijs van het product is hiervoor belangrijk. Hoewel de verkoper geen kosten in rekening brengen voor herstel en vervanging, mag hij wel een gebruiksvergoeding vragen voor ontbinding. Deze is maximaal 40% van de aankoopprijs.
Als hieruit volgt dat er een ondeugdelijke computer is geleverd dan heb je rechten. De aankoopprijs van het product is hiervoor belangrijk. Hoewel de verkoper geen kosten in rekening brengen voor herstel en vervanging, mag hij wel een gebruiksvergoeding vragen voor ontbinding. Deze is maximaal 40% van de aankoopprijs.
Dat is vergezocht.kokka schreef:Een moederboard kan door allerlei oorzaken de geest geven, waaronder ook virussen.
-
@ alfatrion:
Is niet ver gezocht, ook ik haalde dat al aan in mijn vorige bericht.
Hoe vaak is het al niet voorgekomen dat er 1000den pc's tegelijk geïnfecteerd werden met een aggressief virus? We lezen het gemiddeld toch wel een keer of 2-3 per jaar.
Daarnaast: je wilt niet weten hoeveel mensen nog steeds geen (ge-update) virusscanner hebben.
Overigens ook al is-ie ge-update wil het nog niet voor 100% garantie geven dat je geen virus in je pc hebt.
Een virus zal toch eerst schade moeten aanrichten alvorens de programmeurs van de antivirus software er een medicijn tegen kunnen maken.
Is niet ver gezocht, ook ik haalde dat al aan in mijn vorige bericht.
Hoe vaak is het al niet voorgekomen dat er 1000den pc's tegelijk geïnfecteerd werden met een aggressief virus? We lezen het gemiddeld toch wel een keer of 2-3 per jaar.
Daarnaast: je wilt niet weten hoeveel mensen nog steeds geen (ge-update) virusscanner hebben.
Overigens ook al is-ie ge-update wil het nog niet voor 100% garantie geven dat je geen virus in je pc hebt.
Een virus zal toch eerst schade moeten aanrichten alvorens de programmeurs van de antivirus software er een medicijn tegen kunnen maken.
ik was voor mijn werk in Angola, daar heb ik een virus op mijn (zwaar beveiligde) bedrijfs laptop opgelopen die dus ook mijn moederboard om zeep hielp. het ligt misschien niet voor de hand dat het een virus is, maar het kan wel.alfatrion schreef:Dat is vergezocht.kokka schreef:Een moederboard kan door allerlei oorzaken de geest geven, waaronder ook virussen.
Die zou ik heel graag eens zien want ik ben ze de afgelopen 30 jaar nog niet tegengekomen.daar heb ik een virus op mijn (zwaar beveiligde) bedrijfs laptop opgelopen die dus ook mijn moederboard om zeep hielp
Tenminste... niet onherstelbaar.
In theorie is denkbaar dat virussen hardware beschadigen, maar in de praktijk komt dit maar nauwelijks voor. In een civiele zaak hoeft de koper slechts aannemelijk te maken dat hem een ondeugdelijk product is geleverd. Hij hoeft dus niet alle voor zijn risico komende mogelijkheid uit te sluiten. De verkoper zal moeten stellen dat een dergelijk virus aanwezig was en zal dat ook aannemelijk moeten maken.
Als je forumleden terchtwijst wil je er dan voor zorgen dat je eigen info wel klopt?JanTinusPlukvet schreef:vervelend mannetje ben je, Barman,...je brengt mensen op het verkeerde been met je zouteloze opmerkingen in vele topics.
On topic:
Slechts de eerste zes maanden dient leverancier aan te tonen dat iets niet onder garantie valt, daarna dient koper aan te tonen dat dat wel het geval is...
En wat jij denkt is niet relevant...ik denk nl dat je behoorlijk in de war bent...overdosis kerskransjes....
Ik ga hier niet voor iemand pleiten, maar dit had ik al vaker over jouw gedacht!Een IP ban zou op zn plaats zijn voor vervelende figuren als jij. ik sta versteld dat de moderatoren niet ingrijpen.
Wat is volgens jou de meerwaarde van garantie?dhc schreef:Slechts de eerste zes maanden dient leverancier aan te tonen dat iets niet onder garantie valt, daarna dient koper aan te tonen dat dat wel het geval is...
-
@ DHC:
vrijwel alle apparatuur met een stekker heeft in Nederland 24 maanden garantie en dus geen 6. (Apple maakt daar overigens flink misbruik van, is zelfs al tv geweest bij radar, zij vinden 1 jaar voldoende, maar dat is wettelijk dus niet juist)
Binnen die 24 maanden hoef je niets aan te tonen. De leverancier moet aantonen of je het apparaat onjuist hebt behandeld.
Kan hij dit niet dient het apparaat kosteloos hersteld te worden.
vrijwel alle apparatuur met een stekker heeft in Nederland 24 maanden garantie en dus geen 6. (Apple maakt daar overigens flink misbruik van, is zelfs al tv geweest bij radar, zij vinden 1 jaar voldoende, maar dat is wettelijk dus niet juist)
Binnen die 24 maanden hoef je niets aan te tonen. De leverancier moet aantonen of je het apparaat onjuist hebt behandeld.
De wettelijke garantie ken geen termijnen. Handelsgarantie moet altijd iets extra's bieden boven op de wettelijke garantie. Hierin mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken van de wettelijke garantie. Een termijn van één jaar is rechtsgeldig.
Helaas...je hebt niet helemaal geijk...ik ken de garantietermijn maar na het eerste half jaar ligt het pprobleem toch echt bij de koper.JanTinusPlukvet schreef:@ DHC:
Zo..en nu kerst.
Garantievoorwaarden bevatten doorgaans een regeling waarbij de verkoper de bewijslast overneemt.