Op 17-02-2004 heb ik een Inspirion 1100 besteld on-line bij Dell.
Geleverd aan mijn huis is de laptop een week later, maar niet aan mij, maar bij de buurman. Die heeft geen pakbon, maar wel voor ontvangst getekend. Op 26-02-2005 komen wij terug van vakantie en gaan met de laptop aan de slag.
Tot op 23-02-2005 de laptop plat gaat en ik op 24-02-2005 contact op neem met DELL over de afhandeling van de garantie.
Het komt erop neer dat zij de laptop niet terug willen nemen en mij een reparatie (moederboard) aanbieden van 575 euro excl. BTW.
Vandaag 28-02-2005 nog een keer met afdeling gebeld, maar zij weigeren de garantie te accepteren.
Wel beloven zij mij dat ik zal worden teruggebeld.
Albert Boers
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantietermijn bij DELL
Re: garantietermijn bij DELL
De datum 26-02-2005 moet zijn 26-02-2004, maar dat had U zeker al begrepen.
Re: garantietermijn bij DELL
Wanneer leert de particuliere consument nu eens dat ze NOOIT BIJ DELL MOETEN BESTELLEN !!!!
Een pakbon krijg je niet bij aflevering van de Dell-hardware, dat wordt bevestigd via een digitale ondertekening bij de transporteur, als ontvanger ontvang je niets, dat ligt dus niet aan je buurman.
Hoe het juridisch zit met een ontvangst door een buurman weet ik niet zeker, maar afgezien dat het onverantwoordelijk is van uw buurman, zou het wellicht nog wel eens ongeldig kunnen zijn, aangezien Dell nooit kan aantonen, dat zij de hardware bij u hebben afgeleverd... en zonder bewijs van aflevering (aan uw adres) is de koop officieel nooit afgerond.
Sta hier nog eens bij stil met een juridisch iemand, lijkt me een interessante case.
Voor garantie bent u bij Dell overgeleverd aan de termijnen en bepalingen waar u voor betaald heeft. Dell rekent voor deze garantie heftige bedragen dus dat is niet iets wat u op uw nota kunt overzien.
Als u geen garantie heeft gekocht naast uw hardware heeft u een probleem, zeker als u aangegeven heeft dat de laptop aanvankelijk wel werkte. Als u in eerste instantie aangaf dat de laptop nooit gewerkt heeft zou de situatie anders zijn. In hoeverre (gratis) fabrieksgarantie dit geschil kan oplossen weet ik niet maar ook hiervoor kunt u het best bij een juridisch adviseur/rechtsbijstandverzekering aankloppen.
Normaal gesproken zou je zeggen dat je natuurlijk op zo'n korte reparatietermijn recht hebt op volledige schadevergoeding of vervanging door een deugdelijk equivalent, maar aangezien het hier DELL betreft ben ik hier niet zeker van. Bereid u in ieder geval voor op een zeer lange rechtsstrijd.
Ik wens u sterkte.
Peter
Een pakbon krijg je niet bij aflevering van de Dell-hardware, dat wordt bevestigd via een digitale ondertekening bij de transporteur, als ontvanger ontvang je niets, dat ligt dus niet aan je buurman.
Hoe het juridisch zit met een ontvangst door een buurman weet ik niet zeker, maar afgezien dat het onverantwoordelijk is van uw buurman, zou het wellicht nog wel eens ongeldig kunnen zijn, aangezien Dell nooit kan aantonen, dat zij de hardware bij u hebben afgeleverd... en zonder bewijs van aflevering (aan uw adres) is de koop officieel nooit afgerond.
Sta hier nog eens bij stil met een juridisch iemand, lijkt me een interessante case.
Voor garantie bent u bij Dell overgeleverd aan de termijnen en bepalingen waar u voor betaald heeft. Dell rekent voor deze garantie heftige bedragen dus dat is niet iets wat u op uw nota kunt overzien.
Als u geen garantie heeft gekocht naast uw hardware heeft u een probleem, zeker als u aangegeven heeft dat de laptop aanvankelijk wel werkte. Als u in eerste instantie aangaf dat de laptop nooit gewerkt heeft zou de situatie anders zijn. In hoeverre (gratis) fabrieksgarantie dit geschil kan oplossen weet ik niet maar ook hiervoor kunt u het best bij een juridisch adviseur/rechtsbijstandverzekering aankloppen.
