alfatrion schreef:Met name dit citaat uit de bron van Sylvesterb is relevant
Iets minder dan 80 procent van de harde schijven maken hun vierde verjaardag mee. Backblaze heeft geen cijfers voor wat er daarna gebeurt, maar ingenieur Brian Beach vermoedt dat er jaarlijks 12 procent van de schijven zullen falen. Concreet betekent dat dat de helft van de harde schijven net zes jaar zullen worden.
Zes en acht liggen dicht in de buurt. Als je dat middelt dan kom je op zeven jaar uit. Het is geen toeval dat zes wordt opgevolgd door zeven, die op zijn beurt weer wordt opgevolgd door acht.
Nog relevanter is dit citaat:
"Nog een kanttekening: de schijven van Backblaze zijn voortdurend actief: deze cijfers zijn dan ook van toepassing voor schijven die 24 uur op 24 uur op staan. In een thuissituatie is dat wellicht niet van toepassing, dus ligt het sterftecijfer van jouw harde schijf nog net iets later."
Volgens onderzoek van het CBS in 2013 spenderen Nederlanders gemiddeld 4 uur vrije tijd per dag aan computeren en internet. Met die cijfers kan men eenvoudig de levensduur die Backblaze heeft vastgesteld, zesvoudig doortrekken naar gemiddeld consumentengebruik. Al is het natuurlijk niet zo simpel en spelen andere factoren ook mee. Zo valt in een hyperlink op de bron van Sylvesterb ook te lezen dat de werklast is bijna honderd procent gericht op het wegschrijven van bestanden. Bij consumentengebruik zal dit vooral het lezen van bestanden zijn, en volgens mij is die last een stuk lager dan het wegschrijven van bestanden.
Wat de exacte verwachte levensduur van zo'n harde schijf is, valt dus lastig te zeggen. Maar wel gesteld kan worden dat die verwachting in ieder geval hoger ligt dan door Sylvesterb is gesteld. De TS geeft immers ook aan dat Apple heeft toegegeven dat het niet normaal is dat zo'n harde schijf in zo'n korte tijd defect hoort te raken. Het probleem lijkt mij dan alleen nog het voldoende aannemelijk maken dat de harde schijf bij aflevering al gebrekkig was.
sylvesterb schreef:Nergens staat hierin dat de gemiddelde levens duur 8 jaar is. In jouw bron staat:
Ik heb helemaal geen bron gegeven..
Op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat na 8 jaar en 4 jaar gemiddeld respectievelijk de helft en een kwart van de harde schrijven defect is.
Op basis hiervan kun je stellen, net zoals in mijn bron, dat de gemiddelde levensduur minder dan 4 jaar is, immers is dan is de meerderheid nog niet defect.
Volgens mij stel je zo het gemiddelde niet vast.
Geen idee hoe je kunt stellen dat 8 jaar gemiddeld is als dan al 50% van de harde schijven defect zijn. Na 4 jaar is een kwart al defect, dus 1 op de 4 gaat dan defect en dit is normaal dan kun je toch niet stellen dat 8 jaar een gemiddelde is.
Al gaat 50% van de schijven defect in het eerste jaar, dan nog kan het gemiddelde 8 jaar zijn. Ligt er maar net aan hoe lang de rest van de schijven blijft werken.
Al begrijp ik de discussie niet helemaal. Apple heeft immers al toegegeven dat het niet normaal is dat de harde schijf in zo'n korte tijd al defect raakt. Dan is er nog weinig reden voor de TS om verder aan te tonen dat dit dus niet normaal is en kan de TS zich beter richten op het verder proberen aannemelijk te maken dat de harde schijf bij aflevering gebrekkig was.