LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevoelsmatige beleving met besturingssysteem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
NONO

Gevoelsmatige beleving met besturingssysteem

Ongelezen bericht door NONO »

Zelf ervaar ik vanaf dag één OS X als een veel eenvoudiger te bedienen en prettiger werkend systeem dan welke versie van Windows dan ook.

Als ik deze aanbieding zie geldt dat dus niet voor iedereen:
http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/t ... topic=5210

Ook de test die IBM met de Mac doet levert 14% gebruikers op die zich niet prettig bij het systeem voelen:
http://www.roughlydrafted.com/2008/04/1 ... g-to-macs/

Nu is de vraag eigenlijk waarom mensen zulke verschillende ervaringen met besturingssystemen hebben?

En niet alleen tussen OS X en Windows.
Ook binnen Windows zie ik mensen in XP de originele omgeving terugzetten naar de Classic optie omdat ze op de één of andere manier de nieuwere omgeving niet als prettig ervaren.
Of daar gewoonweg moeite mee hebben.

Kwestie van een zekere gewenning, inflexibiliteit en "vastgeroest" zijn?

Hoe ervaart u of hebt u de overstap naar nieuwe(re) besturingssystemen ervaren, bijvoorbeeld tussen Windows 3.1, NT, 95, 2000, XP en Vista? Was elke nieuwe versie voor u een echte verbetering? En geldt dat voor de diverse Linux distributies, Apple systemen en wellicht oudere OS-en als OS/2, Atari, Amiga e.d. hetzelfde?

Of de onderlinge verschillen als je gedwongen bent met meerdere systemen te werken?

Tijd geleden wilde ik iets in Windows 2000 doen wat ik reeds eerder op een XP machine had gedaan. Bleek na enig gezoek dat dezelfde optie wel aanwezig was, maar deze op een geheel andere plek zat.

Zulke onderlinge verschillen zouden op zich natuurlijk niet erg zijn als wat je zoekt gemakkelijk te vinden zou zijn. Maar dat is nu net wat ik zelf bij Windows altijd al als één van de grootste makkes ervaren heb, het zoeken naar iets (dat in mijn beleving meestal op een zacht gezegd tamelijk tijdvergende exercitie uitloopt).

U kunt zich dus wel voorstellen dat mijn al langer bestaande aversie tegen Windows er niet beter op werd toen in Tiger Spotlight werd geïntroduceerd.

Maar aangezien iedereen natuurlijk op een andere wijze met een computer omgaat zal dat specifieke punt voor iemand anders - of de meesten onder ons - helemaal geen thema zijn.
Waarmee we dus ook weer bij het thema "gevoelsmatige beleving" terug zijn.

Moppentappers

Re: Gevoelsmatige beleving met besturingssysteem

Ongelezen bericht door Moppentappers »

overstap van windows naar windows versie is voor mij nooit een heel groot probleem geweest, omdat ik wel hou van een beetje zoeken en kloten om iets voor elkaar te krijgen
wanneer je natuurlijk daar geen tijd voor hebt en gewoon iets zoekt is verandering niet handig, maar ik heb een vader die weet hoe word werkt, maar zodra er iets is komt hij er niet meer uit
toch kan hij met zijn vista laptop goed uit de voeten, en het huidige configuratie scherm vind ik opzich duidelijker dan het oude, hoewel ik sommige mensen nog wel met het klassieke configuratie menu zie werken
hoewel niet alle oude hardware werkt op vista (heb ik zelf geen last van gehad, maar wel 1 keer iets gezien wat ik wou hebben maar niet werkte op vista) maar als de drivers er wel zijn dan kom ik daar meestal ook makkelijk bij uit, of ze worden automatisch geïnstalleerd of ik kom op de pagina waar ik de driver kan downloaden
bij XP heb ik grotere driver zoektochten gehad dan bij vista in ieder geval
al met al, er zijn wat nadelen maar er zijn voor mij meer dan genoeg voordelen aan vista
en over wat er wel of niet verstuurd wordt naar microsoft ga ik me niet druk maken, ik kan veel leukere dingen met mijn tijd doen

djmaze

Re: Gevoelsmatige beleving met besturingssysteem

Ongelezen bericht door djmaze »

Persoonlijk blijf ik het liefst bij Windows 2000, maar dat is om verschillende redenen die voor de "thuis gebruiker" niet gelden.

1. Zoek opdrachten in XP en Vista geven niet het gewenste resultaat die 2k wel geeft.
Het probleem ligt hem in de bestands extensie herkenning en de indexing service.
XP en Vista zoeken alleen in bestanden die ze kennen (wmv, mp3, doc, etc.), maar niet de bestanden die ik vaak gebruik (c, cpp, php, css, etc.)

2. Ik heb een hekel aan wizards, ik wil gewoon een optie aan of uitzetten zonder dat ik alle stappen weer compleet moet doorlopen op de hoop dat ik het goede antwoord geef op de retorische vraag.

3. Ze vergen meer geheugen en processor kracht die ik beter voor andere dingen wil benutten zoals applicaties compileren, video renderen, etc.

Op mijn werk XP en ik moest me echt in de moeilijkste bochten wringen om "standaard" uitgeschakelde opties weer in te schakelen via het Windows register.
Ook dingen als "Thumbs.db" bestanden kan ik niks mee, ik moest ze steeds verwijderen als ik een website via FTP wou updaten of iets wilde zippen totdat ik de opties had gevonden om ze uit te schakelen.

Gebruik nu ook veel GNu/Linux en type dit bericht nu dus ook via Fedora 8 in Firefox

Gesloten