Het is geen nieuw onderwerp maar moet het toch even kwijt.
Twee maanden geleden koop ik bij een iCentre winkel in Alkmaar een MacBook Pro. Kosten 2300 euro. Ik denk, ik koop een topper, dan maar wat meer kwijt. Een week geleden blijft het scherm op grijs. Ik hoor een piep, het apple-logo op de achterkant brandt en ik zie dat het scherm wel aanstaat maar dus op zwart blijft. Dus ik zoeken op de hulppagina, probeer van alles. Niks lukt. Dan lees ik in fora over het probleem met de grafische kaart van bepaalde modellen en geef het op: terug naar de winkel, een retailer.
Daar proberen ze het ook nog zonder succes en het apparaat moet opgestuurd worden. Ik ben 'm een week kwijt. Ik moet nog wat tekenen en aarzel... maar wat moet ik? Niet tekenen? Dus ik teken en laat 'm achter. Vijf dagen later krijg ik een email en een sms. Ik kan 'm weer ophalen. Ik verheug me over de snelheid en spoed me naar de winkel. Daar vraag ik wat er aan de hand was maar de verkoper komt er niet zo uit... eigenlijk was er niks... bug in IOS 10.10... wordt verholpen. Maar met wat toetsencombinaties (die niet op de website van Apple te vinden zijn) doet 'ie het weer, kennelijk.
Oh, maar het is een softwareprobleem dus dat valt niet onder de garantie. Dus € 35 betalen.
Ik weet niet wat ik hoor. Ik koop een Mac voor 2300 euro die zes weken later op zwart staat. Software of hardware. Niet mijn fout. Zonder reparatie doet 'ie niks. En een fout in IOS 10.10 kan niet maken dat ik 35 euro moet betalen. Dus ik weiger. Ik heb garantie. Ik wil 'm mee en niks betalen. Stuur maar een deurwaarder. Maar ik krijg hem niet mee. De winkel houdt dus mijn Mac van 2300 euro achter, twee maanden oud omdat ik niet wil betalen voor een niet door mij veroorzaakte storing waarvan de oorzaak niet duidelijk is.
Goed, ik neem contact op met apple support via de chat. Tja, ik heb getekend. Tja, ik had hun eerst moeten bellen en me niet tot de winkel moeten wenden. Tja, wij kunnen niets doen.
Ik moet nu verhaal halen bij de winkel. Maar moet me dan wenden tot harmonyservicecenter. En dat is geen Apple bedrijf maar een soort dienstverlener bij schade en vermissing. De winkel heeft de service uitbesteed. Niet bij een Apple hoofdkantoor maar een eigen storingsdienst annex verzekeringsmaatschappij. Dat gaat nog een hele tour worden om mijn Mac van 2300 euro zonder kosten terug te krijgen.
Mag dat, een eigendom niet teruggeven bij garantie als de klant de servicekosten niet wil betalen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gijzeling MacBook pro
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 jun 2015 20:14
Gijzeling MacBook pro
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jun 2015 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd
Reden: Link verwijderd
Re: Gijzeling MacBook pro
Mag dat, gewoon niet betalen voor een reparatie die niet onder de garantie valt?
Lijkt me dat de oplossing simpel is.
Lijkt me dat de oplossing simpel is.
Re: Gijzeling MacBook pro
Als die servicekosten terecht zijn, en dat is misschien wel zo, aangezien een simpele google actie de (zo te zien) verlossende toetsencombinatie oplevert, dan is het toch op z'n minst een grijs gebied. Videokaart drivers liggen buiten Appel en de verkoper waar jij het apparaat gekocht hebt, daar hebben zij ook geen directe invloed op. Maar deze software bepaling in de voorwaarden van reparatie is niet afhankelijk van een bedrag, dat is bij alle computersystemen zo. En het is algemeen bekend dat de klantenservice van Apple niet echt deftig is, daar zijn ze zelfs door diverse rechters, en de EU, op de vingers voor getikt.freekopteinde schreef:Het is geen nieuw onderwerp maar moet het toch even kwijt.