Normaal gesproken zou je zeggen dat je natuurlijk op zo'n korte reparatietermijn recht hebt op volledige schadevergoeding of vervanging door een deugdelijk equivalent, maar aangezien het hier DELL betreft ben ik hier niet zeker van. Bereid u in ieder geval voor op een zeer lange rechtsstrijd.
Ik wens u sterkte.
Peter
Re: garantietermijn bij DELL
Ik heb dus hetzelfde probleem met Dell. Iets buiten mijn garantie van 1 jaar moet mijn moederbord vervangen worden. Maar dit wordt beschreven in verschillende juridische sites:
De wet gaat er namelijk vanuit dat product de eigenschappen heeft, die u er van verwachtte. Bijvoorbeeld dat een A-merk wasmachine toch zeker 7 jaar probleemloos meegaat, of een computer drie jaar. Dit heet de ´economische levensduur´ van een product. De levensduur hangt vaak af van de prijs van een product. Een A-merk gaat over het algemeen langer mee dan een B-merk. Gaat het product eerder kapot, dan heeft het dus niet de verwachtte eigenschap en kunt u aanspraak maken op garantie.
Vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. Een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. De service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft.
En Dell wil op geen enkele manier een coulantsie regeling toepassen. Doorverbonden worden, emailen heeft allemaal geen zin. Het oude kastje , muur verhaal.
Maar goed, ik laat het er niet bij zitten. Ik geef nog liever die 575 euro uit aan een adv. in groot dagblad om mensen te waarschuwen als dat ik dat geld bij Dell achterlaat en maar weer afwacht of het nu wel blijft werken.
Op naar de rechter dus voor een nieuw gratis moederbord van Dell.
De wet gaat er namelijk vanuit dat product de eigenschappen heeft, die u er van verwachtte. Bijvoorbeeld dat een A-merk wasmachine toch zeker 7 jaar probleemloos meegaat, of een computer drie jaar. Dit heet de ´economische levensduur´ van een product. De levensduur hangt vaak af van de prijs van een product. Een A-merk gaat over het algemeen langer mee dan een B-merk. Gaat het product eerder kapot, dan heeft het dus niet de verwachtte eigenschap en kunt u aanspraak maken op garantie.
Vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. Een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. De service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft.
En Dell wil op geen enkele manier een coulantsie regeling toepassen. Doorverbonden worden, emailen heeft allemaal geen zin. Het oude kastje , muur verhaal.
Maar goed, ik laat het er niet bij zitten. Ik geef nog liever die 575 euro uit aan een adv. in groot dagblad om mensen te waarschuwen als dat ik dat geld bij Dell achterlaat en maar weer afwacht of het nu wel blijft werken.
Op naar de rechter dus voor een nieuw gratis moederbord van Dell.
Re: garantietermijn bij DELL
Waneer leren de mensen nu eens dat je niks bij Dell moeten kopen .
Er is daar op deze en andere diverse forums het afgelopen jaar al genoeg over gezegd .Ga maar eens googlen want je altijd moet doen voor je iets koopt .
Als je online je PC wilt samenstellen ,waarvoor denk ik de meeste bij Dell kopen ,kan je dit tegenwoordig ook bij diverse winkels op hun site ook doen.
P.S. Ik heb zelf ook een Dell maar dan heb je het nog wel over oude van 5 jaar geleden .Toen de de service nog wel goed was .
Voorlopig zit je de ellende en wens je er veel succes mee.
Er is daar op deze en andere diverse forums het afgelopen jaar al genoeg over gezegd .Ga maar eens googlen want je altijd moet doen voor je iets koopt .
Als je online je PC wilt samenstellen ,waarvoor denk ik de meeste bij Dell kopen ,kan je dit tegenwoordig ook bij diverse winkels op hun site ook doen.
P.S. Ik heb zelf ook een Dell maar dan heb je het nog wel over oude van 5 jaar geleden .Toen de de service nog wel goed was .
Voorlopig zit je de ellende en wens je er veel succes mee.