Revoked schreef:Dat begrijp ik, maar het was maar om aan te geven dat dataherstel van een harde schijf echt geen duizenden euri kost. Vroeger misschien, tegenwoordig drukken we zo'n ding in een dock en laten er een speciale computer op los. Die schrijft alles na conversie op een ander opslagmedium en klaar...
Dat is maar erg afhankelijk van het defect aan de schijf. Bij dataverlies door per ongeluk deleten / formatteren / partitie tabel weggooien. Ja dan kan dit inderdaad wel helpen. Is er echter echt een hardwarematig defect aan de schijf waarbij bijv. in een cleanroom de schijf opengemaakt moet worden om te proberen de platters uit te lezen, er PCB's vervangen moeten worden, of zelfs individuele chips op deze PCB's dan wordt het een heel ander verhaal en kan je makkelijk duizenden euro's kwijt zijn aan datarecovery.
Als jij een schijf met een vastgelopen motor in een dock drukt of een SSD met een doorgebrande print gaat dat dock met die PC je echt niet meer helpen.
Laatst gewijzigd door Cro op 07 jan 2018 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
gelukkig weet ik wel beter. Echt moeilijk is het niet, heel duur wordt het pas bij fysiek defecte schijven. In details treden is niet nodig in dit topic. Dat was/is allemaal niet aan de orde. Als de schijf door een shredder heen is gehaald, zoals dat hoort, dan is het simpelweg onmogelijk. Ja echt.
Revoked, je zegt nu hetzelfde als iedereen voor je. Als het kapotte hardware is (fysiek kapot dus) dan komt er meer bij kijken en kan het heel duur worden.
Dit topic gaat over een harde schijf in een laptop. Anders dan een desktop computer, is een laptop een mobiel apparaat. In het algemeen wordt afgeraden om een laptop in werking te verplaatsen of anderszins bloot te stellen aan (harde) schokken. Ik acht het niet onmogelijk dat de harde schijf een dermate stevige opdonder gekregen heeft dat de lees/schrijf kop de platter geraakt heeft waardoor een sector beschadigd geraakt is en daarom de laptop niet meer wil opstarten.
Het gaat niet om reparatie. Het gaat om een vervangen schijf, waarvan nadrukkelijk is vermeld dattie terug moest.
Dit topic verzandt in een wedstrijdje verplassen...
Revoked schreef:Het gaat niet om reparatie. Het gaat om een vervangen schijf, waarvan nadrukkelijk is vermeld dattie terug moest.
Dit topic verzandt in een wedstrijdje verplassen...
Het punt daar is dat je dit wel kan verzoeken, maar dat dit geen recht is, er hoeft dus niet voldaan te worden aan dat verzoek tenzij het een betaalde reparatie betreft die niet onder garantie uitgevoerd is. Heb je namelijk voor de reparatie betaald, is zowel de oude schijf als de nieuwe waarvoor je betaald hebt jouw eigendom.
Is het echter een reparatie onder garantie dan wordt de oude schijf eigendom van de partij die de garantie afhandeling uitvoert. Dit staat bij alle OEMs waar ik zaken mee doe ook gewoon in de voorwaarden. Bij sommige van deze partijen is het mogelijk onder garantie vervangen defecte schijven terug te kopen, bijvoorbeeld om zelf data recovery te laten doen of wanneer bijvoorbeeld zakelijk vereist is de schijf te laten vernietigen waarbij je een certificaat van deze vernietiging krijgt die je weer kan tonen bij eventuele audits. Maar het komt ook regelmatig voor dat deze terugkoop opties alleen voor zakelijke klanten beschikbaar zijn en niet bij de consumenten tak.
kapotte onderdelen bewaren of na reparatie aan klant teruggeven is moet ik zeggen aardig gemeengoed geworden.
Sterker nog: bij grotere zwaardere dingen laat monteur mij altijd wel de kapotte zien met uitleg wat er kapot is (natuurlijk al telefonisch besproken voor toestemming vervanging en prijsopgave) . en vraagt of ik het mee wil nemen of dat ze het weg mogen gooien. los ervan of het onder garantie is of niet..
vroem schreef:kapotte onderdelen bewaren of na reparatie aan klant teruggeven is moet ik zeggen aardig gemeengoed geworden.
Sterker nog: bij grotere zwaardere dingen laat monteur mij altijd wel de kapotte zien met uitleg wat er kapot is (natuurlijk al telefonisch besproken voor toestemming vervanging en prijsopgave) . en vraagt of ik het mee wil nemen of dat ze het weg mogen gooien. los ervan of het onder garantie is of niet..
Tsja, bij een reparatie thuis of in de garage is dat simpel zat. Als apparaten echter opgestuurd worden is het financieel natuurlijk onhaalbaar om de logistieke kosten van een dubbele keten te dragen. Van de meeste onderdelen hoef je ook eigenlijk nooit het kapotte onderdeel terug omdat er niets persoonlijks aan is en er géén gegevensverlies mee gemoeid is.
Je kunt uiteraard vergelijkingen maken tot je een ons weegt (en dat geldt voor ons allemaal) maar het zou toch inmiddels gemeengoed moeten zijn dat je van alle gegevens een backup hebt, of het nu om een telefoon of een computer gaat.
Als je bij garage met auto komt kun je delen zien of meenemen...
Maar computers worden elders gedaan, extra bij verpakken en opsturen is extra kosten!
Verder word recycling lastiger en refurbished producten zijn dus oude schijven die vaak na opnieuw indelen.....