Twee maanden geleden koop ik bij een iCentre winkel in Alkmaar een MacBook Pro. Kosten 2300 euro. Ik denk, ik koop een topper, dan maar wat meer kwijt. Een week geleden blijft het scherm op grijs. Ik hoor een piep, het apple-logo op de achterkant brandt en ik zie dat het scherm wel aanstaat maar dus op zwart blijft. Dus ik zoeken op de hulppagina, probeer van alles. Niks lukt. Dan lees ik in fora over het probleem met de grafische kaart van bepaalde modellen en geef het op: terug naar de winkel, een retailer.
Daar proberen ze het ook nog zonder succes en het apparaat moet opgestuurd worden. Ik ben 'm een week kwijt. Ik moet nog wat tekenen en aarzel... maar wat moet ik? Niet tekenen? Dus ik teken en laat 'm achter. Vijf dagen later krijg ik een email en een sms. Ik kan 'm weer ophalen. Ik verheug me over de snelheid en spoed me naar de winkel. Daar vraag ik wat er aan de hand was maar de verkoper komt er niet zo uit... eigenlijk was er niks... bug in IOS 10.10... wordt verholpen. Maar met wat toetsencombinaties (die niet op de website van Apple te vinden zijn) doet 'ie het weer, kennelijk.
Oh, maar het is een softwareprobleem dus dat valt niet onder de garantie. Dus € 35 betalen.
Ik weet niet wat ik hoor. Ik koop een Mac voor 2300 euro die zes weken later op zwart staat. Software of hardware. Niet mijn fout. Zonder reparatie doet 'ie niks. En een fout in IOS 10.10 kan niet maken dat ik 35 euro moet betalen. Dus ik weiger. Ik heb garantie. Ik wil 'm mee en niks betalen. Stuur maar een deurwaarder. Maar ik krijg hem niet mee. De winkel houdt dus mijn Mac van 2300 euro achter, twee maanden oud omdat ik niet wil betalen voor een niet door mij veroorzaakte storing waarvan de oorzaak niet duidelijk is.
Goed, ik neem contact op met apple support via de chat. Tja, ik heb getekend. Tja, ik had hun eerst moeten bellen en me niet tot de winkel moeten wenden. Tja, wij kunnen niets doen.
Ik moet nu verhaal halen bij de winkel. Maar moet me dan wenden tot harmonyservicecenter. En dat is geen Apple bedrijf maar een soort dienstverlener bij schade en vermissing. De winkel heeft de service uitbesteed. Niet bij een Apple hoofdkantoor maar een eigen storingsdienst annex verzekeringsmaatschappij. Dat gaat nog een hele tour worden om mijn Mac van 2300 euro zonder kosten terug te krijgen.
Mag dat, een eigendom niet teruggeven bij garantie als de klant de servicekosten niet wil betalen?
Veruit de gemakkelijkste manier is betalen en verder gaan met je leven. Lange trage manier, voorlopig zonder laptop, is hier tegenin gaan.
Re: Gijzeling MacBook pro
Als dit zo simpel is, waarom heeft men dat niet even in de winkel kunnen doen (of de tip geven) ipv de machine op te sturen?sjohie schreef:aangezien een simpele google actie de (zo te zien) verlossende toetsencombinatie oplevert
NB: iCentre profileert zichzelf als "De Apple expert van Nederland."
Als dit gewoon een reguliere Apple update betreft, die je automatisch krijgt, dan valt TS niets te verwijten.sjohie schreef:Videokaart drivers liggen buiten Appel en de verkoper waar jij het apparaat gekocht hebt
Dan is de software gewoon ondeugdelijk, en behoort dit wettelijk gezien onder garantie te vallen. Te betwijfelen valt of de voorwaarden dit rechtsgeldig kunnen uitsluiten.