Ja, ook ik doe het zelf met opnieuw start partitie na loze gemaakt te hebben en opschuiven dus zo verdienen ze aan oude zooi.
wat is dat toch, wordt er dan echt zo slecht gelezen..?? of snap ik het gewoon niet...
TS heeft computer ingeleverd bij een BCC balie. ik neem aan zelfde winkel waar hij gekocht is. ophalen na reparatie zal neem ik aan ook daar zijn. Er is dus geen sprake van extra verzendkosten voor die harde schijf, die kan reparateur gewoon zonder extra kosten meesturen terug naar de BCC vestiging.
Laten we ook niet moeilijker maken dan het is...
door het verzoek van TS te noteren op de opdrachtbon aan reparateur is BCC formeel lijkt mij accoord gegaan met het verzoek van TS de oude schijf terug te krijgen.
Maar als het ding inmiddels weg zoek is, waar hebben we het nog over? En hoe "goed" zal de reparateur nog (kunnen) zoeken, mogelijk is het ding al met de grote hoop mee .............
Allereerst heeft het reparatiebedrijf gereageerd op mijn klacht:
Er blijkt in de reparatie-opdracht niets vermeld te zijn over jouw wens om de HD terug te ontvangen. Daarom is deze door ons onder fabrieksgarantie (kosteloos) vervangen en wij dienen dan de defecte HD aan de fabrikant te retourneren.
Dat laatste is evenwel nog niet gebeurd, wij hebben de HD nog in ons bezit. Als wij de HD niet naar de fabrikant retourneren, krijgen wij daarvoor wel een (forse) boete opgelegd.
Normaliter wordt door BCC bij het innemen van de laptop verteld dat er kosten verbonden zijn aan het terugvragen van de HD. Omdat wij als reparatiebedrijf niet weten wat er precies is met jou is besproken, hebben wij deze kwestie bij BCC voorgelegd. Zij nemen contact met jou op om dit verder te bespreken. Voorlopig houden wij de HD nog even bij ons, totdat BCC met jou heeft overlegd.
Na een reactie van mij met de vraag wat er precies defect was aan de HD kwamen ze met het volgende antwoord:
Er zijn inderdaad bedrijven die gespecialiseerd zijn in het recoveren van HD data, maar dat zijn wij niet. Wij zijn niet uitgerust om te onderzoeken wat er precies defect is aan de HD en of er nog eventueel data gerecovered kunnen worden. Wanneer onze monteurs constateren dat er een bepaald component defect is of niet (goed) reageert, dan wordt dat specifieke component in zijn geheel vervangen en voor een nieuw exemplaar uitgewisseld. Het defecte onderdeel moeten wij altijd verplicht terugsturen naar de fabrikant op straffe van een fikse boete (helaas zijn ze daar heel streng in en maken ze daar geen uitzonderingen op).
Je zou het dus moeten proberen bij het bedrijf waar je al eerder contact mee hebt gehad. Wij kunnen helaas geen enkele toezeggingen doen over de slagingskans daarvan.
Het spijt me dat wij je niet verder kunnen helpen. Wij hebben je laptop gerepareerd en hopelijk werkt hij weer naar behoren. Ik hoor graag of je de HD tegen betaling van onze boete (Eur 150,--) terug wilt om het bij een daarin gespecialiseerd bedrijf te proberen je data terug te krijgen.
Ik vind het een bijzonder verhaal..... is er iemand die hier meer over weet? Klopt dat van die boete?
Herstel van het artikel en vervangen van de onderdelen wordt binnen de garantie periode kosteloos en onder garantie uitgevoerd. Omdat de harddisk kosteloos is vervangen vervalt het recht op het oude onderdeel retour. Indien u dit alsnog wenst worden daar kosten voor berekend. Met andere woorden, u heeft niet automatisch en kosteloos recht op 2 harddisks, oud en nieuw.
Ligt het aan mij of is dit niet gewoon heel raar? Ik heb geen recht op twee HD's.... alsof ik met die kapotte nog iets kan!
Leuk statement, u beweegt hemel en aarde voor de oude en defecte schijf. Kiezen of delen, OF € 150 betalen en het wrak terugkrijgen met risico dat er niets meer uit te halen valt, OF € 0,00 betalen en doorgaan met leven.
mahadma schreef:alsof ik met die kapotte nog iets kan!
Leuk statement, u beweegt hemel en aarde voor de oude en defecte schijf. Kiezen of delen, OF € 150 betalen en het wrak terugkrijgen met risico dat er niets meer uit te halen valt, OF € 0,00 betalen en doorgaan met leven.
Volgens mij klopt het verhaal van beiden. Vanwege de reparatie onder garantie moet het reparatiebedrijf de harde schijf terug sturen, anders krijgen ze een boete. De keus ligt er nu om de oude harde schijf terug te krijgen, maar dan moet u instaan voor de boete.
Duidelijk. Kan je melden dat die specifieke schijf maar liefst €35,- inclusief inkoop kost.
Dus die boete...is wel fors. Kun je niet vragen of je de schijf een paar dagen terug mag om wat data terug te kunnen halen? Daarna kunnen ze em gewoon terugsturen.
Duidelijk. Kan je melden dat die specifieke schijf maar liefst €35,- inclusief inkoop kost.
Dus die boete...is wel fors. Kun je niet vragen of je de schijf een paar dagen terug mag om wat data terug te kunnen halen? Daarna kunnen ze em gewoon terugsturen.
Joh! Waar heb je die prijs gevonden?
En jouw voorstel is precies wat ik zelf ook dacht! Ik twijfel of ik dit aan het reparatiebedrijf voorleg of direct naar HP zal bellen.